Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Avataanko ovia yleensä oikealla kädellä?

Aloittaja Pönni, 27.08.12 - klo:19:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pönni

Niinkuin joku väitti..
Minulla on kyllä tapana kulkea ovista sisään ja ulos.

Ehkä ne jotka aukoo vain oikeakätisille tehtyjä ovia, meneekin ulos ikkunasta?

Patu

Pönni

Haluatko todella alkaa keskustelun vai venkoiletko? Minkä ihmeen takia?

Pönni

Lainaus käyttäjältä: Patu - 27.08.12 - klo:19:27
Pönni

Haluatko todella alkaa keskustelun vai venkoiletko? Minkä ihmeen takia?

Venkoilen. Siks laitoin tämän tänne epäviralliseen osastoon, jossa voi venkoilla. Ei sitä aina jaksa pönöttää..

Patu

Minä yleensä potkaisen oven auki. Molemmat kädet on täynnä tavaraa, se on meidän perheessä miesten tehtävä.
Sitten on ne ovet kun pitää vetää auki. Kyllä minä ne yleensä oikealla kädellä avaan, menin sitten ulos tai sisään.
Ja vielä on ne perkeleen pyöröovet, joita inhoan. Onneksi niitä ei kai ole enää kuin Näkökulmalla.

Esmerkix

Kun oven sarana on vasemmalla puolella, avaan oven vasemmalla kädellä, jos sarana on oikean käden puolella, avaan oven oikealla kädellä. Niin kai se on pakko tehdä, kädet ristissä on hankala kulkea ovista.


Pönni

Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 27.08.12 - klo:20:26
Kun oven sarana on vasemmalla puolella, avaan oven vasemmalla kädellä, jos sarana on oikean käden puolella, avaan oven oikealla kädellä. Niin kai se on pakko tehdä, kädet ristissä on hankala kulkea ovista.

Joo.. kun se ihminen oli sanonu että ovet tehdään vaan oikeekätisille niin vaistomaisesti mielessäni meni jotain ihan ristiin hankalasti.. Olis aika kiemurtelemista aukoo ovia aina vaan samalla kädellä. Naurattikin se sitten kun sitä alkoi ajatella minkä näköstä se ois jos ihmiset käyttäis vaan oikeaa kättän ja vsen roikkuis sivulla velttona..

Tai no.. ei siinä sitten nauramista ois jos ois tottunu semmosta ikänsä katteleen..

Nauru.. sehän on tavallaan tapa itkee, ilmaista tunteitaan kun hämmentyy tai jotain.. Se onkin sitten jo eri aihe.. Tai jos itkis vaan toisella silmällä.. :P

THL tiedottaa

No, nyt tuli tärkeä aihe pramille!

Olin 1980-luvun alkupuolella Kurun Kallion kylässä silloisen naapurin 50-vuotisjuhlissa. Miten ollakaan, isäntäväki oli hukannut ulko-oven avaimen ja ovi oli tietysti jäänyt lukkoon. Onneksi siinä aivan oven vieressä oli ikkuna. Siitä ikkunasta sitten kuljettiin sisään ja ulos. Niin oikea- kuin vasenkätisetkin.

Pääosin juhlittiin pihalla, aitan edustalla. Juhlasahtia oli tarjoilemassa Kurun karvaton mies (tästä miehestä oli laaja juttu noihin aikoihin Hymy-lehdessä). "Tottakai meillä on karvaton mies tarjoilijana, eihän sahtiin saa mennä karvoja", totesi syntymäpäiväsankari.

Juhlatalon emäntä oli linnoittautunut sisälle taloon. "Minä ammun, minä ammun!" tämä huusi niin että mäki raikui. "Ammu vaan, sullahan ne utareetkin on!", huusi isäntä vastaan ja vakuutti, että vaikka sillä se haulikko onkin, niin hänpä on piilottanut kaikki panokset.

Tosi on.





Ei noista muiden puheista kannata välittää.


THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: kulman takaa - 28.08.12 - klo:09:30
 Mietiskelyä ovien availuista:
... Luulen, että saman  merkkistä ovipumppua ei enää valmisteta, siis jos ostan uuden, niin joudun asennusta varten tekemään uusia erilaisia toimenpiteitä ja samalla poistaa, ainakin vanhoja ruuvinreikiä ja ties muuta.



Mielenkiintoista. Etenkin tuo ruuvinreikien poistaminen.

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Pönni

Lainaus käyttäjältä: kulman takaa - 28.08.12 - klo:09:30
 Mietiskelyä ovien availuista:

Olen kohteliaammasta päästä kuntalaisiamme, tottakai, sekä tottunut availemaan ovia myös muille ihmisille, esim samaan aikaan johonkin liikkeeseen tuleville. Tottakai huomioin naiset, naiset aina ensin, jos mies tulee vähän perässä, niin joskus, aika useinkin annan oven mennä kiinni hänen naamansa edessä, jopa vauhditan sulkeutumista vielä.

Miehet on vähän törppöjä, ainakin osa niistä, räkivät katukäytävillekkin.

Ja kuskelevat julkislla paikoilla. Se kun muka kuuluu miehuuteen että merkkaa reviiriään?

"Naiset ensin vaikka heikoille jäille". Se mitä pidetään kohteliaana tapana meikäläisten kulttuurissa, sille voi olla monta selitystä. Ehkä tehdä itteensä tykö, ehtiä enismmäisenä liehakoimaan naarasta, jonka tahtoo nkiinnittävän itseensä huomiota, mutta myös sitä että kivampi sieltä selän takaa kuikuilla kun on päästänyt naaraan ensin kulkemaan edellä. Tai naisella on sekä lapsi käsivarsillaan että ostoskassit ja enempää ei ole käsiä.

Näin tasa-arvoisen sivistyksen aikakautena ovia auotaan yleensä vain huonokuntoisille vanhuksille, invaliideille tai näkövammaisille, ihmisille jotka näyttää jotenkin avuttomilta, kyvyttömiltä itse aukomaan ovia mennessään ja tullessaan, usein itsekseen.

Julkisissa ovissa alkaa kyllä jo olla liiketunnistimet niin, että ne aukee ilman käsiä.

Ehkä tulevaisuudessa elääkin se "ufo".. Laiha isopäinen hyypiö, joita kuvataan skifileffoissa avaruusoiliona. Liikkuvat sähkötuoleillaan automaation hoitessa ovenavaukset ja nykysovinistit vahvuuskilpailuineen on sukupuuttoon kuollut lenkki ihmisen ja neanthrentalilaisen väliltä? Siitäkin on ollut puhetta että lisääntyminenkin muuttuis omatoimiseks puuhaks ja vain spermapankkeja varten tarvittais jokunen uros. Mut.. sitäpä ei meikäläiset ehdi näkemään kun ei sitä ikuista elämää ihan vielä ole luvassa eikä ehkä koskaan kaikkien ulottuvilla.

Jonkunhan ne kaikki invaovet ja muut tarttee kuitenkin rakentaa ja niihin tarveaineet jalostaa jne.

Hassuahan se on että tervekätisen edessä ovet aukee.. etenkin kun asioi jossain byroossa, josta ulos tullessa ei työnnä kukkupäin olevaa ostoskärryä tai käsissä muutenkaan ole mitään.. Riittäis kun ois joku lämiskä, mitä koskettamalla sais oven auki jos ei kädet toimi tai on pirusti kantamuksia.

Kotona oon opetellu sulkemaan ovet ilman että ne kaatuu karmeineen niskaan ja auton oviakaan slkiessa ei enää kuulu aina se "Ei tää o mikään Lada!". On se hienomotoriikka hiukan hakusessaan ollut neuropoikkeavuuteni takia mutta niin kehari en o ettenko oppis uutta ja nimeomaan omaa käyttäytymistä säätelevää.

Ovet on kyllä ihania!
Oven taa voi jättää kaiken muun ja elää omaa yksityisyyttään ja se oma ovi, olipa vuokraovi tai halvempi pankkilainalla omaks lunastettu, lopulta lähes ilmainen niin ettei rahat kierrä enää sen oven kautta, sen sisäpuolelle ei kellään vieraalla ole asiaa. Siihen saa näppärästi ovisilmän ja turvaketjunkin. Sitä ei tartte avata ellei halua.

Ois hirveetä asua jossain maakuoppakommuunissa tai roikkua puussa, tehdä sinne pesä ja nukkua aina koiranunta, toinen silmä tai molemmat auki siks että lajitoveri tai joku muu peto voi  napata saaliikseen tai raiskata. Vastahan lakiin meikäläisten "oikeusvaltiossa" saatiin kirjattua että nukkuvan tai humalaisen rasikaamisestakin saa saman rangaistuksen kuin hereillä olevan.

Onneks on ovet ja turvalukkoja.
Voi pitää vaikka ladattua haulikkoo ovensuussa maalla, missä syrjäseudulla ei ole poliiseja mailla halmein ja kaikenmaailman varasliigat kiertää tyhjentämässä varastoja ja asumuksiakin.

Oodi oville ja sille että niitä voi avata ja sulkea.
Että suljettuaan yhden oven, tietää että aina tulee muita ovia ja niitä voi availla sekä vasemmalla että oikealla kädellä..

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä