Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Tännekö te kaikki kokoonnutte?!

Aloittaja THL tiedottaa, 24.11.07 - klo:09:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Indigo

Lainaa-Ymmärrys syntyy kyvystä havaita aallonharjoja, joita viisauden lähteet tuovat esiin.

(ymmärsikö tätäkään kukaan täysijärkinen?!)
Ymmärsipä hyvinkin. Hassusti se vain sattuu juuri siihen mitä olen sanomassa...

LainaaNääs?

Jahas

Elämässä ei taida olla myöskään kytkintä, vaihteita ja kaasupoljinta.

Jonkinlainen ohjauspyörä on sentään

Aika vaikea kulkuneuvo hallittavaksi ja vaarallinen muutenkin.

Pitää ajaessa katsella tarkasti eteenpäin että huomaa esteet ajoissa eikä ajaudu umpikujiin.
   

AW, on, kyllä on kaasupoljin elämässä. Sama matka taitetaan, mutta nopeus vaihtelee, jos sillä tarkoitetaan enemmän tai vähemmän tapahtuvia asioita. Niin ja umpikujia ei ole. On vain uusia mahdollisuuksia.

Tiistai, katselin juuri sen mainitsemasi elokuvan, "Naisen tuoksu". Al Pacino esitti sokeaa evp. everstiä, joka meinasi tehdä itsemurhan, ampua itsensä. Hänkin vain luuli olevansa umpikujassa, tosiasiassa taisi kääntää elämänsä kelkan ihan hyvään suuntaan. Jollei hän olisi tuntenut tuota umpikujaa, ei hänen elämänsä olisi muuttunut vanhasta miksikään... pelkkää yksinäistä pimeyttä vain.
Tuo eversti sanoi siinä yhden mielenkiintoisen ajatuksen nuorelle pojalle: "Elämässä voi tehdä virheitä, mutta tangossa ei - tangon tanssimista vain jatketaan." Tosiasiassahan tango on elämä, elämääkin vain jatketaan, hitaasti, harkitsevin, pitkin askelin, tulisesti ja nopein käännöksin.

Juu, kyllä minusta taidetta ja elämää voi hyvinkin verrata toisiinsa. Itse tietysti kovasti yritän hallita itseäni ja harkita tekemisiäni ja puheitani, mutta niin suurissa kuin pienissäkin asioissa, kuten esim. tuo edellinen kirjoitukseni, mietin ensin tarkkaan ja sitten yhtäkkiä kalkkiviivalla  - keksin aina jonkun uuden yhteyden ja muutan suuntaa ilman ennakkosuunnitelmaa. Kaikki suuret elämäni päätökset ja suunnanmuutokset olen tehnyt silmänräpäyksessä ja sata taulussa. Onko se sitten harkitsevaa käytöstä vai ei... ehkä ajatukset syntyvät jo hyvin paljon ennenkuin niitä sanoiksi lausutaan, nopeus on ehkä enemmänkin sitä, että huomaa ajankohdan tulleen oikealle paikalle. Ollaan tienristeyksessä.


Indigo

ps. mitennniiin, Suokkis, ei ole galluppia? Eikös tämä ole keskustelupalsta, jossa kysellään ihmisten omia mielipiteitä? Mitäs varten muuten täällä kokoonnuttaisiin?

S

Hyvä että ymmärrystä on edes nimeksi. En itse kylläkään ymmärrä, mikä kompleksi ja päähänpiintymä on yleisesti ottaen takertua yksittäisiin sanoihin, lauseisiin, oikeinkirjoitukseen, tai kieliasuun yleensäkään. Se kun on monellakin kirjoittajalla monipolvista muutenkin, yksilöstä ja ilmaisukyvystä riippuen ja siitä johtuen. Liiallinen sanojensa punnitseminen ja mittatikulla määrittely, kadottaa joskus asian ja ajatusten luontevan ytimen. Soljuva kerronta, pienine rönsyilyineen ei ole pahasta, emme sentään ole enää missään koulun penkillä, karttakepin voimalla oikeinkirjoituksen saloja ja sanallista ilmaisua opettelemassa.

Mitä jos reaalimaailmassakin joka raossa ja välissä pyrkisimme keinolla millä hyvänsä äärimmäiseen perfektionismiin, eräänlaiseen sairaalloiseen kontrollifriikkeyteen ja yrittäisimme olla mahdollisimman virheettömiä ja 'täydellisiä', niin sehän olisi suorastaan mahdoton tilanne. Mikään ei riittäisi, ja yrittäisimme hallita ympäröivää maailmaamme oman tahtomme mukaan; mikä taas olisi kokonaisuuden kannalta  mahdotonta, koska kaikkea ei voi hallita eikä vallitsevia olosuhteitakaan muuttaa täysin mieleisekseen.

Kun unohtaa sen mitä ei voi muuttaa, on yleensä tyytyväinen elämäänsä. Jos koko ajan pitää keskittyä vain epäolennaisiin pikkuseikkojen viilailuun ja puutteellisuuksien korjailuun, muodostuu elo kyllä pahimmillaan melkoisen stressaavaaksi ja tavoitteiltaankin korostetun ylimitoitetuksi. Tietenkin jotkut tavoittelevat tälläistä itsensä ylittämisen olotilaa, mutta pidemmässä juoksussa ja loppupeleissä se käy varmasti aika raskaaksi ja rasittavaksikin taakaksi kantaa harteillaan itsensä lisäksi toistenkin huolia ja muiden vajavaisuuksia. Pitäisi enemminkin keskittyä omiin heikkouksiinsa ja mahdollisiin vahvuuksiinsa, ja löytää niistä voimavaroja elämiseensä.
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Alien Weird

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"
AW, on, kyllä on kaasupoljin elämässä. Sama matka taitetaan, mutta nopeus vaihtelee, jos sillä tarkoitetaan enemmän tai vähemmän tapahtuvia asioita. Niin ja umpikujia ei ole. On vain uusia mahdollisuuksia.

Hienoa ajattelua Indis, ihan oikeasti, tarkoitan sitä.

En kuitenkaan ole nyt, kuten en juuri koskaan, sosiaalisella tuulella.   Tarkoitan etten ole sellaisella tuulella että haluaisin jutuillani ikäänkuin myötäsukaan silittelellä ihmisiä ja saada ne tulemaan hyvälle tuulelle ja ajattelevan sitten minustakin hyvästi. Haluan olla känkkäränkkänä ja väittää vastaan, vähän joka asiassa, kuten uhmaikäinen tai murkku. Alitajuisesti ja oikeasti haluan kuitenkin ihmisten tulevan jutuistani hyvälle tuulelle vaikka silittelenkin vastakarvaan.  Aina välillä joku ymmärtääkin ja tulee vastakarvaan silittelystä hyvälle tuulelle, täällä outolassa useammin kuin muualla, mutta valitettavasti varsin usein käy myös toisella tavalla.


---------------------------
Tämän esipuheen saattelemana jatkan nyt känkkäränkkänä vastakarvaan silittämistä toivoen ettet suuttuisi ainakaan niin paljon että ryhtyisit sähisemään ja raapimaan.   :roll:
------------------------


Ensinnäkin matkan pituus vaihtelee huomattavasti ja joskus se voi katketa johonkin esteeseen jota ei pysty väistämään vaikka miten tarkasti katsoisi eteensä.  Joskus sen esteen joka katkaisee matkanteon voi nähdä jo kaukaa, niin että tietää etukäteen milloin matka päättyy,  mutta joskus se pysäys tulee vastaan niin yllättäen ettei sitä ennätä edes tajuamaan.

Mitä matkanopeuteen tulee niin se on kaikilla sama, vaikkakin jotkut päsevät ajelemaan mersuilla kun taas toisten pitää tyytyä ladaan, skodaan tai rabanttiin.  Minun autoni on Toyota- merkkinen ja elämäni kulku vastaa tällä hetkellä saman tasoista menopeliä.  Täytyy sanoa että olen siihen menopeliin tällä hetkellä varsin tyytyväinen, pakko on olla, koska niin paljon huonomminkin voisi mennä, en sitäpaitsi usko Saksalaiseen autonvalmistukseen niin paljon että uskoisin mersun kyytiä paljon paremmaksi. Minulla on kyllä kokemusta bemaristakin, mutta myös paljon huonommistakin ajopeleistä vuosien varrella.  

Se ei kuitenkaan pelkästään riitä onnellistuttamaan elämää että ajopeli on komea. Paljon riippuu myös reitinvalinnasta eli maisemista ja matkaseurasta, eli ketä on kyytissä.  Tästä johtuen voi olla että rabantilla tai skodalla on joskus viihtyisämpää matkustaa kuin mersulla.

Vaikka matkaseura olisi hyvääkin niin se voi joskus alkaa kyllästyttämään.  Tekee mieli heittää matkustaja pellolle, kuten Karpelan Tarja justiinsa teki, ja ottaa vaihteeksi vaikka liftari kyyttiin tien varrelta.  Voi kuitenkin käydä myöhemmin niin että liftari alkaa kyllästyttämään ja tuleekin ikävä sitä entistä seuralaista, joka ei enää tule takaisin, ja on mennyt kenties jo toiseen kyyttiin, rabanttiin tai mersuun tai nissaniin. Välillä voi tosin olla mukava ajella ihan vain yksiksensä tai ottaa kyytiin seurakseen liftarin toisensa perästä, tai vaikkapa useampiakin kerralla.


Matkavauhti on siis kaikilla sama vaikka muta väitätkin, mutta koska ajoneuvossa on ratti, niin voi kyllä itse vaikuttaa reitin valintaan. Elämän ajoneuvossa ei kuitenkaan ole sellaista sateliittinavigaattoria jolla voitaisiin analysoida koko loppumatka.  Reitin voi valita vain sen alkupään perusteella, joko vaikeamman reitin, joka kulkee läpi kaupunkien vilinän tai korkealla vuoristossa.  Voi valita monikaistaisen autobaanan tai  kapean mutkittelevan mutta rauhallisen kylätien.  Matkanopeus pysyy kuitenkin samana ja maali lähestyy mitä tahansa reittiä pitkin tasaisesti ja vääjäämättömästi.  Toinen reitti voi sisällyttää itseensä enemmän mahdollisuuksia äkkipysähdykdeen kuin joku toinen.  Kun valitsee reittiä niin ei kuitenkaan välttämättä tiedä millaisiiin vaaroihin ja vastuksiin ja millaisille sivupoluille se tulee johtamaan reitin keskivaiheilla tai sen toisessa päässä.

-----------------
Jokohan tässä alkaa olla sunnuntaiaamun saarna koossa?

Pitäisikö vielä puhua jotain niistä uusista mahdollisuuksista?

Toki on niin että jos ajaa moottoritietä niin ei aina huomaa niitä muita reittivaihtoehtoja joita on olemassa ja vasta sitten kuin valittu reitinvalinta on osittautunut mahdottomaksi ja vievän umpikujaan, tulee tarkasteltua muita reittimahdollisuuksia.  

Oikeasti kulkuneuvo ja reitinvalinta ovat aika simppeleitä asioita, niistä aina selviää jotenkuten, vaikeinta on se matkaseuran valinta. Voi olla ettei saa ketään mukaansa vaikka haluaisi, tai sitten erehtyy, kuten Tanja, valitsemaan yhä uudestaan väärin matkaseuransa.  Tässä asiassa ihmiset taitavat olla erilaisia.  Joidenkin ihmisten on äärimmäisen helppoa pärjätä kenen kanssa tahansa ja he viihtyvät myös yksin, mutta sitten on sellaisia jotka eivät oikein viihdy yksin mutta ei myöskään oikein minkäänlainen seura tahdo kelvata, ei ainakaan pitemmänpäälle.  Minä olen kyllä paljon enemmän sitä jälkimmäistä  lajia kuin edellistä.


kunnioittaen
Alien Weird
sunnuntaisaarnan pitäjä

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"

ps. mitennniiin, Suokkis, ei ole galluppia? Eikös tämä ole keskustelupalsta, jossa kysellään ihmisten omia mielipiteitä? Mitäs varten muuten täällä kokoonnuttaisiin?


Ei oo mitään kalluppia*), ei kuule oo.

Vai voitko sanoa, että moniko meistä on yhtä tai toistakaan mieltä? Niin, et voi! Et voi esittää minkään valtakunnan, edes outoja, prosenttilukuja, esmerkiks tähän tapaan: 12,3 % outomaalaisista on sitä mieltä, että mielipiteet ovat huonontuneet (vaihtoehto: parantuneet) viimeisellä vuosineljänneksellä 44 %. Et voi, kun ei oo mitään kalluppia. Kalluppi on sellanen, jossa kysytään ja vastataan (joku tossa kuiskas: puutaheinää ja vesiperää) ja sit se kyselijä kirjaa ylös vastaukset ja tekee niistä sitten niitä ristiinajoja. Ja puolyheksän uutisissa sitten se juontajaneiti/täti/rouva/herra/kravattikaula/arvi-on-ihana (tarpeeton yliviivataan) lukee niitä tuloksia ihan vakavalla naamalla. Ne kuulemma sit vasta nauraa, kun uutiset on loppu. Oon kerran päässy kuuleen sitä nauhaa.  :D :D

Mitäs varten me täälä ollaan? Siinä sit on kyssäri!

Oot ollu täälä jo monta vuatta, ekkä muka viäläkään tota tiärä!? Kylä mää ny ihmettelen...

---------
Niin, no, jotain ihan turhia on kyselty, ku esmerkiks mitä selainta käytät, halutaanko vierasmajan katto kattaa ja sellattia ihan vaan muuten vaan kyselyjä. Mutta 101 % tästä palstasta on tätä höpöttämistä.
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

S

Ei kai siinä mitään pahaa ole; että turisee, jorisee ja höpisee joutavia palstalla muiden kanssa, tai jopa toisinaan itsekseenkin. Tosin kaikilla ei ole niitä 'sivupersoonia', joiden kanssa jatkaa juttua senkin jälkeen kun muut ovat lopettaneet.

Tässäkö pitäisi vielä alkaa tilittämään tekojaan ja tekemättä jättämisiään, menemisiään ja tulemisiaan yms. toisarvoisuuksia, jotka vain haittaavat välittömän ilmapiirin muodostumista. Tuskin meistä oudoista kukaan on tilivelvollinen kenellekään, ei ainakaan toiselle oudolle, hyvä jos aina itselleenkään.

Kysymisessä itsessäänkään ei ole mielestäni mitään outoa ja ihmettelemistä. Vaikkakin, Minkä takia - tai vuoksi täällä olemme...?! eikös sekin ole käsittääkseni jonkinlainen 'kysymyskentapainen' esitettynä ihmettelevään sävyyn. Ei maailmasta kuitenkaan kysymykset kesken lopu, kun ei aina löydy niitä vastauksiakaan. Siitähän se keskustelukin yleensä syntyy, kun annetaan asioiden ja ilmiöiden puhua puolestaan!
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Indigo

Lainaus käyttäjältä: "se"

Oot ollu täälä jo monta vuatta, ekkä muka viäläkään tota tiärä!? Kylä mää ny ihmettelen...

ööö, sitä tässä juuri minäkin ihmettelen....

älä kuule, Suokkis, puhu tollasia, seuraavana aamuna meillä on taatusti Rapen omapainottamat tilastot  ihmeteltävinä! Siitä sitten näet mitä mieltä itekin olet... mistä lienee asioista... Me suomalaisethan uskotaan tilastoihin kuin aurinkoon nousevaan.

Indigo

Indigo

Kiitos sunnantaisaarnasta, AW, en olekaan pitkiin aikoihin sellaista saanut. Tuli ihan mukava olo enkä nyt viitsi alkaa sähisemään.

Elämänvaltatie on tosi vaikea ajettava noin yleisesti ottaen, kuka hemmetti tämän on oikein suunnitellut kun on jäänyt kaikki liikennemerkit laittamatta!? Tai oikeastaan onhan ne siellä, mutta kaikki väärinpäin; merkin näkee vasta kun on mennyt ohi ja kääntyy taaksepäin katsomaan. Siksi vauhtia voi verrata kohdalla olevien asioiden lukumäärään. Jos niitä on paljon, ei välttämättä osaa kiinnittää riittävän paljoa huomiota siihen mikä on tärkein asia vaan koohottaa vain kaikki asiat kainalossa sataaviittäkymppiä eteenpäin. Sitten vasta juuri ennen maalia ehkä kurkkaa taaksepäin ja huomaa, että siellähän se oli, se tärkein juttu, ei vain tullut tehdyksi sillä mitään vaan tuli ajettua ohi risteyksestä. Ja siinä maaliviivalla ei ole yhtään mitään enempää kuin koko matkan varrella, mitään ei pystynyt kantamaan mukana, perälosteri ja kattotelinekin ovat ihan tyhjät. Koko matkan idea oli vain matkustamisessa.

Mikä silloin on tärkeää


Joillekin tiedemiehille, taiteilijoille tai opettajille voi olla tärkeää se elämäntyö. Mutta osaako siitäkään iloita jos ei ole tyytyväinen itsensä kanssa, siellä sisäpuolella? Olet varmaan oikeassa, vaikeinta on löytää matkaseuraa, jonka kanssa tuntee rauhaa ja onnellisuutta. Olisiko mikään muu oikeasti edes tärkeää?


Indigo

ps. onkohan hyvä kun en tiedä kuinka lujaa juuri nytkin paahdan eteenpäin ja kuinka paljon risteyksiä vilahtelee huomaamatta ohi..... saattaisin tehdä taas äkkikäännöksiä ja... siinä sitä taas olisi ihmettelemistä reittikartan kanssa

...tuli vaan äkkiä mieleeni, edesmennyt mieheni oli sellainen, että ei koskaan mielellään ajanut (ihan siis konkreettisestikaan) samaa reittiä kahta kertaa; aina jos huomasi jonkun muun tien piti mennä tutkimaan mitä sen reitin varrelta löytyy. Niin me sitten monasti poukkoiltiin jotain hemmetin kapeaa metsätietä... ja minä tietty kiljuin, että oliko taas ihan pakko...!  

Pelkkä tiedostaminen ei siis johda mihinkään. Vaan paljonhan maailmaan sanoja mahtuu.

Ztara

Lainaus käyttäjältä: "Alien Weird"
Vaikka matkaseura olisi hyvääkin niin se voi joskus alkaa kyllästyttämään.  Tekee mieli heittää matkustaja pellolle, kuten Karpelan Tarja justiinsa teki, ja ottaa vaihteeksi vaikka liftari kyyttiin tien varrelta.  Voi kuitenkin käydä myöhemmin niin että liftari alkaa kyllästyttämään ja tuleekin ikävä sitä entistä seuralaista, joka ei enää tule takaisin, ja on mennyt kenties jo toiseen kyyttiin, rabanttiin tai mersuun tai nissaniin. Välillä voi tosin olla mukava ajella ihan vain yksiksensä tai ottaa kyytiin seurakseen liftarin toisensa perästä, tai vaikkapa useampiakin kerralla.

Miksi sinun se matkustaja on heitettävä kylmästi pellolle? Pakkohan sen on sitten mennä johonkin nissanin rämään, jos olet sen tienposkeen sateeseen tuupannut. Voisithan jättää sen nätisti pysäkille sateensuojaan ja sanoa että kiitos yhteisetä matkasta ja juttuseurasta tähän saakka, otan sinut sitten uudestaan kyytiin jos vielä osut sopivasti kulkureitilleni ja autossani on tilaa :wink:  .
~~Starseed~~

Everything will be ok in the end. If everything is not ok, it is not the end.

Alien Weird

Lainaus käyttäjältä: "Starseed"
Miksi sinun se matkustaja on heitettävä kylmästi pellolle? Pakkohan sen on sitten mennä johonkin nissanin rämään, jos olet sen tienposkeen sateeseen tuupannut. Voisithan jättää sen nätisti pysäkille sateensuojaan ja sanoa että kiitos yhteisetä matkasta ja juttuseurasta tähän saakka, otan sinut sitten uudestaan kyytiin jos vielä osut sopivasti kulkureitilleni ja autossani on tilaa :wink:  .

Mutta sitähän minä justiin tarkoitin.  Ja kyllä sinä sen tiedät kysymättäkin.

Ja ellei tämä asia vieläkään tullut sanallisesti täysin tarkasti selvitetyksi niin tiedät kuitenkin  jokatapauksessa mitä tarkoitan.  

Eikä ne liftarit aina suinkaan kelpuuta Toyotaa tai edes mersua, vaan ne kehvelit katselee kuskia tarkasti ja voivat mennä mieluimmin ladaan vaikka olis mersukyyttiäkin tarjolla.  

Kaikkia hyviä kyytiin otettavia ei edes autotien varrelta tavoita, vaan ne kulkee pitkin metsäpolkuja ja syövät polun laidalta mustikoita ja puolukoita, vaikka siellä olisi sudet ja karhut alituisena uhkana.

Ztara

Lainaus käyttäjältä: "Alien Weird"

Mutta sitähän minä justiin tarkoitin.  Ja kyllä sinä sen tiedät kysymättäkin.

Ja ellei tämä asia vieläkään tullut sanallisesti täysin tarkasti selvitetyksi niin tiedät kuitenkin  jokatapauksessa mitä tarkoitan.  

Ai sitäkö sinä tarkoititkin? Minusta sinä kirjoitit jotain muuta  :P . No olkoon sitten, mutta jos minä ajattelisin jo tietäväni muutenkin mitä tarkoitat, niin mites minä sitten voisin sinulta jotain muka konsaan kysyä, hmmm?

LainaaEikä ne liftarit aina suinkaan kelpuuta Toyotaa tai edes mersua, vaan ne kehvelit katselee kuskia tarkasti ja voivat mennä mieluimmin ladaan vaikka olis mersukyyttiäkin tarjolla.  

Eivät ne liftatessaan mitään auton sisälle näe, peukalo on pystyssä jo monta sataa metriä ennen autoa jo pelkkien valojen vilahtaessa. Sika se on säkissä otettava jos kyytiin mielii. Sitten voi vasta sisällä istuessaan alkaa varovasti vilkuilemaan vasemmalle miltä kuski näyttää ja kuulostaa. Joko käy säkä tai sitten ei.

Lainaa
Kaikkia hyviä kyytiin otettavia ei edes autotien varrelta tavoita, vaan ne kulkee pitkin metsäpolkuja ja syövät polun laidalta mustikoita ja puolukoita, vaikka siellä olisi sudet ja karhut alituisena uhkana.

Niin, tarjonta ei ole hääviä maantienvierustoilla  :lol: .
~~Starseed~~

Everything will be ok in the end. If everything is not ok, it is not the end.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä