Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Lamppujen vaihto energian säästämiseksi

Aloittaja Alien Weird, 30.10.07 - klo:08:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

THL tiedottaa

Aakkuuuu, älä olleska mollaa Starseetia. Tiärät ihan hyvin, että se polttaa vaan sellattia kynttilöitä, jotka on enkeleitten tekemiä!
Ihan saasteettomiaki!
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Ztara

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"
Lainaus käyttäjältä: "Starseed"Minä säästän energiaa polttamalla kynttilöitä, pääasiassa tuikkuja. En juurikaan kaipaa sen paremmin hehku-kuin muitakaan lamppuja. No, keittössä ja kylppärissä satunnaisesti.

Hmmm... kynttilöiden valmistus kuluttaa energiaa :)

Arvasin tämän, olin 100% varma ettet malttaisi olla kouluttamatta minua  :P .

Niin, tiedänhän minä tuon. Ja tuikut ovat siitä ärsyttäviä, että niistä tosiaan tulee jätettä enemmän kuin tavallisista kynttilöistä. Mutta ne jätteet on silti pienempiä kuin lampuista jäävät, eikö niin :oops:  ? Äläkä sano että niitä tulee enemmän...

En minä ole tehnyt kynttilöitä kuin lapsena joskus vanhoista pätkistä, niistä tuli ruman värisiä ja huonoja...Äitini taas oli varsin taitava tekemään niitä Martoissa.

Kiitos Se, ostaisin varmaankin enkeleitten tekemiä kynttilöitä jos niitä olisi kaupan. Mutta toistaiseksi minun on vain tyydyttävä ajattelemaan enkeleitä polttaessani niitä  :wink: . Olen muuten ihan varma että teilläkin on siellä pirtin pöydällä kynttilä palamassa. Tunnusta pois!
~~Starseed~~

Everything will be ok in the end. If everything is not ok, it is not the end.

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: "Starseed"


En minä ole tehnyt kynttilöitä kuin lapsena joskus vanhoista pätkistä, niistä tuli ruman värisiä ja huonoja...Äitini taas oli varsin taitava tekemään niitä Martoissa.

Siis hetkonen, mitä ovat "vanhat pätkät"? Vanhoista tukkijätkistä olen kyllä kuullut.

Ja toisekseen, miten ihmeessä Martoissa? Pitiköhän sun kirjoittaa Martoista...?


Lainaa... Tunnusta pois!

:oops:   :oops:   :oops:
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Starseed"Arvasin tämän, olin 100% varma ettet malttaisi olla kouluttamatta minua  :P .

Minä puolestani arvasin sinun kuluttavan uusiutumattomia energiavaroja välillisesti ...

LainaaNiin, tiedänhän minä tuon. Ja tuikut ovat siitä ärsyttäviä, että niistä tosiaan tulee jätettä enemmän kuin tavallisista kynttilöistä. Mutta ne jätteet on silti pienempiä kuin lampuista jäävät, eikö niin :oops:  ? Äläkä sano että niitä tulee enemmän...

Enemmän ja enemmän ... tämä riippuu poltettujen kynttiläin määrästä. Jos et juurikaan käytä sähkövaloa, niin kynttiläjätettä kertyy huikeat määrät - mikäli valaistus pidetään likimain samana, kuin sähkövalaistuksella, niin siihen tarvitaan melkoinen läjä kynttilöitä ja luultavasti saat roudata tuikkukynttilöiden jäänteitä viikoittain kottikärryillä :D Hehkulamppu ja vallankin loisteputkilamppu kestävät käytössä varsin pitkään, joten niistä ei tule jätöksiä kuin kynttilöitä polttelemalla ... ja katso, tämä on totuus ...

Indigo

Meillä on jo monta vuotta käytetty melkein pelkästään energiansäästölamppuja. Keskikerrokseen olisin halunnut  LED-lamput, mutta vielä ne olivat niin kalliita, että en sitten raskinut sijoittaa. Tosin kulutuskin olisi aikas pientä; ja mitä enemmän huoneita niin tietty se jo kannattaisikin.

Millainen olikaan halogeenilampun tilanne energiankulutuksen suhteen? Kylppäriin oli niin hankala löytää sopivia valaisimia niin sinne sitten tuli vähänkuin hätäpäässä laitettua halogeenilamppuja osaksi...

Indi

ps. Hei AW! Kiva kun kirjauduit.  :)

Alien Weird

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Meillä on jo monta vuotta käytetty melkein pelkästään energiansäästölamppuja. Keskikerrokseen olisin halunnut  LED-lamput, mutta vielä ne olivat niin kalliita, että en sitten raskinut sijoittaa. Tosin kulutuskin olisi aikas pientä; ja mitä enemmän huoneita niin tietty se jo kannattaisikin.

Millainen olikaan halogeenilampun tilanne energiankulutuksen suhteen? Kylppäriin oli niin hankala löytää sopivia valaisimia niin sinne sitten tuli vähänkuin hätäpäässä laitettua halogeenilamppuja osaksi...

Indi

ps. Hei AW! Kiva kun kirjauduit.  :)


Tottakai kirjauduin, sehän nyt on ihan päivänselvä asia.
Minun piti vain välillä yrittää hoitaa vähän sitä nettikatarriani.   :)


Ledit sopii sellaisiin paikkoihin missä tarvitaan vain vähän valoa mutta ei mielellään lämpöä ollenkaan.  
Ledit on periaatteessa lähes ikuisia mutta käytännössä niiden elinikää rajoittaa valaisimissa tarvittava elektroniikka.  En ole minäkään malttanut vielä led- valaisimia ostaa edes kokeillakseni niitä vaikka mieli olisi tehnyt kokeilla niitä vaikka yövaloina.  Sitäpaitsi löytyi muutenkin jo sellaiset sopivat pienet lamput pienoisloisteputkipuolelta yövaloiksi niin että ei ole oikeastaan ollut tarvettakaan.   Ne yövalot ei lämpene niin kuumiksi etteikö kärsisi sormin kosketella joten ovat sikäli turvallisia etteivät sytytä sänkyä palamaan jos vaikka sattuisi tyyny nousemaan yöllä koskettamaan lamppua.  Sellaisissa paikassa hehkulamput ovat viheliäisiä.

Halogeenit ovat energiankulutukseltaan ja lämpenemisen puolesta vain hiukan hehkulamppuja parempia.  Niissä vain on se valo paljon miellyttävämpi kuin hehkulampuissa, joiden valo on minusta sellaista nukuttavan punaista jos taas loisteputkien valoa usein on haukuttu kylmäksi.  Halogeenilampuista lähtevä valo on kyllä jotenkin ihanteellista minusta ainakin.  Ne 12V:n tai 24V:n halogeenit joiden valaisimet on varustettu elektronisella tai perinteisellä muuntajalla ovat pitkäikäisiä ja edullisia ostaa kun taas 230V:n halogeenilamput, sellaiset jotka voidaan ruuvata suoraan hehkulampun tilalle hehkulampun kantaan, kestävät mielestäni vain saman verran aikaa kuin hehkulamput ja ne ovat hehkulamppuihin verrattuna sikamaisen kalliitakin.  

Muuntajalla varustetut halogeenivalaisimet ovat siis edullisia käytössä vaikkakin  valaisinten hankintahinta on kalliimpi kuin niiden muuntajattomien halogeenivalaisimien joissa on kalliit ja lyhytikäiset lamput.  Valo on molemmissa kuitenkin yhtä hyvää.  

Jos minun nyt pitäisi suunnitella talooni valaistusta käyttäisin varmaan etupäässä juuri muuntajalla varustettuja halogeenivalaisimia vakkeivät ne energiaa juuri säästäkään hehkulamppuvalaistukseen verrattuna.  Niitä on kuitenkin helppoa säätää ja ohjata, toisin kuin energiansäästölamppuja joita ei voi himmentää eikä ohjata edullisilla  lähestymiskytkimillä.  Muuntajallisen valaisimen lamppuja ei siis tarvitse olla alituiseen vaihtamassa ja jos ne joskus menevät rikki niin ovat ne lähes yhtä halpoja ostaa kuin hehkulamput.  Pienissä ahtaissa ja vaikeissa paikoissa voisi käyttää korostus- ja koristevalaistukseen ledejä ja vain paikoissa missä valaistuksen laadulla ja säädettävyydellä ei ole merkitystä käyttäisin energiansäästölamppuja.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Millainen olikaan halogeenilampun tilanne energiankulutuksen suhteen? Kylppäriin oli niin hankala löytää sopivia valaisimia niin sinne sitten tuli vähänkuin hätäpäässä laitettua halogeenilamppuja osaksi...

Indi

Hehkulamppuja ne halogeenilamputkin ovat ja kun hehkulampuilla hyötysuhde on 3-5%, niin ne halovalot ovat siellä yläpäässä, eli lämpönä niistäkin pääosa sähköenergiasta vapautuu. LED-valaisimet varmaan halpenevat ajanmyöstä, että laita sitten niitä kun eivät ole niin kirvelevän hintaisia.

Lainaus käyttäjältä: "Alien Weird"Ledit sopii sellaisiin paikkoihin missä tarvitaan vain vähän valoa mutta ei mielellään lämpöä ollenkaan.
Ledit on periaatteessa lähes ikuisia mutta käytännössä niiden elinikää rajoittaa valaisimissa tarvittava elektroniikka. En ole minäkään malttanut vielä led- valaisimia ostaa edes kokeillakseni niitä vaikka mieli olisi tehnyt kokeilla niitä vaikka yövaloina. Sitäpaitsi löytyi muutenkin jo sellaiset sopivat pienet lamput pienoisloisteputkipuolelta yövaloiksi niin että ei ole oikeastaan ollut tarvettakaan. Ne yövalot ei lämpene niin kuumiksi etteikö kärsisi sormin kosketella joten ovat sikäli turvallisia etteivät sytytä sänkyä palamaan jos vaikka sattuisi tyyny nousemaan yöllä koskettamaan lamppua. Sellaisissa paikassa hehkulamput ovat viheliäis

Näin juuri - LED-valaisimille luvataan käyttöiäksi sellaista yli 10 000 tuntia, mikä on aika paljon ja tässä tarkoitetaan vasta sitä, että valoteho on pudonnut jonnekin alle 70% alkuperäisestä. Eivät sytytä petiä tuleen jos käyttää vaikka lukulamppuna ja sattuu nukahtamaan ynnä lamppu kaatuu vuoteelle.  Minulla on sellainen LED-valaisin polkupyörän valona ja patterit kestävät pitkään, paljon pidempään kuin hehkulamppuvalaisimessa. Täällä polliissit kyttäävät ahkerasti myös pyöräilijöiden valojenkäyttöä pimeään aikaan ... ei sitä valaisinta tule pidettyä päällä usein kun katuvaloillakin näkee ajella aivan hyvin.

Indille voin todeta, että en myöskään käytä pyöräilykypärää, koska styrox hiostaa :D - pitäisiköhän jostain osto- ja myyntiliikkeestä etsiä isopäämallinen jääkiekkokypärä, kun siinä on se ilmastointi paremmin järjestetty...

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"

Täällä polliissit kyttäävät ahkerasti myös pyöräilijöiden valojenkäyttöä pimeään aikaan ... ei sitä valaisinta tule pidettyä päällä usein kun katuvaloillakin näkee ajella aivan hyvin.

Näin on!

Ja autoilijatkin osaa pimeässä varoa sitä päähineesi suurta mustaa sulkaa...
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Eugen

Lainaus käyttäjältä: "se"
Lainaus käyttäjältä: "Aakku"

Täällä polliissit kyttäävät ahkerasti myös pyöräilijöiden valojenkäyttöä pimeään aikaan ... ei sitä valaisinta tule pidettyä päällä usein kun katuvaloillakin näkee ajella aivan hyvin.

Näin on!

Ja autoilijatkin osaa pimeässä varoa sitä päähineesi suurta mustaa sulkaa...

Ei kai ne pyörätiellä autoile, paitti mitä ny kännissä....


Autoilijoista tuli mieleen se yksi kaheli, joka viikko sitten ajoi kevyenliikenteenväylällä 70 vuotiaan naisen yli.... oli yrittänyt ensin ajaa joidenkin pikkutyttöjen yli... menivät sanomaan näille kahdelle kävelyllä olleelle naiselle asiasta... auto ajoi hitaasti ohi... kieppasi ympäri ja lähti tulemaan kohti.... toinen mamma ei kerennyt alta pois... tila kriittinen... kaveria ei ole tavoitettu, kun muorit eivät osanneet sanoa kuin auton värin...
Kirveellä töitä...
"Aye, caramba!"

Tiistai

Lainaakun muorit eivät osanneet sanoa kuin auton värin...

:P  :oops:

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä