Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Linux pähkäilyjä

Aloittaja Aakku, 12.09.07 - klo:08:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 22 Vieraat katselee tätä aihetta.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "ville"Hinta on mainittu tuolla: http://www.chumby.com/story

179 dollaria maksaa. Noin 120 euroa siis. Kaippa se pitää tilaa Outo-USA:sta asti.

Aika arvokas noin pelkästään leluksi - pitäisi olla joku hyödyllinen sovellutus... esimerkiksi mainitsemani kahvinkeiton ja herätyksen hoito :)

LainaaVoipa tosiaan olla. Siinä on kai useampi "kanava", jonka kunkin voi sitten erikseen säätää, vaikka höpöttämäänkin jos haluaa.

tuossa on vielä jonkinmoinen demo: http://www.scripting.com/stories/2007/11/16/whatsPlayingOnMyChumbyNow.html

Tuossa demossa oli ainakin minulle tarpeettomia ne pörssikurssit :lol:, mutta kello oli OK ja myös Mona Lisan naamanilmeet --> tuohon voisi kai tallentaa valokuvia ja näyttö taisi olla jotain likimain postikorttikokoa, että siihen sopisi vallan hyvin.

Sellaista olen fundeerannut, että kokeilisi asentaa puhesyntikkaa ... Festival, joka on tehty alkujaan Unixille :

http://www.ling.helsinki.fi/~nvolk/festival.shtml

Tuon kun saisi toimimaan niin, että lukisi ääneen spostit  :?

Aakku

Tuossa edellä se ihmetteli tietokoneiden räpläämistä, tuunausta tai pimppaamista [ tämä on outo uudissana, koska sen kantamuoto on "pimp" eli parittaja  :P ], mutta vieläkin huimempia löytyy.

Tänään Käpyinstituutissa bongasin yhden Mac-käyttäjän, joka oli tuunannut oman läppärinsä viimeisen päälle persoonalliseksi. Ensimmäisenä silmiini osui sen ulkonäkö ... käyttäjän itse tekemät muokkaukset.



Asianmukaisesti kannen muoviosat on korvattu leopardikuvioisella päällysteellä :) - huomaa näppäimistö, jossa kirjaimet ovat riimukirjaimia :P ... myös näppäinjärjestys on uudelleenohjelmoitu ja kuulemma siten, ettei käsiä tarvitse juurikaan siirrellä kirjoittaessa ... tekijällä on oma "kahdeksansormisysteemi".



Useissa ohjelmissa on kehoite "Press any key to proceed..." - siispä asiaan kuuluu ylimääräisenä se Any key !



Läppärin titaanikannesta on maali poistettu ja [kuulemma hammaslääkärin poranterällä] Apple-logosta on jyrsitty pääkallo. Tämä on kuulemma monen vannoutuneen mäkkikäyttäjän mielestä ollut lähinnä pyhäinhäväistykseen rinnastettavaa :D



Alapuolella on lisätty kunnon tassut ja akkuna on niinikään pimpattu viritys, joka kestää kuulemma n. 10 tuntia.

Lisäksi kyseinen mäkisti on lisännyt kokoonpanoon uuden USB-hub:n, Bluetooth-yhteyden [piirilevyä piti kuulemma sahaamalla pienentää :roll: ja laitteeseen on saatu myös mahtumaan FM-radiolähetin/vastaanotin erilaisia ohjaustoimia varten ... kaikkiin tarvittavat ohjelmat ovat itsetehtyjä ... hmmm... hatunnoston arvoinen suoritus.

Itse en tuota läppäriäni aio ulkoasun puolesta muokkeroida, kunhan saan siihen asennetuksi sen Linuxin - musta väri on sinällään tyylikäs ... kuten sanotaan "musta tuntuu" :oops:
Näin on tytöt kertoneet...

Aakku

Nyt siinä släbärissäkin on sitten Linux :) - sen OEM-windows olikin aika kinkkinen selätettävä. Valmiiksirekisteröity Partition Magic ei mahtanut mitään, vaan pukkaili erroria errorin perään - sitten löytyi tämä linkki :

http://linux.ilmainen.net/#xp-oem

ja mainitulla BootIt NG-ohjelmalla homma hoitui --> koska läppärissä ei ole korppuasemaa, piti ensin valmistaa boottauskelpoinen CD-romppu osiointia varten ja sitten homma lähti pelittämään ja kykenin asentamaan Linuxin [Ubuntu]. Asennus töksähti samoin juuri siihen, että osionti Linuxin asennusohjelmasta ei suostunut tekemään mitään - OEM-juttujen iso riesa tämä.

Muille "Linux läppäriin"-henkisille pimppaajille suosittelenkin OEM-riesan selätykseen mainittua ohjelmaa :

http://www.terabyteunlimited.com/bootitng.html

Pieni, mutta tehokas työkalu. Myöskään perinteinen fips.exe ei kyennyt tekemään tehtäväänsä. Tuossa valkataan se linkki "BootIt Next Generation" ja sillä se OEM murtuu :lol: ... todettakoon, että isohko pojankloppini teki Xbox-pelikonsolista modauksilla [isompi kovalevy ja muuta lisäkilkettä] USB-näppäimistöllä ja -hiirellä toimivan Linux-koneen ... siinä on Debian, jonka versio ei nyt tule mieleen. Erilaisten pelikonsoleiden tekeminen käyttöklpoisiksi tietokoneiksi vaatii oheisen linkin lisävermeitä :

http://www.modpiiri.com/?sivu=paasivu

Tämä on kai sellaista hyvää ja hyödyllistä hakkerointia :D

Omassa släbärissäni [HP 500 Notebook] Linux-asennuksessa myös WLAN-kortti löytyi, mutta asun pahasti katvealueessa [tärppii signaalin nippa nappa olkkarin tai keittiön ikkunan äärestä], joten oheisilla ohjeilla saa kännykästä soivan modeemin - pitää vain tehdä [tai ei pakko, mutta on edullisempaa] sopimus kiinteästä kk-maksusta operatöörin kanssa ... minulla Elisa ja 9.90 per kuukausi.

http://wiki.ubuntu-fi.org/Matkapuhelin_modeemina

Sivun alalaidassa on pimppausohjeet muille operaattoreille, kuten DNA tai TeleFinland, Elisa ja Sonera.

ville

Mikä ihmeen OEM?

Itse yritin tuossa asentaa XP:tä "virtuaalimasiinaan" (vmwaren avulla), mutta meni pieleen, kun annettua "CD-avainta" ei hyväksyttykään. Olin ladannut bittorrentilla ns. ilmaisversion. Kyllä harmitti, kun ei toiminut, vaikka koko yön olin tuota netistä heruttanut. Vmware sinänsä näyttää aika kätevältä.

Ainoa syy mulle asentaa XP on se, että voisin katsoa DRM-koodattuja videoita. Toistaiseksi ei ole mitään tapaa, jolla tämä onnistuisi Linuxissa. Winellä saa toimimaan vain Windows Media Playerin vanhemman version, joka ei tue DRM:ää. Tosi ärsyttävää.

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: "ville"

... vaikka koko yön olin tuota netistä heruttanut.

... Tosi ärsyttävää.

Mitä jo aikaa sitten sanoin!

Lakakkaa ny jo räpläämästä. Käyttäkää sitä konetta siihen, mihin se on rakennettu jo valmiiksi tehtaalla. (Oon kuullu jonkun joskus sanovan, että olis niinku olemassa sellasia ihan valmiita ohjelmia, ei tarvi muuta kun vaan käyttää niitä. Kauppiaat ihan mielellään asentaa ne koneeseen, ettei tarvi muuta kun surffailla vaan. Tai mitä ny kukin sitten ikinä haluu tehdäkin.)

:D

:D


.
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "ville"Mikä ihmeen OEM?

OEM on lyhenne sanoista "original equipment manufacturer" ja Windowsin tapauksessa tämä valitettavan usein tarkoittaa sitä, että käyttis on sidottu tiettyyn koneeseen [***kele], eikä sitä voi ainakaan helpolla muokkeroida tai asentaa toiseen koneeseen... rinnakkaiskäyttiksenkin asennuksesta on tehty pirun vaikeaa, muttei onneksi sentään mahdotonta :D

LainaaItse yritin tuossa asentaa XP:tä "virtuaalimasiinaan" (vmwaren avulla), mutta meni pieleen, kun annettua "CD-avainta" ei hyväksyttykään. Olin ladannut bittorrentilla ns. ilmaisversion. Kyllä harmitti, kun ei toiminut, vaikka koko yön olin tuota netistä heruttanut. Vmware sinänsä näyttää aika kätevältä.

Tuo saattaisi olla esimerkiksi sen "ilmaisversion" OEM-luonteesta johtuvaa --> ei asennu kuin siihen tiettyyn masiinaan :( Tässä pöytäkoneessa on se VMware justiinsa ja siitä on myös win-versio, jolla voi win-koneeseen asennella muitakin käyttiksiä. Mac OS X:ä ei kait voi kun muistaakseni mäkillä on erilainen BIOS. kokeile myös TinyXP-nimistä kevennettyä XP-versiota :)

Ööh - laita hakusanaksi "tinyxp" - muutamaa linkkiä syynäsin, mutta niihin olisi pitänyt rekisteröityiä, enkä halunnut :) Se TinyXP on muutamalla työtoverilla [ei IE-selainta, vaan Firefox, eikä Outlookia vaan Thunderbird :P] - kuulemma hemmetin paljon nopeampi kuin XP pro tai home.

LainaaAinoa syy mulle asentaa XP on se, että voisin katsoa DRM-koodattuja videoita. Toistaiseksi ei ole mitään tapaa, jolla tämä onnistuisi Linuxissa. Winellä saa toimimaan vain Windows Media Playerin vanhemman version, joka ei tue DRM:ää. Tosi ärsyttävää.

Hmmm... minusta tuossa älyttömintä on se, että niistä tehdään win-sidonnaisia, ikäänkuin winkku olisi ainoa käyttis - tosin varmaan suurimmalle osalle ihmisistä tietokone=windows :lol: Tässä kai se perusideologia onkin - itseäni jyrsii myös se, että kännykkääni saa PC-suiten vain win-versiona ... muille ei sitä ole tehty, vaikka kännykän käyttis on Symbian. se homma tosin hoitui sillä linkillä :

http://wiki.ubuntu-fi.org/Matkapuhelin_modeemina

Lainaus käyttäjältä: "se"Lakakkaa ny jo räpläämästä. Käyttäkää sitä konetta siihen, mihin se on rakennettu jo valmiiksi tehtaalla. (Oon kuullu jonkun joskus sanovan, että olis niinku olemassa sellasia ihan valmiita ohjelmia, ei tarvi muuta kun vaan käyttää niitä. Kauppiaat ihan mielellään asentaa ne koneeseen, ettei tarvi muuta kun surffailla vaan. Tai mitä ny kukin sitten ikinä haluu tehdäkin.)

Ei lakata :P Kun valmiiksiasennettu WinXP ei tyydyttänyt minua - siinä släbärissä. Asentaahan kauppias ja muistaa myös laskuttaa viimeisen päälle ... ne valmiitkaan ohjelmat eivät aina ole suunnitellut käyttäjää varten, vaan niissäkin tuppaa olemaan suunnittelijan oletukset, joiden muokkaaminen taas on tehty - ainakin win-ohjelmissa - äärimmäisen vaikeaksi. Nyt olen siihen släbäriin tyytyväinen kun se on juuri sellainen, mitä sellaiselta vehkeeltä haluan :? Koneen tulee toimia nimenomaan käyttäjän ehdoilla ...

THL tiedottaa

Nyt kun konees jo toimiikin niinku sää haluut, niin voit jättää sikseen kaikki räpläämiset...      :lol:


:lol:

:lol:


"No, mut mie ihan vähän vaan..."

.
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "se"Nyt kun konees jo toimiikin niinku sää haluut, niin voit jättää sikseen kaikki räpläämiset...      :lol:

:lol:  :lol:

"No, mut mie ihan vähän vaan..."

On siinä släbärissä vielä viimeistelyjä - ainakin Matlab pitää asentaa ja muutamia pikkuisia fiilauksia ynnä säätöjä, kuten OpenOfficen oikolukuohjelma [soikko tai mielummin voikko] - ehkä myös siihen tuo VMware ... niin ja sikäli kun paranneltuja lisäkilkkeitä löytyy, niin ne latailen myös. Linukkaan niitä päivityksiä tulee huomattavan tiheään - aina kun joku on keksinyt tavan hoitaa homma yksinkertaisemmin ja nopeammin ... sen koneen "levyhiirelle" koitan myös etsiä kunnon ajurin ...

ville

Lainaus käyttäjältä: "se"Lakakkaa ny jo räpläämästä. Käyttäkää sitä konetta siihen, mihin se on rakennettu jo valmiiksi tehtaalla. (Oon kuullu jonkun joskus sanovan, että olis niinku olemassa sellasia ihan valmiita ohjelmia, ei tarvi muuta kun vaan käyttää niitä. Kauppiaat ihan mielellään asentaa ne koneeseen, ettei tarvi muuta kun surffailla vaan. Tai mitä ny kukin sitten ikinä haluu tehdäkin.)

Millä tehtaalla? Ite mä tämän olen koonnut sekalaisista osista, jotka on sitten tehty eri tehtailla. Ihan sitä varten kokosin, että voisin tällä räpläillä mitä haluan. En nyt ole paljoa viime aikoina räplännyt, paitsi nyt kun oon ollut kipiänä eikä voi urheilla. Ja himottais joskus katsoa noita videoita. Esim. BBC:n ohjelmistoa on tarjolla paljon. Sitten voi parilla dollarilla latailla monenlaista ohjelmaa netistä, esim. tuosta. Mutta sitä varten on pakko vähän räplätä, nääs.

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"kokeile myös TinyXP-nimistä kevennettyä XP-versiota Smile

Rupesin sitten heruttamaan tuota. Toivottavasti toimii. On kuulemma siten kräkätty, että kiertää tuon OEM:n.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "ville"
Lainaus käyttäjältä: "Aakku"kokeile myös TinyXP-nimistä kevennettyä XP-versiota Smile
Rupesin sitten heruttamaan tuota. Toivottavasti toimii. On kuulemma siten kräkätty, että kiertää tuon OEM:n.

Pitäisi toimia ja paljon nopeammin kuin varsinainen XP, koska siitä on karsittu kaikki turhat hidasteet pois. turvallisempikin kun siitä on poistettu IE ja Outlook, eli eräällä tietoturvasivustolla "paskaimureiksi" mainitut komponentit.

Tällä sivulla käytetään hauskaa käsitettä XP:lle - "half life" eli puoliintumisaika :D :

http://diveintomark.org/archives/2003/08/04/xp

Vähän vanha [Monday, August 4, 2003], mutta aiheellinen.

Muuten, ville, muistathan asennella virussuojan ja palomuurin vaikka asentanetkin sen TinyXP:n virtuaalisesti sillä VMwarella ... sellainenkin lisähöyste kuin VirtualBox on imuroitavissa - siitä on vain Linux-versio olemassa :

http://www.virtualbox.org/

VMwarehan on noin periaatteessa maksullinen, paitsi se kevyempi "player" ... workstation on parempi ja saat sinä senkin - jostain :P Itselläni on työpaikalta varmuuskopioitu - siellä käytetään muutamissa koneissa sitäkin.

Muuten - tällainen ilmoitus oli Käpyinstituutin intrassa ... pitänee kysäistä, saako niitä ostaa [vaikka periaatteessa toimivia laitteita ei saa laittaa poistoon :D] :

" Käpykuvienkeräilyn osasto on poistamassa käytöstä Sun Blade 1000 unix työasemia vuoden vaihteessa jälkeen, koneissa on

2kpl 750MHz prosessori
1,5Gt RAM
n. 40Gt SCSI levy
20" CRT-näyttö, näppäimistö ja hiiret
OS: Sun Solaris 8 (uusin on Sun Solaris 10 ja myös jotkin linux versiot toimivat näissä koneissa)

Jos jokin Käpyinstituutin yksikkö tarvitsee tämän kaltaisia koneita johonkin niin lisätietoja laitteista antaa:

******** ****************
"


Käyttävät lähinnä solarista ja unixia nämä kuvankäsittelijät.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä