Siirrettäviä ilmanjäähdyttimiä sairaaloihin ja vanhainkoteihin?

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, 03.08.14 - klo:15:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kromi

Lainaus käyttäjältä: Sepe - 07.08.14 - klo:12:25
Lainaus käyttäjältä: kromi - 06.08.14 - klo:15:22
Pumppuja työkseni asennellessani, muiden töiden ohella, olen havainnut taloyhtiöiden yleensä suhtautuvan myönteisesti myös parvekkeelle asennettaviin ulkoyksihöihin. Lasitettu parveke ei voi olla este pumpun asentamiseen, ellei lasitusta ole tehty kiinteäksi ja tiiviiksi.



Selitäs hieman kun tunnet asiaa.
Minä en ymmärrä miksi joku osakehuoneistossa asuva asentaisi huoneistoonsa lämpöpumpun - no jaa, jos taloyhtiö pihistää ja pitää lämmön niin alhaisena että asukas palelee.
Jos asentaa itselleen lämpöpumpun taloyhtiön lämmön hankinta ja jakelu pienenee vastaavalla määrällä. Kun kustannukset jaetaan tasan (tai pinta-alan mukaan tai jollain osakemäärällä tms.) pienenee niiden osakkaiden lämpölasku jotka eivät ole hankkineet lämpöpumppua.
Harvassa talossa lämmöstä laskutetaan huoneistokohtaisen mittauksen mukaan.

Kun pumppua käytetään jäähdytykseen tulisi parvekkeen olla avoin, muutenhan suljettu parveke olisi kuin lämpökaappi, kaikki poistettu lämpö työnnetään sinne.
Mihin muuten jäähdytyksestä syntyvä vesi johdetaan parvekkeella?

Tosiaan, eipä niitä kukaan taida käyttää lämmitykseen kerrostaloissa.
Suoralla sähkö lämmityksellä varustetuissa rivareissa asia on eri. Silloin saadaan laskua kyllä pienennettyä.

Parvekkeelle tuleva lauhdevesi voidaan kerätä talteen ulkoyksikön alle asennettavalla astialla, tai johtamalla se parvekkeen viemäriin. Sinnehän se sadevesikin menee.

Suti

Jossain tyyppiä sairaala tai vanhainkoti olevassa rakennuksessa järkevä jäähdytys olisi kai sellainen, jossa ulkona oleva jäähdytyskoneisto olisi mitoitettu usealle kylmänjakolaitteelle. Joka huoneessa kylmänjakolaite.
Vähän niin kuin lämmityskin: yksi lämmön tuotanto"kone" (kaukolämmön lämmönvaihdin) ja patterit huoneissa.

Ainakin Helsingissä ja Tampereella on olemassa myös kaukokylmävaihtoehto.

päivä kerrallaan

risto

.
Oma juttunsa ditten on, etyä ovatko sairaalat pätsejä näillä keleillä. Veikkaan että ilmastointi on kunnossa. Eihän siellä selviäisi hengissä huonokuntoiset.

Suti

Kävin tänään Savonlinnassa katsomassa sairaalaan joutunutta kaveria.
Kahden sängyn huone, ja siellä oli ilmastointikone  katossa.
En tutkinut muita huoneita.
päivä kerrallaan

Muisto Keijo Kullervo

#34
Lainaus käyttäjältä: Sepe - 07.08.14 - klo:12:25
Lainaus käyttäjältä: kromi - 06.08.14 - klo:15:22
Pumppuja työkseni asennellessani, muiden töiden ohella, olen havainnut taloyhtiöiden yleensä suhtautuvan myönteisesti myös parvekkeelle asennettaviin ulkoyksihöihin. Lasitettu parveke ei voi olla este pumpun asentamiseen, ellei lasitusta ole tehty kiinteäksi ja tiiviiksi.



Selitäs hieman kun tunnet asiaa.
Minä en ymmärrä miksi joku osakehuoneistossa asuva asentaisi huoneistoonsa lämpöpumpun - no jaa, jos taloyhtiö pihistää ja pitää lämmön niin alhaisena että asukas palelee.
Jos asentaa itselleen lämpöpumpun taloyhtiön lämmön hankinta ja jakelu pienenee vastaavalla määrällä. Kun kustannukset jaetaan tasan (tai pinta-alan mukaan tai jollain osakemäärällä tms.) pienenee niiden osakkaiden lämpölasku jotka eivät ole hankkineet lämpöpumppua.
Harvassa talossa lämmöstä laskutetaan huoneistokohtaisen mittauksen mukaan.

Kun pumppua käytetään jäähdytykseen tulisi parvekkeen olla avoin, muutenhan suljettu parveke olisi kuin lämpökaappi, kaikki poistettu lämpö työnnetään sinne.
Mihin muuten jäähdytyksestä syntyvä vesi johdetaan parvekkeella?

Hienosti oivallettu, mutta lämpöpumpussa on ymmärtääkseni asetusarvot jotka voi säätää tavoitteeseen, eikö totta?

Jos kerrostalossa lämpöpumpun asetusarvon säätää tarpeeksi alas ja jos kerrostalon lämmönsäätäjät ovat kunnossa, ei pitäisi olla mitään menoerää lämpöpumpusta olla talvella?

Mutta kesällä näillä helteillä voi jäähdytys olla sangen mukavalta tuntuvaa... Toisin jäähdytys pitää olla päällä koko ajan sillä kuumuudesta lämmenneet ulkoseinät välittömästi, jos jäähdytyksen lopettaa,
kuumentavat huoneiston lämpötilan...


Lappeenrannan
Keskussairaalassa ei todellakaan 'kaikki' sairaalaosastot ole kuumenneita helteellä, vaan ymmärtääkseni kaikista vanhin osa eli jämäkkä tornisairaala joka on  muistaakseni -50 luvulla viime vuosisadalla rakennettu... Siellä sitä kuumuutta riittää... Ei kai kuitenkaan toimistotiloissa. Voin olla nykyään väärässäkin, mutta enpä usko että näin On...

Joku paikallinen, sairaalan vanhassa osassa käynyt, voisi valistaa enemmänkin kuin minä?

K.K.  
"Tie, Totuus ja Elämä?"

karpalo

#35
Lainaus käyttäjältä: K.K. - 07.08.14 - klo:10:43

Selvennykseksi... Taajuussanastot ovat runkoina  uusiin ajatuksiin ja skenaarioihin...
Itsekin olen löytänyt elämästä uusia skenaarioita, mutta taajuussanastojen runko säilyy mielessäni koko ajan...
Ystävällisesti...
K.K.

Olen ajatellut, että nämä taajuussanastot ovat kuvaannollisesti runko, kuten kuusella, ja uudet ideat ja sanat ovat kuusen oksia ja neulasia, kullekin tarpeen mukaan...

PS. Kukin kokee oman elämänsä tapahtumat peilattuna ko. taajuussanostojen antiin ja uudet ideat ja skenaariot löytyvät sitä kautta.


Minä taas olen katsellut pelkkiä numeroita "Sillä Silmällä", en sanoja, taikka kirjaimia.

Tänään havahduin tämmöiseen ihmeeseen !!

karpalo
Täysjäsen

Poissa

Viestejä: 5555


Numero viisi on aina ollut onnen numeroni. Mitähän nyt tulee tapahtumaan,  on aivan pakko laittaa vitosta ihan joka arvontaan, mitä maa päällään kantaa.

Suti

Lainaus käyttäjältä: K.K. - 11.08.14 - klo:20:17

Lappeenrannan
Keskussairaalassa ei todellakaan 'kaikki' sairaalaosastot ole kuumenneita helteellä

Tiedoksi: se on muuten Etelä-Karjalan keskussairaala.
päivä kerrallaan

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä