Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Vähälläkin tulee toimeen

Aloittaja THL tiedottaa, 30.01.09 - klo:18:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: S - 30.01.09 - klo:19:14
... yleisellä tasolla,
... En viitsi edes klikata linkkejä, koska tuollaiset jutut ei kiinnosta juuri nimeksikään. Perustan ajatukseni pelkästään omaan tietooni, enkä sotke niitä muiden propakandalla.


Kummasta nyt tässä keskustellaan, Hesarissa julkaistusta artikkelista vai sinun pääsi sisäisistä jutuista?   ;D


Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Perjantai

Eihän täällä koskaan keskustella mistää tarkasti erityisestä ;D
Kun otsikko julkaistaan ...niin outojen mieli on avoin,villi ja vapaa kaikelle sinne päin  :P

THL tiedottaa

Niin minustakin vaikuttaa siltä, että kyllä sitä pärjää ihan hyvin vähälläkin järjellä.       ;D


Ei noista muiden puheista kannata välittää.

S

Joidenkin muita syyttelevien on tässä syytä katsoa itse peiliin ja pohdittava tykönään, onko sitä järkeä päähän annettu vai ei; tai onko tuhkat viety pesästä siltäkin osin.

Kaikenlaisiin lehtijuttuihin & artikkeleihin takertuminen ei ainakaan edusta kovin järkevää ajattelua. Jos tälläisellä 'vähäisellä' puppuannoksella pärjää, saamatta infoähkyä; niin silloin on kyseessä melkoinen suoritus, jota voi ihmetellä tosissaan! 
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

karpalo

Ensin Hirveen Rikas..., sitten köyhä pakolainen.., halusi elää vapaata normaalimiehen elämää.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1840380

Iita

Karu tosiasiahan on, että ennen ihmiset tulivat toimeen hyvin vähällä rahamäärällä; elettiin lähellä omavaraisuutta ja käytännönläheisessä vaihtotaloudessa (anna minulle lampaanvillaa, saat vaihdossa lehmänmaitoa/polttopuuta tms). Rahalla hankittiin lähinnä "kertaluonteisia" tai pitkäikäisiä asioita - nykyään kulkevat kenties nimellä investointi (aurat, työkoneet, talot joista suurin osa rakennettiin kylläkin itse).

Eli ihan mahdottomana en ajatusta tyrmää. Mielestäni ei ole kyse siitä, etteikö ihminen voisi elää jälleen tuohon tapaan. Kyse on enemmänkin siitä, että ihmiset eivät a) halua b) osaa.

A) Meidän yhteiskuntamme arvostukset ovat nykyään erilaiset kuin ennen. Ennen ihmistä arvostettiin hänen fyysisten suoritteidensa perusteella, eli työnteko, itsenäisyys jne olivat tärkeitä. Nykyään omistamiemme esineiden katsotaan kuvastavan meitä siinä määrin, että ne ovat mielestäni jopa ihmisen persoonan "jatke" (imagokysymys millä autolla ajetaan..) Tavaroiden tärkeyden korostuminen on omalta osaltaan luonut sitten myös materialistisemman ja pinnallisemman yhteiskunnan. Ja nämä persoonamme jatkeet maksavat aika helkkaristi, jolloin rahan tarvekin on suurempi.

B) Aika moni ihminen on kerta kaikkiaan vieraantunut luonnonläheisestä elämästä siinä määrin, että paluu omavaraisempaan asumiseen ei enää ole edes mahdollista samassa mittakaavassa kuin ennen. Lisäksi kyseenalaistaisin tässä vaiheessa myös nykyajan ihmisten kyvyn luopua kaikesta siitä materiasta, minkä katsotaan olevan "välttämätöntä".

Jopa niinkin simppeli asia kuin tiskikoneen puuttuminen on minun selitettävä ystävilleni; miksi minulla ei ole, miksi en ole edes hankkimassa, miten minä jaksan tiskata käsin... Olen huomannut, että esimerkiksi veljeni luona otetaan aika reippaasti astioita käyttöön. Minun luonani kitataan samasta kupista koko päivän ajan. Säästöä vedessä ei sinällään tule koska nykyään koneet ovat hyvin säästeliäitä. Sähkön säästö on häviävän pieni. Mutta itse tiskimäärän ero on huomattava, koska peruslaiskana ihmisenä en kaikkia astioitani jaksa, halua tai aio pestä päivittäin. Voitteko kuvitella, jos tällaiset tiskikoneen kaipaajat laitettaisiin asumaan paikkaan, jossa omat sukat on kudottava ihan itse sen sijaan, että saisi tavaratalon laajasta valikoimasta valita mieleisensä? Ja sukkien kutomiseen nyt menee "vain" ilta tai pari.

Olen myös huomannut, että kun pyrin "pientä ja kaunista"-ideologiaani markkinoimaan hienotunteisesti, niin ihmiset eivät vain näe asioita samoin kuin minä. Työkaverin mielestä äidilleni paketoima pellavaliina oli "vähän pliisu". Kun kerroin että olen kirjonut sen itse käsin ja valmistamiseen meni n. 3 viikkoa, niin vastaus oli "oikeastiko?". Äitini tosin käsityöihmisenä arvosti oikein kovasti - ja sehän oli se tärkeä asia.

Joskus tuntuu, että me emme nykyään enää osaa ajatella asioita yk-sin-ker-tai-ses-ti. Kaiken pitää olla jollain tavalla übermodernia ja hienoa tai muuten erityistä. Käpylehmissä vain ei nähdä enää mitään hienoa, vaikka ovatkin hyvin kehittäviä leikkejä nekin - itse niillä leikkineenä tiedän. :)

- Iita -
I walk alone / With my head held up high / Never felt that I belonged / Stand my ground at all cost / Running through night / With blindfold / Just for the right / Right to be wrong

THL tiedottaa

Tässä se jutun linkki vielä uudelleen (tuolla ensimmäisessä viestissä se ei toimi):

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Omavaraistaloudessa+elävä+perhe+pärjää+murto-osalla+keskivertokulutuksesta/1135242228044



"Maalaistalon isäntä Lasse Nordlund toteaa, että tavaroiden seasta ei löydy henkistä syvyyttä. "Ihmettelemme, miten meidän tuhoisasti käyttäytyvä yhteiskuntamme julistaa joulurauhaa luonnolle ja ihmisille.""

"Vihdoin marraskuussa 2008 hänen kirjansa Elämämme perusteista julkistettiin Tampereella Pispalan nykytaiteen keskuksessa."


Luin tuon kirjan tuossa pari kuukautta takaperin. Siis luin sen kyllä ihan tavallisesti, eli etuperin.

Lasse on joutunut vetämään takapakkia aika paljon siitä linjauksesta, jota hän noudatti yksin asuessaan.
Eli perhe asettaa melko suuret vaatimukset.

Toisaalta tuosta kirjasta ilmeni, mitä jo tuolla aiemmin ennakoinkin, että puppua se 50 euroa/vuosi oli.
Siis noin pieneen kulutukseen Lasse ei päässyt yksin asuessaankaan.

--------------------------

Ja Iitalle.

Yksin asuvalle toimeentulotuki on noin 420 euroa. Tuossa on se minimi, jota on todella vaikea alittaa.
Ei auta, vaikka miten yrittäisi elellä säästeliäästi.
Yhteiskunta asettaa meille jäsenilleen monenlaisia velvoitteita, jotka on täytettävä.
Toisaalta sitten saamme monipuolisen palvelupaketin.


-------------------------

Vielä itse Lassen kommentti:

Oikaisuja ja tarkennuksia [Hesarin] kirjoitukseen

Lasse Nordlund  |  21.12.2008 9:28
Hienoa, että syntyi niin laaja keskustelu omavaraisen elämäntavan ympärillä! Lyhyessä kirjoituksessa tapahtui huolimattomuus. Mainittu 50 euron vuosibudjetti päti minun elämässäni ennen kuin perheellistyin. Nyttemmin vallitsee eräänlainen yhdistelmätalous, jossa vaimoni Maria tekee omat päätöksensä sen suhteen, miten pitkälle rahatalouteen hän ja lapset nojaavat. Perheemme kuukausimenot ovat täällä hetkellä 100 euron paikkeilla. Siihen vaikuttaa sekin, että paluumuuton seurauksena aloitimme viljelyn taas alusta ja joudumme tänä vuonna ostamaan osan ruoasta. Maatilamme hankimme aikoinaan vanhempieni kanssa yhteisvoimin. Työttömyyskorvausta en ota vastaan eikä muitakaan tuloja ole. Maria ottaa vastaan lakisääteiset lapsilisät ja saa lisäksi kotihoidontukea ja aikoo myöhemmin myydä pienissä määrissä käsitöitään. Taipumuksistani huolimatta en ole koskaan lähtenyt yliopistoon opiskelemaan fysiikkaa, sillä tiesin, mihin velanotto voi johtaa. Yhteiskunta ei tee helpoksi ihmisten elämää, jotka pyrkivät pois rahataloudesta, joten sellainen askel tuo mukanaan paljon järjestelyjä ja ristiriitaisia tilanteita. Täydellisyydentavoittelu on hyvä suunnannäyttäjä mutta huono isäntä. Mitä hyötyä on vaihtoehtoetsijästä, jos hän elää puhdasoppisesti muutaman vuoden ja rampauttaa itsensä loppuelämäkseen? Siirryin omavaraisuuden ehdottomuudesta piirun verran pois, jotta voin kertoa vaihtoehdoista elää kauempana ihmistä ja luontoa rikkovasta maailmanmenosta. Vierelläni hurisee romuista koottu tietokone. Kauempana kenties inspiraation saanut ihminen tarttuu lapioon ja perustaa kasvimaan. Luontaistalouteen liittyy monella ikäviä mielikuvia. Vaikka se, mitä WC-paperin tilalle& . Voin kertoa että rahkasammal kuivatettuna tuntuu miellyttävämmältä kuin WC-paperi ja saa huusin jätökset muuttumaan hyvätuoksuiseksi mullaksi, jota levitetään taas kasvimaalle. Olen kirjoittanut näistä asioista laajemmin kirjoituksessani Elämämme perusteista, joka löytyy sivuilta http://4g.rihmasto.fi/files/El%C3%A4m%C3 %A4mmePerusteista.doc sekä samannimisessä kirjassa, jonka olemme tehneet Maria Dorffin kanssa.

Terveisin Lasse Nordlund



Ei noista muiden puheista kannata välittää.

rapevainaa

.
Pidän tällaisia omavaraisihmisiä omassa asiassaan pahasti pimahtaneina.
Tällaisia porukoita on Suomestakin muutanut Etelä-Amerikkaan ja ovat perustaneet ihanneyhdyskuntia.

Miten ihmeessä Suomessa voi elää omavarasitaloutta.  Asutustiloilla ihan tosiaan pyrittiin siihen mutta  heti kun kynnelle kykeni, porukka kipitti sivistyksen piiriin ja aina Ruotsiin asti.

"Omasta paskasta saa tuoksuvaa multaa". Just just. Ihmisellä on hajuaisti sitä varten että erottaa, mikä on ruokaa, likaista ruokaa tai multaa. Mullan pitää haista mullalle ilman adjektiiveja. Tämä "raikkaalle tuoksuva komposti" on näiden elämäntaiteijoiden yksi mielikuva. Biologisesti ottaen nenässä on silloin vikaa.

Toiset pakenevat johonkin munkin hommaan. Tätä on ympäri maailman.

karpalo

Lainaus käyttäjältä: se - 30.01.09 - klo:18:58
Ehkä tämä perhe ei maksa lainkaan kiinteistöveroa?

Miten siltä voi välttyä?



Ehkä he asuvat vuokralla? Obaut 1 euro/kuukausi?

Äiti näkyy olevan koulutettu melko korkeelle. Maksaahan sekin helvetisti, obaut 10 000 euroo vuosi.





What obaut ? Ai miin juu kän inglis vai juu dount tell houl stoori in inklis ??

THL tiedottaa


Yrität vain naruttaa!
Et muka ymmärrä bad-inklinkselläsi.

Obaut eli about.




Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä