Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Lamppujen vaihto energian säästämiseksi

Aloittaja Alien Weird, 30.10.07 - klo:08:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ztara

Lainaus käyttäjältä: "se"

Ja toisekseen, miten ihmeessä Martoissa? Pitiköhän sun kirjoittaa Martoista...?

Lainaa... Tunnusta pois!

:oops:   :oops:   :oops:

Tässä sinulle tietoa Martoista.
Ja kynttilänpolton minä arvasin tunnustamattasikin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Marttaliitto
~~Starseed~~

Everything will be ok in the end. If everything is not ok, it is not the end.

Indigo

Kiitos opasteista teille  :)

Ehkä ne halogeenilamput eivät sitten ihan huono hankinta olleetkaat. Tosin yksi lampuista hajosi heti parin viikon kuluttua asennuksesta. LED:illä saisi kauniita valaistuksia tiloihin. Sitten kun joskus sadanvuoden kuluttua saan tuon eteisen kattoni tehtyä sellaiseksi kuin haluan... eli niinko jonkinlaiseksi avaruudeksi... niin siihen olisin halunnut jotain sellaista valokuitua. Minulla on sellainen käsitys, että LED:jä olisi myös isompi tehoisia?

Ateljeen kattoon olin suunnitellut kiskoja kiertämään koko huoneen ja kohdistettavat lamput niihin, mutta vielä ei ole ollut rahaa. Tosin kaikki sellaisessa käytettävät lamput, joita olen nähnyt, ovat olleet halogeeneja.

Vaan eniten tykkään kyllä tuosta suolakidelampustani tuossa lähellä. Sen valo on lämpöisen oranssia.

Indigo

Perjantai

Meilläkin vaihdettiin noita energiansäästölamppuja kaikenkaikkiaan parikymmentä lamppua ulkovaloiksi.
Niitä saa polttaa aika kauan ennenkuin kunnolla syttyvät ja varsinkin pakkanen himmentää niitä kovasti.
Eivät vaikuta kovin hyviltä ainakaan ulkovaloiksi :?

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Perjantai"Meilläkin vaihdettiin noita energiansäästölamppuja kaikenkaikkiaan parikymmentä lamppua ulkovaloiksi.
Niitä saa polttaa aika kauan ennenkuin kunnolla syttyvät ja varsinkin pakkanen himmentää niitä kovasti.
Eivät vaikuta kovin hyviltä ainakaan ulkovaloiksi :?

Sama juttu näkyy kylmällä säällä myös katuvaloissa, jotka ovat energiasyistä elohopeahöyrylamppua - syttyvät hitaasti, koska elohopea pitää ensin saada höyrystymään. Sisällä lämpimässä vähän välkyttelevät ja alkavat toimimaan samantien. Kokeilin itsekin ovenpielessä olevaan valaisimeen sellaista, mutta palasin hehkulamppuun ... talvella aamulla lehtiä hakiessa se energiansäästäjä ei edes ehdi syttymään kun on jo käynyt postilootalla...

Tiistai

Pihalampuista-  eikö Suomessa ole noita?  http://www.solarilluminations.co.uk/
Nii, kesällä ei tartte ja talvella ei paista aurinko  :?

http://home.howstuffworks.com/solar-light.htm   Tarvitaan auringonpaistetta päivällä ja illalla ne palavat itsestään. Ei ole kyllä vielä tullut hankittua.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Titta"Pihalampuista-  eikö Suomessa ole noita?  http://www.solarilluminations.co.uk/
Nii, kesällä ei tartte ja talvella ei paista aurinko  :?

http://home.howstuffworks.com/solar-light.htm   Tarvitaan auringonpaistetta päivällä ja illalla ne palavat itsestään. Ei ole kyllä vielä tullut hankittua.

On nuita täälläkin. Kesämökkinaapurilla on sellaiset loppukesän ja syksyn valaistusta varten ... valaisimissa on aurinkokenno ja se lataa akkua päivällä - hämärän hiipiessä fotodetektori kytkee akun lamppuun :) Nämä vaativat jatkuvaa huolenpitoa ... pölyt pitää pyyhkiä ja pitää se aurinkopaneli puhtaana, koska vähäinenkin pölykerros tipauttaa tehon olemattomaksi.

Perjantai

Eivät jaksa palaa nuo aurinkokennolamput täällä meillä asti  heti kun auringonvalo vähenee...muutenkin valaistusteho heikko ja toimivat korkeintaan suunnan näyttäjinä alkusyksyllä :?

Alien Weird

Lainaus käyttäjältä: "Perjantai"Eivät jaksa palaa nuo aurinkokennolamput täällä meillä asti  heti kun auringonvalo vähenee...muutenkin valaistusteho heikko ja toimivat korkeintaan suunnan näyttäjinä alkusyksyllä :?


Sama kokemus täällä.  Ostettiin vahingossa yksi sellainen kokeeksi ja todettiin ettei sillä ole valaistuksen kannalta merkitystä,  koristeena ehkäpä menettelee, sekä pimeällä että myös valoisana aikana.  Minun mielestäni kuitenkin vain klassisen tyylinen koristelu on koristelua, sellainen modernimpi muotoilu on vain jonkinlaista snobbailua.  Olen nyt tuloksetta käyttänyt jo niin ison osan elämästäni siihen että olen pyrkinyt opettelemaan modernien taiteilijoiden muotokielen että on tullut aika luovuttaa ja tunnustaa tyhmyytensä ja vajavaisuutensa ja pitäytyä nauttimaan siitä taiteen muotokielestä jonka pystyy tajuamaan.  En nyt kuitenkaan tarkoita sitä että haluaisin palata valaistyksen osalta päreiden ja pärepihtien aikakaudelle.  

Kyllä minulle siis kelpaavat ledit valaistuksen lähteinä yhtä hyvin kuin muutkin valonlähteet.  Sellaisia isotehoisia ledejä vain ei taida vielä olla olemassa, ei ainakaan kaupallisesti kannattavina versioina. Tosin ledeilläkin saa tietenkin paljon valoa aikaan jos panee niitä riittävästi rinnakkain, en vain ole vielä nähnyt sellaista sovellutusta joissa ledejä olisi käytetty valonlähteenä paikassa jossa tarvitaan paljon valoa.

Minulla on kyllä hyviä kokemuksia ulkovaloista energiasäästälampuilla mikäli kyseessä on sujettu valaisin ja ohjausta ei ole toteutettu suoraan lähestymis- tai hämäräkytkimillä.

Perjantai

Lainaus käyttäjältä: "Alien Weird"

Minulla on kyllä hyviä kokemuksia ulkovaloista energiasäästälampuilla mikäli kyseessä on sujettu valaisin ja ohjausta ei ole toteutettu suoraan lähestymis- tai hämäräkytkimillä.

Just nuo lähestymiskytkimillä toimivat ulkovalot eivät ehdikään koskaan syttyä kunnolla,varsinkaan pakkasella.Valaistustehoa ajatellen siis hehkulappu on parempi...mutta jos niitten valmistus lopetetaan...niin ei jää vaihtoehtoja jäljelle :?

Muisto Keijo Kullervo

Ostin täsä Led-lamppuja 220 virralle kolme kappaletta ja maksoin niistä 60 euroa yhteensä?

Kolmen vuoden takuu ja valoa riittää...

Oliko hyvä ostos (minusta oli)?


K.K.
"Tie, Totuus ja Elämä?"

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä