Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Kesä ... puutarha, kasvimaakin

Aloittaja juuli, 25.05.13 - klo:00:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Amanda


Helluntai 2015

Ylläksen maisematiellä oli maa valkoisena - "maltilla pääsi alaspäin"



Esmerkix olisi voinut hiihdellä tuosta alamäkeä ja kirjoittaa siitä melle helluntairunon!!

Amanda


Meillä on ollut jo kaksi parin-kolmen päivän jaksoa n. 8 astetta toukokuun keskiarvoa kuumempaa.

http://static.iltalehti.fi/piha/kukka8_0305MN_ph.jpg
Ja tämä alkuun niin toiveikkaati aloittanut kukka ei jaksanutkaan. Nyt se kituu osittain jo ruskehtavana ja tuskin enää nuppuja työntää. Se ei ole auringossa, mutta ilma oli rutikuivaa kevyttä hiekkaista tuulenvirettä etelästä, ihan kurkku kuivui olkona puuhatessa..

Pitää laittaa jotain muuta tilalle, tuo on nyt niin surullisen näköinen, monta kertaa päivässä surkuttelen. Olisikohan sille pitänyt jutella?  Oli varmaan talvella kasvihuoneissa kasvatettu.

karpalo

Tänään leikkasin puhdetyönä nurmikkoa.

Meillä on kaksi työnnettävää leikkuria, toinen punainen, toinen keltainen väriltään. Ajoin kaiken pelkästään keltaisella työnnettävällä ruohonleikkuukoneella.

Yritin tehdä kaikki hommat "annettujen ohjeiden mukaan". Onnistuinkin siinä ??

Kysyin vielä vaimolta, siis asuinkumppaniltani, että valitsinko väärän ruohonleikkurin.

No, tällä kertaa onnistuin tempaisemaan sen oikean, sain vielä kehut päälle päätteeksi hyvin tehdystä työstä.

Sen kunniaksi rahtasin ulos kaksi isohkoa rahapuutani



Ovat paljon isompia kuin kuvassa oleva. Aivan pienestä alusta asti olen ne kasvattanut, vaimonikin on niistä ylpeä.

No, mutta kun niitä pitää kuljetella syksyn tullessa sisään, taas kesällä ulos, onhan siinä taiteilemista meidän jyrkillä rappusilla.

Ostin tänään vielä yhden rahapuun alun. Siinä on erilainen lehti, suippumallinen. Vaimolla on sellainen ennestään, tyttäreltä saatuna.

Maksoin muuten yhden €uron omastani.

Puutarhamyymälöissä pyydetään näköjään 50-100€ sen kokoisista rahapuista, mitä minulla on.

Tuossa ne haukottelevat taas kesäilmaa, mehiläiset surraavat ohitse, eivät ole kiinnostuneita.

Saatan lähettää kuvaa niistä loppukesällä, jos tämä saitti on vielä elossa.

Esmerkix

Lainaus käyttäjältä: karpalo - 30.05.15 - klo:14:21
Tänään leikkasin puhdetyönä nurmikkoa.

Meillä on kaksi työnnettävää leikkuria, toinen punainen, toinen keltainen väriltään. Ajoin kaiken pelkästään keltaisella työnnettävällä ruohonleikkuukoneella.

Yritin tehdä kaikki hommat "annettujen ohjeiden mukaan". Onnistuinkin siinä ??

Kysyin vielä vaimolta, siis asuinkumppaniltani, että valitsinko väärän ruohonleikkurin.

No, tällä kertaa onnistuin tempaisemaan sen oikean, sain vielä kehut päälle päätteeksi hyvin tehdystä työstä.

Sen kunniaksi rahtasin ulos kaksi isohkoa rahapuutani



Ovat paljon isompia kuin kuvassa oleva. Aivan pienestä alusta asti olen ne kasvattanut, vaimonikin on niistä ylpeä.

No, mutta kun niitä pitää kuljetella syksyn tullessa sisään, taas kesällä ulos, onhan siinä taiteilemista meidän jyrkillä rappusilla.

Ostin tänään vielä yhden rahapuun alun. Siinä on erilainen lehti, suippumallinen. Vaimolla on sellainen ennestään, tyttäreltä saatuna.

Maksoin muuten yhden €uron omastani.

Puutarhamyymälöissä pyydetään näköjään 50-100€ sen kokoisista rahapuista, mitä minulla on.

Tuossa ne haukottelevat taas kesäilmaa, mehiläiset surraavat ohitse, eivät ole kiinnostuneita.


Saatan lähettää kuvaa niistä loppukesällä, jos tämä saitti on vielä elossa.

Rahapuu ei kai kuki, siksi mehiläiset eivät huomioi niiden olemassa oloa. ::)

karpalo

Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 30.05.15 - klo:16:11
........
Rahapuu ei kai kuki, siksi mehiläiset eivät huomioi niiden olemassa oloa. ::)

Näin luullaan.

Kyllä rahapuukin kukkii, mutta niinkuin sanoit, ei yleensä sitä tee, ainakaan Suomessa.



Kunniahimoinen tavoitteeni onkin saada omat rahapuuni kukkimaan. Olen tutkiskellut asioita, että miten se voisi onnistua.
Tietoa löytyy, mutta pitää olla itsekin mukana ajan hermolla, siis tarkkailla omia kasvejaan, niiden viihtyvyyttä, olosuhteita, mullan kosteuspitoisuutta ja sitä että mitä muita kasveja sietävät lähellään.

Jotkut kasvit olevat vaan niin pirun tarkkoja vierustovereistaan. Ihan samoin kuin ihmiset.
Kaikki eivät siedä aivan kaikkia.

Suomen talvi ja pimeys on pienoinen jarrupala. kaksi vuotta on vasta mennyt opetellessa, mutta jos joskus onnistun, laitan kuvaa omista kukkivista rahapuistani.

PS.

Rahaa olen kyllä saanut hankituksi muualtakin kuin puista. Kiitos huomiostasi Esmerkix, olet esimerkillinen, niinkuin nikkisi kertoo.


Amanda

#625
Teillä näköjään tykätään viherkasveista ja puutarhasta. Yritän kirittää minäkin..

Puhuttelin eilen sitä surkastunutta kukkaani. Tutkin tarkemmin, se on alkanut tekemään siemeniä, paljon, ja näyttää tänään jo vihreämmältä. Nypin kaikki siemenkodat pois.. se taisi ajatella, että nyt olen tehtävänäi tehnyt ja huolehtinut jälkikasvusta ja saan rauhassa lopahtaa!

Ihmisillekin käy joskus noin.. ;)

Jotkut pensasruusut ovat sellaisia, että ne lakkaa kukkimasta kun ruusunmarjat jäävät siihen. Kun nyppii kuihtuneet kukat heti pois, niin se työntää jatkuvasti uusia nuppuja.. olen huomannut.

Amanda



Viimevuotinen Riitta Marttilan keksintö pääsi taas sanomalehteen. Kuulemma uskomaton määrä hyönteisiä oli kertynyt sukkahousuihin.. hei, ne oli pingotettu tuulettimen eteen! Pohjalaiset naiset on kekseliäitä.



Tuota on kyllä vaikea patentoida..

Sääskikesän pelastus

Amanda


Täällähän kasvien ja kukkien tuntijoita ja Karpalon vaimokin vielä.

Eräälle tutulle oli tullut yhtäkkiä ilman mitään ennakkovaroitusta tai -merkkiä tällainen mieletön kukka kaktukseen ikkunalaudalla! 

Hän ei ole tietoinen sen nimestä, mutta ihmetystä riittää..  eikä ole kummemmin hoidettukaan.


karpalo


risto

#629
.
Nimi on vanhapoika, Echinopsis mamillosa.  Pitkäpiikkinen muoto.
.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä