Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Missä miehet ratsastaa lampaat ei voi laiduntaa

Aloittaja Alien Weird, 24.05.08 - klo:14:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alien Weird

Missä miehet ratsastaa siellä lampaat ei voi laiduntaa.

Viimeaikoina olen kuullut usein radiossa laulun jossa on tuollainen kertosäe.
Mielessäni olen pohtinut sitä mikä mahtaa olla näiden sanojen todellinen sisältö.

Proosallisella tasolla tämä väite ei tietenkään pidä paikkaansa
sillä tuskinpa nyt isokaan ratsumieslauma pystyisi lampaiden laidunmaita kokonaan pilaamaan.

On siis yritettävä etsiä sanoille merkitystä lyriikan keinoin eli rivien välistä.
En vain ole päässyt tässäkään tarkastelussa alkua pitemmälle.
Mitä mahtaa tämä lause symbolisella tasolla merkitä?

Kenties laulua ei ole käännetty englanniksi siksi että ulkomaalaisille olisi vaikea selittää
muilla kielillä mitä sanoilla tarkoitetaan, valitettavasti se merkitys ei aukene minullekaan.

Millä tavalla virlliset kääntäjät mahtavat tänä iltana selittää eurooppalaisille euroviisupösilöille
mitä Suomen €uroviisubiisin teksti ilmaisee?

Mutta ehkei sillä ole mitään merkitystä.

reedik

Lainaus käyttäjältä: "Alien Weird"Missä miehet ratsastaa siellä lampaat ei voi laiduntaa.

Viimeaikoina olen kuullut usein radiossa laulun jossa on tuollainen kertosäe.
Mielessäni olen pohtinut sitä mikä mahtaa olla näiden sanojen todellinen sisältö.

Proosallisella tasolla tämä väite ei tietenkään pidä paikkaansa
sillä tuskinpa nyt isokaan ratsumieslauma pystyisi lampaiden laidunmaita kokonaan pilaamaan.

On siis yritettävä etsiä sanoille merkitystä lyriikan keinoin eli rivien välistä.
En vain ole päässyt tässäkään tarkastelussa alkua pitemmälle.
Mitä mahtaa tämä lause symbolisella tasolla merkitä?

Kenties laulua ei ole käännetty englanniksi siksi että ulkomaalaisille olisi vaikea selittää
muilla kielillä mitä sanoilla tarkoitetaan, valitettavasti se merkitys ei aukene minullekaan.

Millä tavalla virlliset kääntäjät mahtavat tänä iltana selittää eurooppalaisille euroviisupösilöille
mitä Suomen €uroviisubiisin teksti ilmaisee?

Mutta ehkei sillä ole mitään merkitystä.

Mahtaisiko olla kyse metaforasta, jolla tarkoitetaan, ettei lammasmaisilla nahjuksilla ole sinne asiaa, missä tosimiehet puuhastelevat.  Muutenkin kappale on tökerö ja lapsellista machoilua. Minun puolestani euroviisut olisi voinut lakkauttaa jo aikoja sitten.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "reedik"Mahtaisiko olla kyse metaforasta, jolla tarkoitetaan, ettei lammasmaisilla nahjuksilla ole sinne asiaa, missä tosimiehet puuhastelevat.  Muutenkin kappale on tökerö ja lapsellista machoilua. Minun puolestani euroviisut olisi voinut lakkauttaa jo aikoja sitten.

Kappale sopi paremmin sinne jääkieguilun MM-kisojen ottelun loppumusaksi :P

Alien Weird

Lainaus käyttäjältä: "reedik"

Mahtaisiko olla kyse metaforasta, jolla tarkoitetaan, ettei lammasmaisilla nahjuksilla ole sinne asiaa, missä tosimiehet puuhastelevat.

Tämä tulkinta on varsin uskottavan tuntuinen.

Nyt pitää vain ryhtyä miettimään mihin tämä metafora viittaa eli ketkä ovat niitä tosimiehiä ja ketkä ovat niitä nahjuksia joiden pitää väistyä tosimiesten tieltä.  
Tämä tällainen vastakkainasettelu, jos sen ottaisi tosissaan, voisi herättää jonkinlaisia agressioita jotka vosivat koitua näille pojille varsin kohtalokkaaksi.

Nimittäin, jos teräsbetonipojat ajattelevat että he ovat niitä tosimiehiä ja jos minä ajattelen että lampaalla tarkoitetaan minua, niin minun on itsesuojeluvaiston johdattamana suorastaan pakko ryhtyä joihinkin toimiin jolla pyrin estämään sen etteivät teräsbetonin pojat ratsasta minua nurin mennen tullen ja etteivät ne sotke minun laiduntani korskeiden ratsujensa teräskavioiden mylläämänä kuravelliksi.

Keskiajalla tätä sen ajan raskasta kalustoa, eli panssaroituja ritareita suurten sotaratsujen selässä, torjuttiin sillä tavalla että heidän hyökkäysreittinsä miinoitettiin, eli maahan kylvettiin teräviä kiviä ja kolmikulmaisia rautapalloja joihin sotaratsut sitten loukkasivat jalkansa rynnäkössä ja tulivat toimintakyvyttömiksi.

Viisainta olisi siis minoittaa laidun, ennenkuin teräsbetonin sotaratsut tulevat, edelleen samassa metaforassa pitäytyäkseni.











.

Indigo

Älä sure, AW, sinä saisit teräsbetonipojat pyörryksiin helposti ihan vain puhumalla.   :)


Indigo


Alien Weird

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Älä sure, AW, sinä saisit teräsbetonipojat pyörryksiin helposti ihan vain puhumalla.   :)


Indigo


Tämä vanha klisee "puhua pyörryksiin" on myös aika kummallinen sanonta.
Ihmiset ilmeisesti ymmärtävät mitä sillä tarkoitetaan vaikka kirjaimellisesti ottaen,
jos minulla olisi kyky puhua ihmisiä pyörryksiin, minulla olisi käyttöä sairaalan kirurgisella osastolla nukutuslääkärinä,
eikä minun tarvitsisi turvautua narkoottisiin aineisiin.

Mihin asiaan tämä klisee siis oikeasti viittaa?
Voiko ihmisen pään sekoittaa puhumalla?

Tällä tavalla ainakin kauppiaiden uskotaan saavan tavaroitaan myydyksi ja sillä tavalla populistiset politikot hankkivat kannatuksensa.
Voipa ola että eräällä miestyypillä, jota jostain syystä kutsutaan "naissankareiksi",
on kykyä puhua naisten "päät työrälle" niin että naiset pitävät heitä "sankareina".  

Tällaisen "naissankarin" pitää kyllä omata myös jonkinlaista psykologista silmää,
jotta he tietävät millaisia tyyppejä pyörryksiin puhuttava nainen pitää sankareinaan,
voidakseen luoda itsestään tälle "pyörryksiin puhuttavalle" naiselle juuri "oikean" mielikuvan.  

Ehkäpä myös tuollainen sankarityyppi jonka teräsbetonin pojat biisissään itsestään luovat,
on myös joidenkin naisten sankari-ihanne, mutta ei riittävän monen, koska biisi sai vain vähän kannatusta.
Venäläislaulajan itsestään esiin loihtima sankarityyppi oli tällä kertaa suositumpi eurooppalaisten naisten keskuudessa.  

Itse en pysty omaa nais-ihannettani euroviisujen naisesiintyjien joukosta valitsemaan koska jätin tänäkin vuonna kaikki viisuilut väliin, niin esikatselut kuin karsinnat kuin finaalitkin.
Riittävästi käsrsimystä aiheutti siekin kun joutuin niitä uikutuksia joskus pakosta suljetun kamarinoven takaa kuntelemaan.
Minulle tuontyyppisten ohjelmien seuraaminen on jostain syystä pelkkää tuskaa ja kärsimystä.



.

reedik

Olen Indigon kanssa täysin samaa mieltä Alien Weirdin pyörryksiin puhumisen lahjasta, ellei jopa armolahjasta.  AW:n edellinenkin viesti osoittaa vakuuttavasti hän kyvykkyytensä kyseisessä taipumuksessa. On hienoa, mutta joskus myös kadehdittavaa, että ihmisellä on kyky ilmaista itseään vakuuttavasti vaikkei aina niin raskasta sanottavaa olisikaan. Poliitikkoainesta.

Alien Weird

Lainaus käyttäjältä: "reedik"Olen Indigon kanssa täysin samaa mieltä Alien Weirdin pyörryksiin puhumisen lahjasta, ellei jopa armolahjasta.  AW:n edellinenkin viesti osoittaa vakuuttavasti hän kyvykkyytensä kyseisessä taipumuksessa. On hienoa, mutta joskus myös kadehdittavaa, että ihmisellä on kyky ilmaista itseään vakuuttavasti vaikkei aina niin raskasta sanottavaa olisikaan. Poliitikkoainesta.

Minulla on tunne että minua ollaan kehumassa pyörryksiin.
Tottakai minä tiedän tämän homman sillä onhan minut heikkona luonteena aina olut helppo manipoida.
Mutta on siihen manipulaatioon silti aina pakko lähteä mukaan kun sellainen tilaisus harvoin sattuu kohdalle.

Vaikka kehumisen miellyttävä vaikutus onkin juuri yhtä lyhytaikainen
kun mitä se yksi vanha klisee housuihinsa laskemisesta väittää,
niin jatkakaa vain kehumista.  HALUAN PYÖRTYÄ!


.

Indigo

Lainaus käyttäjältä: "Alien Weird"
Minulla on tunne että minua ollaan kehumassa pyörryksiin.
.

Reedik, nyt sinä paljastit heti kaiken! Kun AW sanoo haluavansa pyörtyä, niin eihän sitä saa pyöritettyä enää mitenkään kun se ottaa täyden järkiarsenaalinsa käyttöön ja perustelee kaikki muut tuppisuiksi.
Minä täällä jo olin valmiina ottamaan kopin kun katuu...

Indigo

reedik

Lainaus käyttäjältä: "Alien Weird"HALUAN PYÖRTYÄ!



Siksikö sinä tuolla tavalla heiluttelet päätäsi, kuten teet avattaressasi? Jos kääntelee päätään puolelta toiselle tarpeeksi nopeasti ja riittävän kauan, niin kyllä silloin pyörtyy. Kyllä sinä kehut kestät pyörtymättäkin, mutta kuten sanottu, puhut kyllä toiset pyörryksiin, mutta taidat siitä touhusta itse vain virkistyä.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä