Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Äänimaailma

Aloittaja Aakku, 30.10.07 - klo:11:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

S

Totta kai tiedän, eikä tavata tarvitse - tarkoitan tietenkin tuota kyseistä 'sanahirviötä', muuten voidaan kyllä tavata ja nähdä silloin tällöin jos sopii, vaikka ei ollakaan ihan aina kuuloetäisyydenkään päässä.

Sitäpaitsi kyllä niiden hävittäjien jylinä haja-asutustusalueilla ja taajamissa kuuluu yhtä äänekkäänä siinä missä muuallakin, sen verran kovat desibelit ovat kyseessä. Eikä sitä lentomelua juurikaan pakoon pääse; ellei sitten kaivaudu johonkin syvälle maan alle tunneliin,  suonsilmä ei taida vielä oikein riittää!
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Tolokuton

Lainaus käyttäjältä: "Starseed"Kertokaa hyvät ihmiset, mistä johtuu lämpöpattereiden paukkuminen!

Se alkoi viime keväänä, ja unohdin koko asian kesäksi sulkiessani patterin. Vaan nyt kun lämmityskausi alkoi, niin sama juttu. Päivällä satunnaisia naksutuksia, mutta annas olla kun saan itseni mukavasti yöpuulle niin sitten se alkaa. Naks naks...tasaista naksutusta vaikkapa kymmenen minuuttia. Sitten se harvenee, ja lopulta kun luulen sen lakanneen, niin vielä kuuluu satunnaisia vielä kovaäänisempiä naksahduksia. Sitten se saattaa lakata pitkäksi aikaa kokonaan ja alkaa taas alusta. Jos nukun huonosti, kuulen patterin naksumisen koko ajan korvissani ja se on todella ärsyttävää.
Täällä on selitetty jo tarkasti putkiston lämpölaajentumiset ja patterien ilmavaivat, joten siihen ei ole lisättävää. Sanoit paukkumisen alkaneen keväällä, eikö sitä tosiaan esiintynyt jo talvella (tai muutitko nykyiseen asuntoosi vasta viime keväänä?).
Jos asuit jo aikaisemminkin nykyisessä asunnossasi ja putkiston käyttäytyminen on selkeästi muuttunut lyhyessä ajassa, silloin syy voi tosiaan löytyä pannuhuoneesta. Vaikka putkisto olisi aivan kunnossa, siitä huolimatta vettä haihtuu hiljalleen putkistosta ja sitä täytyy tarvittaessa lisätä.

Kattilalla tai lämmönvaihtajalla on oma painemittari, joka ehkä näyttää paineen nousua silloinkin, kun poltin (tai kaukolämpö) kuumentaa ja laajentaa putkistossa pelkkää höyryä!  Jos ilmanpaine korvaa veden, silloin patterit alkavat paukkua ja jossain vaiheessa lämmityskattilakin... (no, eipäs nyt maalailla haarahäntäisiä seinälle). Putkiston ilmaa siirtyy vähitellen pattereihinkin, eikä janosta karjuvan patterin äänimaailmaa hiljennä silloin edes sen ilmaaminen. Uudemmilla kaukolämmönvaihtimilla on aivan oma vesimäärän mittari, jota valvomalla asia selviää varmasti.

Nämä ovat kokemuksia omakotitalosta. Kerrostaloissa luulen, että samat lait pätevät, mittakaava on vain toinen.
Rajasa kaikella, sano rajasuutari ku rahata jäi

Ztara

Kiitos taas kovasti neuvoista. Se, luin kyllä mitä kirjoitit mutten ymmärrä miten lämpö nousee jos vesi kiertää nopeammin, mutta ei sillä väliä :P . Ja Eukka, äijä ilmasi kyllä patterin. Mutta tulin siihen tulokseen, ettei vanhan talonmiehen tarvitse ihan kaikkea osata korjatakaan, ja soitin asuntotoimistoon ja kerroin tilanteen. Sama juttu on vain talon toisessä päätyhuoneistossa, ei muualla. Lupasivat laittaa tänne ammatti-ihmisen tarkistamaan asiaa, ja ainakaan nyt en kuule mitään ylimääräisiä ääniä patterista, olin päivän juuri poissa kotoa. Ehkäpä ovat saaneet jo vian korjatuksi. Tolokuton, muutin tosiaan tähän asuntoon keväällä, eli en tiedä eikö pauke häirinnyt aiempia asukkaita vai eikö sitä aiemmin edes ollut. Lapsiperhe ei varmaan kuuntele niin tarkkaan naksutuksia, kun on muutakin meteliä ympärillä.

Mutta lentokoneet, se olisi jo ihan kamalaa meteliä!
~~Starseed~~

Everything will be ok in the end. If everything is not ok, it is not the end.

Indigo

Lainaus käyttäjältä: "Starseed"Kiitos taas kovasti neuvoista. Se, luin kyllä mitä kirjoitit mutten ymmärrä miten lämpö nousee jos vesi kiertää nopeammin, mutta ei sillä väliä :P .

Suokkis pelottelee niin... vai olikos se se Tolokuton puhuja, että kohta minun pitää pyytää joku talkkariksi sopiva tutkimaan tuota minun pellettipoltintani... alkoi juuri huolestuttaa, että jotta onko siellä vettäkään riittävästi?... mistäs sen näkee... :shock:  , jostain mittarista kai, oivoi. Oli meinaan vesi hetken aikaa vähissä tällä kylällä viimeviikolla kun tienrakentajat kai olivat tärvelleet vesiputkea jossain tuolla kauempana. :shock:  :shock: Tuli sitten yhtäkkiä mieleen linja-autossa kun olin lähtenyt töihin, että mitäs -  siellä poltin posottaa täysillä ja jos kattilassa ei ole vettäkään kun pojat olivat ehtineet käydä suihkussa jo... huokaus. Ei ole tullut muuten selvitettyä itselleni, että mikä vesi kiertää ja missä....   Oli talo kuitenkin pystyssä kun tulin kotiin.

Ainiin pohdittava kysymyksesi, Starseed, jos vesi kiertää nopeammin niin kerkiääkös se siinä välillä useammin sinne lämpökattilan luokse jolloin myös lämpiää...?  :roll:  ...kamalasti on pohdittavia asioita elämässä...

Onneksi lattiaputket eivät ainakaan pauku ja kolise. Pattereita on tällä hetkellä vain yksi eteisessä.. mutta sekään ei lämpiä kun pitäisi hankkia semmoinen ilmausavain jostain. Tai sitten se talkkari.

Lainaa
Mutta lentokoneet, se olisi jo ihan kamalaa meteliä!

Juuri tuossa yksi jyristi ohi, mutta en olisi kai huomannut jos et olisi huomauttanut. Yöllä ne eivät ainakaan häiritse koska nukun. Ei taida olla aina helppoa olla herkkäuninen.

Indigo

Ztara

Lainaus käyttäjältä: "Indigo".
Ainiin pohdittava kysymyksesi, Starseed, jos vesi kiertää nopeammin niin kerkiääkös se siinä välillä useammin sinne lämpökattilan luokse jolloin myös lämpiää...?  :roll:  ...kamalasti on pohdittavia asioita elämässä...

No niin on asioita niin paljon..ihan liikaa. Tuo selityksesi kuulostaa minusta kovin loogiselta.

Minä muuten tarkistin tänään ensimmäistä kertaa elämässni autosta öljyt. En osannut edes nokkapeltiä avata, takalaatikko pamahti auki kun luulin olevani oikeassa napissa kiinni. Piti oikein ohjekirja hakea hansikaslaatikosta, ja sekin oli saksaksi  :cry: . Osasin sitten kuvan perusteella hakea avauskahvan ratin alta, yes! Oli alaviivassa öljy, pitänee mennä huomenna huoltsikalle. En uskaltanut laittaa tuulilasinpesunestettäkään lisää, kun siellä oli kaksi muovisäiliötä, yksi kummallakin puolella moottoria...toinen isompi ja toinen hiukan pienempi. Veikkasin kyllä suurempaa säiliötä, mutta jätin homman kesken. Pitää kai palata tuohon asiaan huomenna ja tutkia lisää sitä ohjekirjaa. Huokaus.

Osaatko sinä tarkistaa autostasi öljyt? Satku vetoa ettet osaa  :D !
~~Starseed~~

Everything will be ok in the end. If everything is not ok, it is not the end.


Indigo

Lainaus käyttäjältä: "Starseed"

Osaatko sinä tarkistaa autostasi öljyt? Satku vetoa ettet osaa  :D !

:D  :D  jaa-a hmmm, satku on kyllä iso summa :D  . Mutta rehellisyyden nimissä minun pitää vastata, että en ole kokeillut.   MUTTA  :lol:  olen KATSELLUT kaksi, eikun kolme kertaa. Niin että VOISIN osatakin. Pitääköhän minun kokeilla huomenna  :)  Lasketaankos sitä sillon enää? Oikeastaan jos osaan huomenna niin eikös se tarkoita että osaan tavallaan jo tänäänkin  :roll:  ? Saattaahan olla, että olen aivan ERITYISEN taitava tarkistamaan ölyjä....  ...se konepelti kyllä hiukka huolestuttaa :roll: , mutta suurinpiirtein tiedän suunnan mistä vipu voisi löytyä...

Mutta pissapojan nestesäiliö... miksi autot tehdään niin monimutkaisiksi?

Oikeastaan henkilökohtainen autonkuljettajakaan ei olisi hassumpi juttu. Semmoinen joka vaihtaisi myös öljyt.

Indigo

Perjantai

Minulla on ratkaisu tuohon S:n ja I:n  auto-ongelmaan suhtkoht uusi auto alle....Uudessa on "pakkohuollot" tai takuu lakkaa :wink:  
En ole nähnyt muuta ratkaisua asiaan,koska tarvitsen autoa päivittäin :roll: Monenlaista osaan tehdä,mutta autoihin en koske,kuin sisätiloissa ajaessa korkeintaan :shock:

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Perjantai"Minulla on ratkaisu tuohon S:n ja I:n  auto-ongelmaan suhtkoht uusi auto alle....Uudessa on "pakkohuollot" tai takuu lakkaa :wink:  
En ole nähnyt muuta ratkaisua asiaan,koska tarvitsen autoa päivittäin :roll: Monenlaista osaan tehdä,mutta autoihin en koske,kuin sisätiloissa ajaessa korkeintaan :shock:

Starseed, Indigo ja Perjantai [esiintymisjärjestyksessä] - öljyn tarkistus / lisääminen, sekä pissapojan täyttö [talvella reippaasti Lasol:a sekaan ettei jäädy] ei voi olla noin vaikeaa --> auton käsikirjassa kerrotaan yleensä kera kuvien [ :D ] missä lasinpesunesteen säiliö, öljytikku ja moottorin päällä [yleensä] oleva korkki, josta öljyä tarvittaessa hissukseen lisäillään, ovat. Hissukseen välillä tikulla tarkistaen, ettei tule liikaa. Myös jäähdytysnesteen määrän voi helposti tarkistaa muovisesta paisuntasäiliöstä - nestepinnan on hyvä olla min. ja max. merkintöjen välillä. Ei tällaisiin toimiin mitään ulkoista apua tarvita...

P.S. Se öljytikku pyyhkäistään ensin vaikka talouspaperilla puhtaaksi ja sitten katsotaan :P - siinäkin on min./max. merkit ... suositellut rengaspaineet taas löytyvät auton käsikirjasta. Sopimaton rengaspaine aiheuttaa epätasaisen kulumisen. Ne renkaat kuluvat ajettaessa ... ihan totta :lol:

P.P.S. Harrastin talviurheilua ajelemalla lumikelillä kesärenkailla kun kotiutuessa oli jo lähes pimeää ja aamulla ei viitsinyt nousta liian aikaisin - sekin homma menee kotikonsteilla --> autoissa on tunkki [asetteluohjeet niinikään käsikirjassa] ja jonkinsortin mutterien aukaisu/kiinnityslaite :roll:
  • Muistettavaa : ykkönen päälle ja käsijarru myös, ettei auto lähde omia aikojaan liikkeelle.

    P.P.P.S. Ns. oikeakätiset mutterit kiristetään myötäpäivään ja avataan vastapäivään - kovin tiukassa jos on, voi jykevähköllä jalkineella potkaista :D ... sellaisilla nirunarukengillä tätä ei ole hyvä tehdä.

    Loppusanoina voin todeta, että te tytöt olette aikas ihaneja :oops:

    Tästä kukkakimppu kullekin ...

  • Tiistai

    Onko noita varasto Aakulla ja saako niitä, vaikka osaisi tarkistaakin auton öljyt?

    Perjantai

    Kiitokset Aakulle  kun muistat outonaisia :lol:
     
    Hyvin seikkaperäinen selostus tulikin auton huollosta...mutta...mutta...kun ei se huolto kiinnosta ja sanon tämän kaikkien kauhuksi....että mielestäni miehet ovat sitä varten,että voivat huoltaa perheen autot :wink:
    Meillä kun ei näytä miehilläkään suurempaa kiinnostumista huoltoon olevan...niin olen ratkaissut asian uusimalla auton tietyn ajan välein.

    Pikavastaus

    Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
    Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

    Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

    Nimi:
    Sähköposti:
    Varmistus:
    Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

    Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä