Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Käytöstavoista

Aloittaja jösses, 01.07.14 - klo:17:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jösses

Suurin osa meidän arjen käytöstavoistamme on peräisin lapsuudenkodeistamme. Muutamia vuosikymmeniä sitten ihmiset käyttäytyivät keskimäärin hyvin ja kohteliaasti. Tällaisen käsityksen olen saanut vanhoista dokumenteista, kirjoituksista, elokuvista ja kirjallisuudesta. Sitten alkoi hektisempi aika. Ihmiset innostuivat materiasta, eikä lapsille jäänyt aikaa. Ne pärjäsivät, miten pärjäsivät. Äitiyslomiakaan ei ollut. Puhumattakaan vanhempainlomista. Kasvatukselle, hyväkäytöksellisille roolimalleille ja yhdessäololle ei jäänyt aikaa.  Tuon ajan keskiluokan ja työväenluokan vanhempien saamien lasten sukupolven kasvatus oli suurelta osin menetetty.

Se, että vanhemmilla ei ollut aikaa lapsilleen näkyi nuorten käytöstavoissa vielä viime vuosisadan loppupuolelle asti. Syynsä oli silläkin, että tuon ajan nuorten vanhempienkin kasvatus oli melko lailla laiminlyöty. Jäljet näkyvät vieläkin. Kun keski-ikäinen nousee täällä bussiin, niin hän ei tervehdi kuljettajaa, eikä kiitä poistuessaan bussista. Ei tervehdi kauppiasta myymälään astuessaan, eikä lähtiessään kiitä- tai sano hei. Sen sijaan nykynuoriso käyttäytyy pääosin yllättävän hyvin. Se osaa kiittää, tervehtiä ja teititellä vanhempia ihmisiä. Muutos on ilahduttava ja nuorison pitäisi alkaa kasvattaa vanhempiaan.

kromi

No perkele!
Jossain määrin olen samoilla linjoilla, hämmentävää!

Lapseni ainakin ovat juuri tuohon hyvään käyttätymiseen kasvaneet. Vanhin 90 luvulla syntynyt, 2 nuorempaa 2000 luvun alussa.

Veikkaanpa, että kirjoituksesi perustuu näihin nettikirjoituksiin, joista en kuitenkaan lähtisi tekemään kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Voin olla väärässäkin, mutta mitä siitä....

jösses

Lainaus käyttäjältä: kromi - 01.07.14 - klo:17:38
No perkele!
Jossain määrin olen samoilla linjoilla, hämmentävää!

Lapseni ainakin ovat juuri tuohon hyvään käyttätymiseen kasvaneet. Vanhin 90 luvulla syntynyt, 2 nuorempaa 2000 luvun alussa.

Veikkaanpa, että kirjoituksesi perustuu näihin nettikirjoituksiin, joista en kuitenkaan lähtisi tekemään kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Voin olla väärässäkin, mutta mitä siitä....

Ei perustu. Minulla on melkoinen liuta omia lapsia, jotka ovat joko nuoria tai nuoria aikuisia. Heillä on paljon kavereita ja poikaystäviä ja avopuolisoita, jotka viihtyvät meillä maalla ja kyläilevät kaupungissakin kodissamme. He kaikki käyttäytyvät todella mallikkaasti.

Toinen syy näihin mielipiteisiini nykynuorisosta on se, että liikun mielelläni julkisilla kulkuneuvoilla ja asioin erilaisissa kaupoissa ja käyn joskus ravintoloissakin. Nuorten käyttäytyminen vanhempia henkilöitä ja muita ihmisiä kohtaan on muuttunut merkittävästi pari viime vuosikymmenen aikana. Mahtaisiko se johtua siitä, että vanhemmilla on enemmän aikaa lapsilleen ja lapsilla on muutenkin hyviä roolimalleja omaksua asiallisia käytöstapoja? Voi olla kyse siitäkin, että he itsekin yksinkertaisesti haluavat käyttäytyä hyvin.

karpalo

 Mielelläänhän sitä jokainen käyttäytyy Hyvin.

On hyvä, että meillä Foorumilla löytyy paljon hyvin käyttäytyviä aikuisia. Muistaakseni minustakaan ei ole taidettu sanoa:

 - Se mies ei osaa käyttäyä. On jäänyt mieleen päinvastoin:

 - Kylläpäs on kohtelias, ihan vaikuttaa olevan gentleman

Teitittelen edelleenkin itseäni vanhempia henkilöitä puhuessani heidän kanssaan, ihan vaikka niitä/näitä, taikka kyselen kohteliaasti  heidän "krempoistaan"

kromi

Lainaus käyttäjältä: karpalo - 01.07.14 - klo:18:13

Teitittelen edelleenkin itseäni vanhempia henkilöitä puhuessani heidän kanssaan, ihan vaikka niitä/näitä, taikka kyselen kohteliaasti  heidän "krempoistaan"


Onko teitäkin vanhempia ihmisiä olemassa? ;)

sniper

Tuskin kaikkea syytä tästä voi vanhempien kontolle työntää, koska 13-16 vuotiaat ovat jo siinä pisteessä jotta seura tekee kaltaisekseen, se on hirveän vaikea yritys, että nuorten vanhemmat pystyisivät paljon muuttamaan koska yleensähän nämä nuoret futaavat erinomaisesti kotimaisemissa kun taas kimpassa oleminen muuttaa sen täysin.

Minä luulen siis, että porukan hyväksyminen on se tärkein tuon ikäiselle nuorelle.

Miksi olisin vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voin olla täysin mahdoton. 

"Hän joka ymmärtää tulevaisuuden vastatuuleksi kulkee väärään suuntaan"

Huom! Kirjoitusvirheet ovat mukana vain höysteenä.

Juha

Lainaus käyttäjältä: sniper - 01.07.14 - klo:18:24Tuskin kaikkea syytä tästä voi vanhempien kontolle työntää, koska 13-16 vuotiaat ovat jo siinä pisteessä jotta seura tekee kaltaisekseen, se on hirveän vaikea yritys, että nuorten vanhemmat pystyisivät paljon muuttamaan koska yleensähän nämä nuoret futaavat erinomaisesti kotimaisemissa kun taas kimpassa oleminen muuttaa sen täysin.


Hyvä kommentti.

Miksi toisaalla on melko täysin eri kuviot? Mikä siellä toteutuu?

jösses

Lainaus käyttäjältä: sniper - 01.07.14 - klo:18:24
Tuskin kaikkea syytä tästä voi vanhempien kontolle työntää, koska 13-16 vuotiaat ovat jo siinä pisteessä jotta seura tekee kaltaisekseen, se on hirveän vaikea yritys, että nuorten vanhemmat pystyisivät paljon muuttamaan koska yleensähän nämä nuoret futaavat erinomaisesti kotimaisemissa kun taas kimpassa oleminen muuttaa sen täysin.

Minä luulen siis, että porukan hyväksyminen on se tärkein tuon ikäiselle nuorelle.



Onhan se varmaan niinkin, mutta joku syy hän siihenkin on, miksi eri nuoret hakeutuvat erilaisten nuorten pariin. Jotain yhteistä täytyy olla silläkin minkälaiseen seuraan valikoituu tai keiden kanssa itse halua olla yhdessä.

karpalo

Lainaus käyttäjältä: kromi - 01.07.14 - klo:18:15
Lainaus käyttäjältä: karpalo - 01.07.14 - klo:18:13

Teitittelen edelleenkin itseäni vanhempia henkilöitä puhuessani heidän kanssaan, ihan vaikka niitä/näitä, taikka kyselen kohteliaasti  heidän "krempoistaan"


Onko teitäkin vanhempia ihmisiä olemassa? ;)

On toki, mutta harvakseltaan.

Suti

Lainaus käyttäjältä: kromi - 01.07.14 - klo:18:15
Onko teitäkin vanhempia ihmisiä olemassa? ;)

Meillä on oikein kerhojakin. Nuoret aliarvostavat, jopa pilkkaavat niitä.
Se on käytöstapojen puutetta.
päivä kerrallaan

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä