Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Mopoautojen tilalle pienet henkilöautot, joissa nopeusrajoitin?

Aloittaja Posiella, 12.02.15 - klo:07:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Posiella

Kuulin yhdeltä mopoautoikäiseltä,  että puoluejohtajat olisivat vakavasti keskustelleet jossain mopoautojen kieltämisestä ja niitten vaihtamisesta pieniin autoihin, joissa nopeusrajoitus. Kuka tietää asiasta enemmän? Olisi kiva saada tietää lisää aiheesta.

Hohoi Swedut, miten siellä teillä Ruotsinmaalla? Eikös teillä ole sellainen pikkuautosysteemi?
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

risto

Lainaus käyttäjältä: PStillAlive - 12.02.15 - klo:07:39
Kuulin yhdeltä mopoautoikäiseltä,  että puoluejohtajat olisivat vakavasti keskustelleet jossain mopoautojen kieltämisestä ja niitten vaihtamisesta pieniin autoihin, joissa nopeusrajoitus. Kuka tietää asiasta enemmän? Olisi kiva saada tietää lisää aiheesta.

Hohoi Swedut, miten siellä teillä Ruotsinmaalla? Eikös teillä ole sellainen pikkuautosysteemi?

Kysymys ei ole auton koosta, vaan siitä, että ajokortiton lähtee liikenteeseen. Juuri lisättiin autokoulujen opetusta.

Suti

En tiedä puoluejohtajien keskusteluista, mutta mopoautojen korvaaminen pikkuautoilla joissa on nopeudenrajoitin olisi loistava asia.
Pikkuauto on vankempi ja turvallisempi kuin mopoauto, se on käyttökelpoinen vielä kun kuljettajan nopeusrajoitus poistuu (autoa voisi käyttää perheessä usea), se olisi halvempi kuin mopoauto, se olisi lämpimämpi kuin mopoauto, sen varustelu olisi parempi kuin mopoautolla jne...
Periaatteessa voisi kysyä miksi pitää olla pikkuauto - miksei voisi olla vaikka Jaguar nopeudenestolla ja varoituskilvellä? Tai 10 v vanha Toyota - sellaisellahan isäpappakin ajaa.
päivä kerrallaan

Posiella

Mopoautojen osat ovat muovia ja kolaritilanteessa mopoauto menee ihan muusiksi ja kuljettaja on vähintään yhtä turvaton kuin mopoilija. Nuo osat voivat lisäksi tehdä kuljettajalle kolaritilanteessa lisävahinkoa.

Mopoautot ovat kalliita, 7000-10000 e, ja vakuutukset myös. Hyvän auton saa puoleen hintaan tuosta summasta. Mopoautojen varaosat vasta kalliita ovat!

Mielestäni mopoautot voisi kieltää muilta kuin invakuskeilta ja tuoda tilalle tuon tavallisten autojen nopeusrajoitussysteemin. Auton koko voisi kuitenkin olla rajoitettu, koska 15-vuotiaalle ison auton käsittely ei  onnistu vielä. Ruotsissa sellainen systeemi tietääkseni on jo. Kunhan nuo Swedut heräilevät, niin eiköhän tule selvitystä lisää.
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

risto

#4
.
Vai dillee. Normaali autolla ajaminen alle 40 km/h on suunnattoman kallista.
Varmaan 15v tulot kestävät sen.

Kaikin puolin pöhkö ajatus.

15 veelle riittää mopo. Sillä syntyy yli 1000 onnettomuutta vuodessa.

kromi

Lainaus käyttäjältä: PStillAlive - 12.02.15 - klo:09:17
Mopoautojen osat ovat muovia ja kolaritilanteessa mopoauto menee ihan muusiksi ja kuljettaja on vähintään yhtä turvaton kuin mopoilija. Nuo osat voivat lisäksi tehdä kuljettajalle kolaritilanteessa lisävahinkoa.

Mopoautot ovat kalliita, 7000-10000 e, ja vakuutukset myös. Hyvän auton saa puoleen hintaan tuosta summasta. Mopoautojen varaosat vasta kalliita ovat!

Mielestäni mopoautot voisi kieltää muilta kuin invakuskeilta ja tuoda tilalle tuon tavallisten autojen nopeusrajoitussysteemin. Auton koko voisi kuitenkin olla rajoitettu, koska 15-vuotiaalle ison auton käsittely ei  onnistu vielä. Ruotsissa sellainen systeemi tietääkseni on jo. Kunhan nuo Swedut heräilevät, niin eiköhän tule selvitystä lisää.

Ainakin aikoinaan sweduissa oli A ja Epa traktoreita, joissa vaatimuksena oli lava, jousittamaton taka-akseli ja 40km/h rajoitus.
Suurin osa oli muistaakseni Volvon Duett malleista tehtyjä.
Tämä siis muistini mukaan joskus -80-90 luvuilla ainakin.

Suti

Lainaus käyttäjältä: PStillAlive - 12.02.15 - klo:09:17

Mopoautot ovat kalliita, 7000-10000 e, ja vakuutukset myös. Hyvän auton saa puoleen hintaan tuosta summasta. Mopoautojen varaosat vasta kalliita ovat!


Joo, tuolla hintaa saa jo bemarin Saksasta.

Eläkeläisille pitäisi sallia vain pappatunturi.
päivä kerrallaan


sniper

#8
Lainaus käyttäjältä: PStillAlive - 12.02.15 - klo:07:39
Kuulin yhdeltä mopoautoikäiseltä,  että puoluejohtajat olisivat vakavasti keskustelleet jossain mopoautojen kieltämisestä ja niitten vaihtamisesta pieniin autoihin, joissa nopeusrajoitus. Kuka tietää asiasta enemmän? Olisi kiva saada tietää lisää aiheesta.

Hohoi Swedut, miten siellä teillä Ruotsinmaalla? Eikös teillä ole sellainen pikkuautosysteemi?

Joo kuten musta-pekka jo aiemmin mainitsi Epan:
täällähän näitä niinkutsuttuja Epa-traktoreita sai tehdä henkilö-autoista kuorma-autoista ja jopa busseista jo 1930 luvulla tais olla 1950 kun ne ne vaadittiin rekisteröitäviksi no kuinka hyvään niiden ylin nopeus tänään on 30km/t ja nelkyt luvulla 20km/t
Epat alkoivat poistumaan maanteiltä jo viiskytluvun lopulla ja 1963 otettiin käyttöön A-traktori sitä ei rekisteröidä vaan siinä pitää olla LGF-kyltti takana eli se punareunainen keltainen kolmio varoitusmerkki ja sitä saa ajaa mopokortilla eli 15 vuotiaana.

Mun tietääkseni ei Epoja enään pysty tekemään, mutta ne jotka vielä löytyy niillä saa myös ajaa.

Tästä tulis hemmetin pitkä kirjoitus jos ottais esiin E ja A traktorien kaikki eroavaisuudet ja säännöt.

Edit: lisäys: Mopo-autojen hinnat täällä vaihtelevat 60 000 sek'istä aina sinne 120 000 sek'iin riippuen varustelusta, yhteistä näillä on vaadittava ajotodistus eli mopokortti ja korkein nopeus ei saa ylittää 45km/t.
Miksi olisin vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voin olla täysin mahdoton. 

"Hän joka ymmärtää tulevaisuuden vastatuuleksi kulkee väärään suuntaan"

Huom! Kirjoitusvirheet ovat mukana vain höysteenä.

ROOSTER

Hyvä ratkaisu olisi mopoautojen korvaaminen pienillä sähköautoilla joissa olisi GPS-toiminen rajoitin kulloisenkin nopeusrajoituksen (olosuhteiden, määräysten, kylttien) mukaan.

Mopojen ja mopoautojen eräs suureksi koettu ongelma - pärinä, jäisi pois ja polttoainekulut olisivat sopivat teininkin kukkarolle. Lisäksi auto olisi käyttökelpoinen mopoiän jo tultua ohitettuakin, pienellä softapäivityksellä.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä