Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Kiinnostaako maailmankaikkeus? Miten toimii jne?

Aloittaja Mies, 06.03.17 - klo:10:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Suti

Lainaus käyttäjältä: Mies - 06.03.17 - klo:17:34
Mistäpä näitä tietää. Avatarelokuvassa ihminen elää toisen kehon kautta.

Minä olen joskus mielikuvitellut miltä tuntuisi kokea Einsteinin tapa kokea maailma. Kaikkea voi kuvitella.

Lainaus käyttäjältä: Mies - 06.03.17 - klo:17:34
Ja jos on olemassa valoa paljon nopeampaa infoa, niin huvinkin kaukaa ja todella nopeasti.

Ei ole tässä maailmankaikkeudessa.
päivä kerrallaan

Mies

Lainaus käyttäjältä: Suti - 06.03.17 - klo:18:36
Lainaus käyttäjältä: Mies - 06.03.17 - klo:17:34
Mistäpä näitä tietää. Avatarelokuvassa ihminen elää toisen kehon kautta.

Minä olen joskus mielikuvitellut miltä tuntuisi kokea Einsteinin tapa kokea maailma. Kaikkea voi kuvitella.

Lainaus käyttäjältä: Mies - 06.03.17 - klo:17:34
Ja jos on olemassa valoa paljon nopeampaa infoa, niin huvinkin kaukaa ja todella nopeasti.

Ei ole tässä maailmankaikkeudessa.

Miksi ei?

Suti

päivä kerrallaan

Suti

Ihminen tietää maailmankaikkeudesta ja sen toiminnoista jotain, mutta paljon on avoinna.
Esimerkiksi m-säieteoriat ja multiversumit ovat ajatusmalleja, eivät välttämättä totta, tietoa.
Ne koskevat ja elävät siinä mistä emme tiedä, mutta niitä rajoittaa ja ne rakentuvat sen päälle minkä tiedämme. Ne hylätään jos ne eivät noudata tietämäämme. Jos tietomme muuttuu, asioita tarkastellaan uudestaan.

Kun lähden mielikuvitusta käyttäen seikkailemaan maailmankaikkeudessa, yritän pysyä sen tiedon varassa mikä minulla on ja liidellä vain sillä alueella josta emme tiedä, josta meillä on vain teorioita.
Valon nopeuden asema maailmankaikkeudessa informaation siirtymisen nopeuden ehdottomana ylärajana on mielestäni asioita, joita en käy kuvittelemaan toiseksi.
Samoin esim. mielestäni seuraus ei voi olla ennen syytä.
Jotain pitää ajattelussa kiinnittää.
päivä kerrallaan

Mies

Minun mielestäni näkyvän maailmankaikkeuden aine ei voi saavuttaa valonnopeutta. Eikä mikään informaatio, joka on peräisin näkyvän maailmankaikkeuden aineesta, voi liikkua valoa nopeammin. Eikä vaikka info olisi aika kaukaakin näkyvän ulkopuolella olevasta aineesta.
Minulla on vahva epäilys että silti näkyvän maailmankaikkeuden läpi voi liikkua jotakin hyvinkin nopeasti.
Se mihin tuo erittäin nopea vauhti perustuu, voi olla liian villi ajatus teille.


Suti

Ehkä on.
Minun ajattelutapani on, jos se ei tullut selväksi, se että en oleta enkä käy spekuloimaan sellaisella joka on osoitettu/osoitettavissa tunnetun tiedon vastaiseksi.
päivä kerrallaan

Mies

Näkyvän maailmankaikkeuden sisäisesti valonnopeus on meille maksiminopeus.
Myös kaikelle säteilylle joka on peräisin näkyvän maailmankaikkeuden aineesta.
Mutta liikkuuko kaikki näkyvässä maailmankaikkeudessa oleva jostakin jonnekin päin?
Ja jos, niin miten nopeasti?
Ehkäpä jopa niin nopeasti että näkyvä maailmankaikkeus kokonaisuutena vaihtaa paikkaa avaruudessa koko ajan aivan kuten pallo joka liikkuu oman halkaisijansa pituisen matkan yhdessä hetkessä?
Silti emme liikkuisi valoa nopeammin koska sinne päin liikkuva valo liikkuisi sinne päin meitä nopeammin.
Kysyin tästä asiantuntijoilta ja kukaan ei osannut kertoa mitään syytä sille miksi niin ei voisi olla. Kukaan ei kylläkään keksinyt mitään syytä miksi niin olisi. Mutta jos niin on, voisi näkyvän maailmankaikkeuden läpi liikkua infoa hyvin nopeasti.
Minulla tuollaiselle liikkeelle on selitys, mutta se saattaa olla liian villi ajatus teille.

Suti

Olet varmaan oikeassa, sinulla varmaan on selitys, mutta ei sitä kannata tarjota meille - tai ehkä Tiistaille voit yrittää.

Onkohan sinun käyttämäsi käsitteistö standardi? Tiedäthän että maailmankaikkeutta määriteltäessä erotetaan toisistaan havaittava maailmankaikkeus ja koko maailmankaikkeus.
Havaintoja voidaan tehdä paitsi näkemällä myös kuulemalla, mittaamalla gravitaation muutoksia jne. Onko sinun tarjoamista näkyvän maailmankaikkeuden pomppimisista mitään välitöntä tai välillistä havaintoa?
päivä kerrallaan

karpalo

#18
Voisiko olla, löytyä jotakin vielä paaljon valon nopeuttakin nopeampaa ?

Ajatushan voi siirtyä jostakin jonnekin jo samalla kun se syntyy ?
...............

- Uteliaana, Karpalo mietintämyssyineen.

- Kuulostelen, samalla kun mietin uusia vaihtoehtoja maximaalisiin nopeuksiin..

Mies

Lainaus käyttäjältä: Suti - 07.03.17 - klo:11:38
Olet varmaan oikeassa, sinulla varmaan on selitys, mutta ei sitä kannata tarjota meille - tai ehkä Tiistaille voit yrittää.

Onkohan sinun käyttämäsi käsitteistö standardi? Tiedäthän että maailmankaikkeutta määriteltäessä erotetaan toisistaan havaittava maailmankaikkeus ja koko maailmankaikkeus.
Havaintoja voidaan tehdä paitsi näkemällä myös kuulemalla, mittaamalla gravitaation muutoksia jne. Onko sinun tarjoamista näkyvän maailmankaikkeuden pomppimisista mitään välitöntä tai välillistä havaintoa?

Pomppimista?

Kyllä se liike on tasaisesti kiihtyvää tietystä suunnasta tiettyyn suuntaan. On ollut jo sen 13.8 miljardia vuotta.