Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Energian kulutus, ilmastonmuutos, ydinenergia

Aloittaja Aakku, 27.12.07 - klo:19:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"[q- sellaista teollisuusprosessia on mahdotonta värkätä, jossa aivan kaikki materiaali pystytään kierrättämään ... k)

Veikkaan että nämä tehtaat ovat puhtaita kokoonpanotehtaita ja osat tehdään muualla.

.

THL tiedottaa

Vakavasti:

1. Viimeisen (noin) 50 vuoden aikana on tapahtunut kehitys, joka on johtanut ympäristöongelmien globalisoitumiseen. (Suomennos: ennen katastrofit olivat paikallisia, nyt sellaista kolkkaa ei enää löydy, mihin ihmisen ilmaan, veteen ja maaperään syöltämät päästöt ja jätteet eivät yltäisi.)

2. "Nurkat ovat puhtaat." Tämän väitteen kuulee usein. Kun voimalaitokseen ja jätteenpolttolaitokseen rakennetaan 400 metrin piiput, leviävät raskasmetallit ja muut myrkylliset aineet laajalle, naapurivaltioihin saakka. Piipun juurella näyttää puhtaammalta kuin ennen.

3. Tulkaa katsomaan maaseudulle, miten maataloja ympäröivät alueet ovat täynnään käytöstä poistettuja traktoreita, niitto- ja kylvökoneita, auroja, äkeitä, öljysäiliöitä, peräkärryjä ja rengaskasoja -- puhumattakaan autonrotiskoista ja suoranaisista yksityisistä kaatopaikoista. Tämä on arkea nyt.

.
(Anteeksi, Indigo... puolustuksekseni: valitsin vain lievimmät...)
.
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: "se"Vakavasti:

1. Viimeisen (noin) 50 vuoden aikana on tapahtunut kehitys, joka on johtanut ympäristöongelmien globalisoitumiseen. (Suomennos: ennen katastrofit olivat paikallisia, nyt sellaista kolkkaa ei enää löydy, mihin ihmisen ilmaan, veteen ja maaperään syöltämät päästöt ja jätteet eivät yltäisi.).

Ihan varmasti. Silloin elettiin 60-luvun alkua ja minä olin 11 v vanha ja ryövätiin linnunpesiä. Ympäristönsuojelusanaa ei kai ollut edes keksitty Suomessa. Joku ruottalainen kirjoitti sen kuuluisan kirjan hiljainen kevät.

Kouvolan jätevedet menivät solkenaan Kymijokeen. Helingin edustalla nousivat kalat pintaan mahat pystyssä. Sen jälkeen alettiin tehdä puhdistamoita. 70-luvulla suurin osa taisi olla lammikkopuhdistamoita eli niissä paska makasi aikansa ja lasketui pohjaan jos laskeutui.

Suomi alkoi vasta teollistua. Puolet teki töitä maataloudessa. Englant oli maailman teollistunein valtio. Siellä oli valmistavassa teollisuudessa 50% väkeä.

.
Lainaa
2. "Nurkat ovat puhtaat." Tämän väitteen kuulee usein. Kun voimalaitokseen ja jätteenpolttolaitokseen rakennetaan 400 metrin piiput, leviävät raskasmetallit ja muut myrkylliset aineet laajalle, naapurivaltioihin saakka. Piipun juurella näyttää puhtaammalta kuin ennen..

Tätä väitettä on käytetty niin kauan kun minä olen ollut työelämässä. 1970-luvulla alettiin tehdassaleja panemaan kuntoon ja niistä poistetiin kaikki ylimääräinen roina. Tämä liike ei ole ulottunut kaikkiin paikkoihin vieläkään.  Puhtaat nurkat on kunkin aikakauden käsitys asioista.


.
Lainaa
3. Tulkaa katsomaan maaseudulle, miten maataloja ympäröivät alueet ovat täynnään käytöstä poistettuja traktoreita, niitto- ja kylvökoneita, auroja, äkeitä, öljysäiliöitä, peräkärryjä ja rengaskasoja -- puhumattakaan autonrotiskoista ja suoranaisista yksityisistä kaatopaikoista. Tämä on arkea nyt..

Kun hommasin kesämökin, maalla oli jokaisella kaatopaikka metsässä. Se oli aina korkeimmalla kalliolla mihin päsi helposti ratkorilla. Nyt nämä ovat meillä päin poistuneet.  Kun ajetaan valtakunnan junanratoja, Suomen siisteys näkyy koko matkan kuin Raatteen tie. Perseestä koko homma. Teollisuus- ja työpaikka-alueet ovat kuin mitäkin.  Ihan höpöä Suomen siisteys.


Ajelin eka kertaa Ruotsissa joskus vuonna 1970. Joka paikassa talot olivat maalattuja ja paikat kunnossa.
Ero oli vain siinä että Ruotsi on tullut puusta alas aikaisemmin. Lisäksi se on välttänyt sodat ja rikastunut esim. myymällä yhtä aikaa rautaa Hitlerille ja Briteille. - Pitäisikö siitä moittia kun ovat liian fiksuja.

Eli Suomi oli todella persaukinen sodan jälkeen. Miten se olisi mistään ympäristöstä huolehtia. Hyvä kun sai elämänsä kuntoon. Inflaation ja devalvaation avulla pukattiin tuotteen länsimarkkinoille jotta ylipäätään saatiin jalassija markkinoilla.

Onhan tämä toki puhdas maa kun tämä on niin helvetin tyhjä. Hanki on mustanharmaa maallakin vaikka lähimmät tehtaaht ovat 25 km päässä. Kun Helsingissä tuiskuttaa mereltä uutta lunta, ja sen sulattaa ämpärissä, veteen jää nokikerros. Se tulee Euroopasta ja hyvässä lykyssä Saharasta asti - niin se noki Saharasta näsäviisaat.

Mitäs sitten. Eipä juuri mitään. Helvetillinen tohotus jonninjoutavista asioista. Isoja asiat tavalliset piipertäjät karttavat eivätkä edes ymmärrä. Hesalaiset lähtevät kiipeilemään isäntien kuusiin mieluummin kuin laittaisivat omat nurkkansa kuntoon. Miksi kuusiin- noku mäntyyn on vitun vaikea päästä.

.

Indigo

...kiva kun pydät minulta anteeksi, Suokkis  :)  vaikka ei sillä, kyllä olenkin ollut hiukka ahdistunut, vaan eihän se tosiasioita miksikään muuta.
Rape, mitkä ovat niitä mainitsemiasi isoja asioita?

Vaikka tuskin jaksan enää niistä ahdistua, on riittävästi näissä omissa pienissäkin.
Minun pihastani on nyt viety ainakin kolme isoa lavallista kaikenlaista roinaa kaatopaikalle kahden vuoden aikana. Plus rautaromua ja kolme autonraatoa. Yksi autonromu vielä on kun sitä eisaa pois ennekuin olen saanut edestä pois kasan pilalle menneitä puukuituvillasäkkejä ja vanhoja ikkunankarmeja vai pokia vai mitä ne ovat nimeltään, vissiin molempia. Puukuituvillan, luin jostain syksyllä voikin levittää maahan... vaikka siinä on kyllä booria...  :roll: Niitä ikkunoita säälittää laittaa mihinkään kun olen varma, että niistä olisi voinut vielä keksiä jotain missä voisi hyödyntää. Ikkunoiksi sinänsä tuskin kelpaavat enää kennellekään.

Yksi ongelma on. Sellainen iso vanha öljysäiliö tuolla ulkorakennuksen takana. Se on ainakin 20 vuotta vanha. Mitä ihmettä sille voi tehdä kun rautaromun kerääjä ei huoli sitä koska vastaanottopaikat eivät oikein ota niitä vastaan kokonaisina koska niissä on jossain tapauksissa kuulemma räjähdysvaara?

Toinenkin ongelma on. Vanha jostain 60-70-luvulta peräisin oleva kaatopaikka tuolla metsässä. Pistänkö vain maata päälle?

Kolmas pieni kysymys koskisi kompostointia. Minulla ei vieläkään ole kunnon kompostoria, jotenskin rahat loppuu aina siinä kohtaa....  Jossain ohjelmassa laitettiin kellariin sellianen saavin näköinen jossa oli kansi ja siellä oli kompostia ja matoja ja sinne vietiin taloudessa tulevaa biojätettä. Toimisiko sellainen esim. kellarin autotalissa, siellä ei ole lämmitystä, kiviseinät? Pelkään vain, että houkutteleeko se rottia ja hiiriä majoittautumaan kellariin? Ja että toimiiko se todella noin pienessä mittakaavassa?
Lehtikomposti on tietty pihalla tai nyt vain kasa, mutta sinne ei viitsi perunankuoria ja muuta viedä rottien vuoksi, eikähän sekään talvella toimi.


Indigo

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"...kiva kun pydät minulta anteeksi, Suokkis  :)  vaikka ei sillä, kyllä olenkin ollut hiukka ahdistunut, vaan eihän se tosiasioita miksikään muuta.
Rape, mitkä ovat niitä mainitsemiasi isoja asioita?


1) Helsingin kokoisessa kylässä ei liikenne toimi. 5 autoa onnistuu tekemään ruuhkan. 5 km matka kestää omalla autolla 30 minuuttia. Bensaa ja aikaa palaa mutta mitään ei tapahdu. Helsingistä poispäin pääsee 50 km päähän.

2) Kaupungit on perustettu bisneksen tekoa varten. Sieltä tulee sekin raha millä ympäristöä hoidetaan. Ei se synny puihin kiipeilemällä eikä menestyviä firmoja boikotoimalla.

3)  Nykyisen bisneksen kilpailukyky perustuu liikkumiseen ja liikenteeseen ja logistiiikan kykyyn eliminoida turha pois systeemistä. Ei se perustu liikenteen vaikeuttamiseen.

4) Tiedätte kestävän kehityksen = jätetään ympärist yhä hyvä tuleville sukupolville kuin se nyt on meilä.
Minä määrittelin kestämättömän kehityksen = jätämme perinnöksi tuleville sukupolveille lepsun tavan hoitaa yhteisiä asioita ja puhua paskaa niistä. Tällaista työskentelytapaa ei  tuleva sukupolvi enää kestä.

5) Suomalaiset eivät osaa korjaa olemassa olevaa. Nyrkin kokoista kuoppaa ei osata korjata. Se kuulemma maksaa.  Sitten vasta kun se on kottikärrin kokoinen, sitten tullaan juhlallisesti paikalle, - jos sittenkään.


rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"...

Yksi ongelma on. Sellainen iso vanha öljysäiliö tuolla ulkorakennuksen takana. Se on ainakin 20 vuotta vanha. Mitä ihmettä sille voi tehdä kun rautaromun kerääjä ei huoli sitä koska vastaanottopaikat eivät oikein ota niitä vastaan kokonaisina koska niissä on jossain tapauksissa kuulemma räjähdysvaara?

Osta tai vuokraa räikkä ja pilkot sen palasiksi

LainaaToinenkin ongelma on. Vanha jostain 60-70-luvulta peräisin oleva kaatopaikka tuolla metsässä. Pistänkö vain maata päälle?

Te se

Lainaa
Kolmas pieni kysymys koskisi kompostointia. Minulla ei vieläkään ole kunnon kompostoria,

teillä on varmaan maalla pakko liittyä jätehuoltoon. Laita  ruokajätteet jäteauton ruoaksi ettei se raha mene hukkaan. Muille paras komposti on 0,5 m maakuoppa.

.

rapevainaa

.
Nyt auton osto on ympäristöteko

Hallitus pääsi ympäristönsuojelijaksi kun nosti vero rikkaiden käyttämissä automalleissa.  Tommonen 100 000 euron kiesi ja sitä saa verottaa enemmän koska se tuottaa hiilidioksidia. Itse asiassa sen polttoaineen kulutus ei hirveästi poikkea muista autoista. Sitä ei ole vielä huomattua että jos taloudessa on 2 autoa, toisesta otetaan tuplavero, ja kolmannesta autosta 3-kertainen vero.

Myös kun jollain on motskari, on sillä usein myös auto. Motrskarivero vaan kovemmaksi. Syy on se että sillä ajetaan niin vähän hintaansa nähden eikä ilmeisesti hyötykilometrejä lainkaan. Käyttääkö hallituksemme käsitettä "hyötykilometrit".

Eläkeläisiltä pitäisi kieltää auton käyttö kokonaan. Niillähän on aikaa vaikka kävellä. Poikkeusluvan saavat vain reservin upseerit.

Nyt kun lukee sanomalehtiä, on iloinen asia ostaa pieniä autoja. Tämä pitää paikkansa. Jos yhä useampi käyttäisi bussia, ne olisivat täynnä ja bussin pakkaaminen pysäkillä kestäisi kauemmin. Auto seisoisi ja polttoainetta vaan palaisi. Kehitys on nyt oikean suuntainen.

Bongaaja

Kyllä mä bussilla menisin, ei se ajaminen niin hauskaa ole. Mutta ne on niin kummia, menee 3km päästä talostani lähin bussi. Mutten tiedä minne menee, paitis itään ja länteen. Metro ei liiku meille ollenkaan eikä junia juuri ole.

Alien Weird

Lainaus käyttäjältä: "Rape".
Nyt auton osto on ympäristöteko

Hallitus pääsi ympäristönsuojelijaksi kun nosti vero rikkaiden käyttämissä automalleissa.  Tommonen 100 000 euron kiesi ja sitä saa verottaa enemmän koska se tuottaa hiilidioksidia. Itse asiassa sen polttoaineen kulutus ei hirveästi poikkea muista autoista. Sitä ei ole vielä huomattua että jos taloudessa on 2 autoa, toisesta otetaan tuplavero, ja kolmannesta autosta 3-kertainen vero.

Myös kun jollain on motskari, on sillä usein myös auto. Motrskarivero vaan kovemmaksi. Syy on se että sillä ajetaan niin vähän hintaansa nähden eikä ilmeisesti hyötykilometrejä lainkaan. Käyttääkö hallituksemme käsitettä "hyötykilometrit".

Eläkeläisiltä pitäisi kieltää auton käyttö kokonaan. Niillähän on aikaa vaikka kävellä. Poikkeusluvan saavat vain reservin upseerit.

Nyt kun lukee sanomalehtiä, on iloinen asia ostaa pieniä autoja. Tämä pitää paikkansa. Jos yhä useampi käyttäisi bussia, ne olisivat täynnä ja bussin pakkaaminen pysäkillä kestäisi kauemmin. Auto seisoisi ja polttoainetta vaan palaisi. Kehitys on nyt oikean suuntainen.

Minun mielestä saaste ja energiankulutusvero pitäisi kohdistaa energian kulutukseen ja saastepäästöihin eikä suinkaan auton omistamiseen.  Polttoaineeseen siis kaikki vero, se olisi oikeudenmukaista minun mielestäni.

Hallituksen linja jonka mukaan se rankaisee isokulutuksisen auton omistamisesta kulutamisen sijasta ehkei ole oikein järkeenkäypä, mutta minulle se sopii koska minua muutenkin kiinnostaa sijoittaa mahdollisimman vähän kulkupeliin.

Toyotan Corollamallin pikkudiselin hinta tuli vuodenvaihteessa veronalennuksen takia 5000€ alaspäin.  En tiedä auttaako hinnanalennus päästöjen vähentämiseksi mutta ainakin minut se pani harkitsemaan diesel- vaihtoehtoa. Toyota ilmoittaa diesel- Corollan yhdistyteksi kulutukseksi alle 5 l. satasella. Kaupungissakin se kulkee alle 6 l:lla ja maalla se vie vain vähän yli 4 litraa.  

Taidan käydä koeajamassa pikkuCorollan,  kunhan autoliikkeeseen tulee automaattivaihteinen malli koeajettavaksi.  Onhan siinä se diiselvero kiusana, mutta sitten ei tarvitse laskea ajojaan muuten niin tarkasti, kun verot menee kuitenkin ajoi tai ei.  Veikkaankin että diselvero siirtyy kohtapuoliin diselin hintaan, ainakin se olisi oikeudenmukaisempi ratkaisu.  Toivottavasti laki muuttuu, ja vielä  niin että biodieselin käyttöä suosittaisiin jollakin tapaa verohelpotusten muodossa.

Yleisten kulkuneuvojen käyttö on tänä päivänä niin kallista ja epämukavaa että sitä ei kukaan valitse muuten kuin välttämättömyyden pakoista, jos ei esimerkiksi ole ajokorttia tai jos ei kykene muuten itse ajamaan ja on muiden kyytien varassa.

Diselvaihtoehtokaan ei ole ongelmaton.
Diselistä voi alkaa tulemaan pulaa tulevaisuudessa diselautojen yleistyessä, mutta jos biodisel yleistyy niin se korjaa tilannetta niin että diselautolle riittää polttoainetta tulevaisuudessakin.

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: "Alien Weird"[Dieselistä voi alkaa tulemaan pulaa tulevaisuudessa diselautojen yleistyessä, mutta jos biodisel yleistyy niin se korjaa tilannetta niin että diselautolle riittää polttoainetta tulevaisuudessakin.

Joo, tossa on ideaa. Esim. joulun kinkkurasvat voi ujuttaa tankkiin. Jos on kesanto, siellä voi viljellä omat rypsit ja lorauttaa sekaan. Härskiintyneet ruokaöljypullot vaan tankkiin.

Teiden varsilta voi kerätä kuolleita lihavia supikoiria syksyllä ja niistä keitetään rasvat irti.

Tämä on ideoinnin paikka.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä