Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Muisteloita ja muita tärkeitä asioita

Aloittaja Esmerkix, 02.11.14 - klo:17:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Suti

#10
Kakarat voisi vähän käyttäytyä. Vai pitäisi pennuilta kysyä saako puhua.

Enpä ole sosiaaliturvaa saanut (armeijan päiväraha on ainoa) ja olen jo purkanut omaisuutta jälkeläisille sen mitä en itse katso tarvitsevani. Pääsevät paremmin alkuun kuin minä.
Pitäisikö käydä oikein leuhkimaan ja kertoilemaan mitä työnteko on ollut? OK, jääköön, näkyy toiset osaavan sen paremmin.
Tuo ruikutus siitä miten vaikeaa työnteko on jälkikasvulle ottaa jonkin verran otsaan. Huru-ukot ja heidän vanhempansa rakensivat tämän maan sotien jälkeen, vammautuneinakin. Valitus alkoi vasta seuraavien sukupolvien aikana.
"Kaikki mulle heti nyt"-sukupolven röyhkeys on hävettävää.
päivä kerrallaan

karpalo


Niin, se oli sitä aikaa, jolloin työllistimme itse itsemme. Emme me tarvinneet Kunnan taikka Valtion apua siihen hommaan.

Pätkä kuntien työttömyyden hoitoon tekemästä tämän ajan hengen mukaisesta korkeatasoisesta työstä:

........Työllistämistukea ohjataan joissakin kunnissa henkilökunnan virkistysrahastoon, kertoo Turun Sanomat. Lehden mukaan näin tekee esimerkiksi Forssa. Loimaa suunnittelee seuraavansa esimerkkiä. Loimaa aikoo ohjata puolet työllistämistoiminnasta maksetusta valtion korvauksesta kaupungin henkilökunnan virkistysrahastoon. ...

Sillai juu, modernia työllistämispolitiikkaa.

karpalo

#12
Lainaus käyttäjältä: MustaPekka - 02.11.14 - klo:22:43


Ihmeellistä pullistelua ja vinkumista eläkkeellä olevilta äijiltä, jotka ovat tehneet uransa ennen nykyistä maailman tilannetta.



Porissa asuessani ja käydessäni töissä, v. 1959 - 1971, kun siellä vaikutin, kuljin kaikki työmatkat polkupyörällä. Pidemmän aikaa matka yhteen suuntaan oli 5,2 km. Usein ruokatunnilla kävin kotona lounaalla, taikka hoidin kaupungilla juoksevia asioita.

Nyt kuulin, että tuttu mies Porissa 40 v. pitkäaikaistyötön Pena (nimi muutettu) ei voinut ottaa työtä vastaan, kun ei ole polkupyörää. Työmatkaa olisi kertynyt kilometri.

Niin, ennen nykyisiä sosiaalisia etuisuuksia joutui jotakin tekemäään ansionsa eteen. En ole koskaan "nauttinut" asumistuesta, työttömyyskorvauksesta, enkä ollut edes Liiton päivärahoilla.

Kelpaa sitä nykyajan "arjen sankarien" ihmetellä, että mistä saisi "Halvalla Polkupyörän"

risto

Lainaus käyttäjältä: karpalo - 03.11.14 - klo:08:39
Lainaus käyttäjältä: MustaPekka - 02.11.14 - klo:22:43


Ihmeellistä pullistelua ja vinkumista eläkkeellä olevilta äijiltä, jotka ovat tehneet uransa ennen nykyistä maailman tilannetta.



Porissa asuessani ja käydessäni töissä, v. 1959 - 1971, kun siellä vaikutin, kuljin kaikki työmatkat polkupyörällä. .

Kelpaa sitä nykyajan "arjen sankarien" ihmetellä, että mistä saisi "Halvalla Polkupyörän"

Niin. Semmonen tarina.

50-luvulla yli puolet Suomen työvoimasta oli maataloustöissä. 60-luvulla Suomi alkoi teollistua ja maatalous alkoi koneellistua.

0,5 milj suomalaista lähti Ruotsiin  sinä aikana kun sankarimme paiski töitä Porissa.

Suomessa työttömyysavustusta sai kun kävi pakkotöissä. Esim teitä rakennettiin kovimmilla pakkasilla. Miehet asuivat parakeissa ja mylläsivät routaista maata.




Suti

Osa rautateiden varsista on aidattu kiviaidalla. Sellaisia mukuroita joita ei hento sälli nosta.
Aita oli kai estämässä lehmien pääsyn radalle.
Ei niitä aitoja kauhakuormaajilla tai muillakaan nostokoneilla tehty.

Kovimpia naisia olen tavannut satamissa, lastaamassa lautoja. Käsin niitä pinottiin laivoihin.
Kovia oli akat voimiltaan jos olivat kovia myös jutuiltaan.
päivä kerrallaan


Juha


Työ on kova juttu pohdittavaksi. Samalla siihen liittyy niin paljon jumetusta, ettei käsittelyissä ole järkeä. Ehkä on eniten ajan ja energian hukkaa, mikä on pois muulta. Ja toivottomuus lisääntyy eri tavoin.

Kirjoitin taas jotain uutta. Tällä kertaa itse kirjoittamisesta:
http://juhamyllarinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/179191-osallistuvan-kirjoittamisen-hyodyt

karpalo

Lainaus käyttäjältä: Rrape - 03.11.14 - klo:11:33
........
0,5 milj suomalaista lähti Ruotsiin  sinä aikana kun sankarimme paiski töitä Porissa.

Suomessa työttömyysavustusta sai kun kävi pakkotöissä. Esim teitä rakennettiin kovimmilla pakkasilla. Miehet asuivat parakeissa ja mylläsivät routaista maata.


Joo, minäkin oman elämäni sankari olin parisen vuotta Ruotsissa ihan  oikeissa töissä, autoja maalasin Volvolla, Torslandaverketillä. Torslandaverken, ursprungligen Volvo Torslandafabriken, är Volvo Personvagnars fabriksanläggning i Torslanda på Hisingen i Göteborg.



Tässä kuvassa maalaamoa, jossa työskentelin.

Vanhempi velipoika teki maantietä Porin ja Tampereen välille, asuivat parakissa. Työnantaja oli TVH = Tie ja Vesirakennushallitus. Velipoika sanoi, että siellä velmuilivat tien rakentajat, että lyhennys tulee sanoista Tee Vähän Hiljempaa. Työntahti ei niissä hommissa paljon päätä, eikä ruumista rasittanut.

Sellaista se oli, ennenvanhaan, nyt nuori polvi kateellisena nälvii ja ihmettelee sitä hienoa aikaa, mitä isät ja isoisät ovat edellä naatiskelleet..

Esmerkix

Lainaus käyttäjältä: karpalo - 02.11.14 - klo:15:53
Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 02.11.14 - klo:15:22

Voihan olla, että olet päätynyt sellaiselle asuinalueelle, jossa asuu paljon ns. syrjäytyneitä. Ei kukaan voi mennä sellaiseen työhön, jota ei osaa tehdä. Jos on peukalo keskellä kämmentä, ei voi ryhtyä puusepäksi. Kukaan ei maksa mitään huonosti tehdystä työstä. Aika monilla krooniset sairaudet rajoittavat alanvalintaa. Työnantajat valitsevat parhaan mahdollisen henkilön, siis joka soveltuu juuri siihen tehtävään parhaiten. Työnhakijat testataan ennen kuin palkataan, vain huipputyötenkijä valitaan.


Tarkoitatko, että asun sellaisella asuntoalueella, missä ei voi tehdä johtopäätöksiä työttömyydestä yleisesti ottaen.

No, asun sellaisella asuntoalueella, jossa pääasiasllisesti asutaan omakotitaloissa. Nämä eivät ole sieltä halvimmasta päästä edes. Ovat tälläisellä sudulla jossa ihmiset viihtyvät. Ei täällä ole liiemmin juoppoja, eikä muutakaan rähjäkansaa.
.......

Tällä asuntoalueella olen keskustellut viisaampienkin ihmisten kanssa, kuin moni Foorumisti onkaan.

--


"Se, mitä tunnen lähipiirissäkin/naapureissa, tai muuten vain joitain työttömiä, niin kuva joka minulle on heidän kauttaan asiasta valjennut on sellainen, että eivät oikeastaan haluaisikaan välttämättä mitään työtä taikka toimea."

Kuvittelin että lähipiiri/naapuri tarkoittaa omia sukulaisia tai omaa asuinaluetta, mutta ehkä naapuri tarkoittaakin Sinulle aivan muuta...

karpalo

 Sietää unhoittaa kuvitelmat, ne pelkkää unta on vain.

PS. tsekkaa lainaukset.

Esmerkix

Lainaus käyttäjältä: karpalo - 03.11.14 - klo:13:20
Sietää unhoittaa kuvitelmat, ne pelkkää unta on vain.

PS. tsekkaa lainaukset.

Joo, luin kyllä. Lähipiirisi/naapureitteisi lisäksi otit esimerkiksi yhden Penan, josta joku tuttavasi oli kertonut, ettei koskaan ole ollut kunnon töissä...

Minä puolestani en tunne yhtään työtöntä lähipiirissäni/naapurustossani. Jos joku kertoo minulle jostakin Penasta pahaa, en välttämättä käyttäisi tuota yhtä työttömien esimerkkitapauksena.
Työttömyys koetaan niin rankaksi elämänvaiheeksi, ettei siitä yleensä kertoilla, edes lähipiirille/naapureille.


Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä