Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Äkkiseltään musiikin kolminaisuudesta

Aloittaja Letti, 25.09.10 - klo:22:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

rapevainaa

.
Täytyy hakea uusi sentralin resepti ja sitten ottaa 3-kertainen mielialalääkeannos. sitten kokeilen innostaako tuollaisen musiikin sielunmaisema.

Selvin päin ei ole  mun makuuni.  Ainutlaatuisuudesta ei ole epäilystäkään.

lapsen itkun vaihtaisin vaimon/tyttöystävän/idolin itkuun.

http://www.youtube.com/watch?v=kHmvkRoEowc&feature=related

S

Kyllähän sitä nykyään jo paljon tuotetaan omaehtoisen riippumattomasti & itsenäisesti kaikenlaisia vaihtoehtoisia kulttuuriteoksia ns. independent-tuotantona; eli suurten tuotantoyhtiöiden ulkopuolisina hengentuotteina.

- Tässä tuottamistavassa on se hyvä puoli, että omat luomukset ovat monesti ideoiltaan varsin omaperäisiä/yksilöllisiä, useinmiten kaukana laskelmoidusta kaupallisuuden valtavirrasta. Itsekin olen jo vuosikausia kehittämissäni puitteissa tuottanut omat juttuni; niin elokuvat, musiikin, kun muutkin taiteelliset hengentuotteeni itse luomieni tuotantonimikkeideni alla.

- En siis ole missään vaiheessa myynyt sieluani kaupallisuuden alttarille, vaan olen aina toteuttanut luomistyötäni vapaasti - ilman bisnesajattelua, tai rahankuvien kiiltoa silmissä. Taloudellinen hyöty on minulle aina ollut toisarvoista, koska tärkeintä on luovuuden, sekä ideoiden toteuttaminen vapaamuotoisesti, omien riippumattomien taiteellisten inspiraatioiden kautta toteutuen.

- Ehkä sitä vaan ei halua kahlita tai sitoa luovuuttaan mihinkään kaupallisiin tarkoituksiin. Se ei vaan sovi eikä millään istu omaan itsenäiseen sekä yksilölliseen ajattelutapaan. Sitä on aina halunnut tehdä juuri eräänlaista indie/underground-juttua, jossa saa toteuuttaa itseään pidäkkeettömästi, vapaana kaikista välistävetäjistä, tai muista hyötynäkökohdista.    
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: S - 01.10.10 - klo:10:02
- En siis ole missään vaiheessa myynyt sieluani kaupallisuuden alttarille,

Mun veli on koulutukseltaan kapelimestari ja on tehnyt pari lasten musiikkiopetuksen kirjaakin. Se riittää mulle. Uskon että minulla on samoja geenejä vaikken olekaan käynnistänyt niitä tuottavaan toimintaan. Viheltely sopii mulle. Veljelläni on absoluuttinen sävelkorva. Omastani en tiedä mitään. Hän oppi soittamaa itsekseen kun lelulaatikossa oli huuliharppu. Äiti kunnianhimoisena ihmisenä laittoi pojan pyörän tarakkaan ja vei musiikkiopistoon.

S

Tuo absoluuttinen sävelkorva onkin aika mielenkiintoinen ilmiö. Omaan itsekin myös aktiivisen korvakuulolta soittamisen taidon, joka on ihmisillä hyvin harvinaislaatuista. Siksi en tarvitse äänien tuottamiseen mitään ulkoisia sävelkorkeuksia, vaan pystyn tuottamaan nopeaan tahtiin esim. soittaessani/laulaessani säveliä, jotka asettuvat tajunnassani luontaisesti omalle paikalleen. Näin pystyn virittämään myöskin mm. kitaran tai muutkin soittimet ilman erityisiä viritysapuja.

- Säveltäminenkin luonnistuu näillä avuilla ilman nuotinnuksia tai sointukaavoja. Kykenen siis tuottamaan musiikkia puhtaasti omien sisäsyntyisten metodieni kautta - erilaisten monimuotoisten improvisaatioiden, tai variaatioiden keinoja käyttäen. Tämä mahdollistaa myös musiikin teorian joskus ahtaidenkin säännönmukaisuuksien rajojen rikkomisen. Kun tuntee perinpohjin musiikin rakenteisiin liittyvät perusteet, niin silloin niiden sääntöjä voi muunnella mielensä mukaan - hylätä joitain totuttuja kaavoja, sekä luoda itseopiskellen uudenlaisia lähestymiskulmia, samalla omaehtoisia tulkitsemistapoja käyttäen.
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Canardian

Juu absoluuttinen sävelkorva on ehdoton jos haluaa musiikkia tehdä, mutta myös se että näkee soinnut väreinä on tärkeää. C minor on tummansininen, F major on oranssinkeltainen, G on vihreä, D on violetti, jne....
I am Metatron, bringer of the good news!
www.toiveet.fi   www.wishforum.com


S

Itseasiassa absoluuttinen sävelkorva ei ole edellytys musiikilliselle lahjakkuudelle, tai musiikin tekemiselle yleensäkään. Monet suuret säveltäjät tai musiikin nerot eivät ole omanneet tätä kykyä. Silti he ovat pystyneet luomaan aikoinaan tai vielä nykyäänkin nerokasta musiikkia.

Oikeastaan tuo erityistaito on vain oiva työkalu; eli eräänlainen harvinainen kyky omaksua/tunnistaa nopeasti erilaisia sävellajeja, melodioita, sekä niihin liittyviä sointivärejä. Tämä auttaa tietenkin mm. sävellystyössä, kun pitää löytää nopeasti tietyt sävel/sointukulut kappaleelle.

- Toisin sanoen tälläinen kyvykkyys yhdistettynä muuhun musikaaliseen lahjakkuuden tasoon, tuottaa parhaimmillaan monitahoista värikylläistä musiikkia. Itse kyllä toisinaan unohdan kaikki musiikin teoreettiset kaavat/rakenteet, kun haluan tuottaa & rakentaa kokeiluluontoisesti omaperäisiä musiikillisia ideoita, joissa spontaani ilmaisu on kaiken perustana.
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

THL tiedottaa

Tierätteks te pojat, mistä te puhutte, kun mainitsette absoluuttisen sävelkorvan, täh?

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Canardian

Juu, se että osaa sanoa mikä nuotti joku ääni on, ja osaa myös viheltää tai laulaa haluttua nuottia, esim. G5.
Eli pelkkä nuotti (A-G) ei riitä, vaan pitää tuntea myös oktaavi (A0-A8).

Wiki kertoo asiasta myös jotain, mutta kuulostaa osittain huuhaalta:
http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FAbsolute_pitch&sl=en&tl=fi&hl=&ie=UTF-8
"Absoluuttinen sävelkorva on kyky henkilön tunnistamiseksi"
"Haltijat absoluuttinen sävelkorva näyttely kyky vaihtelevasti"
"Suhteellinen piki"
I am Metatron, bringer of the good news!
www.toiveet.fi   www.wishforum.com

rapevainaa

.
Mun veli kertoi että hän on opettanut (Ruotsissa) näitä aikuisopiskelijoita heti alussa niin että oppilaat tunnistavat korvalla sävelkorkeuden. Vallitseva käyntäntö on että opetellaan lukemaan nuotteja dore mifaa solla siidoo.

Veljeni opetti myös pikkulapsia ja huomasi että nuottien luku ei motivoinut lainkaan pikkulapsia ( 5v) vaan alettiin heti soittelemaan ja tekemisen kautta haettiin selityksiä asioille.

Nimiitäin musiikkioppiilaista ei suinkaan tule suuria säveltäjiä vaan soittajia jotka soittavat erilaisissa orkestereissa yhteen. Siksi oli tärkeää oppia kuuntelamaan missä muut menevät sointtujensa kanssa että osaa yhtyä muihin oikealta sävelkorkeudelta.

Menetelmä oli niin harvinainen että Tukholmassa päästettiin veljeni oppilaat suoraan toiselle luokalle koska tätä kuulemalla oppimista alettiin opettaa vasta "Tukholman tasolla".

Ehkä absoluuttinen sävelkorva mahdollisti tämän opetustavan. Oishan se hauskaa jos opettaja aloittaisi jatkuvasti jostain  vierestä.

Helsingin Sibeliusakatemia on tuottanut tukun loistavia kapelimestareita jotka ovat kelvanneet ympäri maailmaa. Sinfoniaorkesterin johtaja pystyy kuulemaan 16 eri soittimen äänet ja pystyy huomauttaan että hei sinä  siellä, viulu ei ollut tarkasti mukana.


AveLazio

Haluan korostaa vielä, että Lumooja on tehnyt upeaa työtä. Älkää nyt vain kukaan alkako häntä mollaamaan hänen taitavuutensa vuoksi. Ettehän.

Ja Letti, hyvä että alat huomata, että Outomaassa voi tosiaan olla oma itsensä. Ajatteles että täällä on ihan jopa semmoisia kaheleita kuin AveLazio ja Cruiser ja.. no mainitaan nyt nuo 2. Everybody fits in here. Siksi tämän nimikin on napakasti Outomaa. Oh yeah.
At a narrow passage there's no brother, no friend

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä