Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

unen määrä

Aloittaja ville, 17.06.10 - klo:01:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

karpalo

Lainaus käyttäjältä: Rape - 18.06.10 - klo:08:37
.
Kyllähän Ässä on jo tyhjentävästi käsitellyt aiheen. Unen tarve on yksilöllinen, ja pitäisi vaan nukkua tehokkaasti.

No tämähän oli tyhjentävästi sanottu ja varmaan totta.

Muuten, minulle käy usein niin., että kun on tullut valvottua liikaa., on univajetta, ja kun sitten tilaisuuden tullen Yrittää alkaa nukkua TEHOKKAASTI pois sitä univajetta., niin uni ei tuu sitten millään silmään., ei vaikka kuinka makais ja pyöris, ja hakisi parempaa asentoa ja pöyhisi siinä tyynyä eri muotoiseksi ja kääntyilisi.

Mulle käy melkein aina näin. Olenko poikkeusyksilö tuossakin mielessä ?

Perjantai

Minä ainakin nukuin viime yönä kymmenen tuntia.Olin kyllä aika väsynyt, kun oli tätä työsiirtolameininkiä ilta kotona pitkän työpäivän jälkeen.Olin siis uneni ansainnut.
Välillä on univaikeuksia, varsinkin vähäisestä ulkoilusta johtuen tai työhuolet painaa päälle.

Olen huomannut,että ei kannata maata petissä,jos on univaikeuksia, vaan siirtyy suosiolla vaikka kirjan ääreen, niin siitä se uni taas tulee.TAi sitten menee saunaan.
Unilääkkeet eivät sovi minulle, koska niistä uni tulee levottomaksi ja näen paljon pahoja unia, jopa painajaisia, sama teho on voimakkailla särkylääkkeillä.
Kaukolennoilla tosin käytän nukahtamislääkkeitä, koska ne helpottavat matkan rasitusta.

Jos teen pitkää työpäivää ja käväsen välillä kotona tauolla.Silloin otan pikkunokoset 15 min riittää ja sitten on taas virtaa illaksi luvassa.

Kyllä uni on aika merkityksellinen ja tärkeä asia ja sen puute minulla alkaa ensimmäisenä näkyä muistissa .



ville

Lainaus käyttäjältä: postman - 18.06.10 - klo:08:21
Periaatteessa, jos tästä aiheesta olisit halunnut paremman avauksen olisi pitänyt ottaa pohjaksi jonkinlainen tutkimus ihmisen nukkumistarpeesta ja sen toteutumisesta eri ikäryhmissä ja maanosissa.

Ihan vaan ystävän neuvona.

En mä tiedä, onko sellaisia tutkimuksia missään. Mulla oli tämmöinen kysymys: Väheneekö totaalisen nukkumisen tarve merkittävästi, jos nukkuu säännöllisin ajoin? Lisäksi kiinnostaa se, mistä tietää milloin on nukkunut juuri oikean määrän, ei liikaa eikä liian vähän.  Ite pystyn helposti nukkumaan liikaakin.

Ässä taas on jo analysoinut asiaa riittävän asiantuntevasti, jos oikein asiallista juttua kaipaat. 

S

Kaikenlaisia tieteellisiä unitutkimuksia on varmasti tehty aiheesta lukuisiakin. En vaan itse ole niihin sen kummemmin perehtynyt, vaan pikemminkin kehittänyt omat metodini empiiristen havaintojeni, sekä omien tutkimusteni pohjalta. Tarkoitus ei siis ole tässä yhteydessä olla mitenkään erityisen tieteellinenkään, vaan melko kansantajuisesti olen yrittänyt tuoda käsityksiäni julki.

Vielä sen verran tuohon unen tarpeen selvittämiseen - mihin tuossa varsinaisessa kysymyksessäkin halutaan vastausta, tai johon johon tuli jo aiemmissa viesteissänikin viitattua on se; että nukkumisen tarve ei välttämättä vähene siinä suhteessa, vaikka nukkuisi säännöllisin ajoin. Ihminen siis tarvitsee säännöllisesti tietyn määrän unta, mutta sen määrä vaihtelee yksilökohtaisesti mm. elämäntilanteiden vaihdellessa. Mutta jos nukkuu yli tarpeidensa, myös se voi aiheuttaa psyykkisiä tai somaattisiakin ongelmia; kun esim. aineenvaihdunnan tasapaino, tai kehon fysiologia muuttuu niin, että liikaa nukkumisestakin saattaa muodostua itsessään samankaltainen ongelma, mihin krooniset univaikeudet tai unihäiriöt voidaan omina aspekteinaan liittää.

- Jokaisella on kuitenkin oma unen tarpeen mittarinsa, joka voi vaihdella ajankohtien mukaan, riippuen senhetkisistä arkipäivän rasituksista, stressistä yms. kuormittavista seikoista, jotka vaikuttavat unen määrään, sekä sen saantiin yleensäkin. Mitään tiettyä määrää on kuitenkaan vaikea mitata, koska tässäkin suhteessa kaikki riippuu yksilöllisistä eroavaisuuksista, jotka vaikuttavat siihen miten paljon kunkin tulisi nukkua, että se olisi tarpeeksi. Mutta jos unensaanti jatkuvasti estyy, niin se voi pitkittyessään uhata varsinkin heikkokuntoisella ihmisellä yleistä terveydentilaa, jopa kriittisissä tapauksissa henkeäkin. 

- Omaa kehoaan & tuntemuksiaan kannattaakin tässä mielessä kuunnella, eli oma kokemus ratkaisee mikä on itselle sopiva määrä unta. Väkisin nukkumisesta ei yleensä myöskään seuraa mitään hyvää - tai jos nukkumattomuudesta tulee pysyvä ongelmallinen arjen elämää haittaava asia, niin kierre voi johtaa pahoihinkin univaikeuksiin, joihin on syytä hakea jo lääkinnällistäkin apua. Unettomuudesta tai unihäiriöistä kärsiminen kun voi vaikuttaa elämänlaatuun/hyvinvointiin ratkaisevassa määrin - joten näiden asioiden kanssa itsetarkoituksellisesti leikkiminen ei ole kovinkaan terveellistä. Eiköhän tässä taas tullutkin melko tyhjentävästi kerrottua unipsykologian saloja, ainakin pääpiirteittäin. Toivottavasti antoivat edes jotain viitettä tai vihjettä johonkin suuntaan?! 

   
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

rapevainaa

.   ässä kirjoittaa että ajatukset ovat syntyneet ihan oman kokemuksen pohjalta.
Teksti muistuttaa erehdyttævästi TV:n ohjelmien selostuksia. Mutta mikäpä olisi outoa aivotutkijalle.

S

Mikään ei ole outoa siinä vaiheessa, kun asioihin on tarpeeksi hyvin perehtynyt - ei ainakaan omakohtaisesti omien kokemusten kautta ajatellen vaikuta siltä. On hyvä tuntea asia mistä puhuu; vaikka kirjoituksen ilmaisullinen puoli sisältöineen voikin olla välillä jopa tieteellisen asiapainotteista, osin myös välillä ehkä vaikeatajuistakin, niin olennaiset asiayhteydet kuitenkin toivon mukaan välittyvät lukijalle. Itseoppineena 'tutkijana' olen joka tapauksessa kiinnostunut ruotimaan itselleni tuttuja aiheita perinpohjin, monelta eri kantilta katsoen. Yritän siis tavoittaa asian ytimen, sen kokonaiskuvan kaikkine konteksteineen & aspekteineen, jos se vaan suinkin on mahdollista.

- Tapani ilmaista asiat, onkin toisinaan aiheesta riippuen kieltämättä hyvinkin analyyttissävytteistä; johtuen myös siitä että ajattelen ilmiöitä & asioita syvämietteisistä lähtökohdista käsin. Näin tekstiini saattaa sisältyä ajoittain tutkivia, asiantunteviakin elementtejä - jotka sitten koitan mahdollisuuksien mukaan kiteyttää ymmärrettävään muotoon.

- Se miten tässä kulloinkin onnistun - riippuu pitkälti eri tahojen kompetenssin määrästä, eli miten vastaanottajapäässä näihin syvällisiin analyyseihini milloinkin reagoidaan, tai miten ne osataan hahmottaa siten kun olen ne tarkoittanut ymmärrettävän. Aina ei voi kuitenkaan onnistua; kun kuulijakunta on erityyppistä, niin ymmärrystasoltaan, kuin muiltakin motiiveiltaan - ehkä myös sen hetkisiltä intresseiltään. Mutta yrittää aina kannattaa - koska kyllä ne tiukatkin analyysit joskus väkisinkin uppoaa, tai ainakin menevät jossakin muodossa perille...?!
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Paha setä

Olen Rapen kanssa samaa mieltä että jos tarvitset apua, älä etsi sitä Outomaalta  ;D

Hassua kyllä, eilispäivän bussilukeminen oli Tieteen Kuvalehti jossa etsittiin unen tarkoitusta ja pohdittiin sitä mitä aivot eivät teewww.tieku.fi Ihminen todellakin nukahtaa illalla ja herää välillä valvomaan lyhyitä jaksoja. Kahdeksan tunnin yöunet ovat artikkelin mukaan lähinnä urbaani legenda.

Unella ja nukkumisella on jokin tarkoitus mutta vielä ei tiedetä mikä.
Mies mietti aikansa miten vois,
tämän selittää,
sitten hän lensi pois.

Hän lensi pois.

-Juice Leskinen-

S

Oikeastaan kyllä tiedetään aika paljonkin nukkumisen/unen tarkoituksesta, sekä sen merkityksestä ihmisen fyysisen sekä henkisen terveyden edistäjänä. Itse olen sitä mieltä, että unella on näin selkeä tarkoitus ihmisen fysiologisen toimintakyvyn kannalta. Ilman nukkumista ihminen luultavammin sairastuisi sekä menettäisi ennen pitkää henkensä. Nukkumiselle on siis täysin biogiset perusteet olemassa.

- Ihmisen biologien sisäinen immunologinen hermojärjestelmä vaan yksinkertaisesti tarvitsee unta, sitä tosiasiaa ei edes mikään tiede pysty järkevillä perusteluilla tai vastaväittellään kumoamaan. Unen aikana mm. erilaiset hermoimpulssit sekä hormonitoiminnan säätelyjärjestelmät aktivoituvat, solut uusiutuvat korjaamalla itseään, jonka myötä myös kehon erilaiset prosessit korjaavat hermostoverkkojen yhteyksiä. Nukkuminen myöskin palauttaa hermoston tasa-painon, sekä hormonien kiertokulun niiden toimintakyvyn edistämiseksi.

- Nämä ovatkin merkittäviä syitä nukkumisen tärkeydelle. Tätä ei ole syytä missään olosuhteissa asettaa kiistanalaiseksi, tai unohtaa että ihmisen on nukuttava tiettyjen elintoimintojen pysymiseksi toimintakykyisenä. Jos tahallisesti rikkoo uni/valverytminsä - tai valvoo hereillä vuorokaudet läpeensä, niin voi olla varma että elimistö jossain vaiheessa alkaa oireilla pahastikin. Näistä ilmiöistä olen jo tässä ketjussa puhunut monenkin viestin verran, joten en toista niitä enää tämän enempää. Muuten menee selitykset auttamatta tautologian puolelle!
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

rapevainaa

.  kyllähän unen tarkoituksesta tiedetään vaikka kuinka paljon.
Unen tarve koskee paitsi ihmisiä niin myös eläimiä.
kouluaikana mulla oli vihervarpunen elättinä. Se kävi nukkumaan klo 16 ja heräsi 8:lta. 16 tuntia meni koisiessa.

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: ville - 17.06.10 - klo:01:12
onko teillä hei tietoa paljonko ihminen tarttee unta yössä? Ei tunnu selkeältä, kun olen tässä kuussa noussut jo viideltä aamuisin. Joskus väsyttää joskus ei, eikä se suoraan ole verrannollinen sen kanssa koska oli mennyt nukkumaan. Voiko ihminen tulla tehokkaammaksi nukkujaksi ajan saatossa, jos nukkuu vähän mutta säännöllisesti?

Täältä löytyy tietoa:

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00075
"Unettomuus todetaan kartoittamalla nukkumiseen liittyvät seikat sekä lääkitys ja muut sairaudet, pidetään nukkumispäiväkirjaa ja tehdään terveystarkastus."

Ja täältäkin:
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=Y&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo98711
"Kognitiivinen terapia tähtäsi siihen, että tutkittavat oppisivat tunnistamaan ja kyseenalaistamaan uneen ja unettomuuteen liittyvät väärät uskomuksensa ja pelkonsa sekä muuttamaan ne todenmukaisiksi."

Rape on aivan oikeassa siinä, että outomaan kirjoittajien antamia ohjeita, neuvoja tai muutakaan, vaikka se tietoa olisi olevinaankin, ei kannata suoralta kädeltä uskoa.

Toisaalta omakohtaiset kokemukset ovat joskus ajatuksia herättäviä.
Mikäli esimerkiksi kokemastaan unettomuudesta selviää hengissä ja ajattelukykykin palautuu.

villelle on sanottava, ettei nukkumisellaan kannata lähteä pelleilemään.


Tieteen Kuvalehti on viihdelehti.
Tieteen tekemisestä ja sen tuloksista raportoidaan aivan muualla. Väärentämättömästi.

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä