Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Optiikka, GPS ja muut hifistelyt harrastuksena

Aloittaja Bongaaja, 11.12.08 - klo:17:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paha setä

Lainaus käyttäjältä: Aakku - 12.12.08 - klo:07:20
Lainaus käyttäjältä: se - 12.12.08 - klo:06:01Hmm.... tarkoitatko, että optiikkaa voi harrastaa? Vai niin, että käyttää optiikkaa jossain harrastuksessa?

Vähän niinkuin tämän tietokoneen kanssakin: jotkut harrastavat tietokoneita, useimmat tekevät jotain tietokoneellaan.

Kyllähän optiikkaa voi harrastaakin - moni harrastelijatähtitieteilijä hioo itse pelikaukoputkensa peilin ja lähettää sen pinnoitettavaksi - Suomessa taitaa olla vain yksi firma, jossa näitä harrastajain peilejäkin pinnoitetaan, Vaisala oy, ent. Väisälä.

Itse olen harrastanut optiikkaa työkseni aika paljon :) Lähinnä holografista ja diffraktiivista optiikkaa ja myös sirontamittauksia... no, työtä on vaikeaa erottaa harrastuksista, mutta sanotaan nyt, että jo lasna aloittamastani valokuvausharrastuksesta on ollut työssäkin suurta apua ja [sitä kyseenalaista] työn iloa :)

Tässä on ihan mielenkiinnosta ja harrastuksestakin töissävärkättyjä Fouriermuunniksia --> tavoitteena digitaalinen F-muunnoshologrammi :

http://www2.lut.fi/~asaukko/fft-kokeiluja.pdf

Siis vasta kokeiluja  ;D - varsinaisia ei ole lupa esitellä täällä(kään) kun maksaja oli ulkoinen... nämä ovat tehdyt ihan kotona ja vapaa-aikana... Tuo optinen muunnos keksittiin jo 1930-luvulla kiderakenteiden tutkimuksessa käytettyjen nk. Laue-kuvien laadun parantamiseen - silloin ei ollut lasereita, joten käytettiin monokromaattista spektrilampun valoa ... hidasta ja hankalaa, mutta jälki oli hyvää. Ja kiderakenteet paljastuivat ...

Elä Aakku masennu. Kunnon puistokemistille on aina kysyntää. ;)
Mies mietti aikansa miten vois,
tämän selittää,
sitten hän lensi pois.

Hän lensi pois.

-Juice Leskinen-

Perjantai

Mulla on tuossa kännykässä(communikaattorissa) gps ja olen sitä nyt tässä parina päivänä tarvinnut.On erittäin hyvä kapistus mun työnkin kannalta.
Nyt ei Perjantai eksy enää ikinä ;D

Bongaaja

Ai jaa, en tiennyt. Esimerkiksi TexasVillen foorumilla topicia ei voi vaihtaa korjaamalla ekaa viestiä. Se kyllä muuttuu ekassa viestissä mutta ei luettelossa.

THL tiedottaa

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Bongaaja

En ole oikeen innostunut noista isoista SLR kameroista, pelilkameroista. Tykkäsin saada semmoisen mallin digikameraa jos tarkennetaan itse ja muutenkin jäljittelee filmikameraa. Vain aukko, valotus ja mittari tarvitaan. Ja että kamera ei ole "aina päällä". Ei se tartte energiaa että minä katson objektiivin läpi ja tarkennan sen käsin.


THL tiedottaa

Niin, jokos mää ehrin mainita, että mulla on tällainen:

http://www.analogstereo.com/reel2reel_revox_b77.htm

Mun mankkini on tuon lisäksi mallia MK II, eli siinä on mm. portaaton nauhanopeuden säätö.




Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Bongaaja

Kova on peli. Jos on kaksi mikrofonia, voi vaikka äänittää rockibändiä aidolla retrosaundilla, ilman kaikkia kamalia komprssointeja.

Kompressointi=kaikki ääni tasapaksuksi

THL tiedottaa

Mulla on näitä mikkejä (mikrofoneja) kyllä joka lähtöön. Oikein ammattitasonkin.

Joskus jätin tuon Revoxin yöksi äänitteleen kevätkesän ääniä tuosta yläkerran ikkunasta. Se ikkuna kun on tuonne metsään päin. Mikki ulos ikkunanraosta ja mankka pyöriin.  Sillä välin, kun nukuin kaikessa rauhassa teki Revox työtään. Aika kivan CD:n sain siitä äänitteestä sitten tehtyä. Mulla on Macissa sellainen ohjelma, jolla voi muuntaa analogisen tiedoston digitaaliseksi siinä jo samalla, kun sen siirtää mankalta Macciin. Onko nää jutut vaikeita, meneekö yli hilseen? Kommentoikaa!

Äänittämisharrasteeni aloitin jo 1960-luvun alussa. Hankin heti itselleni mankan, kun pääsin töihin. Osamaksulla, jotta sain sen mahdollisimman nopeesti käyttööni. Ensimmäinen mankkani oli Grundigin sellainen halvahko mononauhuri, 2-raitainen. Maksoi vain vajaan kuukauden palkkani. Melko pian vaihdoin sen parempaan, ja sit vuonna 1964 Grundigin silloiseen kalleimpaan malliin, TK 46:een. Tämä juhlamalli maksoi 1200 markkaa, eli reilusti yli sen mitä sain kuukaudessa silloin palkkaa työstäni. On tämä TK 46 mulla vieläkin. Ihan kunnossakin. Putkivehje. Neljä raitaa. Stereo. Moniäänitys (eli voi tehdä päällekkäinäänityksiä). Kolme nauhanopeutta. Kaikuefekti. Ja paljon muuta. Itse asiassa mulla on kaksi TK 46 -mallin mankkkaa, toisen kävin ostamassa käytettynä Helsingistä joitakin vuosia sitten varaosiksi. Eihän näitä putkia paljon mistään saa enää. Tai jos saakin, niin ne maksaa maltaita.

Grundigilta mulla on kelanauhureiden lisäksi vuodelta 1965 peräisin oleva matkaradio, Yacht Boy, ns. maailmanradio, eli siinä on kaikkien muiden aaltoalueiden lisäksi myös lyhyet aallot. Ääni on taivaallinen verrattuna nykyisiin matkaradioihin. Olen hankkinut siihen verkkolaitteen aikoinaan, joten sitä voi kuunnella myös ilman paristoja.

Sitten mulla on B & O:n Beogram -levysoitin. Legendaarinen, vuosimalli 1965. On muutoin vielä tehtaan paketissa.

Mulla on nyt kaikkiaan, vartoos... kuusi kelanauhuria, joista kolme ammattitason laitetta ja kolme korkean harrastajatason täyttäviä pelejä.

Myös kaksitoista/kahdeksan-kanavainen mixeri on tuossa pöydällä. Se toimii yhdessä Fostex'in nauhurin kanssa. Tässä Fostexin nauhurissa on nauhanopeus 38 cm/s ja 8 raitaa. Kauko-ohjain. Erilaisia automaattitoimintoja. Nauhanopeuden portaaton säätö, ±15 %. Tarkoitettu yhtyemusiikin tallentamiseksi. Ja siitä sitten edelleen voi ajaa äänitetyn materiaalin koottuna CD:lle.

Siinä joitakin päällimmäisiä vetäisyjä tästä äänittämisharrasteestani. Nyttemmin olen hankkinut Macciini musiikkiohjelmia, jotka soveltuvat niin äänittämiseen, soittamiseen kuin säveltämiseenkin.














Ei noista muiden puheista kannata välittää.

ville

Lainaus käyttäjältä: se - 17.01.09 - klo:18:41
Siinä joitakin päällimmäisiä vetäisyjä tästä äänittämisharrasteestani. Nyttemmin olen hankkinut Macciini musiikkiohjelmia, jotka soveltuvat niin äänittämiseen, soittamiseen kuin säveltämiseenkin.

Millä ohjelmalla Mäkissä voi tallettaa omaa puhettaan? Tartteisin kieliopintoja varten.

Matkaleena

Nahkasiivet hännät sarvet
Raateluhampaat hirviöparvet
Päällä kiikkerän ruumislaudan
Keinuleikkiä partaalla haudan
Niistä kasvaa miehet naiset
Vesikauhuiset painajaiset
Rakastaa raivoten toinen toistaan
Harteille lastensa taakkansa nostaa

-Ruoska, Tuonen Viemää-

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä