Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Lama 2.0

Aloittaja Eugen, 17.09.08 - klo:19:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

rapevainaa

.
Viime yönä katoin Tv-ohjelmaa kuinka USA:n asuntokupla syntyi.


Aasian ja Lähi-idän voitot hakeutuvat 80% USA:n sijoitusmarkkinoille. IT-kulpan puhkeamisen jälkeen kasaantuville rahoille piti saada korkoa ja sijoittajat kehittivät asuntolainoituksen. Vuodesta 2003 lähtien USA:ssa on rakennettu mielettömästi asuntoja ja ostot rahoitettiin edullisilla subprime lainoilla. Ihmiset ostivat asuntoja vaiikkeivat pystyneet maksamaan ja asunnnon omistajat lainoittivat uudelleen jo maksettuja asuntoja ja saivat rahaa kulutukseen.

Eräskin normaali eläkelä'inen oli ostanut isomman asunnon. Korko oli noussut 8%:sta 13%:iin eli 1000 dollaria per kuukausi lisää.
Normaalilta asuntolainamarkkinoilta olisi saanut 6,5%:n korolla asuntolainaa, mutta jotenkin näin vaan on käynyt.

Nyt puolen vuoden aikana hínnat ovat rojahtaneet 40%. Asuntoja on hirvittävästi tyhjillään ja ilkivallan kohteena. Subrime korko nousee myöhemmin ja pahin on vasta edessä.

Ongelma levisi maailmalle kun velkakirjoja myytiin kasapäin maailman markkinoille.

Islannin ongelmaa epäillään että Venäjän rikkaudet ovat rahavirta joka kuumensi systeemin.

Posiella

Moro täältä Pohojanmaalta. Luulis nottei tänne lama tuu ja niinne kaikki luulooki.
Tosiasia on, jotta tullu on jo.

Ainaki mun bisneksiin lama vaikuttaa jo. Tai siis puoleen osaan liiketoiminnasta. Tuon tavaraa mm Italiasta ja kas kummaa, pari viikkoa sitten aloin ihmetellä, kun ei tilauksista tullutkaan vahvistusta. Ko tehdas on alan suurimipia Italiassa. Laitoin sitten uudestaan sähköpostia ja kyselin, että oisko mennyt väärään paikkaan. Sieltä sitten Romina-tyttönen kirjoitteli, että ei voi valitettavasti toimittaa minulle tavaraa, kun firma on selvitystilassa ja mennyt konkkaan. Tiedustelin sitten, että josko kävisi niin onnellisesti, että joku uusi firma jatkaisi tehtaan toimintaa pikapuolin. Ei kuulemma jatka, tilanne on niin paha.

Ja sitten viikko sitten sveitsiläinen toinen iso firma ilmoitti, että se ja se tavara ei ole enää tuotannossa, koska niitten tavaroiden raaka-aineiden toimittaja on mennyt konkkaan.

Tässä sitten istun mietintämyssy päässä ja tuumin, jotta mitä teen jatkossa.

Päätelmäni: En osta pro formalla mitään. (Onneksi olen toiminut alalla sen verran kauan, että saan ostaa laskulla, mutta joka tapauksessa ei enää pro formaa.)

Koska en voi enää tilata pieniä määriä niitten toimittajien mentyä konkurssiin, joudun ostamaan isoja määriä ja vähemmän vaihtoehtoja.

Eli mitä tämä tarkoittaa kuluttajan kannalta?

Vähemmän valikoimaa, kalliimmat hinnat.

Mitähän mahtaisi tarkoittaa viejän kannalta?

Ei ostajia.

Eli jos laajentaa tätä jo tapahtuvaa koko markkinaan Suomessa, joka hyssyttelee ja luulee elävänsä lintukodossa.
No, sen vastauksen varmaan arvaatte.

Itse olen nyt tosi varovainen. En tee varastohankintoja. En käytä luottokorttia. Maksan laskut säntillisesti. En kuluta ylimääräistä.
Odotan.

Ainut hyvä puoli on se, että nyt varmaan ehdin taas outoilla! :D

Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

Amanda

Lainaus käyttäjältä: Posi - 21.10.08 - klo:15:00


Itse olen nyt tosi varovainen. En tee varastohankintoja. En käytä luottokorttia. Maksan laskut säntillisesti. En kuluta ylimääräistä.
Odotan.

Ainut hyvä puoli on se, että nyt varmaan ehdin taas outoilla! :D



No moro, Posi! Tuon tiedämmekin eikä tarvitse olla ennustajan lahjoja arvatakseen, miten tämä menee maailmanlaajuisesti. Jenkkien markinat on niin isot, etta kaikki, ihan kaikki isot pankit ovat investoineet siellä ja kun jotkut kaatuvat, muutkin joutuvat vaikeuksiin. Toivottavasti optimistit ovat oikeassa ja että vuoden päästä alkaisi toipumaan..



Mutta viimeinen lause oli paras, saadaan Posiella tänne taas sekoittamaan poikien konsepteja :P  Mukavaa.

rapevainaa

.
Mielenkiintoinen juttu jos nyt jo menee konkkaan. Mutta Suomella on oma elinkeinorakenteensa.
Cargoteg on mielenkiintoinen. Alkuvuodesta tilaiskirjat olivat niin täynnä että se itse pystynyt tekemään
niit. Nyt jo lomautetaan. Investoinnit ovat menneet jäihin ja tilauksia peruttu.

Posiella

Lainaus käyttäjältä: Rape - 22.10.08 - klo:11:14
.
Mielenkiintoinen juttu jos nyt jo menee konkkaan. Mutta Suomella on oma elinkeinorakenteensa.
Cargoteg on mielenkiintoinen. Alkuvuodesta tilaiskirjat olivat niin täynnä että se itse pystynyt tekemään
niit. Nyt jo lomautetaan. Investoinnit ovat menneet jäihin ja tilauksia peruttu.

Eipä siinä paljoa auta, jos tilauskirjat ovat täynnä, jos vientiyrityksen asiakkaalta tulee tilauksen peruutus, kun ei olekaan varaa investoida. Sitten ihmetellään, mihin laitetaan se kaikki tavara, mitä on ehditty vientiin valmistaa, millä maksetaan palkat, kun ei saatukaan tuotteista maksua. Millä maksetaan raaka-aineet tai ostetaan niitä, jos taasen se toimittaja menee konkkaan. Tai raaka.-aineet, joista tehtiin vientiin tavaraa, mutta ei saatukaan maksua.

Mitä tarkoitit Rape Suomen omalla elinkeinorakenteella? En yleensä ymmärrä sitä, että luullaan, että Suomi olisi jotenkin suojassa. :o
Jos olen jotakuta puheillani loukannut
tulkoot pyytämään anteeksi
kyllä minä annan :)

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: Posi - 22.10.08 - klo:13:32

Mitä tarkoitit Rape Suomen omalla elinkeinorakenteella? En yleensä ymmärrä sitä, että luullaan, että Suomi olisi jotenkin suojassa. :o

Posiii!

Tulit tänne jälleen leuhkiin omaan pohojalaaaaseeeen tapaas!     ;D

Mielipiteeni ovat nykyään vain kärpäsenkakan kokoisia.

Nuin kirjotat siinä viestisi alareunassa. Arvaa vaan, tekeekö huanoo!


---------------------------

Ihan tohon asiaanki.
En minäkään kyllä ymmärrä, miten Suomi olis jotenkin lintukoto. Mehän ollaan kansainvälisessä taloudessa kiinni niinku se siellä. Ihan omasta tahdostamme olemme menneet mukaan kaikkiin mahdollisiin emuihin ja vienti-, tuonti- ja varasliittoihin ja -liigoihin. Ei niistä niin vaan erota sillon, kun alkaa mennä takapakkia.

Juuri tänään eduskunta käsittelee uutta lakia, jolla heitetään meidän veronmaksajien rahoja 54 miljardia euroa kuin kankkulan kaivoon. Muka turvataan pankkien toiminta. Pankit vakuuttaa, että niillä on taseet ihan kunnossa, eikä mikään pankki ainakaan omasta mielestään edes tartte moisia rahoja. Sanonko mää, mitä tolla rahalla, joka muutoin sivumennen sanottuna on suurempi kuin koko valtion budjetti, tehdään? En sano, kun evviitti kiroilla!!

Tuo 54 miljardia tarkoittaa melko lailla tasan 10 000 jokaista nuppia kohden. Imeväiset mukaan luettuina.

Turha nys sitte selitellä, että ei valtion veronmaksajien tartte ottaa osaa mitenkään tuon summan maksuun, kun kyseessä on enimmäkseen vain pankkien lainojen takauksia.

Kuka sanoo, kuka kehtaa sanoo, etteikö takaaja joudu maksaan sillon, kun velallinen on kanttuvei?!?!


-------------

Aamulehti tänään 22.10.:

"Pankit ovat ilmoittaneet, etteivät ne tässä vaiheessa tarvitse pääomatukia. Helsingin Sanomien maanantaina tekemässä kyselyssä yksikään pankki ei myöskään ilmoittanut tarvitsevansa valtion takausta varainhankinnalleen."

"Valtio voisi tukea
pankkeja 54 miljardilla


Miksi?
Talouskriisi on heikentänyt luottamusta pankkien vakavaraisuuteen ja vaikeuttanut pankkien lainanottoa."

Eli Suomeksi:

1. Pankit ilmoittavat itse olevansa erinomaisessa kunnossa.

2. Mikään pankeista ei usko toisen pankin vakuutteluja.

Kohta rytisee.






Ei noista muiden puheista kannata välittää.

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: se - 22.10.08 - klo:13:43
En minäkään kyllä ymmärrä, miten Suomi olis jotenkin lintukoto.

Tämä on tätä suomalista löpinää.

Meidän parhaat ja suurimmat firmat elävät 80% viennistä. Nokian omistus on 86%:sti ulkomailla.
Meillä on paljon monikansallisia yrityksiä Suiomessa. Miten tällainen lilliputtivaltio voisi olle jotenkin yksin maailmassa.

1990-luvun lamassa naurettiin ruotsalaisille kun niilläkin meni huonosti. He laittoivat hetkessä taloutensa reilaan.
Meillä taitaa olla vieläkin ulkomana velat maksamatta.
Kun Suomi sijoittaa ja muut sijottavat Suomeen, rahavirta menee täältä poispäin.
Turha kuvitella että suomalaiset ovat finanssineroja. Jos olisimme, olisimme varmaan Islannin kanssa samassa liemessä.




rapevainaa

.
Suomen valtion velka

Valtionvelka aleni maltillisesti syyskuussa 2008

Valtionvelka oli syyskuussa 2008 noin 48 415 miljoonaa euroa. Velka aleni kuukaudessa 116 miljoonalla eurolla eli 690 miljoonalla markalla. Edellisvuoden syyskuusta velka on alentunut 4035 miljoonalla eurolla eli 23991 miljoonalla markalla. Valtionvelka oli syyskuun 2008 lopussa siis 48 415 miljoonaa euroa eli 287 863 miljoonaa markkaa. Velkaa asukasta kohden oli noin 9 097 euroa eli 54 088 markkaa.


Jokaista asukasta kohti  5 miljoonalla jaettuna eli noin 10 000 euroa.




reedik

Suhdannevaihtelujen alkamista, laman syvyyttä ja päättymisajankohtaa on vaikea ennustaa. Minä en siihen pysty, eivätkä siihen kykene taloustieteiden nobelistitkaan. Mutta eräs, mielestäni jopa painava syy on ihmisisten odotukset. Kun odotetaan lamaa, yrittäjät lakkaavat investoimasta, yksityiset ihmiset kuluttamasta, tuotantoa supistetaan, yrityksiä ajautuu selvitystilaan, työpaikkoja menee alta, kulutuskysyntä vähenee, kun kuluttajien ostokyky heikkenee jne. Syöksykierre on valmis. Sitten kun valonpilkahduksia alkaa näkyä, prosessi on päinvastainen.

Mutta tässä lamassa ei ole niin pahaa, ettei olisi jotain hyvääkin. Ihmiset heräävät ruususenunestaan ja ryhtyvät ajattelemaan muutakin kuin mitähän vielä hankkisin. Kun kulutus vähenee, niin tuotantokin vähenee ja luonto pitää siitä. Inflaatiollakin on taipumus alentua, etenkin, kun öljyn hinnan alentumisen johdannaisilmiöt laskevat muitakin hintoja, niin osa vähempiosaisistakin tulee jotenkuten toimeen. Saattaa olla, että heikosti pärjänneitä kanssavaeltajia kohtaan aletaan tuntea jopa myötätuntoa ja omapahan on syynsä-ajattelu vähenee. Jotkut kenties hellittävät hiukan kukkaronsa nyörejä ja ojentavat auttavan kätensä. Kyllä tämäkin vasta alussaan oleva lama aikanaan päättyy.

rapevainaa

.
Tuossa USAn asuntomarkkinoiden perussyy oli Aasialaisen ja Arabien voittorahojen uiminen USAN sijoitusmarkkinoille. Tämän mukaan rahan omistajat olisivat idässä ja ongelmat kohtaavat nimeomaan niitä jotka ovat sijoittaneet rahansa pudonneisiin kusseihin. Ongelman pitäisi pullahtaa idässä pintaan ja niin se on tehnytkin viime päivinä. Nyt Aasian pörssit ovat antaneet lännelle sekä suunnan sekä vauhdin. Ligvidin rahan puute pajkottaa myymään halvatkin osakkeet. Katsokaa vaikka Nokiaa eikä sillä ole mitään tekemistä kännykkäbiseneksen kanssa.

Tvallaista pulliaista tämä lama ei vielä ole heilauttanut. Ompahan omaisuutta rustattu uudeleen maailmassa. Raha menee rahan luo. Haistaako raha kunnon porvarin vai haistaako porvari isännättömän rahan?

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä