Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Re: Mielenkiintoisia uutisia

Aloittaja Aaron, 14.09.07 - klo:00:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

karpalo

 
Muistelen, kun olin äidin mukana asuessamme Porissa,  Rosenlewin työntekijöiden siirtolapuutarhassa useampaankin otteeseen v.1943-1944, olin 1,5- 2,5 v. noihin aikoihin. Sota ei ollut edes loppunut, piti olla tarkkana pommituslentojen takia.

Näin se oli siihen aikaan. Ymmärrän Syyrian siviilejä Damaskoksessa ja muuallakin, ei varmaan helppoo asustella sissisodan keskellä ? Olisikohan siitä kenokaulan lähdöstäkään enää apua. Maa on jo niin hajalla, kuin olla ja voi.

risto

Lainaus käyttäjältä: karpalo - 06.12.13 - klo:13:27

Muistelen, kun olin äidin mukana asuessamme Porissa,  Rosenlewin työntekijöiden siirtolapuutarhassa useampaankin otteeseen v.1943-1944, olin 1,5- 2,5 v. noihin aikoihin. Sota ei ollut edes loppunut, piti olla tarkkana pommituslentojen takia.


Piti ihan katsoa Wikipediasta, pommitettiinko Poria.

"Jatkosodan aikana Poria ei enää pommitettu, johtuen saksalaisten hallussa olleen Porin lentokentän vahvasta ilmatorjunnasta sekä Viron menettämisen vuoksi pidentyneistä lentomatkoista."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisodan_pommitukset_Porissa
.

risto

.
Yks maalaisisäntä kertoi tarinoitaan mnulle. Minulla oli 10 vuotta mehiläispesiä hänen maillaan.

Venäläiset pommittajat lensivät suurin piirtein heidän maatilansa yli. Kohteena oli 10 km päässä oleva Kouvolan ratapiha. Lähistöllä oli Utin lentokenttä josta nousi hävittäjät taivaalle kun pommittajat saapuivat.

Jos  venäläiskone ammuttiin alas lähistöllä, pojalla ja isoisällä oli tapana mennä katsomaan, oisko koneen hylyssä jotain otettavaan, kuten laskuvarjokangas. Kerran lentäjät olivat hypänneet laskuvarjolla ja toinen lentäjistä roikkui puussa suolet ulkona. Tämä näky oli painajaisissa pitkän aikaan.




jösses

Lainaus käyttäjältä: Rrape - 06.12.13 - klo:15:12
Lainaus käyttäjältä: karpalo - 06.12.13 - klo:13:27

Muistelen, kun olin äidin mukana asuessamme Porissa,  Rosenlewin työntekijöiden siirtolapuutarhassa useampaankin otteeseen v.1943-1944, olin 1,5- 2,5 v. noihin aikoihin. Sota ei ollut edes loppunut, piti olla tarkkana pommituslentojen takia.


Piti ihan katsoa Wikipediasta, pommitettiinko Poria.

"Jatkosodan aikana Poria ei enää pommitettu, johtuen saksalaisten hallussa olleen Porin lentokentän vahvasta ilmatorjunnasta sekä Viron menettämisen vuoksi pidentyneistä lentomatkoista."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisodan_pommitukset_Porissa
.

Epäilit, että karpalo puhuu omiaan. Osuit oikeaan. Pelkkää mielikuvitusta. En muuten usko noihin tiistainkaan varhaislapsuuden muistoihin. Ihmiset alkavat kuvitella, että ovat olleet mukana jossakin tapahtumassa, vaikkei sitä olisi tapahtunutkaan, kun ovat kuulleet muistelmistaan niiltä, jotka oikeasti ovat kokeneet jonkin, jota sitten ihminen alkaa kuvitella muistavansa.

karpalo

#24
Lainaus käyttäjältä: Rrape - 06.12.13 - klo:15:12
Lainaus käyttäjältä: karpalo - 06.12.13 - klo:13:27

Muistelen, kun olin äidin mukana asuessamme Porissa,  Rosenlewin työntekijöiden siirtolapuutarhassa useampaankin otteeseen v.1943-1944, olin 1,5- 2,5 v. noihin aikoihin. Sota ei ollut edes loppunut, piti olla tarkkana pommituslentojen takia.


Piti ihan katsoa Wikipediasta, pommitettiinko Poria.

"Jatkosodan aikana Poria ei enää pommitettu, johtuen saksalaisten hallussa olleen Porin lentokentän vahvasta ilmatorjunnasta sekä Viron menettämisen vuoksi pidentyneistä lentomatkoista."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisodan_pommitukset_Porissa
.

Näin, mutta tarkkana piti olla, koska siihen aikaan ei ollut vielä Wikitietoa:
..............
Tuhoisin kaupungin keskustaan kohdistunut pommitus tapahtui 2. helmikuuta 1940. Aamupäivän aikana sai surmansa yhteensä 21 ihmistä. Yhteensä 20 lentokoneesta koostunut laivue pommitti ensin Mäntyluodon satamaa ja kääntyi sen jälkeen kohti kaupunkia. Keskustassa se pudotti noin 200 pommia Satakunnan keskussairaalan ja Seikun sahan väliselle alueelle. [3]

Yksi pommeista osui suoraan Rosenlewin tehtailla olleeseen sirpalesuojaan ja surmasi 14 työntekijää. Yksitoista heistä oli naisia ja kolme miehiä. Rosenlewin uhreista osa on haudattu Käppärän hautausmaalla sijaitsevaan yhteishautaan. [3]

Helmikuun 2. päivän pommitukset vaativat lisäksi muualla kaupungissa seitsemän uhria, joista kaksi oli miehiä ja viisi naisia. [3]
.............

Käppärän kansakouluun menin v.1949. Hautausmaan vieressä siihen aikaan oli hiekkakuopat. Hyviä alamäkiä lasketella suksilla ja tehdä hyppyreitä. Käppärän kansakoulu oli Suomen suurin, siihen aikaan kun koulu avattiin ? Muistaakseni, voi olla höpöpuhettakin, näin kerrottiin.



Käppärän kansakoulu.


risto

.
Meitä peloteltiin lapsena, että pukki ei tuo lahjoja ja mustalaiset tulee ja kaappaa lapset.

Semmonen uhkauskin oli  (aina voimassa) että  "kun isä tulee töistä, saatte selkään". Se oli todellinen mutta kun sitä aina käytettiin, niin pakko oli jatkaa elämää ja ottaa realiteetin siten vastaan kuin ne tulevat.

Niin. Kyllä minusta isä oli paljon suurempi uhka kuin venäläiset yhteensä.

Esmerkix

Minun äitini oli kansakoulussa talvisodan aikoihin. Hän kertoi että opettaja vei oppilaat ulos, kun taivaalla lensi venäläisiä tiedustelukoneita ja ammuskeli niitä kohti haulikolla. Onneksi ei osunut... ehkä ei lentänyt sinne asti.

risto

#27
.
Housujen määritelmä:

Housut ovat alaraajoja paitsi jalkateriä suojaamaan tarkoitettu vaatekappale.

Toukokuussa vietetään housutonta päivää.
Sitä voi juhlia olemalla ilman päällyshousuja


Amanda



Tuli mieleen sirkushuvit kansalle.. se kulunut aforismi.


YLE lähettää LIVENÄ:
Lilian, Alice vai joku muu – seuraa Madeleinen vauvan nimenjulkistamistilaisuutta suorana


Voiko turhempaa uutista olla, tai no, onhan se kiva tietää.. tällekin on tietenkin kysyntää.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä