Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Elää perinteistä elämää

Aloittaja risto, 21.02.12 - klo:20:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

risto

.
Telkussa tuli taas ohjelma, kuinka nykyaika on muutanut kaiken eikä enää voi elää perinteistä elämää.  Tämä oli Kanadan tundralta. Ja maisemat on muutettu. 150 kuutiota vetävät kuormurit menevät pitkin perinteistä maisemaa ja nainen ratissa!

Millaista olisi elää isoisän tai isän elämää. Tosin halusin opiskella ettei tarvitse elää isän elämää, eikä pystyisikään.

Isoisä oli kivityömies. Isä piteli pikkupoikana kiviporan terää ja isä hakkasi lekalla terän päähän (poran). Sitten otettiin betoni käyttöön, eikä kivitöitä tarvittu.
Ennen sotaa isä teki tukkimiehen töitä ja kaatoi puita justeerilla.
Muutettiin Kouvolaan ja siellä isä kaivoi naapurin Maunon kanssa kaivoja. Pistolapiolla maa pantiin 20 litran paksurautaiseen ämpäriin ja vinssattiin maan pinnalle.

Myöhemmin isä teki paljon betonilaudoitustöitä. Samaa hommaa tehdään edelleen. Maan alle saatetaan mennä monta kerrosta.

Syvärillä isä harrasti kalastusta kasapanoksilla. Sen jälkeen onkiminen ei maistunut miltään.

Xxxxxxxxxxxx

itku perinteiden perään.....minä en ainakaan tiedä mitä perinnehommia voisi tehdä? Miten voisi vihata jotain moniansallista firmaa, joka estää mun perinteiden jatkamisen.

Betonilaudoitustöitä voisi tehdä, mutta niitä tekevät venäläiset, eestiläiset ja puolalaiset. Antaisko kukaan mulle töitä.

.

.



karpalo

#1
 Minun isoisäni äidin puolelta oli pienviljelijä Honkajoelta. Tilaa ei enää ole ollut 50 vuoteen. Enpä haluaisi perinteistä pienviljelystä, EU on sen murskannut. Isäni taas oli työkaluviilari OY W ROSENLEW AB:n Porin Konepajalla.

Hän teroitteli työkoneiden teräosia sitä myöden kun metallimiehet toivat niitä teroitettavaksi. Sitä aikaisemmin, ennenkuin haavoittui Talvsovas, hän oli autokorjaamossa töissä.

Aika vanhan näköisiä autoja on niissä kuvissa, missä hän haalarit päällä nuorena miehenä esiintyy muiden monttöörien kanssa.



Siinähän pojat poseeraa.

En juurikaan pystyisi niitä, enkä edes uusimpia malleja korjaamaan. En ole saanut edes pysymään tiivistekumia kiinni ajovalojen toisen lyhdyn ympärillä. Se repsottaa ikävännäköisesti.

Kaikenlaista kauppaa osaan tehdä, mutta perinteiseksi kauppamatkustajaksi tai laukkuryssäksi en halua.

Patu

Tuohon aikaan, josta tuo kuva on, autojen korjaaminen oli erilaista kuin nyt.
Osia valmistettiin itse, ja osia korjattiin. Materiaalit olivat sellaisia että niitä saattoi työstää.
Nythän osia vain vaihdetaan.
Ruuvimeisseleitä ja kiintoavaimia osataan käyttää, mutta ei enää työstökaluja kuten vaikkapa juuri viilaa.

THL tiedottaa

Eihän nykyajan nuoret osaa edes teroittaa sahanterää.
Ja ovat aivan hölmistyneitä, jos heitä pyydetään tekemään kaarisahanterään jako (ihan oikea nimitys: haritus).

Osaavatko edes vaihtaa sahaan terää?

Tietävätkö mikä on sahanterä?

Ovatko koskaan nähneetkään pokasahaa?

http://wikikko.info/wiki/Sahan_teroitus




Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Patu

Ei varmaan osaisi käyttää tätä

eikä jaksaisi käyttää tätä

risto

.
Nykyisissä sahan terissä on mokoma ongelma, että ne on karkaistu niin kovaksi ettei niitä pysty teroittamaan. - joo olen yrittänyt.  Viila vaan tylsyy. Ja kun naulaan sohaisee, on saha laaki ja vainaa.

Ihan niiku puukkokin, terän pitää olla niin pehmeää että se on helppo teroittaa eikä lohkeile nauloissa tai kivissä.  Onkohan teroitettavia sahoja edes myynnissä.

Patu

Sahan teroittaminen ja harittaminen on tarkkaa puuhaa. Hyvin helposti saha alkaa vetää kieroon, puuta ei saa suoraan poikki.
Pokasahan kaarikaan ei saa olla vino.
Kuka puukkoa enää teroittaa, Moran saa eurolla.


On tuossa autokorjaajakuvassa miehillä kovat työvälineet. Näyttäisi että keskimmäisellä on hitsauspilli -vai onko rasvaprässi -ja vasemmalla olevalla rautakanki.
Mitä isompi vika sitä isommat työkalut olla pitää.
Rasvaprässiä ei enää ole käytössä.

risto

.
On vaikka  minkälaista moottorisahaa. Ongelma on että en osaa teroittaa sahan ketjua hyvin.

Isän pokasahat joutaa tuleen. Missä hommassa pokasahaa tarvitsisi edes leikisti. En kyllä keksi.

Patu

Moottorisahan ketjua pitää teroittaa niin että kerrallaan teroitetaan hyvin vähän. Pari vetäisyä viilalla, ei enempää. Jos se on päässyt liian tylsäksi saa viilata enemmin ja sitten menee teroitus helposti vinoon.
Viilan tulee olla sopivan paksu.
Tässä ohjeita
http://www.youtube.com/watch?v=jmKV6nx-WP8

Aprilli

Mulla on sukuperintönä kulkeutunut keittokirja vuodelta 1906.

Lampaanviulun resepti alkaa sanoilla: Lampaan teurastus ja paloittelu, sivu 12.

Huh huh. Kyllä jäis viulut toiseksi ja sopat kurkkuun, jos ensiksi pitäis pyörähtää kirveen kanssa lampolaan.

Lisäksi kyllä huomiota kiinnittää se, kuinka tarkkaan kaikki ruhon osat käytettiin hyväksi.
Esim. hevosen turpasyltty. Buon apetit.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä