Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Eettinen liha ja ja sen hankinta

Aloittaja kromi, 21.02.15 - klo:18:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

risto

#40
.onko juuston syönti eettistä?

100 v sitten maitoa ei voinut säilöä. Se,happani saman tien. Hapan kerma kuorittiin pinnalta ja siitä saatiin voita.

Valkuainen saostettiin ja se säilöttiin tekemällä juustoa. Suomi ei kai ollut juustomaa koskaan.
Maito tiestysti happani piimäksi ja sitä juotiin.

Sippolan kirkonkylässä on juustopata, jolla tehtiin ensimmäinen emmental juusto 1856.
Juustomestari tuli Sveitsistä.

Syrinx

Tuohon taidan olla jäävi vastaamaan. Jääkaapissa on tyypillisesti kymmenkuntaa lajia juustoja,  nytkin muutamaa lajia homejuustoja pöydällä temperoitumassa iltapalaa ajatellen...

Olen lueskellut noita maailman juustokirjoja ja niissä on aika vähän puhetta Suomesta. Leipäjuusto sieltä kyllä yleensä löytyy, ja katso, sitäkin löytyy myös jääkaapistani...


sniper

Joskus kun harrastin kilpa-ammuntaa niin kavereista moni kävi metsästämässä pyysivät mukaankin muutamia kertoja hirvimetsälle, mutta lopettivat höpinänsä kun kerroin jotta tuun vasta sitten kun hirvellekin annetaa kivääri ja opetetaan vastaamaan tuleen.

Ja Rrape on täysin oikeassa siinä, että suomessa on saatu hyvät opit sillä suomalainen Emmental juusto on mun mielestäni yksi mualiman parhaita juusto-laatuja.
Miksi olisin vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voin olla täysin mahdoton. 

"Hän joka ymmärtää tulevaisuuden vastatuuleksi kulkee väärään suuntaan"

Huom! Kirjoitusvirheet ovat mukana vain höysteenä.

Amanda


Syrinxkin on juustohullu. Sama täällä, jos saisi olla, itsekuria.. viimeksi kävelin pitkää marketin juustohyllyä edes taas, että jospa olisi camemberia. Onneksi ei ollut .. kyllä vaikka mitä muuta, monen merkkistä sulatejuustoa yms. Carrefourissa ei ole gourmet juustotiskiä, sellaiselle olisi pitempi matka. Niillä on oikeita juustoja eikä mitään lasten voileiville tarkoitettua juustotahnaa.

Mutta aina on juustoa jääkaapissa.

Ja kaikkein parasta on vielä tänä päivänä kummitätini minulle varta vasten tilaama leipäjuusto, jota tekee hänelle tuttu maatalon emäntä!

Punaisella pallojuustolla tänne näppäimistölle asti. Lihaa ei taannoin saanut juuri nimeksikään, ja taisi oli parempi niin. Nykyihmiset syövät itsensä sairaaaksi.

sniper

Juusto hulluksi varmaan lasketaan minutkin, meillä täällä swedussa oli aikoinaan Kavlin Raketost, pahvisessa purkissa josta leikattiin siinä purkissa kiinni olevalla narulla siivuja, niiden paksuuden määräsi kukin itse, aikoinaan tätä myytiin Helsingin seudullakin, juusto oli saman tyyppistä kuin Koskenlaskija.
Mutta parasta juustoa on Emmental ja Greivi juustot.

Kuva Pötköstä juustoa:

Miksi olisin vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voin olla täysin mahdoton. 

"Hän joka ymmärtää tulevaisuuden vastatuuleksi kulkee väärään suuntaan"

Huom! Kirjoitusvirheet ovat mukana vain höysteenä.


neutri

Lainaus käyttäjältä: sniper - 23.02.15 - klo:18:03
Juusto hulluksi varmaan lasketaan minutkin, meillä täällä swedussa oli aikoinaan Kavlin Raketost, pahvisessa purkissa josta leikattiin siinä purkissa kiinni olevalla narulla siivuja, niiden paksuuden määräsi kukin itse, aikoinaan tätä myytiin Helsingin seudullakin, juusto oli saman tyyppistä kuin Koskenlaskija.
Mutta parasta juustoa on Emmental ja Greivi juustot.

Kuva Pötköstä juustoa:



Eipä ihme, että ruotsalaiset eivät onnistuneet markkinointiyrityksessään. Täällä leikataan juustosta siivuja, eikä kuten siellä purkista. ;)

sniper

Lainaus käyttäjältä: neutri - 23.02.15 - klo:21:16

Eipä ihme, että ruotsalaiset eivät onnistuneet markkinointiyrityksessään. Täällä leikataan juustosta siivuja, eikä kuten siellä purkista. ;)

Joo näinhän se varmaan on tai oli, puoti joka purkkijuustoa stadin seudulla myi oli nimeltään Varuboden joka perustettiin uudellemaalle jo 1889, vieläkö pulju on pystyssä siitä ei mulla ole aavistustakaan.

Mutta kuitenkin näin: Valio myy täällä Emmentaali juustoaan jota ostan palan kerran viikossa sen siivutan tarpeenvaatiessa juustohöylällä.

Mä luulen, että sulla on tainnut tuo purkista siivutus mennä ohi-suun tai et tajua miten se tehtiin ja et myöskään kuinka helppoa se siivutus oli.

Käytäntö oli tää pohjasta työnsit juustoa tuubissa ylöspäin niin paljon kuin halusit siivusi paksuuden olevan sen jälkeen langasta kii ja pyöräytit purkin yläreunaa vasten niin siivu tuli ihan niinku itsekseen. 

Ja oliskohan se myös näin, että me jotka sen tiedämme emme siivuta sulatejuuston tyyppistä juustoa kuten koskenlaskija, emme veitsellä emmekä juustohöylällä, no ehkä heitäkin jotka käyttävät siihen veistä, löytyy jostainpäin maailmaa. ;D
Miksi olisin vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voin olla täysin mahdoton. 

"Hän joka ymmärtää tulevaisuuden vastatuuleksi kulkee väärään suuntaan"

Huom! Kirjoitusvirheet ovat mukana vain höysteenä.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä