Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Biologisesta kellosta?

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, 11.12.10 - klo:11:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Muisto Keijo Kullervo

Olen huomannut, että koiramme vähän ennen Klo. 17.00 alkaa tulla rauhattomaksi ja suorastaan ilmoittaa vaimolleni, että nyt on koirapuistoon menemisen aika... Johtunee eläimillä olevasta sisäisestä ajan tajusta.

Itse hampaita pestessä odottelen aikaa jolloin sähköhammasharja ilmoittaa seuraavan hammasryhmän olevan vuorossa... Empä paljoa huomaa sisäisen kellon kutsua - vaan saatan erehtyä puolessa minuutissa viitisen sekuntiakin.

Mutta kysymykseen?
Kuka lukijoista tunnistaa sisäisen kellonsa?
Ja onko aivan tarkka? Senhän voi varmistaa joko kännykästä tai rannekellosta.

Uteliaana...

K.K.
"Tie, Totuus ja Elämä?"

ville

#1
Lainaus käyttäjältä: K.K. - 11.12.10 - klo:11:29
Kuka lukijoista tunnistaa sisäisen kellonsa?
Ja onko aivan tarkka? Senhän voi varmistaa joko kännykästä tai rannekellosta.

sisäinen kello mittaa kai ihan eri aikaa kuin rannekello. Asian voi todeta esim. kuuntelemalla Ravelin Boleroa, joka tuntuu siltä kuin rytmi kiihtyisi loppua kohden, vaikka todellisuudessa rytmi on aivan sama koko sen vartin, jonka kappale kestää. Näin on ainakin kerrottu.

Kuulemma ihmisellä on taipumus yliarvioida kolmea sekuntia lyhyempiä aikavälejä ja aliarvioida sitä pidempiä. Ihmisillä jotka ovat eläneet pitkiä aikoja pimeässä luolassa ajantaju on kadonnut kokonaan.

S

#2
Tavanomaista ajanmittausta ei todellakaan ole syytä sotkea biologisen kellon toimintaan. Elimistön sisäisten toimintojen rytmiikka kun ajoittuu erilaisten fysiologisten vaihdosten aikaansaamina mm. vireystilan sekä myöskin biorytmien muutoksina.

- Tämä ajastin toimii myös solujen energiankäyttöjärjestelmää hyödyntäen, joten geenienkin toiminta ohjautuu osin tätä kautta elimistön lämmönsäätelymekanismia hyväksi käyttäen. Sisäisen kellon aikamerkit voivat kuitenkin häiriintyä, tai joutua epätahtiin jos esim. vuorokausirytmi muuttuu, tai jokin sairaus estää elimistön aineenvaihdunnan/solujen aktiivisen elinkierron.

- Sisäisen vuorokausirytmin merkitys onkin ihmisen perusterveydelle ensiarvoisen tärkeää, joten kellon tikitystä on syytä seurata säännöllisesti, varsinkin jos sen epätahtisuus aiheuttaa erinäisiä oireita, kuten rytmihäiriöitä tai muita vastaavia fyysisiä ongelmia!  
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Muisto Keijo Kullervo

Nuorilla naisilla on oma biologinen kellonsa... Kuu/kautiset...

Jollakin tavoin kuun kierto on johtanut naisen munasolujen kehittymisen tiettyyn rytmiin... Sanovat kuitenkin, että kaikilla naisilla on ko. kierto omassa tahdissaan. Kuitenkin keskimäärin 27 vuorokauden rytmissä.

Kertokoot asiantuntijat eli naiset jotain - enempää en tiedä... Joitain huhuja olen kuullut.

K.K.

"Tie, Totuus ja Elämä?"

AveLazio

Kyllä olen havainnut sellaisen sisäisen kellon itsestäni, että armeijassa ja sodassa heräsin aina 5 min. ennen herätystä. Weird..
At a narrow passage there's no brother, no friend

PusiSusi

Lainaus käyttäjältä: K.K. - 12.12.10 - klo:20:10
Nuorilla naisilla on oma biologinen kellonsa... Kuu/kautiset...

Jollakin tavoin kuun kierto on johtanut naisen munasolujen kehittymisen tiettyyn rytmiin... Sanovat kuitenkin, että kaikilla naisilla on ko. kierto omassa tahdissaan. Kuitenkin keskimäärin 27 vuorokauden rytmissä.

Kertokoot asiantuntijat eli naiset jotain - enempää en tiedä... Joitain huhuja olen kuullut.

K.K.



Ne on ne mensat...

Muisto Keijo Kullervo

Olen myös kuullut sanonnan:

"Biologinen kello tikittää..."

Tarkoittanee kai sitä, että kun nainen alkaa olla kolmen- neljänkympin yli eikä ole lapsia, alkaa olla vastustamaton tarve saada lapsi, tai kaksikin...

Kello kuin kello? Tarvetta biologiassakin on kellolle - vaikka vain kuvaannollisesti.

"Tie, Totuus ja Elämä?"

AveLazio

Mensat just. Siitä tulee sanonta "biologinen kello".
At a narrow passage there's no brother, no friend

Tiistai

#8

Hienoja aloituksia, muttei kaikkialla voi olla yhtä aikaa!

Muistan, kun piti elää vielä kellon mukaan ja olla minuutilleen bussipysäkillä niin heräsin Joka aamu noin minuutin ennen sen soimista. Uskomatonta. Eikä se ollut riippuvainen siitä, koska meni nukkumaan, vaikka kyllähän kunnon ihmiset menevät kanojen kanssa yöpuulle :P (= samaan aikaan.)

Tuossa olisikin kysymys kielimiehille: mistä tuo sanonta tulee? Kanoista orrella vai mistä?

Mietin usein, että onkohan herätyskellossa joku pieni juttu ennen sen hälytystä, jonka kuulee unessakin.  Nyttemmin ollaan omillaan ja joskus voi nukkua pitempäänkin, mutta harvoin se onnistuu tietystä syystä .. siippa hiippailee ulos tapansa mukaan  ja sitten rajanaapurissa on koulu ja meidän makuuhuoneen ikkuna sinne päin  >:(

AveLazio

Biologinen kello on just toi kuukautisten puuttumisen läheneminen naisilla.

Toi mistä Tiistai puhui ja minä sotavuosiltani on sosiaalinen kello. Se herättää, jotten myöhästy päivän velvoitteistani.
At a narrow passage there's no brother, no friend

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä