Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Vääriä johtopäätöksiä

Aloittaja THL tiedottaa, 22.05.12 - klo:05:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

THL tiedottaa

Usein törmäämme uutisiin, jotka on joko huolimattomasti toimitettu tai uutisartikkeleihin, jotka perustuvat tyystiin virheellisiin johtopäätöksiin.

Tässä eräs 'uutinen', joka on mitä parhain esimerkki siitä, miten asiat kääntyvät päälaelleen. Tai ainakin pohdinta on jäänyt puolitiehen:

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/tassa-syy-koulukiusaamiseen/art-1288469790088.html

Vallan tavoittelu voi toimia toki kiusaamisen eräänä vaikuttimena. (Tämän vuoksi edellä mainitun artikkelin johtopäätös on jollain tavoin ymmärrettävissä.) Mutta. On pohdittava sitä, missä on syy sille, että jollain yksilöllä – tai jollakin ryhmällä – on vahinkoa tuottavat vaikuttimet. Miksi ihmeessä kiusaaja voi tehdä väkivaltaa toiselle? Eikö normaalisti kehittynyt yksilö vierasta toisen kiusaamista? Onko kiusaaja moraaliltaan vinksahtanut? Vai onko kyse koko yhteisön tilasta? Miten yhteisön 'vinksahtanut' tilanne voidaan korjata?

Jollei jo ennestään tiedä, mitä kiusaaminen (moppaus, aggressiivinen käyttäytyminen, kouluväkivalta jne.) tarkoittaa käytännössä, ja jos ei sitäkään, mistä kiusaaminen johtuu, voi tutustua vaikkapa tähän:

http://personal.inet.fi/koti/olli.stalstrom/hamarus.html

Tässä melko perusteellinen selvitys koulukiusaamisesta:
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2008/liitteet/opm07.pdf?lang=fi

-----------------------
*) Ainakin yksi täällä kirjoittava saa näppyjä, kun näkee nimen Ilta-Sanomat. Toivon, että tämä nimimerkki tällä kertaa toteaa: "Mitä minä aina olen sanonut: Roskalehti!"





Ei noista muiden puheista kannata välittää.

risto

.
Sä siis haluat näitä totuudentorvilta mielipiteen.
Mutta unohda se totuus. Torvi riittää.

Patu

Lainaus käyttäjältä: THL tiedottaa - 22.05.12 - klo:05:45
On pohdittava sitä, missä on syy sille, että jollain yksilöllä – tai jollakin ryhmällä – on vahinkoa tuottavat vaikuttimet. Miksi ihmeessä kiusaaja voi tehdä väkivaltaa toiselle? Eikö normaalisti kehittynyt yksilö vierasta toisen kiusaamista? Onko kiusaaja moraaliltaan vinksahtanut? Vai onko kyse koko yhteisön tilasta? Miten yhteisön 'vinksahtanut' tilanne voidaan korjata?

Olet oikeassa,näitä on pohdittava. Syy-seuraus-ketjua ei saa jättää kesken. Alkusyy on paljastettava.

Lainaus käyttäjältä: THL tiedottaa - 22.05.12 - klo:05:45
Tässä melko perusteellinen selvitys koulukiusaamisesta:
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2008/liitteet/opm07.pdf?lang=fi

On perusteellinen, on, mutta minä en ainakaan löytänyt tuota kaipaamaasi pohdintaa. Ei siis selvinnyt alkusyy.
Onko sinulle selvinnyt? Etkö voisi referoida.

Onkohan ehkä niin, että oikeita johtopäätöksiä ovat ne joita sinä esität?

Tiistai

#3

Mitä minä olen ns. oikeassa elämässä havainnut, niin lapsen käyttäytymsen perussäännöt muodostuvat varhain. Jos kotona on kannustava, välittävä ja sharing ilmapiiri se jää. Jos lasta ei kehuta, vain moititaan tai jätetään vaille huomiota (usein pienenpien sisarusten takia) niin se ristiriita ja hyväksymiseksi tulemisen puute ja paine tulee ulos agressiivisuutena. Vanhempia kohtaan tottelemattomuutena ja riidanhaastamisena. Ja pienempiin puretaan mustasukkaisuus ja agresiivisuus, turvallisesti. Kuin opittu vanhemmilta, niiltä isoilta.

Koulussa muutkin seikat voivat vaikuttaa, ehkä salainen kateus koulumenestyksestä, ulkonäöstä.. ihan mistä vain. Meidän luokalla .. ei nyt kiusattu, mutta jotenkin jätetiin syrjään yksi Armi (kukaan meistä tytöistä ei Tykännyt), koska hän oli kuvankaunis kuin kaimansa. Ja oli jo varhain vakituinen poikaystäväkin, muilla ei ollut, otiin kilttejä ;)
Niin, sitten seuraavana vuonna koulun jälkeen tapasin hänen bussissa Oulusta kotia ja juttelimme tunnin verran. Ihan eri henkilö kuin olin ajatellut. Vaatimaton ja ystävällinen.. vielä vuosikymmeniä myöhemmin muistan tuon, outoa, kun useinpien etunimiä en edes enää muista.
Toinen syrjään jätetty oli yksi nero poika, ei mitään vikaa hänessä, mutta se menestys.. Aitoa kiusaamista meillä ei onneksi ollut, ainakaan minun huomaamaani. Nykyään on kaikki toisin..

Kaikkihan sen tietää, että jos lapsi ei saa positiivista huomiota pelkällä olemassaolollaan, se vanhempien huomio on jotenkin saatava ja onnistuu parhaiten kolttosilla. Tai pelleilyllä. Että se huomataan. Ja ns. selkäsaunakin on parempi kuin vailla huomiota oleminen!  Tosiasia, jonka olen itse huomannut pitävän paikkansa 100%.

Epäoikeudenmukaisuudesta vanhemmilta jää polttomerkki lapsen sydämeen. Tiedän, vielä aikuisena kannoin kaunaa äidilleni kahdesta tapauksesta, joihin olin täysin syytön, mutta pikkusiskoa uskottiin..  :-\

Nyt lähden koko päiväksi tästä taas, katsellaan.

THL tiedottaa

#4
Heh, kuten otsikosta ilmenee, tässä ketjussa käsitellään vääriä johtopäätöksiä.

Eräs viimeaikainen esimerkki kotimaastamme koskettaa kaivosteollisuutta.

Raahen kyljessä sijaitseva kultakaivos sai hiljattain luvan laskea läheiseen jokeen jätealtaansa vedet. Syyksi luvassa mainitaan se, että jäteallas on ääriään myöten täynnä, vain viisi senttiä uupuu enää tulvimisrajasta. Kaivos tuottaa koko ajan uutta jätevettä tuohon altaaseen, lisäksi sateet lisäävät altaan vesimäärää. Kaivostoimintaahan ei voi koskaan keskeyttää, saati pysäyttää, eihän?

Ottallakin näkee, ettei mainittu altaan täyttyminen ole jätevesien jokeen päästämisen syy.
Altaan täyttyminen on seurausta jätevesien holtittomasta käsittelystä. Kaivosyhtiön kannattaa satsata aivan muuhun kuin luonnon suojelemiseen, koska sieltä muualta saadaan hynää osakkeenomistajille.

Ympäristölupien kanssa työskentelevät virkamiehet siirtyvät siellä täällä kaivosyhtiöiden palvelukseen. Heti, kun leväperäiset luvat on myönnetty.


Ote Pohjois-Suomen aluehallintoviraston myöntämästä jätevesien laskuluvasta:

"Luvassa on määrätty 4 000 euron kalatalousmaksu ehkäisemään jätevesien johtamisesta kalastolle ja kalastukselle aiheutuvat haitat hankkeen vaikutusalueella."

Toisaalla luvassa:

"Vesien tilapäisestä johtamisesta ei arvioida aiheutuvan merkittävää pilaantumista tai terveyshaittaa."







Ei noista muiden puheista kannata välittää.

AveLazio

Kiintoisa aihe, hyviä kirjoituksia. Harmi, että lähdin foorumilta just nyt, enkä voi kommentoida. Hyvä te!
At a narrow passage there's no brother, no friend

Patu

Luulen että on väärä johtopäätös että Ave lähti foorumilta.

THL tiedottaa

Onko Avella jakautunut persoonallisuus?
Eli joku hänen persoonistaan todellakin lähti tältä foorumilta, toiset jäivät.

Tai sitten Ave tarkoittaa vallan jotain toista foorumia, jolta hän on poistunut.

Se vain herättää ihmetystä, että hän omassa kommentissaan esittää, ettei voi kommentoida.

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

risto

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 22.05.12 - klo:11:46
Kiintoisa aihe, hyviä kirjoituksia. Harmi, että lähdin foorumilta just nyt, enkä voi kommentoida. Hyvä te!

Vaikket lähtisikään nautin täysin siemauksin joka ikisestä ilmoituksestasi. Vittu, miten hyvä olo tulee pelkästä ajatuksesta.

risto

.
Iltapäivälehdet elävät sillä että johtavat väärin johtopäätöksiin.-


Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä