Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Allun itsenäisyyspäivän puhe

Aloittaja Alien Weird, 06.12.07 - klo:18:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alien Weird

Jotenkin tuntuu pahalta kun näin itsenäisyyspäivänä radiossa tai telkussa pieniltä lapsilta kysytään mitä mieltä he ovat Suomen itsenäisyydestä ja sieltä tulee niinkuin apteekin hyllylyä koko se isänmaallinen liturgia joka jokaisen kansalaisen tulee kyseisessä tilanteessa osata ulkoa.

Minulle tulee tällaisesta isänmaallisuudesta mieleen kansallismielisyys ja natsit ja Saddam Hussein ja vaikka mitä.  Minusta on nimittäin täysin selvää ettei alle kymmenvuotiaalla voi olla mitään käsitystä siitä mitä itsenäisyys tarkoittaa, vaikka olisi kiinnostunutkin asiasta, harvat alle kymmenvuotiaat ovat kiinnoswtuneita, tuskin yksikään.  

Hyvin harvalla alle kaksikymppiselläkään voi olla itsenäisyydestä kunnon käsitystä.  Toki jotkut alle kaksikymppiset jo ajattelevat asiaa vakavasti jos siihen on joku erityinen syy, kuten vaikkapa ylioppilaslkirjoituksen reaalikokeen tai ainekirjoituksen yhteydessä.  Minullakin oli silloin joskus alle kaksikymppisenä vakaa käsitys itsenäisyyden merkityksestä, mutta myöhemmin on osoittautunut ettei sille käsitykselle mitä minulla silloin oli, ollut juurikaan pohjaa, vaikka suurin osa aikuisista taitaa ajatella sitä asiaa samalta pohjalta kuin minä silloin.

Itsenäisyys on meille suomalaisille tärkeä asia mutta minun mielestäni itsenäisyydellä ei itseisarvona ole mitään käyttöä, vaikka useimmat ajattelevat juuri niin, melkein kaikki ovat siis edelleen pohjimmiltaan kansallismielisyysaatteen kyllästämiä.  Itsenäisyydellä on kuitenkin jotain virkaa vain siinä tapauksessa että olosuhteet ovat sellaiset että siitä on jotain käytännön hyötyä.  

Suomelle itsenäisyydellä on ollut erityisen suuri käytännön merkitys ja itsenäisyydellä on merkitystä edelleenkin.  Tietenkin on niin että itsenäisyydestä on hyötyä vain jos itsenäisesti tehdyt päätökset ovat viisaita.  Suomessa on tehty itsenäisesti etupäässä hyviä päätöksiä vaikka on niitä huonojakin välillä joukossa ollut ja vielä huonompia päätöksiä on joskus esitetty tehtäväksi.

Indigo

Yksi huono päätös minusta oli eräällä tavalla menettää itsenäisyys ja liittyä EU:hun. Itse en sitä kannattanut.

Hyvää Itsenäisyyspäivää kuitenkin teille kaikille!

Luulen, että emme osaa arvioida itsenäisyyden merkitystä riittävästi koska olemme koko elinaikamme olleet itsenäisiä. Meillä ei ole vertailukohdetta.

En nähnyt noiden kymmenvuotiaiden haastatteluja tv:stä. Tämä itsenäisyys on tietysti vaikea ja monikerroksinen asia, mutta muuten minusta näyttäisi, että nuoret ajattelevat jo hämmästyttävän paljon isojakin asioita. Johtuu nykyisestä tiedonkulun nopeudesta ja määrästä. Kuopuksenikin heti ensikäynnillä yläasteella, juuri 13 täyttäneenä, alkoi siellä koulukuraattorille kertomaan perustelujaan miksi uskonnonopetus kouluissa pitäisi lopettaa. :roll: Minä yritin hätäpäissäni vedota yleissivistykseen raamatunhistoriasta ja saada puheen loppumaan siihen. Selkeitä mielipiteitä tulee muistakin elämän asioista. Itsenäisyydestä en ole kyllä tullut kysyneeksi. Tietokonehan on tietty se asia josta eniten näemmä tiedetään, kuopus tuntuu olevan kavereidensa ATK-tukihenkilö. Väliin veljiensäkin vaikka he paljon tietävätkin. Maailma muuttuu niin hirmuista vauhtia nykyään.


Indigo

PS.

LainaaJotenkin tuntuu pahalta kun näin itsenäisyyspäivänä radiossa tai telkussa pieniltä lapsilta kysytään mitä mieltä he ovat Suomen itsenäisyydestä ja sieltä tulee niinkuin apteekin hyllylyä koko se isänmaallinen liturgia joka jokaisen kansalaisen tulee kyseisessä tilanteessa osata ulkoa

öhmm... mikähän se on kun minulle ei tule mitään mieleen? Olenko ollut pois siltä tunnilta vai missä se on opetettu?

Bongaaja

Onhan se kiva että sellainen itsenäinen Suomi vielä jossain on. Ja kadunnimet on suomeksi. Markoista en välitä, olkoon euroja.

Onko Suomea 500 vuoden päästä? Miltä maailma näyttää?

Eugen

Lainaus käyttäjältä: "Bongaaja"Onhan se kiva että sellainen itsenäinen Suomi vielä jossain on. Ja kadunnimet on suomeksi.

Onko Suomea 500 vuoden päästä? Miltä maailma näyttää?

No kaikki firmojen nimet on jo vaihdettu englannin tai muka-latinan kielisiksi ala Fortum.... kai ne katujen nimet vaihdetaan seuraavaksi, jotta EU-virkamies-parat ei eksy....
"Aye, caramba!"

Alien Weird

Lainaus käyttäjältä: "Eugen"
Lainaus käyttäjältä: "Bongaaja"Onhan se kiva että sellainen itsenäinen Suomi vielä jossain on. Ja kadunnimet on suomeksi.

Onko Suomea 500 vuoden päästä? Miltä maailma näyttää?

No kaikki firmojen nimet on jo vaihdettu englannin tai muka-latinan kielisiksi ala Fortum.... kai ne katujen nimet vaihdetaan seuraavaksi, jotta EU-virkamies-parat ei eksy....

Yritysten pitää varmastikin käyttää vierasperäisiä nimiä siksi että käytännössä menestyäkseen yrityksen markkinointi pitää olla globaalia eikä rajoittunutta Suomeen tai pohjoismaihin.

Tuli mieleen että kannattaisi varmaan firmojen nimissä suosia japanilaisperäisiä tai siltä kuulostavia nimiä.  Nokian menestyksen yksi osatekiä lienee se että alkuperäisestä suomalaisuudestaan huolimatta nimi kuulostaa alkuperäisen japanilaiselta.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä