Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

'Itseoivallettu totuus = opittu totuus.'

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, 29.05.11 - klo:09:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tiistai



Paljon kysyvästä tunnistaa .. mitä? :D

Siis sanotaan, että lapset, jotka kyselevät jatkuvasti asioita ovat älykkäämpiä.. tai uteliaampia.
Täällä on usein ollut mietelause, että "tyhmä kyselee enemmän 10 viisasta ehtii vastata".. miten tuonkin voisi selittää, ei sovi edelliseen, mielestäni tosiasiaan.

Tosiasia on, että ihminen ei olisi tällainen, jos ei koko kehityksensä aikana aina yrittänyt uutta, myös hullua. Siitä on yrittämisen ja epäonnistumisen kautta tultu tähän pisteeseen...  kuin nettiin ja Outomaalle ;)

AveLazio

Tiistai kulta, tiede ei voi koskaan täysin uskoa vanhoihin havaintoihin. Ne täytyy aina kyseenalaistaa. Jotta uudet rakennelmat eivät nousisi savijaloille...

Minä osoitin (nössö)kielitieteessä erään tärkeän vanhan teorian vääräksi. Se on tiedettä.

S sanoi tämän tieteilijän sanoin lyhyemmin.
At a narrow passage there's no brother, no friend

Paha setä

Minäkin menin kyseenalaistamaan käytännön, joka on varmasti oikein koska niin on on aina tehty ja näin on tapana toimia. Surffasin netissä ja sain selville että ainakin tietosuojavltuutettu ja apulaisoikeuskansleri ovat linjanneet vastaavista tapauksista että niin ei saa tehdä. ja kun hulluillakin on netti ja näin ollen finlex käytössä ja yhteiskunta on opettanut lukemaan niin päätin toimia kun huomasin epäkohdan.

Tietysti (myös itse) koettu epäkohta antaa oikeuden vaatia korvauksia koska olen saanut oikeasti takkiini tämän takia, mutta se on sivuseikka sen rinnalla että ajattelin vaatia ankarinta mahdollista rangaistusta, koska se on aika pirun iso moka jos ihminen ei tunne oman alansa lainsäädäntöä ja saman alan työnantaja hyväksyy toiminnan. Pahemmaksi sen tekee se, että moinen rikos kohdistuu niihin jotka ovat eniten heikoilla ja niitä voidaan kiristää koska ovat taloudellisesti riippuvaisia tästä tahosta.

Tullee pieni ongelma käräjäoikeudelle kun yleensä eivät joudu pohtimaan tällaisia tapauksia, vaan yleensä jotain kioskiryöstöjä tai murhia. Hyvin harvoin syytetyn penkillä istuu kaupunki, jos ei tästä päästä sovintoon ennen sitä. Pidän huolen siitä että avustaja tarjoaa sovittelua ennen oikeutta, sitten käräjäoikeuden määräämää sovittelua ja vasta sitten oikeudenkäyntiä. On nimittäin lieventävä asianhaara tekijälle jos lakkaaa toimimasta rikollisesti ja pyrkii sovittelemaan asian vääryyttä kärsine(id)en kanssa. Mutta jos on tyhmänylpeä niin on tyhmänylpeä ja sekin otetaan huomioon.

Sosiaalilainsäädäntö on sitten mielenkiintoista. "Jokaisella on oikeus laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon...."  Ei määritelmää siitä mitä se on, eikä myöskään rangaistusta lain rikkomisesta. Terveydenhuoltolain kanssa sama juttu. Entäs todisteet, sillä yleensä kaikki kaatuu niiden puutteeseen kun kukaan ei dokumentoi kahdenkeskistä keskustelua jos ei asiakas itse älyä?

Setä on paha ja siksi hyvillä mielin valmis vaikka oikeuteen. Vanhana kriminaalina huomasi mitä on meneillään ja keräsi todistuskappaleet talteen.

   
Mies mietti aikansa miten vois,
tämän selittää,
sitten hän lensi pois.

Hän lensi pois.

-Juice Leskinen-

risto

.
Teidät pitäisi laittaa syytteeseen elämän tuhlaamisesta.
Siinä on kolme jotka eivät ole tiedettä nähneetkään.

Kattokaa nyt Mr Pressurea. Kyseenalaistamisen mestarit.
Mies ei osaa fysiikan alkeitakaan mutta on onnistunut nolamaan Britannin suurimmat fyysikot.

Se vaatii vain omaehtoista ajattelua.

Oppisitte edes lukemaan Wikipediaa, mitä muut ovat saaneet selville.

Maisteritutkinto tähtää siihen että oppii lukemaan ja ymmärtämään mitä muut ovat saaneet selville. Kukaan ei odota, että maisteri, oltuaan 5-6 vuotta yliopistossa, olisi keksinyt mittään uutta ja omaperäistä.

Paha setä

Elämä on annettu vailla tulostavoitteita, ja se on lahja joten saaja voi käyttää sen mihin haluaa. Vaikka maisterintutkintoon ja jos huvittaa niin saaatan aloittaa uimamaisterista, sillä veneen kaaduttua kauppatieteiden osaamisesta on liian vähän iloa. Lahja kätkee sisäänsä toisia lahjoja, kuten omalla kohdallani Matkaleenan jota en ole ansainnut. En ystäviänikään ole ansainnut, mutta eipä minulla toisaalta vihollisiakaan ole mikä taas voi olla lahja että osaa kohdella ihmisiä niin ettei niistä tule vihollisia.

Nostan hattua kaikille jotka ovat kouluttautuneet maistereiksi mutta myös putkiasentajille ja ohitan sellaiset pikaisesti. Aina kun titteli tulee ennen nimeä niin se määrittää ihmisen liian tarkkaan. Parempi kohdata ihminen kuin kuulla mitä se osaa, sillä se selviää myöhemmin jos jaksaa kuunnella tarpeeksi pitkälle.

Jos määrittää arvonsa oman osaaamisensa kautta, niin onko ihmisarvolla mitään virkaa?
Mies mietti aikansa miten vois,
tämän selittää,
sitten hän lensi pois.

Hän lensi pois.

-Juice Leskinen-


risto

.
Osaaminen ja ihmisarvo eivät ole vaihtoehtoja.

Yhtä hyvin voit kysyä, kun uit, onko tennistossuilla mitään virkaa siellä rannalla?

risto

.
Minun suuri elämän sisältö on ollut tiedon hankinta. Tietoa ei suinkaan hankita keksimällä itse, vaan selvittämällä mitä muut osaavat asian suhteen. On mentävä sellaisen luo joka tietää ja joka osaa.

Omat oivaltamiset ovat loistavia hetkiä.

20 vuotta yritin kasvattaa kangasvuokkoa pihassa. Ei onnistunut. Sitten aloin treenaamaan pensasmustikan kasvatusta. Siinä tehdään happamesta mäntykankaan turpeesta/suoturpeesta siltin kanssa 40 cm syvä seos. Pensasmustikka kasvaa siinä niin iloisesti että vuosiversoista tulee 1 m pituisia.

Ja kas vain, kangasvuokko kasvoi pensasmustikoiden seassa. No, totta kai joku elukka söi suihinsa vuokon nuput kun niiden piti aueta.

Toinen juttu oli, miksi maksaruoho kukkii niinkin myöhään kuin elosyyskuussa?

Opiskelin  herkkusienen viljelyä. Selvisi että sieni kasvaa luonnossa kuivilla paikoilla missä pouta tappaa nurmen säännöllisesti. Elokuussa tulee kosteampaa ja ruohon juuret lahovat. Sieni syö näitä lahottajabakteereja.

Sitten kajahti kaaliin. Maksaruoho elää paikoissa missä pouta tappaa muut kasvit. Elokuun sateilla kuolleet kasvit lahovat ja luovuttavat ravinteensa. Maksaruoho hyödyntää tätä tilannetta.  jos haluaa maksaruohoniitystä oikein komean, kannattaa laittaa kalkkia.



Ja monta muuta asiaa. Itse oivallettu mutta oivaltamisen raaka-aineet on hankittava muualta.
Se on elämää se.

Tervapääskypönttöjä treenasin 10 vuotta. Ratkaisu oli aivan päinvastainen mitä oli luontokirjoissa.  Eli kirjoihin oli piirrelty pönttömalleja joita kukaan ei ollut kokeillut käytännössä. Pihassa on nyt 18 tervapääskypönttöä. Kaikki ovat pesittyjä. Tikat ja oravat välillä tuhovat melkein kaikki poikueet.
.

Paha setä

En ole kaikkea tietoa hankkinut kirjoista tai muilta vaan aika paljon on oivallettu itse. En tiennyt pystyväni ison kurssikeskuksen (10 majoitusrakennusta) huoltomieheksi, mutta kun hommaa hoitava katkaisi kätensä ja minä olin ainoa mahdollsiuus, niin opin tosi nopeasti.

En tiennyt osaavani korjata pesukoneita, mutta kun oli rikkinäinen sellainen kylppärissä ja päätin tsekata mikä vaivaa, niin huomasin että ne tosiaan syövät sukkia mikä aiheuttaa ongelmia nesteenpoiston yms. kannalta.

Rakastan ongelmia jotka voi ratkaista helposti, niinkuin tietokonejutut. Ihmiset ovat paljon mutkikkaampia ja särkyvät helpommin, eikä niitä aina voi korjata.
Mies mietti aikansa miten vois,
tämän selittää,
sitten hän lensi pois.

Hän lensi pois.

-Juice Leskinen-

risto

#18
.
No ihmistä sanotaan "käteväksi" jos osaa tehdä jotain tarpeellista käsillään.
On se nyt helvetti jos on onnistunut tähän ikään selviämään elämästään tekemättä mitään.

Laiskat ne töitään luttelee ja työ tekijäänsä neuvoo.
Mutta on aina parempi  jos joku näyttää miten tehdään. Ja monissa hommissa se on aivan vällttämätöntä.

Mulla oli pari päivää sitten pulma kun heinäkuussa peruutin peräkärrin linkkuun. Vetoaisa vääntyi pahasti. Viime kesänä ammattilainen oikaisi aisan raudat. Työ kesti kolme tuntia..

Nyt kävi tsäkä 2 päivää sitten. Peruutin toiselta  puolelta linkkuun ja kas, toinen puoli vääntyi saman verran. Nyt se on kunnossa! Tsäkäää!


THL tiedottaa

Tuosta kätevyydestä.

Mun ei tarvinnu ite oivaltaa pikkunöösinä, olinkohan jotain 10-vuotias, että mulla on peukalo keskellä kämmentä – niin kuin sanonta kuuluu – mulle kun tästä huomautettiin tyyliin: "On se kummallista, että tässä suvussa voi olla tollanen. Ei uskois."

Se peukalo on tainnu siirtyä ajanmittaan oikeelle kätevyyspaikalleen, koska ei enää kymmeniin vuosiin oo ollut mitään vaikeuksia peukaloni kanssa rakennellessani kaikenlaista.


Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä