Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Rikos ja rangaistus - synti ja sovitus

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, 17.04.12 - klo:15:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AveLazio

At a narrow passage there's no brother, no friend

Outomaa

#11
Lainaus käyttäjältä: Moderaattorska - 17.04.12 - klo:22:42
Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 17.04.12 - klo:22:17
K.K. rauhoituhan. Ikävää tapahtuu meiille kaikille. Ei semmoisia surra!


Joo Ave, rauhoitu ite. Paikka! Tassu!

Jos joskus hommaan koiran, sille tulee nimeksi Ave. No voin minä nimetä vaikka pihasiilin silleen.

Ihan pakko kehaista, ihan pikkasen vain ettei ylpisty, miten AveLazio ei enää provosoidu. Jotain kehu- tms. merkkejä voisi löytyä jostain.. ei nyt sentään papukaijoja.
"Nothing in the world is ever completely wrong. Even a stopped clock is right twice a day."   — Paulo Coelho (Brida)

Patu

Lainaus käyttäjältä: K.K. - 17.04.12 - klo:15:34
"Onko rangaistukseni ollut sopiva suhteessa aiheuttamaani vahinkoon nähden?"


K.K. lähtee jostain oudosta ajatuksesta, että olisi olemassa joku oikea, ehkä Jumalan säätämä rangaistusasteikko sille mikä on kohtuullista ja mikä ei.

Jos Jumala on olemassa ja on säätänyt sellaisen asteikon, se on vain Jumalan tiedossa ja, jos Jumala on kaikkivoipa, kaikki rangaistukset ovat Jumalan päättämiä ja sallimia. Ne ovat oikeita, niistä ei voi valittaa.

Toinen outo ajatus on että jotain pahaa voisi jollain sovittaa. Se ajatus lähtee ehkä Raamatun tarinoista, ajatuksesta että Jeesuksen kuolema kristillä sovitti koko ihmiskunnan kaikki synnit.
Se ajatus taas, jos vähän edes pohtii, vaatisi että on olemassa joku asteikko pahoille teoille ja toinen asteikko sovitusteoille. Millä sovittaa sen että tönäisee mummon kumoon? Entä sen että tappaa toisen opaskoiran? Voiko pahat teot laskea yhteen?

Tämä ajatus on pitemmälle kehitetty useiden idän uskontojen ns. karma-opissa. Ihmisen pahat teot, yhteenlaskettuna, vaikuttavat ihmisen kohtaamiin vastoinkäymisiin ja/tai määräävät sen, syntyykö sielu uudestaan ja syntyykö se esimerkiksi koiraan, rottaan vai ihmiseen.
Tämäkin vaatii jonkinlaisen karma-organisaation: eri tekojen asteikon, karman kirjanpidon ja rangaistusten toimeenpano-organisaation, sielun ohjailun siellä toisessa ulottuvuudessa.
Uskokoon ken haluaa.

Lisäksi K.K. pohtiii rangaistuksen ja tekemänsä vahingon suhdetta.
Vahinko, jos se on tuottamuksellinen, on tietysti korvattava. Silloin kun vahinko ei ole tahallinen, on vahingollinen teko mielestäni se, ettei ole viitsinyt opetella sitä työsuoritusta joka pitää osata. Laiskuus, välinpitämättömyys, liiallinen itseluottamus (kyllä minä osaan)- siinä ne rangaistavat teot.

Muuten olen sitä mieltä että mokoman jutun puiminen vielä nyt on itsesääliä, josta pitäisi myös rangaista.

AveLazio

patu, voinko jo privata sulle. Ei mitään pahaa tule täältä.
At a narrow passage there's no brother, no friend

risto

.
Mitä lie K K tehnyt, teko on jo vanhentunut.

Perustuslain mukaan teko on tuomittava kulloisenkin tekohetken lain mukaan.
Kolmanneksi, tyhmiä ei saa rangaista, koska he ovat saaneet jo rangaistuksensa.
Neljänneksi, hän tulee tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. En tiedä millä perusteella.

Kk ei ole tehnyt minulle mitään pahaa. En aio tuomita häntä mistään, sen sijaan sanon että sytisi on anteeksi annetut. Siitä olen varma.


risto

Lainaus käyttäjältä: Outomaa - 18.04.12 - klo:11:19
Ihan pakko kehaista, ihan pikkasen vain ettei ylpisty, miten AveLazio ei enää provosoidu. Jotain kehu- tms. merkkejä voisi löytyä jostain.. ei nyt sentään papukaijoja.

Kuka uskoo ihmeparantumiseen? Minä ainaskin.

.

juhasamy


Mie en tiije, jotta mistä työ oikein puhutta.

Ilmottelen vua, hyvinki ystävällisesti,
että Jymäytys OY tek konkurssin.

Nii siinä sitte lopulta kävi.

Patu

Kuuleha sie.
Konkka on kokemus, ei siitä suapi mieltänsä pahottaa. Hyvinnii löytyypi siitä vielä aihetta monneen.
Jos jotain opit niin pidä siitä kiinni.

Patu

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 18.04.12 - klo:13:54
patu, voinko jo privata sulle. Ei mitään pahaa tule täältä.

minä olen niin paska tyyppi että tätä lähemmäs ei kenenkään kannata tulla.

karpalo

Lainaus käyttäjältä: Patu - 18.04.12 - klo:16:07
Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 18.04.12 - klo:13:54
patu, voinko jo privata sulle. Ei mitään pahaa tule täältä.

minä olen niin paska tyyppi että tätä lähemmäs ei kenenkään kannata tulla.

Joo, muuten ei taida kannattaa antaa naisnikkienkään tulla ihan iholle, mistäs sen tietää, voivat olla kuitenkin miehiä.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä