Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Oudot elokuvat

Aloittaja Eugen, 26.09.07 - klo:17:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

S

#160
Itselleni elokuvien katsominen on todellakin moniulotteinen tapahtuma. Katson niitä monesti pintaa syvemmältä analysoiden; niiden rakenteita, sanomaa, yms. yksityiskohtia tutkien. Vertailen myöskin eri genrejen yhtäläisyyksiä toisiinsa. Näin ollen elokuva itsessään ei edusta minulle vain yksinomaan viihteellistä kokemusta.

Olenkin mieltynyt juuri näihin moderneihin suurelokuviin/spektaakkeleihin, jotka kuvastavat ikiaikaista messiaanista maailmantuskaa; hyperavaruuksien mytologioita, teologista mystiikkaa - ylipäätään fantasiakerrontaa, missä hyvä yleensä voittaa pahan. Tälläiset mystiset seikkailut kiehtovat lapsenomaista mieltä, herättäen samalla houkutuksen tutkia 'rajantakaista' maailmaa.

Mitäpä nämä toisiin maailmoihin sijoittuvat tutunomaiset kertomukset pohjimmiltaan muuta ovat, kuin myyteistä viihteeksi jalostettuja mielikuvitustarinoita, joissa hyvät sankarit ottavat yhteen pahiksien kanssa. Lisäksi tämän lajityypin elokuvissa kulminoituu erinäisten historiallisten viitteiden kautta myöskin yhteiskunnallisten järjestelmien erityyppiset moraalikäsitykset, sekä ihmisen luontosuhde korkeimpien voimien kulminoitumana.

Nämä yliimaalliset hengellisyyttä korostavat maailmankuvat vyöryvätkin vastuttamattomasti katsojan tajuntaan; eli viihteentekijät hyödyntävät varsin tehokkaasti näitä myyttisiä tarinankulkuja kertomustensa perustoina. Sellaiset populaarikulttuurin helmet kuten Arthur C. Clarken romaaniin perustuva A Space Odyssey, tai vaikkapa kulttiklassikkot Star Wars, Matrix & Terminator; joissa kaikissa lainataan pyhiä jopa uskonnollisia teemoja tieteistarinan rungoksi.

Puhumattakaan sitten J.R.R. Tolkienin kirjoittamasta The Lord Of The Rings trilogiasta, sekä J.K Rowlingin Harry Potter-kirjasarjasta tehdyistä elokuvatulkinnoista, joissa myöskin tarkoitushakuisesti leikitellään näillä tutunomaisilla allegorisilla teemoilla. Tarinanlankoja venytetään niin pitkälle, että katsoja kokee ns. ahaa-elämyksen; missä hän tunnistaa nämä myyttiset kuvat & symbolit alitajuisesti, vaikka niitä ei tietoisesti mitenkään syvällisesti ajattelisikaan.

Samaan kategoriaan voidaan laskea myös hyvin menestyneet spektaakkelimaiset katastrofielokuvat; joissa surrealistiset kohtaukset, maailmanlopun odotukset, luonnonmullistukset, erilaiset tuhon voimat noudattavat tiettyä toistuvaa tarinallista kaavaa. Kyseisissä fantasia-tarinoissa maapallo on useinmiten vaarassa, vaikkakaan ei välttämättä lopulta tuhoudukkaan.

Erikoistehosteet toimivat näissä teoksissa kuin ajatus, noussen nykyteknologian hienouksien kautta aivan uudelle tasolle. Eeppiset juonenkehittelyt hyödyntävät näin tehokkaasti teknisten innovaatioiden myötä myös tieteen, sekä myyttien maailmasta viittauksia, joiden pohjana on usein vahva uskonnollinen kaiku takanaan.

- Joten jatkanen minäkin näistä lähtökohdista käsin omia syväanalyysejäni, jos & kun tarvetta edelleen ilmenee. Elokuvien kiehtova maailma kun on sen verran mieltä kutkuttava harrastus; että siihen sisältyvien erityispiirteiden tutkiminen on kaikkinensakin varsin palkitsevaa toimintaa!
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Tiistai

#161
Sain katsottua kolmena pätkänä (kun ei voi olla jatkuvasti koneella  8)) lopulta kirpputorilta ostamani elokuvan "Häjyt". Järkyttävän realistinen ja hyvin tehty, pieniä yksityiskohtia ja symboliikkaa. Kaikki tähdet!  

Nyt  ymmärrän, miksi tuo ja Tali Ihantala olivat poistettu meidän suomalaisten pikkukirjastosta. Ei haluttu jälkikasvun opetella rumia sanoja ja ihmetellä suomalaisten äitien ja parin isän perinteitä :P Sotaleffa taas liian realistinen pojannappuloille.

Olen Pohjois-Pohjanmaalta eikä meillä ihan noin paha meno ollut, mutta voin hyvin kuvitella muualla olleen..

Ja nyt katson, mitä muut ovat olleet mieltä.. google Hoi!

http://fi.wikipedia.org/wiki/Häjyt_(elokuva)
Joo, niinpä, on palkittu Jussilla..

THL tiedottaa

Linkistäsi avautuu H-kirjainta käsittelevä artikkeli.
Artikkelia on pyydetty paranneltavaksi. Onko siinä syy tuollaisen linkin antamiseen?
Eli haluat, että kirjoittaisin Wikin artikkelin uudelleen. ;D
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Tiistai

#163

Heh, eikun Heti korjaamaan!

Kai sinä tiedät, että Wikipedia on yhteinen projekti. Jos haluaa editoida tai lisätä tietoa artikkeleihin vaikka linkkien muodossa pitää vain avata "tili" siellä.  Kuka olisi parempi siihen kuin Suokkis, saisit isomman audienssin osaamisellesi ;)

Tiistai

#164

Eikun nyt huomasin:
linkki ei ole täydellinen, loppuosa puuttuu. Pitää copy-pasteta se, muuten sitä ei löydy.
Kumma juttu, olen usein ihmetellyt, miksi niillä on tuo käytäntö joskus..


THL tiedottaa

#165
Eiku eiku!

Sun pitää ITSE tehdä sille näin:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Häjyt_(elokuva)

Onhan sille tuo työkalu tuossa kirjoitusruudun listassa, kolmantena vasemmalta.

Kohta varmaan sulle pitää neuvoo, mistä tulee se toinen a...  :D


Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Tiistai

#166
Neuvo vaan, oppia ikä kaikki :P
Voisit kertoa, miten pääsee oksattomaan puuhun esim., koulussa en päässyt  koskaan edes sitä Paksua köyttä pitkin kattoon asti kun toiset menivät kuin apinat, ja minä olin ihan laiha pieni vain.. mutta 5 km joka päivä 6 päivää viikossa taittui 40 asteen pakkasellakin. Se oli sitten jaloissa, ei käsivarsissa .. pää saattoi saada vahingon kun tällaisiin paikkoihin eksyin .. kuin Outomaalle, vaikka oli minulla aina turkislakki päässä, valkoista kettua  8)

AveLazio

Tuolla edellä oli S:ltä taas hieno kuvaus elokuvan reseptiosta. Juuri noin minäkin koen ja analysoin filmejä niitä katsoessani. Yeah.

Legioonassa meille näytettiin aina sotafilmejä virkistykseksi. Mieleeni jäi "Full Metal Jacket" by Kubrick. (Oon katsonu sen sittemmin siviilissä kymmeniä kertoja.) Onko joku muu nähnyt sen? Haluisin kuulla näkemyksenne siitä. Mulla se on maailmanlistallani jopa edellä "Tuntematonta sotilasta".
At a narrow passage there's no brother, no friend

S

#168
Todellakin, analyyttinen otteeni ulottuu yleensäkin laajalti eri elämänalueille. Elokuvan tematiikka on yksi niistä mielenkiinnon kohteista, joita olen harrastuksekseni tutkinut, sekä samalla syventynyt sen merkitykseen kulttuurillisessa mielessä.

- Sotaelokuva on myöskin yksi genre, johon olen muiden lajityyppien ohessa perehtynyt. Olen tietysti katsonut tuon mainitun S. Kubrickin ohjaaman Full Metal Jacketin jo silloin kun leffa ilmestyi vuonna 1987, tai ainakin heti kun se oli näillä leveysasteilla suinkin saatavilla.

- Onhan se merkittävä sotakuvaus omassa sarjassaan, ei sitä voi tietenkään kiistää. Tosin aika nihilistisen kuvan elokuva Vietnamin sodasta antaa. Vaikka eivät ne muutkaan arvostetut sotaleffat täydellä realismillaan vakuuta. Toki fiktiivisiä sävyjä ympätään mukaan, koska liiallinen dokumentaarisuus koetaan Hollywoodissakin hieman kiusallisena asiana. Tähän on syynä tietty historiallisetkin epäselvyydet, sekä osin poliittiset intressit.

Hyviä sotafilmejä on kyllä muitakin. Ainakin Steven Spielbergin ohjaustyö engl. Saving Private Ryan, on ollut aikoinaan ylistetty toisesta maailmansodasta kertova elokuva. Sitten on Sam Peckinpahin ohjaama sodanvastainen kuvaus Cross Of Iron, eli suom. Rautaristi, jossa kahden kunniantuntoisen sotilaan ristiriidat kärjistyvät peruuttamattomalla tavalla.

- Tosin, sotateemoja on yhdistelty toimivasti kuuluisissa scifi-leffoissakin, joten niiden tutkiminen kuuluu tavallaan leffaharrastajan ns. 'pakollisiin' tutkimuskohteisiin. Mikään aluevaltaus ei näin ole jäänyt tutkimatta, sillä leffojen analysoiminen on kuin tutkimusmatkailijan avartava seikkailu arvoitusten maaperälle, jonka ääreltä tekee mielenkiintoisia löytöjä, jos niitä vain alkaa tarkemmin kaivelemaan!

- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Tiistai

#169
Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 07.07.11 - klo:21:05


Mieleeni jäi "Full Metal Jacket" by Kubrick. (Oon katsonu sen sittemmin siviilissä kymmeniä kertoja.) Onko joku muu nähnyt sen? Haluisin kuulla näkemyksenne siitä.


Katselin sen jonkun aikaa sitten. Jarkyttavan realistinen, puolivalissa piti pitaa tauko, kun koulutuksen lopussa kaikkien kiusaama poika ,, minulla ei ole edes sanaa sille..  :-\  

Katselen noita eri nakokulmasta, inhimillinen aspekti etusijalla ja siina mielessa elokuva on mestariteos. Samoin mielestani askettain katsomani "In the Valley of Elah", tositarina Irakin sodasta palanneista.. kirjoitin siita aikaisemmin tahan.  Kuinka sota raaistaa..

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä