Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Luomu

Aloittaja AveLazio, 20.09.12 - klo:11:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AveLazio

Syötkö luomutuotteita? Entä Rehdin Kaupan tuotteita? Ovatko ne huijaukseen lipsahtamista vai vakava kannanotto?
At a narrow passage there's no brother, no friend

Juuli Hukkaskukka

#1
Itsellä kun ei maanviljelystouhua ole on uskottava kun luomua ostaa jotta myös on sitä.
Epäilys on kuitenkin, jotta eihän se, - mitä luomua se. Kemiallisilla lannoittella tehoviljlelty, niin mansikat kuin turnipsitkin.
On edes kuviteltava, luomuapa hyvinkin. Muuten menee eurongit ihan hukkaan.
.
reino & aino hukkanen

Posiella

Kallista luomumaitoa kannattaa ainakin ostaa. Luomumaito tuotetaan pihattonavetoissa, joissa lehmät kulkevat uljaan vapaina utareet kuraa viistäen pitkin poikin. Sitten kun alkaa utareissa ahdistaa, niin ihan itse lompsivat lyksyrobottiin ja lypsävät itsensä. Vangitut lehmäparat sisällä navetoissa joutuvat sitävastoin ihmisen pyyhittäviksi, ennenkuin sujautetaan lyksyvehje kiinni tissiin.  ;D
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

AveLazio

Luomu saa kritiikkiä paitsi kalleudestaan myös erityisesti siitä, että luomutuotannon sanotaan olevan luonnolle (maalle, vedelle ja ilmalle) paljon suurempi rasitus ja saastuttaja kuin täsmäkemikaalipohjainen ei-luomu. Hmm.

Mutta kyllä minuakin Positiivin tavoin toki miellyttää enemmän laitumella käyskentelevä luomulehmä. Hmm.

En osta ikinä luomua. Monien muiden tavoin pidän sitä jotenkin "valmiiksi pilaantuneena".
At a narrow passage there's no brother, no friend

Posiella

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 21.09.12 - klo:08:36


Mutta kyllä minuakin Positiivin tavoin toki miellyttää enemmän laitumella käyskentelevä luomulehmä. Hmm.



Ymmärsitköhän sarkasmini oikein? En nimenomaan kannata ainakaan luomumaitoa, koska se tuotetaan robottilypsyllä pihattonavetoissa. Niiden vieressä voi toki olla laidun, jonne lehmät pääsevät myös avoimen taivaan alle. Laitumella käyskentelevä lehmä voi olla siis joko luomu tai ns tavallinen lehmä. EU-säännösten mukaan sekä luomulehmiä että ns tavallisia lehmiä tulee ulkoiluttaa tarvittava määrä eli laiduntaa. Olen maatalon tyttö ja suvussa on vieläkin maitotuotantoa, jota sivusta seurailen viikonloppuisin. Ihan oikeaa lehmän sontaa oli koulussakin nuorena tyttönä jalanpohjissa, jos satuin piipahtamaan äidin luona navetassa ennen kouluun lähtöä.

En oikein ymmärrä tätä luomuhömpötystä. Sen terveellisyydestä voisi herra Mato antaa biologina asiantuntevan selvityksen. Minusta tärkeintä on katsoa kaupassa, että tuote on kotimainen ja mahdollisimman lähellä tuotettu, lähiruokaa.  Pohjalaisena tyttönä ostan Atrian tuotteita, koska ne tulevat tuosta muutaman kilometrin päästä ja omat lapset sekä moni tuttu on ollut tai on siellä töissä /kesätöissä, joten tiedän ihan varmasti, miten tuotantoprosessi etenee. Atria on hienosti lisännyt tuotteisiinsa myös tuotantotilan nimen. :) Jos lompsa kestää, ostan myös mieluummin naturelia lihaa, koska marinaadeissa on paljon lisäaineita. Harmi vain, että se on paljon kalliimpaa.

Maidosta kannataa valita se, jossa pakkaamo on lähinnä itseä. Ei auta täällä esim ostaa paikallisten tilojen maitoa, jotka Valio ensin raahaa Riihimäelle pakattavaksi  ja sitten takaisin tänne. Ostan Ilmajoen Osuusmeijerin tuotteita sekä Jalasjärven Juustoportin tuotteita, jos mahdollista.

Vihanneksista valitsen paikalliset tuottajat. En osta mielelläni ulkolaisia kuin joskus paprikaa, jos ei suomalaista ole tarjolla. Omenissa teen syntiä ;D, kun ostan ranskalaisia. Omien omenapuiden omenat saivat jonkun rupitaudin tänä vuonna.

Uskokaa tai älkää, niin kontrolli on niin kova, että ei ne tuottajat voi tai edes halua laittaa mitään vääriä myrkkyjä tuotteisiinsa. Sellaisella toiminnalla on lyhyet jäljet.

Huolestuttaa enemmän tuo kaikki tuontimoska, joka laitetaan pusseihin ja tölkkeihin ja sitten tehdään hienoja ulkolaisia ruokia, kun ihan kotimaista perunaa ja lihaa sekä kasviksia olisi tarjolla. Samat ihmiset, jotka ostavat ulkolaisia puolivalmisteita, sitten ostavat  luomua ja valitsevat kalleimmat perunat, munat sun muut luomutuotteet. Ollaan luomuihmisiä ja sitten tehdään ulkolaisesta moskasta hienoja trendiruokia.
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

risto

.
Jo on epistola.
Ihmisille tuntuu olevan tärkeää uskoa erilaisiin ruokaihmeisiin.
On helppo panna luu kurkkuun ja ihminen jää hölmönä seisomaan alahuuli roikkuen.

Itse olen todella hämmästynyt  kun olen opiskellut  ruoka-aideiden ravintoarvoja www.fineli.fi tiedostosta.
Siinä ei jää kiveä kiven päälle kun lukee faktoja.

Keitetty peruna
riisi  2 x enemmän energiaa
lihapiirakka 6 x
karjalanpiirakka 3 x
kermaperunat 3 X

banaani , vain sokeria

Posiella

Kiitos, mato, hyvästä vinkistä tuonne fineli-sivustolle.  :)Nyt ei tarvitse luulla tai olettaa. Voi käydä ihan faktatiedot hakemassa. Hassua esim. että lakritsia saisi syödä myslien tilalle samassa kalorisuhteessa. Mitä mieltä olet, mato, onko suomalaiset myslit terveellisiä, vai onko se vain mainoskikka? Suomalaisiin jyviin jne.lisätään ulkolaisia pähkinöitä ja rusinoita sekä kuivattuja ulkolaisia hedelmiä. Epäilyttävää...Mites lisäaineet? Onko ne siinä listassa viimeisinä? Mitä lisäaineita tulisi välttää? Kaikkihan eivät ole haitallisia. Onko muilla tietoa? Madolta kyselen, kun on alan expertti.
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

risto

.
Ei ulkolaisuus ole mikään peikko. Esim Ruotsin ja Saksan elintarviketeollisuus ja hygieniavaatimukset ovat huippuluokkaa.

Tosin ei noissa maissa raaka-aineita tuoteta. Ruotsi ei ole viljelyt tomaatteja 30 vuoteen.
Näin kyllä dokumentin kun Ruotsin Feliksin firma viljeli   Ukrainassa pellolla tomaateja ketsuppia varte. Tomaatit puitiin tavallisella puimurilla.

Lidlillä on valtavat elintarviketehtaat Puolassa. Niissä tuotteissa ei saa olla pienintäkään rikettä. Kilpailijat  kärkkyvät jos saisi mustamaalattua tällaisen jätin.

Eihän Suomessa kovin paljon kasvateta raaka-aineita. Kaikki hedelmät ja vihannekset tuodaan talvella ja keväällä ulkoa, juuri kun niitä tarvitaan. Lentokoneella tavara tulee hetkessä kaukaa.

Esim suomalainen lammas on melkein ravinnoksi kelpaamatonta. Se alkaa kerätä syksyllä itseenä rasvaa eli hirmumakuista lanoliinia.
Entä porot? Säikytelty moottorikelkalla ja liha maistuu virtsalle.

.


risto

.
Suomen teollisuus ei ole koskaan käyttänyt kotimaista mansikkaa. Se tuotiin Puolasta. Nyt Kiina on alkanut tarjoamaan mansikkaa puolella Puolan hinnasta.

Ei kuluttaja tiedä juuri mitään ruokien alkuperästä.
Lähiruoka se vasta humpuukia on.

Olisiko Helsingin lähiruoka kasvatettu Espoossa?



risto

.
Pilkkasin ennen hanakasti luomun syöjiä. Nyt olen lopettanut.
Jos otan hyvän uskon ihmisiltä pois, mulla ei ole mitään antaa tilalle.
Kehotan kyllä katsomaan fineliä.

Itse käytän vaikka mitä lannoitteita. Tänä vuonna ostin kallista pensasmustikan erikoislannoitetta, ja voi hyvä sylvi miten puskat ja marjat kasvoivat.
Aivan mahdoton juttu.

Pensasmustikat kitkin siten että laitoin laatikkopahvia ja sanomalehtiä  rikkaruohojen päälle ja siihen sahajauhoa ja hapanta kangasturvetta.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä