Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Äiti, mitä mä lukisin?

Aloittaja AveLazio, 13.03.13 - klo:11:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

THL tiedottaa

Liki kymmenen vuotta sitten sitä luin obaut 18 minuuttia Keuruun kirjastossa käydessäni.

Pääsin kyllä jujulle. Eli Linna oli täysin oikeassa siinä katkeransävyisessä kirjeessään, jonka hän lähetti kustantajalle 1950-luvulla Tuntemattoman sotilaan editointivaiheessa ja moitti melko suorin sanoin kustantajaa sensuroinnista: "Tässä tilanteessa minun lienee parempi antaa myöten, painettakoon kirjani tässä haluamassanne muodossa, vaikka se ei lainkaan vastaa sitä, mitä olen kirjoittanut. Todettakoon vielä myönteisenä seikkana, että poistot toki parantavat teostani romaanina."



Ei noista muiden puheista kannata välittää.

AveLazio

Olet oikeassa, THL. Sensuroinnit olivat Linnalle paha juttu, mutta tärkeintä hänelle silti oli kirjan saaminen julkisuuteen.

Kun kokosimme alkuperäistä versiota (minä siinä vähäisimpänä), niin kävi selväksi, että pääosa sensuroiduista kohdista oli isänmaan ja upseerien herjaamista. Toinen sensuroitu aihe oli ryssien herjaamista ja pillusta puhumista. Hehe. Niitä minä pikkuisen hoitelin. Muistan pari jämäkkää sensuroitua vieläkin ulkoa.
At a narrow passage there's no brother, no friend

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä