Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

"Lipsumisia!

Aloittaja allekirjoittanut, 07.12.07 - klo:14:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

allekirjoittanut

Liitän S:n viimeisimmän kirjoituksen dialogista johon "lipsahdimme":

Lainaus käyttäjältä: "S"Tottakai sukupuoli ja sukujuuriensa tiedostaminen kuuluvat ihmisyyteen, joskus vähän liiankin kanssa, koska ne ovat kiinteä osa geneettisestä ja kulttuurista perimäämme. Tarkoitin enemmänkin sitä, että ihmisten välisessä kommunikaatiossa niille ei joka suhteessa pitäisi antaa tiettyä itseisarvoa, joka vain lisää useissa tapauksissa sukupuolten välistä jaottuneisuutta ja epätasa-arvoa. Tästä seuraa yleensä myöskin yksisuuntaista eriarvoisuutta, ja yhdenvertaisuuskaan ei aina toteudu oikeudenmukaisesti kaikilta osin.

Itse en jaottele, määrittele enkä arvota ihmisiä näillä kyseisillä perusteilla, vaikka yleisesti niin ehkä tehdäänkin lähes joka paikassa. Pyrin olemaan ennen kaikkea ihminen ja persoona, enkä niinkään keskity sukupuoli-määritteisiin, kulttuurisiin taustoihin, ulkoiseen statukseen ja asemaan, tai sen ahtaisiin ehdollistuneisiin ja opittuihin rooleihin. En kiihkoile isänmallisuudella enkä juurillani, sillä kansallismielisyys, fanaattisuus ja äärimmäisyydet missään asioissa eivät koskaan ole hyväksi.

Minulle itseisarvo on kunkin merkittävyyden arvo jo sinänsä, eikä tuon merkittävyyden arvostaminen suinkaan aiheuta epätäsa-arvoa, vaan enemmänkin päinvastoin.

Esimerkki: Edessäsi seisoo nainen ja mies. Sinulta kysytään kumpi noista kahdesta on nainen. Sinä tiedät kumpi. Oliko kysymys sukupuolten jaottelusta johtuen epäoikeudenmukainen tai muuten sukupuolten tasa-arvoa loukkaava ?

Myös kulttuuriset taustat on hyvä tiedostaa jotta voisi paremmin ymmärtää eri kulttuurin sisällä kasvaneen omaa arvomaailmaa. Monet "moraaliset tabumme tai hyveemme" ovat meille tosiasioita koska yhteiskunta ympärillämme pitää niitä "pahoina tai hyvinä asioina".

Esimerkki. Muslimeille alkoholi on pahasta, meidän kulttuurimme kieltää gannabiksen nauttimisen rikosoikeudellisen sanktion uhalla. Määrittely on siten jopa toivottavaa, tai saattaa käydä niin että "häkki heilahtaa" kun ei tunne kulttuurin sisäisiä normeja.

Eikä itsenäisyyspäivän viettäminen tarkoita että niin tekevä olisi fanaattinen kansallismielisyydessään. Ettet vain ole "lipsahtanut"  lokeroimaan muita :)  ?

Me "käsitämme" tiedostamiamme asioita vain määritellessämme kokemuksiamme joita tiedostamme. Se olemmeko ymmärtäneet kokemamme totuuden mukaisesti, on sitten toinen asia.

rapevainaa

viimeisimmän kirjoituksen dialogista johon "lipsahdimme":

Lainaus käyttäjältä: "S"Tottakai sukupuoli ja sukujuuriensa tiedostaminen kuuluvat ihmisyyteen, joskus vähän liiankin kanssa, koska ne ovat kiinteä osa geneettisestä ja kulttuurista perimäämme. .

Mielenkiintoinen näkemys.

Elämän tarkoitus on lisääntyä.
Miehellä ja naisella on ristisiitokseen tarvittavat välineet.

Ristisiitoksella luonto pyrkii siihen, etä jälkeläiset ovat genomiltaan kirjavia ja siitä saadaan raakla-ainatta luonnonvalintaan.

.
Lainaa
Tarkoitin enemmänkin sitä, että ihmisten välisessä kommunikaatiossa niille ei joka suhteessa pitäisi antaa tiettyä itseisarvoa, joka vain lisää useissa tapauksissa sukupuolten välistä jaottuneisuutta ja epätasa-arvoa. .

Kalakin liikkuu vain syödäkseen ja naidakseen.

.
Lainaa
Itse en jaottele, määrittele enkä arvota ihmisiä näillä kyseisillä perusteilla, vaikka yleisesti niin ehkä tehdäänkin lähes joka paikassa. Pyrin olemaan ennen kaikkea ihminen ja persoona, enkä niinkään keskity sukupuoli-määritteisiin, .

Eikö olisi korkea aika. Ennen vanhaan oli tapana että heimosodissa miehet tapettiin ja naiset otettiin orjiksi., Naiset tekivät työt ja syynnyttivät voiottajalle jälkeläisiä, joissa siis oli 50% voittajan geenejä.


.
Lainaa
Esimerkki: Edessäsi seisoo nainen ja mies. Sinulta kysytään kumpi noista kahdesta on nainen. Sinä tiedät kumpi. Oliko kysymys sukupuolten jaottelusta johtuen epäoikeudenmukainen tai muuten sukupuolten tasa-arvoa loukkaava ? .

Sukupuolten tasa-arvo? Mikä se sellainen on?  Kun eivät miehetkään ole tasaarvoisia keskenään niin miten sitten nainen ja mies?

.
Lainaa
Eikä itsenäisyyspäivän viettäminen tarkoita että niin tekevä olisi fanaattinen kansallismielisyydessään. Ettet vain ole "lipsahtanut"  lokeroimaan muita :)  ?.

EI varmasti tarkoita.  Muita kananttaa lokeroioda sitä vauhtia kuin ehtii. Ei mee hukkaan. Pitää kuitenkin varoa etti ne lokerot lyö takaisin.


.
Lainaa
Me "käsitämme" tiedostamiamme asioita vain määritellessämme kokemuksiamme joita tiedostamme. Se olemmeko ymmärtäneet kokemamme totuuden mukaisesti, on sitten toinen asia.
.[

Ihmisen mieli määritellään terveeksi silloin kun on realiotinen käsitys itsestään.

Kyllä me kaikki olemme käsittäneet kokemamme totuuden mukaisesti. Meillä kaikilla vaan on oma totutemme.

Hmm. Täytyy vilkaista taas UuPeeÄmmää. Siis tosiasioita.  - No piti sen verran odottaa, että nousu meni yli nelosen. 4,06 päivä plussalla  tällä kellon lyömällä.

Niin, raha on sellainen asia jolla voidaan yhteismitata erilaisia totuuksia. Jos on plussaa niin se on tosifaktaa.

50% alas on sama kuin 100 % ylös niin päästään samaan. Revi siitä.

.

.

allekirjoittanut

Lainaus käyttäjältä: "Rape"
Lainaa
outopoika:
Eikä itsenäisyyspäivän viettäminen tarkoita että niin tekevä olisi fanaattinen kansallismielisyydessään. Ettet vain ole "lipsahtanut"  lokeroimaan muita :)  ?

EI varmasti tarkoita.  Muita kananttaa lokeroioda sitä vauhtia kuin ehtii. Ei mee hukkaan. Pitää kuitenkin varoa etti ne lokerot lyö takaisin.

Ettei huomaa olevansa väärässä lokeroidessaan ?

Ei oppi ojaan kaada :) Hyvä on siten lokeroida ja omastansa oppia.

Lainaa
Lainaa
Me "käsitämme" tiedostamiamme asioita vain määritellessämme kokemuksiamme joita tiedostamme. Se olemmeko ymmärtäneet kokemamme totuuden mukaisesti, on sitten toinen asia.

Ihmisen mieli määritellään terveeksi silloin kun on realiotinen käsitys itsestään.

Valta-osa määrittää kuten Pongaaja muutamalla lauseella kertoi (Psykologia määrittelee normaalin rajat suhteessa yhteiskuntaan; vapaasti lainaten).

Lainaa
Kyllä me kaikki olemme käsittäneet kokemamme totuuden mukaisesti. Meillä kaikilla vaan on oma totuutemme.

Niin minäkin uskon. alusta asti ja loppuen lopuksi me ajattelemme tietävämme koska me uskomme tietävämme. Tiedämmekö me todella, sitä minäkään en tiedä mutta arven ymmärtäväni oikein.

LainaaHmm. Täytyy vilkaista taas UuPeeÄmmää. Siis tosiasioita.  - No piti sen verran odottaa, että nousu meni yli nelosen. 4,06 päivä plussalla  tällä kellon lyömällä.

Niin, raha on sellainen asia jolla voidaan yhteismitata erilaisia totuuksia. Jos on plussaa niin se on tosifaktaa.

50% alas on sama kuin 100 % ylös niin päästään samaan. Revi siitä.

Jos kykenet todistamaan yhtälösi tosiasiallisuuden nostan hattuani sinulle. Minä havaitsen kasvua tapahtuvan joka-tapauksessa, sinussakin :)

Rahalla on oma merkitys-"itseis"-arvonsa, sillä raha on se öljy joka saa sivilisaation rattaat pyörimään...kohti parempaa hyvinvointia ?





.

allekirjoittanut

Lainaus käyttäjältä: "outopoika"

Jos kykenet todistamaan yhtälösi tosiasiallisuuden nostan hattuani sinulle. Minä havaitsen kasvua tapahtuvan joka-tapauksessa, sinussakin:)

.

Pyydän anteeksi "tietäväisyyttäni sinusta", sillä enhän minä voi sanoa tuntevani sinua :)

Uskon sinunkin kasvavan kuten uskon minunkin :)

Kun me molemmat katsomme taaksemme, me tiedämme tänään eiliseen nähden jo kasvaneemme.

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: "outopoika"
Lainaus käyttäjältä: "outopoika"

Jos kykenet todistamaan yhtälösi tosiasiallisuuden nostan hattuani sinulle. Minä havaitsen kasvua tapahtuvan joka-tapauksessa, sinussakin:)

.

Pyydän anteeksi "tietäväisyyttäni sinusta", sillä enhän minä voi sanoa tuntevani sinua :)

Uskon sinunkin kasvavan kuten uskon minunkin :)

Kun me molemmat katsomme taaksemme, me tiedämme tänään eiliseen nähden jo kasvaneemme.


Niin, kuka sitä itseään tuntisi...

.
Ei noista muiden puheista kannata välittää.


THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: "Rape"


50% alas on sama kuin 100 % ylös niin päästään samaan. Revi siitä.

.


Se on tuo X % vähemmän ja sit X % enemmän useimmille täysin käsittämätön asia. Yhtä käsittämätön, kuin se, että edestakaisella matkalla on yhtä paljon ylä- ja alamäkiä, mikäli kuljetaan samaa reittiä. Rapen esille ottamassa prosenttilaskussa alamäki/alamäki-teoreema ei päde, koska perusarvo välillä vaihtuu.

.
Ei noista muiden puheista kannata välittää.

allekirjoittanut

Lainaus käyttäjältä: "se"
Lainaus käyttäjältä: "Rape"


50% alas on sama kuin 100 % ylös niin päästään samaan. Revi siitä.

.

Rapen esille ottamassa prosenttilaskussa alamäki/alamäki-teoreema ei päde, koska perusarvo välillä vaihtuu.

.


Jos perus-arvot vaihtuvat tai muuntuvat....:)

S

Lipsutaan nyt sitten oikein kunnolla kun on heikoille jäille lähdetty. Asioita voi tietysti aina kärjistää ja hakea ääripäitä, siitähän se rakentava keskustelu yleensä syntyy jos on syntyäkseen. Mutta 'totuus' näyttäytyy ja asettuu usein ihmisistä riippuen omakohtaisten ilmiöiden välimaastoon, kullekin tietysti aina ensisijaisesti subjektiivisten omien kokemusten ja näkemysten kautta realisoituna. Joku toinen näkee maailman mustavalkoisena, itse näen sen monimuotoisena väreissä, ja kirjavasti sitä myöskin toteutan sen eri muodoissaan, luontevassa symbioosissa luontoni kanssa.

Kuten jo aiemmin totesin; että en arvota ihmisiä niinkään niiden fyysisten ja henkisten ominaisuuksien ja sosiaalisen statuksenkaan mukaan, pätee käytännössä edelleen joka suhteessa. Minulle ihmiset ovat tasaveroisia; en vertaile itseäni muihin, enkä liioin aseta ketään toisen ylä- tai alapuolelle. Sitä ei muuta miksikään sekään, että jotkut muut ajattelevat ja arvottavat asioita toisella tavalla.  Jokaisella on vapaus ajatella ja elää omalla tavallaan ja tyylillään. Se on ihmisyyden perusoikeus ja siitä oikeudesta pidän itsekin kiinni henkeen ja vereen.

Kyseenalaistaminenkaan ei ole minulle mikään itsetarkoitus; vaikka näenkin maailman hiukan eri vinkkelistä kuin tavallisesti on totuttu näkemään. Sehän on juuri sitä moniarvoisuutta ja rikkautta, kun ei kulje massan mukana ja niele pureksimatta kaikkea mitä ulkopuolelta yritetään 'yleisenä totuutena' ja valmiina pullamössönä syöttää. Aivopesu ja manipulointi ei ole tuottanut kohdallani minkäänlaista tulosta, ja olen siitä jopa ylpeä. Olen ajanut omaa linjaani alusta pitäen, ja se pitää niin kauan kunnes henki tässä vankassa kuoressa pihisee.

Minulle ei 'väkinäiset' perinteiset arvot; mm. lisääntyminen, parisuhde, ydinperhe yms. luutuneet tapakulttuurin jäänteet merkitse itsesisarvoina paljon mitään. En ota myöskään vaikutteita ulkopuolisista lähteistä, vaan olen kehittänyt aikojen saatossa oman tyylini elää. Elämäni rullaa kaikesta huolimatta mutkattomasti omalla painollaan, siitäkin huolimatta että muut elävät toisin ja toteuttavat elämisessän ja toimissaan omia intressejään.

Elämänasenteeni ei ole muilta pois, enkä halua myöskään estää kenenkään muidenkaan toteuttamasta oman näköistään elämää. Valinnanvapaus niin ajattelussa kuin käytännön toimissakin on kaiken perusta, ja siihen on annettava kaikille yhtäläiset oikeudet, kunhan ei aiheuta toiminnallaan kenellekään haittaa tai vahinkoa. Maailmankuvani perustuukin pitkälti eettiseen oikeudenmukaisuuteen ja vapaaseen humaaniseen ajatteluun. Moraalisäännöt ja tiukan kaavamaiset asenteet ja ennakkoluulot eivät siis istu tähän kuvioon millään muotoa. Ne ovat usein aikansa eläneitä munaisjäänteitä, ja niiden tilalle voi kehitellä omiakin tapoja toteuttaa itseään. Onneksi on itse etuoikeutettu toteuttamaan näitä pyrkimyksiä inhimillisesti ottaen omassa käytännön elämässäänkin.
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

allekirjoittanut

Minullakin on oma monologini.

Minäkin olen, kuka sinä olet ?

THL tiedottaa

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä