Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

"Lipsumisia!

Aloittaja allekirjoittanut, 07.12.07 - klo:14:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Indigo":)  Kiitos, tiesinhän että saan sinulta vastauksen. Kiitos siitä, että tiedät niin paljon. Sinä et aina vain heti huomaa mikä on tärkeää. Vaikeinta elämässä on minun mielestäni keksiä oikeat kysymykset, jotta saisi vastauksen asioihin joita pohtii. Nykymaailmassa on niin mahdottoman paljon tietoa, että mikään aika ei riitä kahlaamaan kaikkea tietoa läpi. Eikä ymmärryskään.

Olkaatten hyvä :) En minä oikeastaan tiedä paljoa mitään - minulla on töissä, työhuoneessani, seinätaulu, jossa lukee "Työni on huippusalaista, en itsekään tiedä siitä juuri mitään" ... Mitä kysymysten keksimiseen tulee, totean sinun olevan siinä etevä ... osaat keksiä erittäin vaikeita kysymyksiä :P

LainaaMiksi se ei ole tärkeää?

Koska se kiteisyys, kiderakenne, on kiinteän aineen ominaisuus - esimerkiksi jäätyvällä vedellä ei ole valinnanvaraa ... "Heps - menisinkö kiteiseen muotoon, vai jäisinkö amorfiseksi" :D

LainaaOnko tärkeää, että ihminen hakeutuu muiden ihmisten pariin ja vuorovaikutuksellaan aiheuttaa ainutlaatuisia kokoonpanoja ryhmässä, joka on yhden ihmisen ympärillä? Jos sanon, että olen "ainutlaatuinen ja erityinen", mutta en kerro millätavoin olen sitä; mistä muut tietävät rakentua ympärilleni? Jos sanon muiden olevan ehkä yleisesti ottaen ajattelevia yksilöllisiä ihmisiä, millä asialla todennan sen? Jos muut ihmiset ympärilläni ovat vain samanlaisia kuin itse olen, kuinka voisin tunnistaa itseni? Kuinka voisin tietää olevani ainutlaatuinen ja erityinen? Jos joku tapa on vaikeaa, eikö ole silloin tärkeää hakeaa helpompi reitti toteuttaa asioita?

Joskus aikanaan, taisi olla sillä ilmaisella alustalla, pähkäiltiin oman paidan hommaamista. Siihen ehdotettiin mm. tekstiä "Olen outo" - samaa paitaideaa voidaan kehitellä edelleen ... lisätään vielä sanat "Olen outo ja ainutlaatuinen", jolloin asia välittyy tyhmempäänkin päähän. Tai ei kai tyhmempään - kovempaan vain.

LainaaOlen kiitollinen, että helpotat vuorovaikutustamme pidättäytymällä matemaattisista esitystavoista, juuri siksi kysyin juuri sinulta. Esität asiat yksinkertaisen helposti ja ymmärrettävästi, joka on aina kaikkein vaikein tapa toteutettavaksi. Se vaatii sekä loogista, että psykologista ymmärtämistä. Jos maailmassa olisi enemmän sen kaltaisia ihmisiä voisimme saada aikaiseksi vaikka kuinka erityisiä lumikiteitä.

8) Toiselle käpystikolle olisin kirjoittanut eritavoin - käpyisteille matematiikka on sellainen universaali kieli. Olen joskus opiskellut nk. Fouriermuunnoksiin liittyviä kikkoja venäjänkielisestä kirjasta :lol: vaikken vennäästä ymmärrä kuin muutamia sanoja - tietyt kaavat kun näki, niin se kertoi oleellisimmat asiat ja sitten pystyin vääntämään niistä ohjelmaa, joka laski haluamiani asioita

LainaaJos emme tee itseämme ymmärrettäviksi toisillemme vaan sanomme vain "olevamme" erityisiä, ilman, että kerromme millaisista asioista erilaisuutemme koostuu, ilman että löydämme omia voimavarojamme ja tuomme niitä näkyviksi olemme kuin puro joka lirisee, joki joka virtaa yhtenäisenä, meille hallitsemattomana vesimassana pitkin joenuomaa mereen. Voihan se olla niinkin, mutta sanon syntyneeni tänne koska joenuomia muutetaan.

Sinä osaat sanoa taiteilijana nämä asiat paljon sulavammin kuin minä, käpyisti - meinasin sanoa, että voisitkin alkaa opettamaan minua, mutta ujo kun olen, en vielä kehtaa sanoa :oops:

LainaaJokainen ihminen, joka on syntynyt tänne erityisenä yksilönä on minusta velvollinen liittämään oman erityisyytensä myös muiden ihmisten erityisyyteen ja niin kasvattaen vuorovaikutuksellaan erityislaatuisia Lumitähtiä. Lumitähtiä joista voi syntyä asioiden osuessa kohdalleen, esim. pakkasen, mitä kauniimpia Jääkukkia.

Jossainmäärin käsittääkseni tätä teemme täällä Outomaalla päivittäin, ainakin pienimuotoisesti.

LainaaEi ole yhdentekevää onko nainen vai mies, kiinalainen vai suomalainen, lyhyt vai pitkä, pitääkö bachista vai mozartista, onko iloinen vai masentunut, onko pääskynen vai haukka.

Eipä ole, ei. Muuten, pitkäkö olet - minulla on suorana seisten pituutta jalkapohjista päälakeen 182cm ... niin ja tuosta listasta : mies, suomalainen, pitkähkö, pitää sekä Bachista etää Mozartista [monesta muustakin], nyt iloinen, varis :D [tilapäisesti pingviini]

LainaaJuu, siksi vanhojen talojen ikkunalasit saattavat valua, eikö niin?
hmm, tuli mieleeni, minulla on vieläkin tekemättä se maailmankaikkeus eteisen kattoon. Ämpärillinen on kyllä sitä rikkimennyttä lasia. Ajatus tehdä maailmankaikkeus lasista ei siis olekaan oikeastaan huono... se on materiaali joka on jotain muuta vaikka näyttääkin kiinteältä materiaalilta. Niinkö?

Kyllä - juuri tuosta syystä vanhojen talojen akkunalasit ovat alalaidasta paksumpia kuin ylälaidasta - lasi on täsmällisesti sanottuna luonteeltaan nestettä... Lasi on kuitenkin senverran tiivistä ainetta, että maailmankaikkeuden täyttäminen lasilla ei ole, minusta, mikään erityisen hyvä ajatus :roll: Joitain lasisia käytäviä ja patsaita, koristeita, voisi ajatella, mutta tyhjää tilaa pitää jättää ja reilusti. Sellaisissa "normaaleissa" lämpötiloissa lasi vaikuttaa hyvinkin kiinteältä aineelta, mutta se kiinteän aineen tunnuspiirre, kiteisyys, puuttuu.

Lainaa
Lainaa
Siihen, miksi olet syntynyt, ei käpystiikka kykene antamaan vastausta, ei myöskään minun kohdallani.

Ai ei vai? :roll:

Kuullostaa ehkä oudolta, mutta ei pysty, ei ... joitain asioita nousi mieleen, mutta ne ovat vielä aikas raakileita, joten en ala spekuloimaan ...

Lainaa
Lainaa
Näin toimii osuuskauppaväki.

Niin toimii :)

Myös palokuntahenkiset [sytytysosasto] toimivat näin ... se projektori oli siitä hyvä, että ymmärsi sulamisensa loppuvaiheessa polttaa sulakkeen, eikä tulipaloa syttynyt...

Lainaa
Lainaa
Pakkasia odoteltaessa :



Lumikide.

Ihana.

Indigo

Joo, on se aika ihanan näköinen - tuommoinen lumikide on aika pieni, että siksi arvelen tarvitsevani apulinssiä - pitää päästä likelle, jotta näkee kuinka nätti se oikeastaan onkaan. Talvella kauempaa katsottuna lumihanki näyttää vain lumihangelta, joskin auringonpaisteessa, tai kuunvalossa, se kimaltelee, mikä taas johtuu valon taittumisesta ja heijastumisesta niistä pienistä kiteistä ...

Indigo

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"
... Sellaisissa "normaaleissa" lämpötiloissa lasi vaikuttaa hyvinkin kiinteältä aineelta, mutta se kiinteän aineen tunnuspiirre, kiteisyys, puuttuu.

Siksi ajattelenkin tässä jospa tekisin sinne eteisen kattoon lasinpalasista kiteisiä jäätähtiä, jotka muodostavat suurempia jääkukkia. Niillä pitäisi olla vielä suurempi kokonaismuoto... ehkä se olisi se spiraali... Nythän tämä maailmankaikkeus jo tästä alkaa muodostumaan  - vähään hitaanlaisesti kyllä, huomaan. Mutta kattoon ei viitsisi tehdä sellaista mikä ei ole tarkempaan harkittu. Lasinpalasten irti hakkaaminen ei varmaankaan ole lysti juttu jos muutan mieltäni kun se on valmis. Kiitos taas avusta.


Lainaa
Lainaa
Lainaa
Siihen, miksi olet syntynyt, ei käpystiikka kykene antamaan vastausta, ei myöskään minun kohdallani.

Ai ei vai? :roll:

Kuullostaa ehkä oudolta, mutta ei pysty, ei ... joitain asioita nousi mieleen, mutta ne ovat vielä aikas raakileita, joten en ala spekuloimaan ...

Eikös minun selitystäni hyväksytäkään?  :evil:  :roll:  Minusta se vaikutti hyvinkin toimivalta. :cry:
Tässä se vaikeus taas ilmenee, ihmiset kuvittelevat keskustelevansa ja tosiasiassa ymmärtävät kumpikin vain sen oman näkökulmansa. Vaikka kertoisi yksittäisiä asioita omasta näkemyksestään ja itsestäänkin, vastaa kumpikin vain oman kokemuspiirinsä ja näkökulmansa kautta. Ihan eri asioilla mitä itse olettaisi vastattavan ja pitäen tärkeinä aivan eri asioita.
Mitä enemmän tietää toisen tietämiä asioita sitä helpommin saa Jäätähden näyttämään monimutkaisemmalta ja siten kauniimmalta. Salaisuus on niin yksinkertainen.


Lainaa
Joo, on se aika ihanan näköinen - tuommoinen lumikide on aika pieni, että siksi arvelen tarvitsevani apulinssiä - pitää päästä likelle, jotta näkee kuinka nätti se oikeastaan onkaan. Talvella kauempaa katsottuna lumihanki näyttää vain lumihangelta, joskin auringonpaisteessa, tai kuunvalossa, se kimaltelee, mikä taas johtuu valon taittumisesta ja heijastumisesta niistä pienistä kiteistä ...

:)  Nätisti sanottu.

Jotkut ihmiset ovat siitä outoja, että heidän sanomistaan ei koskaan tiedä mitä he ovat oikeasti ymmärtäneet toisen sanomisesta. Se on ehkä sen Outokukan kauneuden salaisuus.


Indigo

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Siksi ajattelenkin tässä jospa tekisin sinne eteisen kattoon lasinpalasista kiteisiä jäätähtiä, jotka muodostavat suurempia jääkukkia. Niillä pitäisi olla vielä suurempi kokonaismuoto... ehkä se olisi se spiraali... Nythän tämä maailmankaikkeus jo tästä alkaa muodostumaan  - vähään hitaanlaisesti kyllä, huomaan. Mutta kattoon ei viitsisi tehdä sellaista mikä ei ole tarkempaan harkittu. Lasinpalasten irti hakkaaminen ei varmaankaan ole lysti juttu jos muutan mieltäni kun se on valmis. Kiitos taas avusta.

Jos tätä meidän linnunrataamme alat pistämään kattoon, niin tässä olisi vähän mallia Ursa:n sivuilta :



Juu - harkitse tarkkaan. Irtahakatessa - jos mielesi muuttuukin - lasinpalaset vaikuttavat aika kiinteiltä :roll: Lisäksi arvatenkin joudut paklaamaan ja maalaamaan katon ... sen hakkaamisen jäljiltä...

Tässä on isompi kuva Helsingin Yliopiston sivuilta ... linkkinä kun se on aika iso kuva. Jälkimmäiseen on otettu mukaan enemmän tähtiä ja muita ... ilmeisesti kaasupilviäkin.

LainaaEikös minun selitystäni hyväksytäkään?  :evil:  :roll:  Minusta se vaikutti hyvinkin toimivalta. :cry:
Tässä se vaikeus taas ilmenee, ihmiset kuvittelevat keskustelevansa ja tosiasiassa ymmärtävät kumpikin vain sen oman näkökulmansa. Vaikka kertoisi yksittäisiä asioita omasta näkemyksestään ja itsestäänkin, vastaa kumpikin vain oman kokemuspiirinsä ja näkökulmansa kautta. Ihan eri asioilla mitä itse olettaisi vastattavan ja pitäen tärkeinä aivan eri asioita.
Mitä enemmän tietää toisen tietämiä asioita sitä helpommin saa Jäätähden näyttämään monimutkaisemmalta ja siten kauniimmalta. Salaisuus on niin yksinkertainen.

Sanoin, ettei käpystiikka kykene vastaamaan - sinällään mallisi on aivan hyvä. Ehkä meillä jokaisella on tässä ikioma totuutemme, eikä sellaista absoluuttista totuutta, edes likimainkaan, ole edes olemassa. Salaisuus on yksinkertainen ja samalla äärimmäisen monimutkainen :)

Lainaa:)  Nätisti sanottu.

Jotkut ihmiset ovat siitä outoja, että heidän sanomistaan ei koskaan tiedä mitä he ovat oikeasti ymmärtäneet toisen sanomisesta. Se on ehkä sen Outokukan kauneuden salaisuus.

Indigo

Taidan oppia vähitellen...

Näin on. Pitää tutkailla tuota asiaa, että jos joskus alkuvuodesta - loppiaisen jälkeen - koittaisi sovittaa Outomaan logoon myös jääkukkaa kun se on niin nätti ja mystillinen.

Indigo

Kiitos. Kiittelenkös minä kokoajan...  :)
Nuo kuvat tulostan ja säilytän malleina.

Indigo

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Kiitos. Kiittelenkös minä kokoajan...  :)
Nuo kuvat tulostan ja säilytän malleina.

Indigo

:santa:  Näemmä kiittelet. Huvikseni [innostit :D] etsiskelin veden kiinteästä olomuodosta [ts. jäästä ja sen rakenteesta] tietoa ja yhdestä Powerpoint-esityksestä kaappasin varsin havainnollistavan kuvan, jossa näkyy vesimolekyylien järjestäytyminen jääkiteen perusrakenteessa :



Muista kumminkin, että nuo edelliset kuvat ovat vain arvioita meidän linnunratamme ulkonäöstä, jos siis katsotaan jostain ulkopuolelta, hyvin kaukaa. Tällaisenkin - demon - löysin joskus netistä ja siinä selvitellään suuruusluokkia kymmenen potensseina ja samalla mittasuhteet aina galakseista alkeishiukkasiin tulevat varsin havainnollisesti esille - tarttee java runtimen, on siis java-appletti :

http://micro.magnet.fsu.edu/primer/java/scienceopticsu/powersof10/

Seuraavassa kuvassa on Andromedan galaksi - edessä näkyy koko joukko oman linnunratamme tähtiä - etäisyyttä meistä on sellaiset kaksi miljoonaa valovuotta - valovuosi on matka, jonka valo etenee tyhjiössä ... yhdessä maan vuodessa, eli hyvin kaukainen kohde on se.




Indigo

Lainaus käyttäjältä: "Aakku"
:santa:  Näemmä kiittelet. Huvikseni [innostit :D] etsiskelin veden kiinteästä olomuodosta [ts. jäästä ja sen rakenteesta] tietoa ja yhdestä Powerpoint-esityksestä kaappasin varsin havainnollistavan kuvan, jossa näkyy vesimolekyylien järjestäytyminen jääkiteen perusrakenteessa :


Tämä näyttää mielenkiintoiselta kuvana....  tarkoittaako se että happi ja vety vuorottelevat? Miksiköhän kiteessä ja tässä yhdessä ketjussa on juuri kuusi... miksei vaikka kahdeksan? Anteeksi tyhmät kysymykseni, mutta liittyykö se mitenkään siihen että Lumikiteessä on aina kuusi sakaraa?   Höm :roll:  kouluajoista on näköjään hiukka kauan, enkä siellä koskaan mitään kuunnellutkaan kai... muistelen että pelasimme etupäässä "käpyä". Minun lattiani laatoituksessa on kahdeksan sakaraa suuressa tähdessä - mitäs nyt tehdään!? Ihan väärin siis. Puuttuukohan tuosta tuo yksi viiva tarkoituksella vai vahingossa?

Lainaa
Muista kumminkin, että nuo edelliset kuvat ovat vain arvioita meidän linnunratamme ulkonäöstä, jos siis katsotaan jostain ulkopuolelta, hyvin kaukaa. Tällaisenkin - demon - löysin joskus netistä ja siinä selvitellään suuruusluokkia kymmenen potensseina ja samalla mittasuhteet aina galakseista alkeishiukkasiin tulevat varsin havainnollisesti esille - tarttee java runtimen, on siis java-appletti :

http://micro.magnet.fsu.edu/primer/java/scienceopticsu/powersof10/

En sitä nyt pystynyt katselemaan, mutta oletan sen olevan samanlainen kuin eräs kirja jonka kerran lainasin kirjastosta, se oli mielenkintoinen, siinä tehtiin juuri tuollatapaa matka suusruusluokissa kymmenen potenssiin aina pienemmäksi.


Lainaa
Seuraavassa kuvassa on Andromedan galaksi - edessä näkyy koko joukko oman linnunratamme tähtiä - etäisyyttä meistä on sellaiset kaksi miljoonaa valovuotta - valovuosi on matka, jonka valo etenee tyhjiössä ... yhdessä maan vuodessa, eli hyvin kaukainen kohde on se.

Hiukan hankala kohde tutkittavaksi.

Indigo

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"Tämä näyttää mielenkiintoiselta kuvana....  tarkoittaako se että happi ja vety vuorottelevat? Miksiköhän kiteessä ja tässä yhdessä ketjussa on juuri kuusi... miksei vaikka kahdeksan? Anteeksi tyhmät kysymykseni, mutta liittyykö se mitenkään siihen että Lumikiteessä on aina kuusi sakaraa?   Höm :roll:  kouluajoista on näköjään hiukka kauan, enkä siellä koskaan mitään kuunnellutkaan kai... muistelen että pelasimme etupäässä "käpyä". Minun lattiani laatoituksessa on kahdeksan sakaraa suuressa tähdessä - mitäs nyt tehdään!? Ihan väärin siis. Puuttuukohan tuosta tuo yksi viiva tarkoituksella vai vahingossa?

Eivät kysymyksesi ole tyhmiä :) kuvassa ovat ne oOo-rakenneyksiköt vesimolekyylejä [o vety ja O happi]. Oikeastaan se, että kiteillä on kuusisakarainen muoto liittyy tuohon molekyylien järjestäytymiseen. Kiinteässä vedessä, jäässä, vesimolekyylit sitoutuvat myös naapurivesimolekyyleihin vetyatomiensa ja happiatomin vapaiden elektronien välityksellä. Jään kidehila [kiderakenteessa käytetään tätä nimeä] on kolmiulotteisena tetraedri, jossa happiatomit ovat tetraedrien keskellä ja vetyatomit kärjissä.

Höm - millainen peli on "käpy" ? :D - en minäkään kuunnellut koulussa juuri mitään ... tosin kuuntelin käpyistisia aineita kun ne kiinnostivat - muut löin jokseenkin laimin. Lattiassasi on kuusikulmaisen heksagonaalisen rakenteen sijasta erikoisempi kahdeksankulmainen Indigonaalinen rakenne :P - tavallisempi kiderakenne on kuutiollinen rakenne, esimerkiksi varsin arkisessa aineessa, ruokasuolassa. Heksagonaalinen rakenne on pakkaustiheydeltään tiiviimpi kuin kuutiollinen, joten siinä saavutetaan aika hyvin se energiaminimi - sitten on sellainen erikoisempi kiderakenne kuin timanttirakenne, jolla on suuri pakkaustiheys :



Muistanet kuitenkin, että timantti on hiiltä :) - jos et usko ja sinulla on jokin timanttikoru, kuumenna sitä kaasuliekissä ja hupsista, se haihtuu savuna ilmaan :lol: etkä sitten syytä minua omasta uskomattomuudestasi :?

Lainaa
Lainaahttp://micro.magnet.fsu.edu/primer/java/scienceopticsu/powersof10/

En sitä nyt pystynyt katselemaan, mutta oletan sen olevan samanlainen kuin eräs kirja jonka kerran lainasin kirjastosta, se oli mielenkintoinen, siinä tehtiin juuri tuollatapaa matka suusruusluokissa kymmenen potenssiin aina pienemmäksi.

Ääh - sinullahan oli mäkkiketjun mukaan se OS 9 käyttis ja laittamassani imurointilistassa sille ei ollut java runtimea ... kokeilehan tätä  linkkiä [ainakin se tuli hakuyhdistelmällä "kuinka saamme javan indille" :roll:] :

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75097

LainaaHiukan hankala kohde tutkittavaksi.

Indigo

Juu - Andromeda on pikkuisen liian kaukana ihmisen lähemmin tutkia ... edästi tutkittuna saadaan tällaisiakin veikeitä kuvia siitä :



Andromedan galaksi infrapunakuvassa ...



Sama kohde värjättynä - kuvassa sininen vastaa aallonpituuskaistaa 135-175nm, vihreä 175-280nm ja punainen 24 mikrometrin aluetta [pitkäaaltoista infrapunasäteilyä, eli lämpösäteilyä].

Ztara

Lainaus käyttäjältä: "Indigo"

Olen syntynyt tänne koska minun on tarkoitus muistaa, että olen ainutlaatuinen ja jokaisella pienelläkin teollani ja ajatuksellani on vaikutus ympärilläni oleviin, myös ainutlaatuisiin Lumitähtiin.

Jos sattumalta tulee pakkasta piakkoin, niin Aakku lupasi ottaa kuvan lumitähdistä, jotka yhdessä muodostavat mielenkiintoisia Jääkukkia. Esimerkiksi niinkuin Outokukkia.

Indigo

Tuo oli paras olemassaolon selvitys jonka olen aikoihin kuullut.

Tässä sinulle kiitokseksi Outokukka:

~~Starseed~~

Everything will be ok in the end. If everything is not ok, it is not the end.

Bongaaja

Jaa, kyllä mä jääpalat ymmärrän, ja molekyylien vaikutukset molekyyleihin. Ne muut...

Lainaa..vaikutus ympärilläni oleviin
Tämä ihmisten vaikutus.. se on niin epämääräistä. Eihän sitä voi edes laskea.

Aakku

Lainaus käyttäjältä: "Starseed Indille vastaten"Tuo oli paras olemassaolon selvitys jonka olen aikoihin kuullut.

Tässä sinulle kiitokseksi Outokukka:

Ja tässä teille molemmille outotytöille - tähtiin kun tuijottelette - linkki, josta voi imuroida omalle koneelleen kotiplanetaarion ... tässä taas tekijätiimi pikkuisen sorsastelee Indiä, mutta jos Indin huushollista löytyisi myös vaikkapa Win-kone, niin sille on - Mäkissä pitäisi olla OS X :(

http://www.stellarium.org/

Ubuntu Linux:n tai Debianin käyttäjille tiedoksi, että saman ohjelmiston saa myös Synapticilla pakettivarastosta ... tuosta linkistä saa sorsan, joka pitää kääntää ja vääntää :)

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä