Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Totuus julki!

Aloittaja THL tiedottaa, 13.04.09 - klo:18:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

AveLazio

Lainaus käyttäjältä: se - 15.04.09 - klo:22:23
Niin, se testi siellä varusmiespalvelussa oli sellainen, jossa oli kolme osiota:

1. matemaattinen

2. kielellinen

3. kuviot (visuaalis-looginen)

Jokaisesta osiosta sai maksimissaan kolme pistettä. Eli kaikkiaan yhdeksän pinnaa, jos kaikista osioista suoriutui mokaamatta.

Eiköhän se testi ole edelleen samantapainen kuin silloin 1960-luvulla, kun sen eteeni sain.

Vähintään Mensan vaatimustasoa vastasi se, että sai sen yhdeksän pinnaa.

En ole mistään kysynyt, että miten tämä 1–9 asteikko suhtautuu älykkyysosamäärälukuihin. Ainakin 5 = 100.

Ehkäpä se menee jotakuinkin näin:

1 = 45 (enintään)     (n.   2 % testatuista)
2 = 60                     (n.   7 % testatuista)
3 = 75                     (n. 14 % testatuista)
4 = 90                     (n. 17 % testatuista)
5 = 100                   (n. 20 % testatuista)
6 = 110                   (n. 17 % testatuista)
7 = 125                   (n. 14 % testatuista)
8 = 140                   (n.   7 % testatuista)
9 = 155 (vähintään)  (n.   2 % testatuista)



Eli yhtä kaikki: meidät suomalaiset miehet on testattu varusmiesaikana. Naisia ei.   ;D













Just noin ku Se sano. Miten sä, Rape, olisit voinu välttyä testiltä - vaikka kuinka keittiönovesta oisit tullu?
At a narrow passage there's no brother, no friend

rapevainaa

.
On siinä ihmettelemistä.  En kerta kaikkiaan muista kuinka älykäs olen - tai en halua muistaa.

reedik

Lainaus käyttäjältä: se - 15.04.09 - klo:22:23


Vähintään Mensan vaatimustasoa vastasi se, että sai sen yhdeksän pinnaa.



Tuohon en kyllä usko. Palikkatestistä minunkin p-arvokseni tuli löysäilemälläkin 9. Toimisto-au:na sitten minulla oli mahdollisuus ja jopa velvollisuuskin katsella kantakortteja, enkä nyt muista, että 9:n p-arvo olisi ollut mikään erityinen poikkeus. Mensan testeistä en tiedä mitään, mutta mensalaiset itse ainakin tuntuvat pitävän itseään poikkeuksellisen älykkäinä ja jos tuo sen oletus pitäisi paikkansa, niin Mensan älykkyystesti olisi helppo normaaliälyisenkin läpäistä. Ehkä koko Mensa on paljon melua tyhjästä.


THL tiedottaa

...normaaliälyinen...

Heh, mikä on normaaliäly?

Tässä ote Wikistä:

"Mensa on kansainvälinen järjestö, jonka toiminnan tarkoituksena on älykkyyden tunnistaminen ja kehittäminen ihmisyyden hyväksi, älykkyystutkimuksen tukeminen sekä älyllisen ja sosiaalisen ympäristön tarjoaminen jäsenilleen. Mensaan voi liittyä henkilö, joka saavuttaa jossakin yleisesti hyväksytyssä älykkyystestissä paremman tuloksen kuin 98% väestöstä. Kun keskihajontana käytetään arvoa 15, on pistemäärän raja-arvona 130. Suomen Mensan käyttämän testin erottelukyvyn vuoksi sen käyttämä raja-arvo on kuitenkin 131."

Kuten tuolla totesin, en tiedä, miten armeijan käyttämä 1–9 asteikko muunnetaan yleensä käytetyksi asteikoksi, jossa keskimääräinen tulos on 100.
Taisin laittaa liian korkean ja toisaalta matalan luvun tuohon väsäämääni munnostaulukkoon. Pitäisköhän mennä korjaamaan... luultavasti erot eivät ole ryhmien välillä noin karkeita, kuin eilen laitoin taulukkooni.
Mulla on kyllä hyvä selitys noihin laittamiini lukemiin: kakkosen ja kolmosen saaneet mokut vaikuttivat kyllä niin tyhmi... siis uunoilta, että kirittävää heillä oli aivan liiaksi saavuttaakseen edes keskimääräisen tason.

Minusta olisikin parempi käyttää tuota keskiarvoa kuin jotain normaalimääritystä.

Keskimäärin testattavat saavat luvun 100. Heillä ei ole Mensaan mitään asiaa, koska raja on tuo 131. Tuon rajan ylittää 2 % väestöstä.

Heh, oli raja mikä tahansa, sen liikuttelu ei Mensaa tee paremmaksi tai huonommaksi. Ihminen on paljon muutakin kuin älykkyystesteillä pystytään selvittämään.

Mikäli olen oikeaa tietoa saanut, myös Mensaan pääsee aivan tavallisia kusip... anteeksi, siis vajaalla sosiaalisella pääomalla varustettuja.

Ei korkeakaan älykkyys ole mikään tae ihmisen ihmisyydestä. Olihan Hitlerilläkin – ja tietysti Stalinilla! – huomattavasti keskimääräistä korkeampi älykkyys?    ;D

Tässä linkki Mensan omille sivuille:

http://www.mensa.fi/sivu.php/alytestit


Ja tässä oikein vakavaakin asiaa älykkyyden testaamisesta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Älykkyysosamäärä


Täytynee huomauttaa, että alunperin koko älykkyyden testaaminen oli tarkoitettu lasten kehitystason mittaamiseksi. Ja toisaalta kehitysvammaisten lasten tunnistamiseksi.
Eli onko edes oikein testata aikuisia?












Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Eugen

Lainaus käyttäjältä: Rape - 15.04.09 - klo:16:05
.
Luin joskus sitkeästi Mormoonien raamatun

"Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko perustettiin Mormonin Kirjan opetuksille, ja tämän kirkon keskeisenä kertomuksena käännynnäisiä tavoitellessa on ollut ihmeellinen tarina siitä, kuinka Joseph Smith käänsi sen kultalevyiltä."

Joseph Smith oli kuumehoureissa ja saneli raamatun vai kirjoittiko itse? Sinä oltiin välillä Villissä lännessä ja välillä Genetsaretin järven rannalla.


Tämä on loistava homma tämä mormooni meininki! Aikoinaan Nägellä yksi mormooni muuten opetti minua, että mormoonit eivät ole mormooneja vaan mormoneja! ;D - Ei, kyllä ne ovat kansan suussa mormooneja!
Niin, tiedustelin häneltä, missä nuo kultaiset taulut nyt ovat kookkainahan ne lienevät erittäin arvokkaat! Ovat kuulemma "muuttuneet" näkymättömiksi! - Itse epäilin varkautta!  ;D
Mormoonien mukaan Jeesus on myös elellyt tietysti myös Amerikassa, intiaanien keskuudessa!
"Aye, caramba!"

rapevainaa

.
SÄRJEN TAIPUMAT

Genetiivi   särjen   
Monikko   särjet   
Inessiivi   särjessä   
Illatiivi   särkeen   
Ablatiivi   särjeltä   
Essiivi   särkenä   
Partitiivi   särkeä   
Abessiivi   särjettä   
Elatiivi   särjestä   
Adessiivi   särjellä   
Allatiivi   särjelle   
Translatiivi   särjeksi   
Monikon   partitiivi   särkiä
Monikon   elatiivi   särjistä
Monikon   adessiivi   särjillä
Monikon   allatiivi   särjille
Monikon   translatiivi   särjiksi
Monikon   komitatiivi   särkineen
Monikon   instruktiivi   särjin
Monikon   genetiivi   särkien
Monikon   inessiivi   särjissä
Monikon   illatiivi   särkiin
Monikon   ablatiivi   särjiltä
Monikon   essiivi   särkinä
Monikon   abessiivi   särjittä

S

Tuo on totta, että älykkyyden testaaminen, kun myös kaikenlaiset muutkin psykologiset kuvapäättelyyn perustuvat kognitiiviset testit antavat ihmisen älykkyydestä varsin yksiulotteisen kuvan. Ihmisen olemus eri ulottuvuuksineen on todellakin enemmän kuin numemeraalista tilastomatematiikkaa, tai joitain käyriä tutkimustuloksissa. Näin esim. neuvolat, koulut, armeijat, työpaikat, sekä muut sosiaaliset yhteisöt pyrkivät vain tasapäistämään ihmisen kyvykkyyden eri ominaisilmentymiä.

- Ihmisen kokonaisvaltainen kykyprofiili, koostuu kuitenkin monesta eri osa-alueesta, kuten yksilöllisestä käytännön elämänviisaudesta, yms. yksilön omista kyvykkyyksistä, joita mitkään ajastaan jälkeenjääneet kuva-arvoitus-testit eivät mittaa luotettavasti. Ihmisarvoa, eikä elämässä menestymistä ei todellakaan voi perustaa jonkun yksipuolisen testin pohjalle.

- Vähän sama, kun puhutaan jostain kirjatiedon tai nippelitiedon hallinnasta. On älyttömän helppoa turvautua esim. johonkin wikipediaan, jos itsellä ei ole asioihin mitään subjektiivista 'älyllistä' kantaa. Ei ihmisen älykkyys aina korreloi sen mukaan, mitä triviaalia valmiiksi pureskeltua sälää maailmasta tietää. Vaan se miten osaa viisaasti soveltaa & suhteuttaa omaksumiaan asioita tarkoituksenmukaisesti oman elämänsä perustaksi; löytää subjektiivisen kriittisenkin tavan käsitellä asioita, omasta perspektiivistään käsin.

- Lisäksi ongelmanratkaisukyky eri selviytymiskeinoineen arjen tasolla jos mikä on älykkyyttä parhaimmillaan. Puhuisin kuitenkin tässä tapauksessa enemmänkin ihmisen näkökulmasta käytännön soveltamisen ns. 'kokonaiskyvykkyydestä', kuin varsinaisesta älykkyydestä, jonka status on varsin monitulkintainen, osin myös määrittelemättömyydessään harhaanjohtava.

Näin siis arkisena älyllisenä huomiona tähän väliin huomautettuna. Viisas osaa kuitenkin punnita sanansa, tekonsa, sekä toimintansa sellaiseksi, mitä ns. 'tavallisella sosiaalisella älyllä' varustettu ei aina osaa, tai edes huomaa. Näiden ero voi joskus olla huikea; riippuen ihmisestä, tai ympäristöstä, missä kulloinkin toimitaan & vaikutetaan.     
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Aakku

Lainaus käyttäjältä: Eugen - 16.04.09 - klo:10:10Tämä on loistava homma tämä mormooni meininki! Aikoinaan Nägellä yksi mormooni muuten opetti minua, että mormoonit eivät ole mormooneja vaan mormoneja! ;D - Ei, kyllä ne ovat kansan suussa mormooneja!
Niin, tiedustelin häneltä, missä nuo kultaiset taulut nyt ovat kookkainahan ne lienevät erittäin arvokkaat! Ovat kuulemma "muuttuneet" näkymättömiksi! - Itse epäilin varkautta!  ;D

Minä puolestani muistelen kuulleeni pistämättömän selityksen, jonka mukaan enkeli haki ne taulut pois ...

LainaaMormoonien mukaan Jeesus on myös elellyt tietysti myös Amerikassa, intiaanien keskuudessa!

Näin kertovat, muttei intiaanien perimätiedossa kerrota mitään tällaisesta tapahtumasta. Outoa tai sitten vierailu ei saanut vastakaikua ja koko juttu unohtui.

Tiistai

Lainaus käyttäjältä: Rape - 16.04.09 - klo:08:19
.
On siinä ihmettelemistä.  En kerta kaikkiaan muista kuinka älykäs olen - tai en halua muistaa.


Alitajunta on valitseva.. mutta pääasia että tietää, muistaa ei tarvitse :D

reedik

Nuo älykkyystestit eivät kerro minusta juuri muuta kuin siitä, kuinka testattava kykenee ratkaisemaan tietyntyyppiset loogiset, matemaattiset tai semanttiset kysymykset. En kovin paljoa älykkyystestejä tunne, mutta minulla on sellainen käsitys, että esimerkiksi sosiaalista älyä tai tunneälyä ei paljon mittailla. Älykäs ei ole välttämättä viisas.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä