Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Mopoautojen tilalle pienet henkilöautot, joissa nopeusrajoitin?

Aloittaja Posiella, 12.02.15 - klo:07:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sniper

Lainaus käyttäjältä: Kopek - 14.02.15 - klo:17:10
Jos minulla olisi "projektitasoinen" B-luokan auto, jonka suunniteltu käyttöikä ei olisi enää kovin monta vuotta, voisin kokeilla seuraavaa keinoa - tai sitten luopuisin ajatuksesta nähdessäni auton "livenä"

Otetaans tähän hiukan autonvalmistajan kannalta nähtyä sitoutuvuutta, ensinnäkin on autonvalmistajan takuunalainen lupaus se jotta varaosien saanti on taattu valmistusvuodesta 12 vuotta eteenpäin (tämä koskee vain joitakin auton osia) sen jälkeen varaosientoimitus saattaa loppua ilman varoitutusta.

Mitä tämä voi tarkoittaa auton kestävyyden kannalta, on se, että autojen kestävyys on alhaisempi kuin varaosientakaus valmistajalta.
Miksi olisin vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voin olla täysin mahdoton. 

"Hän joka ymmärtää tulevaisuuden vastatuuleksi kulkee väärään suuntaan"

Huom! Kirjoitusvirheet ovat mukana vain höysteenä.

Suti

Tässä on sähköautojen "likainen pikku salaisuus"

Journal of Industrial Ecology -julkaisun selvityksen mukaan puolet sähköauton aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä syntyy valmistusvaiheessa. Suurin saasteiden aiheuttaja on akun valmistusprosessi. Esimerkiksi litiumin kaivostyöt ovat kaikkea muuta kuin ympäristöystävällisiä. Perinteisen auton valmistus vastaa puolestaan 17 prosenttia kulkuneuvon hiilidioksidipäästöistä.
Kun sähköauto lähtee tehtaalta, on se aiheuttanut hiilidioksidipäästöjä 13 600 kilogramman edestä. Polttomoottoriauton kohdalla vastaava määrä on 6 350 kiloa.

Suuri osa sähköstä tuotetaan edelleen fossiilisilla polttoaineilla, joten Journal of Industrial Ecologyn laskelmien mukaan sähköauto tuottaa päästöjä keskimäärin kuusi unssia maililta. Vastaavankokoisen tavallisen auton päästöt ovat toki kaksinkertaiset, mutta koska sähköauton valmistuksen päästöt ovat suuremmat tarkoittaa se, että sähköauto nousee ekologisemmaksi vaihtoehdoksi vasta noin 130 000 ajokilometrin jälkeen. Matka on sinänsä uudelle autolle kohtuullinen, mutta koska sähköautojen toimintasäde on tällä hetkellä varsin rajallinen, nousevat niillä ajetut kilometrimäärät harvoin kovin korkeiksi. Lisäksi akkujen latauskapasiteetti heikkenee ajan myötä. Esimerkiksi Nissan arvioi, että sen Leaf-sähkäauton akut heikkenevät viidessä vuodessa niin, että 125 kilometrin maksimimatka lyhenee 88 kilometriin.

päivä kerrallaan

risto

.
Työkaverilla oli erikoinen automalli. Niitä oli vain 2 Suomessa. Vaihto ei onnistunut koska kukaan ei halunnut sellaista tapausta itselleen.

Syrinx

Muistelen vain että ennen vanhaan oli sellainenkin autoluokka kuin kääpiöautot, eivätkös vastaavat sopisi edelleenkin varsinkin taajama-ajoon mopoautojen tilalle? Joku Smart näyttää siltä mutta on liian tehokas ja aivan liian kallis.


sniper

Jees kyllähän näitä kääpiöautoiksi kutsuttuja ajoneuvojakin oli ennenvanhaan, esimerkkinä vaikka BMW-isetta, Trojan joka oli enkku valmiste niin ja  Messerschmittien eri mallit tais olla 3 tai 4 eri mallista?

Tuskin nämä enään kelpaisi muiksi kuin museo kamaksi.
Miksi olisin vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voin olla täysin mahdoton. 

"Hän joka ymmärtää tulevaisuuden vastatuuleksi kulkee väärään suuntaan"

Huom! Kirjoitusvirheet ovat mukana vain höysteenä.

Syrinx

Muistelen nuoruudesta kavereilla olleen ainakin yksi Messerschmitt, yksi Goggo ja jollakin muulla Daf, tuollaisia merkkejä ainakin siihen aikaan oli.

Mutta idea siitä että moottori voisi olla joku puolilitrainen, tilaa kahdelle plus kauppakasseille, ja varuste- sekä turvataso lähempänä autoa kuin mopoautoa, eikös tuo konsepti voisi olla jotakin myyntikelpoistakin kun ei ole järkeä käydä kaupoissa noilla ökylotjilla.


sniper

No mopoauto on melkein samankaltainen kuin nuo vanhukset olivat lasikuitua ja muovia kummatkin yhtä turvattomia kuin tavalliset mopot.
Miksi olisin vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voin olla täysin mahdoton. 

"Hän joka ymmärtää tulevaisuuden vastatuuleksi kulkee väärään suuntaan"

Huom! Kirjoitusvirheet ovat mukana vain höysteenä.

Syrinx

Onko siis joku luonnonlaki että uusien autojen pitää olla aina isompia kuin entiset?

Alle yhden pisteen vinkki: nuo kaikki ovat menneet jo konkkaan ajat sitten, niitä ei tässä nyt kaivata vaan jotakin uutta...

Ei tuo bensa-ale kauaa jatkunut, hinnat näkyvät olevan taas nousussa. Palkat ja varsinkin eläkkeet menettävät edelleen ostovoimaansa. Ihmisten älykkyyskin laskee, luulisi niille olevan helpompaa myydä jotakin pienempää...


sniper

Lainaus käyttäjältä: Syrinx - 23.02.15 - klo:19:17
Onko siis joku luonnonlaki että uusien autojen pitää olla aina isompia kuin entiset? 

Ei, mutta vaatimus on jotta ne olisivat turvallisempia ja sitä ei näistä pienistä saippuakupeista ei saa tekemälläkään.
Miksi olisin vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voin olla täysin mahdoton. 

"Hän joka ymmärtää tulevaisuuden vastatuuleksi kulkee väärään suuntaan"

Huom! Kirjoitusvirheet ovat mukana vain höysteenä.


Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä