Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Taidetta, valokuvia

Aloittaja Aakku, 30.10.07 - klo:13:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Sini

Olen jos leikillisesti sanonut, että jos perustaisin taidekoulun, niin tutkinnon voisi suorittaa viidessä minuutissa. Alla on "Taidekouluni" teoria ja metodi. Siitä vaan! Olkaa hyvä! Olisi kiva, jos joku innostuisi kokeilemaan. Sen verran vielä tähdennän, että tässä metodissa on tärkeää ensin kirjoittaa, sitten keksiä maalauksen nimi ja vasta lopuksi maalaaminen, piirtäminen, veistäminen, säveltäminen, runoilu jne.



POHDINTOJANI TAITEEN TEKEMISESTÄ



Olen kirjoittanut runoja ja maalannut suuren osan elämästäni. Olen sen vuoksi pohtinut taiteellisen luomisen perusteita ja motiiveja. Joitakin vuosia sitten aloin tutkia eri taiteenalojen, kuten kirjoittamisen ja maalaamisen luomismenetelmien yhteisiä piirteitä. Erityisen kiinnostunut olin aiheiden löytämisestä.Tältä pohjalta olen päätynyt kehittelemään omaa taiteellisen luovuuden menetelmää.

Menetelmä on yksinkertainen ja helppo toteuttaa. Siinä taiteilija esittää itselleen kysymyksen, mitä tärkeää hänelle tapahtui eilen. Sen jälkeen hän piirtää/maalaa/jne. aiheesta kuvan.

Menetelmäni keskeisin piirre on aiheiden löytäminen.

Menetelmää voi soveltaa kaikilla taiteen aloilla sekä kaikkiin tyylisuuntiin ja ismeihin: kuvataiteissa, säveltaiteessa, sanataiteessa. Taiteilija voi käyttää menetelmää niin esittävän kuin abstraktinkin taiteen tekemiseen. Taideteokset voivat olla vaikkapa kubismia, surrealismia, ekspressionismia.

Olen kehitellyt pienen metodisen osan. Siinä apuvälineenä on kuvapäiväkirja. Ensin taiteilija siis kirjoittaa kuvapäiväkirjaansa: "Mitä tärkeää minulle tapahtui eilen?". Kirjoitettuaan sopivan määrän aiheita hän ihan konkreettisesti kirjoittaa lauseen: "Mitä minä nyt siis valitsen ja piirrän?" Ja sen jälkeen kirjoittamalla hän vielä pohtii ja tarkentaa aihetta. Tämän jälkeen hän tekee pienen (n. 12 cm x 9 cm)ruudun ja tekee ensimmäisen luonnoksen aiheesta ruutuun. Ruutu väritetään puuväreillä ja luonnokselle annetaan nimi.



Tärkeää eilen? Aiheitten skaala on rajaton. Eilen ehkä joku tapahtuma, muisto, tunne, ajatus oli tärkeä. Joku pienen pieni asia oli tärkeä tai suuren suuri asia oli tärkeä.

Kun taiteilija on jonkin aikaa tehnyt kuvapäiväkirjaa, hän voi varovasti ja harvakseltaan esittää itselleen kysymyksen: "Mitä IKUISESTI tärkeää minulle tapahtui eilen?"

Tiistai

Lainaus käyttäjältä: Sini4 - 13.03.10 - klo:15:10

Kiitos, Tiistai, että herättelit minua.


Eipä kestä!

Koita nyt saada se kamerasi kuntoon, käy vaikka alan liikkeessä ja anna neuvoa. Kyllä niillä pitäisi olla sen verran asiakaspalvelua, että maksutta auttavat .. eihän sen tarvitse olla rikki.

Sinun taiteesi näyttää olevan enimmäkseen abstraktia ja taidan tunnustaakin, etten oikein ymmärrä sitä .. :) .. mieluummin yritän katsella impressionistia tauluja ja kokea niiden tunnelmaa. Olisi se hienoa, jos osaisi itsekin tehdä jotain.. noita värejä on akryyliä ja öljyvärejä  ja taulunpohjiakin on valmiita (ostettuja), pitäisi vain potkaista kuvaannollisesti itseään takamuksiin ja aloittaa 8)

Työkseen taidetta tekevä tarvitsee kai ennenkaikkea keskittymistä, mielen vapaaksi sitä varten ja  juuri siitä minulla taitaa olla nykyään puutetta.


PS.
miksi avatarisi esittää juuri junan vaunua, jos saa olla utelias? :P 

Sini

Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 13.03.10 - klo:21:25
Lainaus käyttäjältä: Sini4 - 13.03.10 - klo:15:10

Kiitos, Tiistai, että herättelit minua.


Eipä kestä!

Koita nyt saada se kamerasi kuntoon, käy vaikka alan liikkeessä ja anna neuvoa. Kyllä niillä pitäisi olla sen verran asiakaspalvelua, että maksutta auttavat .. eihän sen tarvitse olla rikki.

Sinun taiteesi näyttää olevan enimmäkseen abstraktia ja taidan tunnustaakin, etten oikein ymmärrä sitä .. :) .. mieluummin yritän katsella impressionistia tauluja ja kokea niiden tunnelmaa. Olisi se hienoa, jos osaisi itsekin tehdä jotain.. noita värejä on akryyliä ja öljyvärejä  ja taulunpohjiakin on valmiita (ostettuja), pitäisi vain potkaista kuvaannollisesti itseään takamuksiin ja aloittaa 8)

Työkseen taidetta tekevä tarvitsee kai ennenkaikkea keskittymistä, mielen vapaaksi sitä varten ja  juuri siitä minulla taitaa olla nykyään puutetta.


PS.
miksi avatarisi esittää juuri junan vaunua, jos saa olla utelias? :P 


Ei abstrakti taide ole vaikeaa. Katsoja tekee oman tulkinnan. Esim. viivat. Kun luin nuorukaisen kuolemasta, niin tulkitsin itse maalausta. En ole aikaisemmin ajatellut, että viivat olisivat teitä. Mutta tässä yhteydessä viiva-tie-tulkinta oli itsestään selvä.

Pelkkä yksi viiva voi tarkoittaa melkein mitä vain. Käytän paljon viivoja - ne inspiroivat minua. Ja yhdessä työssä mustetahrat ovat esim. muurahaisia tai maskuliinisen Saatanan suudelmia tai ja tai...

Tiistai! Osta pieni, ruuduton vihko, mustekynä ja puuvärit. Sitten kirjoitat päiväkirjaa. Yksi hyvä tekniikka on esittää itselleen kysymyksiä (ja kirjoittaa ne muistiin). Alitajunta alkaa työskennellä. Ja löydät ratkaisun. Sinun tyylilajisi on impressionistinen! Teet varmasti upeita töitä. Mutta tee ensin luonnoksia vihkoosi.

Miksi avatarini esittää tyhjää junanvaunua? Olen arka. Varmaan piilossa seuraavassa sloosissa.

Tiistai



Lainaus käyttäjältä: Sini4 - 14.03.10 - klo:14:24



Sinun tyylilajisi on impressionistinen!


Tiennytkään minulla olevan tyylilaji  8)   

JOS olisin taiteilija, haluaisin maalaata armoitettujen impressionistien tavalla.. ja pääasiassa mielessä on maisemat. Vissiin, kun yhtäläisyyttä ei voi verrata mallin kanssa  :P Pari maisemaa on kesken.. 
Ehkä alan vanhoilla päivilläni vielä maalaamaan naiivisti, niinkuin se tunnettu amerikkalainen Grandma Moses, joka aloitti muistaakseni 75 vuotiaana ja tauluja on museoissa. 

Vitsi. Siihen mennessä minut on korjannut joku kato, vaikka muistin tai jonkun muun ;)

Mutta oudosti sisäruksillani ja jälkikasvullani on paremmat taiteilijan lahjat kuin minulla..
Hei, jossain täällä on polvenkorkuisen pojanpojan tauluja, joista toinen oli koulujen näyttelyssä. Se on nyt minulla, kun sitä niin ihailin :) 

Sini

Kokeile nyt, Tiistai!
Älä aloita liian vaikeasti. Itse asiassa taiteen tekemisessa tärkeintä on halu (jotkut kutsuvat sitä hienosti Inspiraatioksi). Okei, haluat siis maalata maisemia. Se on erinomainen lähtökohta. Minuakin kiinnostavat maisemat. Etenisin asiassa siten, että ensin luonnostelisin maiseman kirjoittamalla. Mitäköhän tulisi mieleeni? Minun maisemia ovat taivaan värit. Erityisesti taivaan värit helmi-maaliskuussa juuri vähän ennen kuin aurinko laskee. Taivas on kuulaan sininen silloin. Ajattele, miten helppo aloitus: maalaisin koko paperin siniseksi!

Äh, tuon kameran kanssa. Emme voi perustaa Taidekoulua, jos oppilailla ei ole kameraa.


Sini

Piti vielä sanomani:

Monet sanovat, että he eivät  y m m ä r r ä  abstraktia taidetta. Että he ymmärtävät realistista taidetta. Aloin aika päiviä sitten ajatella, että luonto ei ole pelkästään realistinen (kettu on kettu ja hevonen on hevonen). Kuten yllä totesin, niin eihän taivaankantta voi sanoa realistiseksi, koska taivaan kansi ei esitä mitään. Ja kuitenkin varsinainen taidespektaakkeli oli käynnissä 24 h/ 7 vrk. Jokainen hetki on ainutlaatuinen eikä toistu koskaan aivan samanlaisena. Nykyään saasteetkin vaikuttavat taivaan väreihin: kaikkia ihania ja kauniita punaisen sävyjä.

Tiistai



Missä on Indigo?  Hän on ammatiltaan graafikko ja taitaa maalatakin.

Huomasin juuri, että minulla on tuossa sohvan päässä seinällä kaksi silkki"maalausta", ne on jo niin kauan siinä, ettei niitä enää näe.  Harrastin sitä toistakymmentä vuotta sitten. Nekin värit ovat tallella, mutta kiinnostus jätti. Taitavat olla ihan kuvia tällä väliä.
Silkille maalaaminen on eri juttu, käytetään rajaavaa näkymätöntä (joskus myös värillistä tai kullan väristä) ainetta, joka estää värien keskenään valumisen. Tai sitten maalataan kuin vesiväreillä. Yksi lipsahdus tai aukko rajauksessa ja kaikki on pilalla!  :P Silittämällä kiinnitetään värit ja sitten koko juttu pestään.. tai sitten ei pestä.. tulee ainakin pesunkestävää.

Sini

Harmi, kun kello on jo näin paljon. Väsyttää; sänky kutsuu.
Ilta meni konsertissa.

Rinnassa läikähtelee. On vain tunne, että voisi ottaa paperin esille ja edes pohjustaa sen.

Jos kirjoittaisin Kuvapäiväkirjaa tästä päivästä, niin mitä kirjoittaisin? Konsertissa eräs tuttu mies sanoi minulle, että minulla on kivat kiharat. Se tuntui kivalle. Vastasin miehelle, että kiharani ovat luonnonkiharat.
Avainsanoja:
-kiharani hymyilivät mielihyvästä
-ei tule mieleen enempää
-näistä aineksista voisi tehdä jo maalauksen
-mielihyvää voisi maalata kulta-akryylilla

Silkkimaalaus. Mielenkiintoista.
Voisiko silkkimaalusta jatkaa?

Tiistai

Voisi tietenkin, pitääpä hakea ne värit esille, jospa eivät ole ihan kuvia vielä! Silkkiäkin taitaa olla vielä pala.. mutta mutta.. Mieluummin kuitenkin niillä toisilla väreillä. Silkkimaalaus on näpertelyä, enemmän käden taitoa kopioida motiivi kankaalle ja levittää väriä päälle.. se leviää hetkessä kangasta pitkin, kun se on hyvin ohutta.

Sulla on kulttuurielämä, mulla ei tahdo olla vaikka noita konsertteja ynnä näyttelyitä olisi melkein viikoittain.. no kuukausittain ainakin. Ja osa vielä ilmaiseksi jollain kulttuuritalolla. Venäläisten suurlähetystökin esittää tällä viikolla elokuvaa.. unohtui,  Potemkin -jotain, olisi vapaa pääsy myös.

Sini

Erään ystäväni kanssa perustimme Taidekoulun. Sen toimintaperiaate oli hyvin yksinkertainen ja - mikä parasta - ilmainen. Koulussamme opettaja oli oppilas ja oppilas oli opettaja. Eli itse kullakin oli kaksi roolia: a/opettajan ja b/oppilaan. Harmi, että koulu toimi vain puoli vuotta.

Jos nyt ottaisit värit esille, niin mitä piirtäisit? Mikä olisi maalauksen aiheesi? Ja miksi valitsit juuri tuon aiheen?

Mitä tarkoitit, kun sanoit, että minulla on kulttuurielämää? Mutta koet, että vaikka sinulla on lukuisia näyttelyitä ja paljon konsertteja jne niin jotain puuttuu.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä