Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Asiaa pienestä, mutta vähäväkisestä foorumistamme

Aloittaja Aakku, 26.11.07 - klo:11:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "ville"Mun mielestäni täysi varmuuskopiointi pitäisi kuulua palveluun ilman erillistä "tilausta". Eräällä toisellakin foorumilla tuli ongelmia sen takia, kun serverit tilttas eikä palvelussa ollut varmuuskopiointeja. Tosin sivuston perustanut hemmo oli itse ottanut niitä varmuuskopioita, joten kadotimme jutut vain parin viikon ajalta. Mutta silti.

Niin sen minustakin pitäisi kuulua - siksipä kyselin asian perään :)

Tuli näemmä vastaus :

"Suora MySQL-kantojen varmuuskopiointi on tarkoitus ottaa käyttöön joskus ensi vuoden alussa. Nykyisin kantojen varmuuskopiointi onnistuu tekemällä säännöllisesti dump-tiedoston kannan sisällöstä omaan kotikansioon, joka sitten varmuuskopioidaan tuonne järjestelmään."

Nyt olen ottanut pari kertaa viikossa varmuuskopiot tietokannasta omalle koneelleni - muutan täten käytäntöä ... käy nopeamminkin noin.

ville

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"Nyt olen ottanut pari kertaa viikossa varmuuskopiot tietokannasta omalle koneelleni - muutan täten käytäntöä ... käy nopeamminkin noin.

Kätevä olisi joku cron-skripti, joka suorittaa tuon automaagisesti. Itse olen tuommoista joskus käyttänyt. Nykyisessä työpaikassa ei tartte, kun backupit on toisen henkilön vastuulla.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "ville"Kätevä olisi joku cron-skripti, joka suorittaa tuon automaagisesti. Itse olen tuommoista joskus käyttänyt. Nykyisessä työpaikassa ei tartte, kun backupit on toisen henkilön vastuulla.

Jo vain olisi ... kun joku osaisi sellaisen palvelimelle tehdä :D Nyt homma käy manuaalisesti, eli kirjaudun sisään ja käsken tekemään varmuuskopion ... Tai suoraan omalta koneelta annan käskyn tehdä sellainen ja siirtää omalle koneelle... Siinä skriptissä tulisi olla myös sellainen ominaisuus, että uudemman varmuuskopion valmistuttua se poistaisi edellisen.

ville

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"Jo vain olisi ... kun joku osaisi sellaisen palvelimelle tehdä :D Nyt homma käy manuaalisesti, eli kirjaudun sisään ja käsken tekemään varmuuskopion ... Tai suoraan omalta koneelta annan käskyn tehdä sellainen ja siirtää omalle koneelle... Siinä skriptissä tulisi olla myös sellainen ominaisuus, että uudemman varmuuskopion valmistuttua se poistaisi edellisen.

Varmaan esimerkkejä skripteistä löytää helposti. Periaatteessahan siihen tulee vain samat komennot kuin käsipelilläkin. Itekin voisin semmoisen skriptin kyhätä, kun tästä tervehdyn. Ei oikein saa mitään aikaiseksi nyt. Tietty sitä pitää ensin testata, jottei tule susi.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "ville"Varmaan esimerkkejä skripteistä löytää helposti. Periaatteessahan siihen tulee vain samat komennot kuin käsipelilläkin. Itekin voisin semmoisen skriptin kyhätä, kun tästä tervehdyn. Ei oikein saa mitään aikaiseksi nyt. Tietty sitä pitää ensin testata, jottei tule susi.

Tuossa on ajatusta enemmän kuin tarpeeksi - jos osaat, niin tee ... kunhan tervehdyt :)

Kävin vilkaisemassa, että mitä palvelimen cPanel:ssa sanotaan - nyt ei käyttöjärjestelmästä ole mainintaa, mutta aiemmin siellä luki, että pyörii Linuxilla [Red Hat] kuten useimmat palvelinkoneet. Tuskinpa sitä on vaihdettu - korkeintaan päivitetty.

Jos sellainen automaattinen - ja vanhan varmuuskopion poistava - varmuuskopiointiskripti syntyy, niin pitää kysyä, että minne kansioon palvelimelle se on laitettava, että tekee sen mitä pitääkin...


ville

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"Jos sellainen automaattinen - ja vanhan varmuuskopion poistava - varmuuskopiointiskripti syntyy, niin pitää kysyä, että minne kansioon palvelimelle se on laitettava, että tekee sen mitä pitääkin...

Se asennetaan crontab-komennolla, joka sijoittaa sen oikeaan paikkaan. Mutta siulla pitää olla lupa käyttää tuota komentoa. Katso 'man crontab'. Siellä on selostettu tähän tapaan:
If the cron.allow file exists, then you  must  be  listed  therein  in
      order  to be allowed to use this command.  If the cron.allow file does
      not exist but the cron.deny file does exist,  then  you  must  not  be
      listed in the cron.deny file in order to use this command.  If neither
      of these files exists, only the super user will be allowed to use this
      command.


Työkoneellani on juuri tuo cron.deny-tiedosto /etc-hakemiston alla, ja tiedosto on tyhjä. Tarkoittaa sitä että kaikki saavat käyttää crontabbia mielin määrin.

Itse asiassa backuppien tekemiseksi pitää cronilla ajaa se varsinainen shell script, joka suorittaa työn. Se taas voi sitten olla ihan missä vain.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "ville"Työkoneellani on juuri tuo cron.deny-tiedosto /etc-hakemiston alla, ja tiedosto on tyhjä. Tarkoittaa sitä että kaikki saavat käyttää crontabbia mielin määrin.

Itse asiassa backuppien tekemiseksi pitää cronilla ajaa se varsinainen shell script, joka suorittaa työn. Se taas voi sitten olla ihan missä vain.

Aaarghhh ... tässä joutuu opiskelemaan tätäkin :lol: Jossainvälissä pitäisi, arvelen näin, ehtiä tekemään sitä nk. palkkatyötäkin :roll:

P.S. Latasin äsken tämän iltapäivän varmuuskopion serveriltä omalle koneelleni ja koosta päätellen, tutkin vielä sisältöä, siinä olisi myös koko tietokantakin.

ville

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"Aaarghhh ... tässä joutuu opiskelemaan tätäkin :lol: Jossainvälissä pitäisi, arvelen näin, ehtiä tekemään sitä nk. palkkatyötäkin :roll:

sama vika. Olen vaan sen verran kipiän kränä, ettei jaksa palkkatyötä tehdä kuin pienissä pätkissä.

Tsekkaa nyt ihmeessä sieltä serveriltä, onko /etc-hakemistossa cron.allow- tai cron.deny-tiedostoa. Jos on jälkimmäinen ja vain se, ja se on tyhjä, olet voittaja. Muussa tapauksessa joudut neuvottelemaan asiasta palveluntarjoajan kanssa.

Sitten onkin ite asiassa aika helppo tehtävä tuo varmuuden kopiointi cronilla. Luot ensin yhden tiedoston, jonka nimi on vaikka mycron.txt, jonka sisällä lukee:

0 3 * * * /home/user1/varmuus

korvaa tuo /home/user1 kotihakemistosi nimellä. Siellä serverillä.

Sitten luot toisen tiedoston nimeltä "varmuus", jonka  sisällä lukee tämäntapainen teksti:

#!/bin/sh
/usr/bin/mysqldump -uusername -ppassword db_name | gzip -c > /home/user1/dump/mysqlbackup_`date +%m_%d_%y`.gz

Jos jätät tuon päivämäärän pois dumppaustiedoston nimestä pois, niin sitten se korvaa aina vanhan varmuuskopion uudella. Siis näin ikään:

#!/bin/sh
/usr/bin/mysqldump -uusername -ppassword db_name | gzip -c > /home/user1/dump/mysqlbackup.gz

Löysin tuon ylemmän muodon netistä. Varmista että dump-hakemisto on olemassa, tai anna joku toinen nimi sille.

Tuo tiedosto "varmuus" pitää lisäksi olla suoritettava tiedosto. Sen saa aikaa komennolla "chmod u+x varmuus".

Tämän jälkeen pitää vain käyttää crontabilla tuo tiedosto mycron.txt:

crontab mycron.txt

Luulis toimivan.  :lol: Kolmelta aamulla, eli suden hetkellä, siis suorittaa työt tuo.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "ville"Tsekkaa nyt ihmeessä sieltä serveriltä, onko /etc-hakemistossa cron.allow- tai cron.deny-tiedostoa. Jos on jälkimmäinen ja vain se, ja se on tyhjä, olet voittaja. Muussa tapauksessa joudut neuvottelemaan asiasta palveluntarjoajan kanssa.

Tuon muun tekstin kopsasin varoiksi talteen.

Tarkastelin, mutta /etc :ssa ei ollut kumpaakaan mainitsemaasi ... ?!

ville

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"Tarkastelin, mutta /etc :ssa ei ollut kumpaakaan mainitsemaasi ... ?!

Siinä tapauksessa vain superjuuserilla on oikeus käyttää cronia. Luulis nyt että haluaisivat kuitenkin tukea tämän käyttöä, jos kerran tietokannoista kehotetaan tekemään varmuuskopiot säännöllisesti itse. Jotkut voi kyllä olla penseitäkin. En tiedä, mitä tihutöitä cronilla sitten saisi aikaiseksi, jos olisi oikein tumpelo käyttäjä.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä