Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Palataan lapsuuteen.. :)

Aloittaja Amanda, 07.04.13 - klo:12:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Amanda

#20
Raakamaidolla, uunijuustolla, pallojuustolla ja rieskalla kasvettiin aikuiseksi.. ja hapanleivällä ja Pullalla! Kaikesta paitsi pallojuustosta äidille Kiitos. Vitamiineista talvella viis... Kaupan rieska nykyään on pahvia!


https://www.facebook.com/thisisfinlandFB?sk=photos

Tuosta kuvasta muistin katsoa näkyykö Oikean käden etusormessa vieläkin arpi, jonka sain juuri tuolla lailla Kaarinassa. Olin siis 7 vuotias. Kyllä se vielä näkyy ja huom,, olen oikeakätinen. Oli iso vasta kaupasta haettu limppu, pikku Tiistailla mälkä eikä jaksanut odottaa äidin paluuta ja aikoi leikata siivun siitä. Sormmen meni varmaan luuhun asti isolla leipäveitsellä  :o

risto

#21
Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 12.04.13 - klo:13:05
Raakamaidolla, uunijuustolla, pallojuustolla ja rieskalla kasvettiin aikuiseksi.. ja hapanleivällä ja Pullalla! Kaikesta paitsi pallojuustosta äidille Kiitos. Vitamiineista talvella viis... Kaupan rieska nykyään on pahvia!

Olis aika laiittaa sinutkii banniin. Sitä syötiin mitä oli eikä siinä ole mitään muistelemista.
Joka talvi oli paha vitamiinin puutos.

Äiti teki koko ikänsä hapanleipää kotona. Minusta se ei ollut hyvää.

Kerran toin Oululaisen jälkiuunileipää Helsingistä. Äiti loukkaantui helvetisti mutta kohta nekin alkoivat syödä Oulaista ja oma leivänteko jäi.

Kuvissa itäneitä pottuja




.

Esmerkix

Lainaus käyttäjältä: Tuplanikki - 11.04.13 - klo:19:48
Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 11.04.13 - klo:19:15
.. on sisko, joka kävi nuorempana Lääkärillä kysymässä neuvoa tai syytä, miksi ei liho! Lääkäri ei löytänyt syytä, lohdutti vaan, etteihän se alipaonoa ole .

Niin. Alipano ei tee lihavaksi.

.
Eikö? Ja ylipanoko tekee? Luulen, ettei asennolla ole väliä, mutta syntyipäs kivat naurut toisen vahingolla. :D

Amanda

Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 12.04.13 - klo:20:01

Eikö? Ja ylipanoko tekee? Luulen, ettei asennolla ole väliä, mutta syntyipäs kivat naurut toisen vahingolla. :D

No huh.. voiko se olla. ettei Tiistai tiedä mitä alipano tarkoittaa :D

Tuota limppukuvaa äsken katsellessa tuli mieleen, että olenko sittenkin luonnostaan VAsenkätinen, koska miksi muuten olisin ottanut leipäveitsen siihen käteen?? Pidin isosta limpusta kiinni ja yritin toisella kädellä leikata ..

En kyllä muista, että koulussa olisi sanottu, miten kynää pidetään. Kilttinä tyttönä tietenkin tehtiin aina just niinkuin opettaja sanoi. Olen usein epäillyt tuota, koska vasen käsi on paljon nopeampi ja kätevämpi kuin oikea..

Joo. Talvella oli vitamiinien puutetta, minulla oli usein suupieli ruvella.. C vitamiinin puutetta.  Eikä äidin hapanleipä ollut erikoisen hyvää,  kyllä sitä silti syötiin. Mutta uunituoretta rieskaa ei voita mikään muu leipä!

karpalo

En palaa ihan lapsuuteen mutta meleko kauas 1950 luvulle. Muistan kun käytiin rusettiluistelussa ja kun pari löytyi, niin sitten luisteltiin käsi kädessä ympäri Porin Juhannuslehdon jääkenttää.

Ämyreistä raikui sen ajan kaunista iskelmämusiikkia, kuten Olavi Virta ja Harmony Sisters Preerian Keltaruusu:


http://www.youtube.com/watch?v=7yruGDdCHaY


Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä