Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Kesä ... puutarha, kasvimaakin

Aloittaja juuli, 25.05.13 - klo:00:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juuli Hukkaskukka

.


Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Olen muuttanut tilavaan rivitaloon. En sentään kuvan mukaiseen. Puutarha on melkoinen luonnoniitty.  Valoisa on ja avara. Hyvin nätti näinkin, vaan tietäähän ne Miehen hoidot. Intohimoisena, muka olevinaan puutarhuri, tahtoisin sinne kukkiakin. Ja pensaita. Keinun.  Aurinkovarjon. Paikan  käsikädessä ilta - auringossa istuskeluun. Mutta ne kukat ja pensaat. Olen hoitanut tähän saakka vain parvekepuutarhaa. Kanadankurkku emaliämpärissä ainoa vihannes. Sekin lähnnä koristeena. Kotimökin pihapensaista ei oikein muistikuvaa.  Äiti ne enimmäkseen hoiti.
Ennestään  täällä on alaskanmansikkapläntti, se pitää ehdottomasti säilyttää.
Nyt minä olen neuvoja vailla. Naapurin rouvaa en oikein viitsisi mennä vaivaamaan, katsoo vielä urkkimiseksi. Enkä minä näe pensaiden takaa mitä siellä on. Kaupunki, ihmiset on muutenkin minulle kirkonkyläläiselle uusi ja vieras. Kannattaako tässä lähiöpuutarhassa ylipäätään mitään, edes pientä salaattimaata perustaa. Neuvokaa te kokeneet kukkaihmiset,  Tiistai ja Postiivi,  teillähän varmaan kokemusta riittää minua täysosaamatonta.
Mies kukista mitään käsitä. Mutta minulla on hurja luonto, kamala into. Kehäkukat, iirikset, orvokit, lemmikit. .....

.Apua.
.
.
reino & aino hukkanen

risto

.
Jos se on luonnonniitty, eihän siinä ikään muu kasva.
Käsittele se ensin Roundupilla.

Juuli Hukkaskukka

#2
Kiitos , TUpla. En ois tuotakaan tajunnut. Ihmetellyt kun ei mikään kasva. Kysyn sulta lisääkin. Jos saan. Mutta nyt on mentävä  patjaoljille. Jalkavaiva vähän haittana, mutta onhan Mies innokkana renkinä. Kyllä se siittä.
.
reino & aino hukkanen

Posiella

Jos on pieni puutarha, kaivaisin pintamaan pois ja sitten suunnittelisin käytävien paikat ja istutuksien paikat. Tekisin selkeät istutuslaatikot ja niihin oikein paljon hyvää maata riippuen siitä, mitä laatikkoon istuttaa. Laatikot vuoraisin istutuskankaalla, ettei rikkaruohot pääse läpi. Käytäville sitten maata ja haketta tai puuritilöitä. Laata ovat hienoja, mutta sitten pitää pyytää apua ammattilaiselta, ettei routa nostele laatoitusta pilalle. Tupla on alan ammattilainen, osaa neuvoa parhaiten. En tekisi mitään liian vaikeahoitoista. Istutuslaatikot, joissa on istuttava reuna. Reunalta päin on helppo istualtaan hoitaa kasveja.
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

risto

Lainaus käyttäjältä: Lady Positive - 25.05.13 - klo:10:39
Jos on pieni puutarha, kaivaisin pintamaan pois

kysymys on tässä tapauksessa olemassa olevasta kasvillisuudesta, ei siis rikkaruohoista.
Tällaisen maan saaminen puutarhamaaksi vaatii taitoa.
juuli ei käsittäkseni ole fyysisesti  siinä kunnossa että voi "raivata korpea" viljelyyn.
Kaikenlaiset laatikot ja laatat ovat äärimmäisen kalliita ratkaisuja.

Lannoitteita pitää käyttää reippaasti että vanha maa lähteekasvuun.

Olen vieraillut usein viljelypalstoilla  katsomassa  mitä siellä on. Onhan ne enimmäkseen hirveässä kunnossa. Mitä parempi maa, sen kovempi taistelu rikkaruohoja vastaan.
- Mullakin vuohenputki on vallannut koko puutarhan, reilut 1000 neliötä
- monia kasveja ei voi lainkaan viljellä koska rypsin tuholaiset käyvät ristikukkaistenkimppuun: kaalit, nauris, retiisi
- kuivana aikana ei voi kastella koska kaivossa ei riitä vesi
- viherlannoite ja kateviljely räjäyttää etanat silmille
- tyhjän saa pyytämättäkii

Kannattaa mitoittaa touhut sen mukaan mitä jaksaa.

Kerrankin viljelin perunaa aarin verran ja syksyllä olisin saanut sen perunamäärän huoltoasemalta 20 markalla. 

selvin homma on spreiata nykyinen kasvillisuus pois torjunta-aineella.
Maailma on täynnä huimia ohjeita. Huh. Ei ku tekee vaan.



Juuli Hukkaskukka

#5
.
Oioi. Minä kiitän ammattiavusta positiivia ja tuplaa. Kultaakin kalliimpia neuvoja. Minne minä joutuisin jos ei teitä olisi. En mitään laatikoita olsi älynnyt. Kiitos. Älä sure tupla, minullahan on Mies noihin kaivuuhommin. On ihan osuva niihin. Kaivamaan, kuokkimaan, myrkyttämään, vedenkantoon. Minä istuksin keinussa. Mitään vaikeaa ei sinne laiteta. Ruusuja en haaveilekaan. Eikä potaattia. Vaikka partsilla sain äitikkäpäiväruusuun kolmisenkymmentä isoa kukkaa. Onko ne etanat tuo näköisiä, vai mitä nuo oliot ovat. Onko se jotenkin eri laji. Saako se olla rauhassa.
Tulee eteen tuhatsata uutta asiaa. Minä kysyn sitten teiltä, osaajat.
.
reino & aino hukkanen

Juuli Hukkaskukka

#6
.


Tässä se ensimmäinen versio. Muutoksia tulee varmasti. Nyt on pohja mihin muuttaa. Laatikot, ne hankitaan varmasti. En aio kontata nurmikolla kun kitkeä pitää. Tai kastellessa tuuskahtaa nokalleen kukkapuskaan.
Niitä marjapensaita en kovin haikalle. Marjojen poimiminen sekä mehustaminen ei taida olla lempihommia. Saa ne mehut ja hillot marketistakin. En niitä viimeisiä kesäpäiviä aio pensaissa kykkiä. Lapsena oli pakkopullaa. Silloin sitä ei käsittänyt miten tarpeellinen asia ne omat pensaat oli. Ei silloin tosin käsittänyt paljon muutakaan.
Nyt on senverran eläkettä jotta saa puodista ne vähäiset hillot.
Minä nautin kesästä.
.
reino & aino hukkanen

Amanda

#7
Väsyttää ..ja foorumi pursuaa viesteistä, tätä ei ole ollutkaan vähään aikaan..

Onneksi juuli on saanut asiallista neuvoa pulmaansa, minä en osaisi paljoakaan sanoa.
Kolmisen vuotta sitten yritin tomaatteja, taisi olla vain hyvä tuuri siemeniä ostaessa, koska suurin niistä oli valtava nyrkin kokoinen, On kuvakin jossain, kun pikkutyttö oli poiminut sen kysymättä ja popsii sitä. Sen jälkeen tomaatit ovat olleet pieniä muodottomia ja nahkakuorisia eivätkä olleet kasteluveden arvoisia. Ehkä maa köyhtyi ravintoaineista tai oli huonot siemenet..

Ilmaston takia ei kannata paljoa itse kasvattaa. On vähän sipulia, että voi ottaa varsia niistä salaattiin, petersiljaa ja piparminttua. Muun saa halvalla kaupasta.

Juuli Hukkaskukka

#8
.


Niin Tiistai.  Hyvähän se että pursuaa. Foorumi.
Minullakin mielikuvitus pursuaa. Tämmöinen se olisi haave. Vaan ei taida tästä rivarin patiosta saada. Ei millään ilveellä. Paitsi jos naamioisi etusivun. Suostuisikohan Mies. Tänään on mennyt koko päivä kaivuuhommissa. Siis Mies on kaivanut, kuokkinut, minä istunut keinussa. On kierretty puutavaraliikkeissä haeskelemassa lautoja ja muuta tykötarvetta laatikoihin. Kyllä tämä tästä. Ei kuitenkaan voi mitään taimia tai ei ainakaan vanhakansan mukaan istutella ennen kesäkuun seitsemättä. Voi halla viedä. Onhan tässä aikaa vielä. Vieläköhän voi kehäkukkia kylvää. Tai muita kukkia.  Kolme orvokkiamppelia on hankittu.
Onko nuo kotilot joiden kuva edellä niitä lehtokotiloita jotka syö kaikki kukat. Kuva on tosin vierasmaan kotiloista. Nämä täällä ovat harmaampia. Lähteeköhän  nekin sillä myrkyllä. Kuvaamaan minä en niitä kontallani suostu. Tätini puutarhassa oli kotiloita ihan mielettömästi. Narske kuului kun käveli. Kokeili kaikki, oluetkin erimerkkiset. Ei olleet tietääkseenkään. Myrkyttää ei voinut kun oli tädillä kissoja. Ihan kaksittain.
Oisikohan näistä asiantuntijoiden neuvoista joita sain hyötyä muillekin puutarhaummikoille.
Toivottavasti.
Kuva tuli toiseen kertaan vaan kun on niin ihana.
.
.
.
reino & aino hukkanen

risto

.
Toi on kyllä kätevä tapa suunnitella.
En vaan ole tavannut puutarhaihmistä joka hakuaa tehdä kopion toisen puutarhasta.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä