Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Tehyn lakkoaikeet

Aloittaja Aakku, 25.10.07 - klo:10:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Alien Weird

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"
Oletkos AW jo tonkinut esille tilastot suomalaisten tulotasoista ja kuinka ne jakautuvat..?

Indigo

Olen tehnyt toistaiseksi tutkimusta vain Lidl:n kauppakasseista ja niiden hintatasosta.
edelliset antamani tiedot pitivät siis paikkansa ja muovikassi maksaa Lidl:ssä  Senttiä kauppakassi 13 senttiä.  Lisäksi Lidl:ssä on kangaskasseja 99senttiä kappale, kylmäkasseja 99 senttiä kappale ja paperikasseja jotka olivat muistaakseni 33 senttiä kappale.

Suomalaisten tulotasosta minulla ei ole tutkimustuloksia käytössä enkä edes muista amia tulojani tällä hetkellä. Minulle ikänkuin riittää se että rahat jotenkuten riittää kulutukseen ja joulukuussa ja helmikuussa maksuun meneviin lisäveroihin.  Muistaakseni  lisäverot olivat yhteensä jotain kaksi ja puoli tonnia ja taitaa minulta ne rahat löytyä ja jos kerran verottaja löysi sen verran lisäverotettavaa niin kai minulla on ollut sitten jonkinverran sellaisia tuloja viime vuonna joista en ole silloin maksanut veroja.

Mukavaahan se vain on että on ollut tuloja niin että saa maksaa myös veroja yhteiskunnan moninaisten kulujen peittämiseksi, vaikkapa nyt niiden sairaanhoitajeien kasvavien palkkojen maksamiseksi.

Valtion verotulot muuten vain pienenevät verohelpotusten takia ja senkin takia että valtiovalta on päättänyt verottaa ympäristöystävällisiä ajoneuvoja entistä vähemmän.   Kävin tänään Toyota- liikeessä kyselemässä että minkä verran ne hinnat oikein alenevat.  Laskelmat olikin juuri saatu valmiiksi ja mm. 1,4 litrainen Corolla Diesel halpenee kuulemma jotain 5000€, eli valtio saa ensi vuonna sellaisen uuden auton myynistä viisi tonnia vährmmän kuin tänä vuonna.  Saisin siis maksamani lisäveron tavallaan heti tuplana takaisin jos lykkäisin tälle vuodelle budjetoidun auton hankintaa ensi vuoteen.  Mutta eihän se niin oikeasti mene.  Jos ostan diselcorollan niin maksan siitä oikeasti valtiolle vieläkin veroa ja lisäksi diselveron joka vuosi, se vero on sen kokoiselle Corollalle myyjän mukaan jotain 600€ vuosittain.  

Mitä tehyn palkkataisteluun tulee niin se on nyt kyllä minun mielestäni ihan turhaa hommaa sillä jos tehy saa korotuksensa niin kaikki julkisen sektorin palkansaajat vaativat saman ja koska kunnilla ei ole varaa maksaa niiden pitää ottaa ne rahat jostakin, eikä niillä ole mahdollisuuksia ottaa niitä rahoja muilta kuin veronmaksajilta eli siis sairaanhoitajilta itseltään ja kakilta muilta. Myös kaikki muut ihmiset  jotka menettävät rahaa joutuessaan kustantamaan julkisen sektorin kohonneet palkat, joutuvat pyytämään enemmän rahaa omista palvelusuoritteistaan, jonka johdosta kaikki hinnat nousevat ja sairaanhoitejien lisäpalkka häviää kasvaneisiin veroihin ja hintatason yliseen nousuun, niinkuin aina ennenkin on kailille palkankorotuksille käynyt.  AIVAN TURHAA TOUHUA SIIS KOKO LAKKO.

Mitäs muuta asiaa minulla vielä olisi?
Kauhistus, näin pitkä juttu jo.

Ei, nyt minä kyllä lopetan.

Indigo

Lainaus käyttäjältä: "Alien Weird"
Olen tehnyt toistaiseksi tutkimusta vain Lidl:n kauppakasseista ja niiden hintatasosta.
edelliset antamani tiedot pitivät siis paikkansa ja muovikassi maksaa Lidl:ssä  Senttiä kauppakassi 13 senttiä.  Lisäksi Lidl:ssä on kangaskasseja 99senttiä kappale, kylmäkasseja 99 senttiä kappale ja paperikasseja jotka olivat muistaakseni 33 senttiä kappale.

No ookoo sitten, minä yritän muistaa tutkia mitä muovikassit maksavat K-kaupassa tai Valintatalossa ja kangaskassit. Jos nyt muistaisin, sillä minä en yleensä koskaan katso kaupassa mitä ruoka maksaa. Jos katsoisin kaikki tarkkaan niin en raskisi ostaa yhtään mitään.

Lainaa
Suomalaisten tulotasosta minulla ei ole tutkimustuloksia käytössä enkä edes muista amia tulojani tällä hetkellä. Minulle ikänkuin riittää se että rahat jotenkuten riittää kulutukseen ja joulukuussa ja helmikuussa maksuun meneviin lisäveroihin.  Muistaakseni  lisäverot olivat yhteensä jotain kaksi ja puoli tonnia ja taitaa minulta ne rahat löytyä ja jos kerran verottaja löysi sen verran lisäverotettavaa niin kai minulla on ollut sitten jonkinverran sellaisia tuloja viime vuonna joista en ole silloin maksanut veroja.

Minä satun muistamaan omani koska katsoin sen juuri eilen, siinä näkyi nimittäin palkankorotus. Kaksi ja puoli tonnia lisäveroja on aika paljon. Jos sen kerää Lidlin ja Valintatalon muovikasseista syntyneestä hintojen erosta, joka on jäänyt sinulta säästöön, niin kestää sen kasaan saaminen aika kauan. Jos taas Valintatalon kangaskassi on paljonkin yli euron niin kannattaisi sinun alkaa ostaa Lidlistä niitä kangaskasseja; olisit kohta säästänyt monta euroa.

Lainaa
Mukavaahan se vain on että on ollut tuloja niin että saa maksaa myös veroja yhteiskunnan moninaisten kulujen peittämiseksi, vaikkapa nyt niiden sairaanhoitajeien kasvavien palkkojen maksamiseksi.

Tiesin, että sinuun, AW, voi ainakin luottaa, olet iloinen veronmaksaja.

Lainaa
Valtion verotulot muuten vain pienenevät verohelpotusten takia ja senkin takia että valtiovalta on päättänyt verottaa ympäristöystävällisiä ajoneuvoja entistä vähemmän.   Kävin tänään Toyota- liikeessä kyselemässä että minkä verran ne hinnat oikein alenevat.  Laskelmat olikin juuri saatu valmiiksi ja mm. 1,4 litrainen Corolla Diesel halpenee kuulemma jotain 5000€, eli valtio saa ensi vuonna sellaisen uuden auton myynistä viisi tonnia vährmmän kuin tänä vuonna.  Saisin siis maksamani lisäveron tavallaan heti tuplana takaisin jos lykkäisin tälle vuodelle budjetoidun auton hankintaa ensi vuoteen.  Mutta eihän se niin oikeasti mene.  Jos ostan diselcorollan niin maksan siitä oikeasti valtiolle vieläkin veroa ja lisäksi diselveron joka vuosi, se vero on sen kokoiselle Corollalle myyjän mukaan jotain 600€ vuosittain.  

Näihin autojuttuihin en vastaile mitään, mutta arvelisin, että uuden diiselin ostaessasi säästäisit ainakin auton korjauskuluissa sievoisen summan vuodessa verrattuna vanhaan. Eikä tarvitsisi ainakaan olla hämmennyksissä onko mutterit oikeakätisiä vai vasenkätisiä ja millaiset korot saa olla jos niitä potkii auki.

Lainaa
Mitä tehyn palkkataisteluun tulee niin se on nyt kyllä minun mielestäni ihan turhaa hommaa sillä jos tehy saa korotuksensa niin kaikki julkisen sektorin palkansaajat vaativat saman ja koska kunnilla ei ole varaa maksaa niiden pitää ottaa ne rahat jostakin, eikä niillä ole mahdollisuuksia ottaa niitä rahoja muilta kuin veronmaksajilta eli siis sairaanhoitajilta itseltään ja kakilta muilta. Myös kaikki muut ihmiset  jotka menettävät rahaa joutuessaan kustantamaan julkisen sektorin kohonneet palkat, joutuvat pyytämään enemmän rahaa omista palvelusuoritteistaan, jonka johdosta kaikki hinnat nousevat ja sairaanhoitejien lisäpalkka häviää kasvaneisiin veroihin ja hintatason yliseen nousuun, niinkuin aina ennenkin on kailille palkankorotuksille käynyt.  AIVAN TURHAA TOUHUA SIIS KOKO LAKKO.

Paitsi jos me kaikki priorisoisimme asioita vähän erilailla. Onko joku sanonut, että elintason pitäisi säilyä tällaisena kerskakulutuksena? Saati, että sen pitäisi jatkuvasti nousta? Isorikkaat saisivat myös opetella iloisiksi veronmaksajiksi. Hii... Heillehän voitaisiin tehdä oikein mainoslehtikampanjoita, voitaisiin kertoa kuinka paljon laskennallisesti ovatkaan tukeneet veronmaksullaan vaikka Käpykylän peruskoulun ala-astetta tai Oulun yliopiston tutkimuslaitehankintoja...
Palkankorotukset ovat tärkeitä niillä aloilla, jotka ovat alipalkattuja. Haitari on liian suuri, sen pitäisi olla tasaisempi.
Tämä Tehyn vaatima korotus on kyllä niin suuri, että jos se toteutuu niin ensi vuonna kunnat leikkaavat menojaan ja taatusti raha otetaan ensimmäisenä niiltä kaikkein pienituloisimmilta. Veroäyrit nousevat vasta seuraavana vuonna kaiken todennäköisyyden mukaan. Silloin onkin jo kurjuus lisääntynyt siellä pienituloisten piirissä ja vaikeuksista selviäminen tulee maksamaan yhteiskunnalle taatusti paljon enemmän kuin etukäteen toimimalla. Levottomuus, häiriköinti ja väkivaltaisuus lisääntyvät melko suorassa suhteessa.
Silti olen sitä mieltä, että hoitoalalle pitää saada paremmat palkat, ehkä se pitäisi kuitenkin toteuttaa portaittain.

Lainaa
Mitäs muuta asiaa minulla vielä olisi?
Kauhistus, näin pitkä juttu jo.

Ei, nyt minä kyllä lopetan.

AW, nuhtelen sinua vakavasti, yllytät minua tahallasi vaahtoamaan täällä ja turhan takia täyttämään bittiavaruutta vaikka paljon järkevämpää olisi olla jo nukkumassa.


Indigo

rapevainaa

.
Helsinki on 10% Suomen kansasta.

Helsingillä on 40 000 työntekijää. Se on Suomen suurin työnantaja Suomen maaperällä.

Budjetin menosumma on 3 679 milj. euroa.

Palkat, sivukulut ovat 41%, ja kun siihen lisätään ostetut palvelut, on kulujen summa 74% kaikesta.

Sosiaali- ja terveystoimi ovat 54% menoista.
Kun siihen lisätään opetus- ja sivistystoimi, osuus on 75%.


Koulutetut pienipalkkaiset naiset työskentelevät siis alueella, joka kattaa 75% Helsingin budjetista. Helsinki on harvoja kuntia joiden talous on jotenkin tasapainossa. Melkoinen osa Suomen kunnista on jo ennestään kuralla.

Palkankorotus tulee koskemaan suurinta osaa kaupungin menoista ja se tarkoittaa, että väkeä pitää laittaa pois, jotta tulot ja menot saadaan tasapainoon. Ei ole mitään tulolähdettä, jolla tämä palkankorotus maksetaan.

Valtion on säätänyt lakeja ilmaisista terveys- ja päivähoito - palveluista. Kaikkihan me tiedämme että olemme oikeutettuja ilmaiseen hammashoitoon. Sinne on ollut vaikea päästä ja varmaan nyt vielä vaikeampi.  Voiko siis alkaa perimään käyttäjiltä suurempia käyttökorvauksia?

Uskon että kuntien palvelutaso tulee romahtamaan kun porukkaa vähennetään. Kunta ei pysty parantamaan  tuottavuuttaan siinä tahdissa kuin pitäisi. Palveluita joudutaan paikkaamaan ostopalveluilla. Yksityinen pystyy prässäämään systeemeistään aivan eri tavalla parempaa tuottavuutta. Näin palvelut siirtyvät yhä enemmän yksityisten hoitoon.

On selvää, että palkankorotukset laittavat kuntien talouden ihan uusille urille. Kuntia yhdistyy, mutta ne eivät pysty ainakaan nykyisillä konsepteilla repimään irti suurtuotantoetua. Koko sana hirvittää vanhoja sosialisteja. Perinteisesti sosiaali- ja terveystoimi ovat vasemmiston hallussa ja tuottavuusuudistusten tekeminen on tuskaista.

Eugen

Jos asiaa miettii järjellä Allu on täysin oikeassa, lakko on todellakin täysin turha, eikä lopulta muuta mitään... se vain kiihdyttää palkkojen yleistä kehitystä, sillä palkkahan aina vertautuu toisen alan palkkaan... "jos noi saa ton verran, meille kuuluu"... niin nytkin farmaseutit on lakossa ja sanovat, että heille kuuluu 500 euron palkankorotus... Ja reilusti yli kaupanalan palkkatason olevat Alkon myyjät vaativat isompaa kakkua, kuin kaupanalan yleinen korotus... Tehyn palkankorotus luo myös esim lastentarhoihin suuria palkkapaineita, kun lastentarhanhoitajat kuuluvat Tehyyn ja saavat sitten tämän Tehyn korotuksen ja menevät palkkatasossa lastentarhanopettajien ja -johtajan ohi.... Kun kierros on sitten läpi käyty... ollaan taas samassa, kaikki kaupassa, palvelut, vuokrat, bussikortit ovat hieman kalliimpia... ne ketkä eivät pääse puristamaan tätä rahaa kärsivät... opiskelijat, työttömät, eläkeläiset...
"Aye, caramba!"

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: "Eugen"kärsivät... opiskelijat, työttömät, eläkeläiset...

Sulta puuttu vammaset!       :lol:
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Eugen

Tehy-laki hyväksytty juuri eduskunnassa, lähtee presidentin hyväksyttäväksi...  :?

Törkeä laki...
"Aye, caramba!"

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: "se"
Lainaus käyttäjältä: "Eugen"kärsivät... opiskelijat, työttömät, eläkeläiset...

Sulta puuttu vammaset!       :lol:

Niin ja itse hoitajat. Niillä on liian pieni palkka.

Perjantai

Minusta tuo laki on ihan oikein ja tarpeellinen.
Ei sairaita voi eikä saa jättää hoitamatta.Tämä on päällimäinen ajatus tällähetkellä . Sinänsä sh:lla on oikeutettua vaatia lisää palkkaa.

rapevainaa

,.
Minusta Vanhanen sanoi hienosti että jos palopäällikkö voi pakko-ottaa ohikulkijoita metsän sammutustyöhön, niin kyllä sairaitakin voi parantaa väkisin.

Moniin hommiin voihaan ottaa armeijakin apuun, jos yleinen etu vaatii.

Mutta eipä silti. Joskus kun opieklin ja vokottelin hoitajaia ne päinvastoin, hoitureilla oli konekirjoittajan palkka.  Ihan hyvä että hekin osaavat nousta barrikaadeile ja vaativat osuuttaan hyvinvoinnista.

Sopimukseen lisätään vielä, että valtio takaa joka hoiturille insinööri-miehen. Nyt niitä on vain joka toiselle.

Eugen

Lainaus käyttäjältä: "Perjantai"Minusta tuo laki on ihan oikein ja tarpeellinen.
Ei sairaita voi eikä saa jättää hoitamatta.Tämä on päällimäinen ajatus tällähetkellä . Sinänsä sh:lla on oikeutettua vaatia lisää palkkaa.


:shock: :shock: :shock:  Naisen logiikka!
Jos eroat töistä, sinut pakotetaan takaisin töihin, tälläinen oikeudenmukaisuus ei ole hyväksyttävissä... uhataan kuukauden palkan menetyksellä (mikä tietty ei ole paljon) ja rikosoikeudellisella vastuulla, jos jolle kulle sattuu jotain paikassa, jossa et ole enää töissä...
Millä sairaanhoitajat voi vaatia lisää palkkaa, jos ei ole mahdollisuutta työtaisteluun... sairaanhoitajat on pistetty  Kokoomuksen ja Keskustan toimesta paria-luokkaan.
Kyllä lakolla on vaaransa, oma äitinikin on sen verran heikossa hapessa, että tavallinen flunssakin voi hänet tappaa ilman hyvää ja tehokasta hoitoa, en silti ole valmis downgreidaamaan ketään yhtiskunnan pohjasakaksi.
"Aye, caramba!"

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä