Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Äkkiseltään musiikin kolminaisuudesta

Aloittaja Letti, 25.09.10 - klo:22:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: S - 28.09.10 - klo:17:01

- On myöskin täysin soittajasta kiinni, pystyykö hän luomaan vaikkapa improvisoiden monimuotoista musiikkia, tai sitten vain pelkkää sekoilua. Kannattaa kuunnella mm. jazzin suuria mestareita, jotka sooloilivat virtuoosimaisesti jonkun annetun teeman pohjalta. Heillä ei ollut edes useimmissa tapauksissa edes nuotteja käytössään.


Ei ollu ees nuotteja!
Taivas sentään.

Etkö oo kuullu, Ässä, että koskaan silloin ei ole kyse improvisoinnista, kun soitetaan nuoteista.

Improvisointi tarkoittaa sitä, että nuotinluku jätetään sikseen.

Ja et tiennyt sitäkään, että vain harvoilla on kyky nähtyjen nuottien perusteella kuulla, miten sävellys soi? Eritoten silloin, kun on kyse monimutkaisesta sävellyksestä, jossa on soittimia pilvin pimein ja kaikille soittimille oma stemmansa.

Et tainnut tietää sitäkään, että samoin harvoilla on kyky nuotintaa luomansa sävellys suoraan, ilman minkään soittimen apua.

Etkä sitäkään, että improvisoitu sävelkulku voidaan nuotintaa. Aivan kuin puhe voidaan kirjoittaa. Nuottikirjoitus on eräs kirjoittamisen alalaji.












Ei noista muiden puheista kannata välittää.

rapevainaa

.
Todella suuret muusikot  astukoot nyt esiin ja nuottivihot kerätään pois,  samoin  kynät ja kumit.sitten ei luntata kenenkään nuoteista.

Milloin patarumpu osaa pomauttaa vai silloin kun luomisen paine käy sietämättömäksi.

THL tiedottaa

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

S

Tarkoitinkin sitä, että nämä jazzin improvisaation mestarit muissakaan yhteyksissä jammaillessaan harvoin käyttivät nuotteja. Tosin kyllä heiltä sekin taito tarvittaessa näppärästi luonnistui. Joskus he orkesterissa soittaessaan soittivat ensin kappaleen teemat nuoteista, jonka jälkeen he improvisoivat soolo-osuutensa kappaleen sointupohjaa fraseeraamalla. Eli tässä tapauksessa yhdistyi saumattomasti nuoteista luku, sekä improvisaatio yhdessä samassa sävellyksessä.

- Tietenkin olen säveltäjänä sekä musiikin luojana tarkoin perillä sävellysten rakenteista sekä nuotinnuksesta, tai miten improvisaatio toimii sävellyksen perustana, tai kuinka imporisoidun kappaleen sävelkulut voidaan myös kirjoittaa nuotteihin. Tosin se ei ole enää sama asia, kun soittaa täysin uniikki improvisaatio livenä. Olen soveltanut itse kumpaakin tekniikkaa mm. omissa sävellyksissäni.

- Lisäksi tiedän miten sävellys luodaan nuoteilla tai niitä ilman, sekä kuinka kappale sävelletään jo valmiiksi omassa päässä ilman soittimia. Suosin kuitenkin itse mielummin improvisaatiopohjaista musiikin luomistyötä, koska se antaa vapaammat kädet rakentaa/sovittaa kappaleesta rytmisesti/sointukulkuineen kaikkineen, harmonisesti moniulotteisemman kokonaisuuden.

- Monet vähemmän lahjakkaat muusikot eivät monetkaan osaa luoda musiikkia tälläisellä metodilla. He tarvitsevat valmiit nuotit, jonka pohjalta soittavat muiden säveltämää/sovittamaa musiikkia, koska eivät itse kykene luomaan omia sävelyksiä, saati sitten improvisoimaan niin että siinä on jotain soitannollista jujuakin takanaan. Tälläisiä ulkoaopeteltujen kappaleiden soittajia, jotka matkivat muiden tyylejä, mahtuu melkein kaksitoista tusinaan. Mutta vähemmän on niitä soittajia tai säveltäjiä, jotka luovat oman tyylinsä - sekä saavat soittoonsa persoonallisen otteen, joka erottuu harmaasta massasta!
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

karpalo

Lainaus käyttäjältä: Eugen - 28.09.10 - klo:13:33
Outomaa hymnin esittämisen pääsoittimen tulisi olla tuuba! Tuuban soitanta ilmentää parhaiten Outojen sielunsaloja!

Minustakin vaikka en ole musiikillinen nero., on jopa täällä sanottu, siltä lähtee pelkkää TUUBAA.  Sen kertoja oli kyllä jäsen joka vetää itse kaikki soolo-osiot suoraan  HANURISTA.


THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: S - 28.09.10 - klo:19:10
Joskus he orkesterissa soittaessaan soittivat ensin kappaleen teemat nuoteista, jonka jälkeen he improvisoivat soolo-osuutensa kappaleen sointupohjaa fraseeraamalla.

- Tietenkin olen säveltäjänä sekä musiikin luojana tarkoin perillä sävellysten rakenteista sekä nuotinnuksesta, tai ...

... sitten vain et.

Fraseeraus, heh, taisit sekoittaa termit.

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Canardian

Keksin jo hyvän melodian johon saa helposti rakennettua monta jännää seikkailua, se muistuttaa jonkun klassisen säveltäjän tyyliä, ehkä tsekkiläinen tai venäläinen.
I am Metatron, bringer of the good news!
www.toiveet.fi   www.wishforum.com

karpalo

Lainaus käyttäjältä: Lumooja - 28.09.10 - klo:20:34
Keksin jo hyvän melodian johon saa helposti rakennettua monta jännää seikkailua, se muistuttaa jonkun klassisen säveltäjän tyyliä, ehkä tsekkiläinen tai venäläinen.

Niin., se olis hianoo, Outomaan Filharmoonikot.

S

Eli jos halutaan luoda torvien kanssa lisää tuubaa - niin silloin orkesterin hulistillakin on pilli kuonon alla, kun taas pianistilla on... niin jokainen voi kääntäen äkkisältään mieltää tämän sanamuunnoksen juuri niinkuin se on tarkoitettukin.

- Joka tapauksessa Outomaan sinfonikot luovat mestarillisen teoksen; jossa puhaltimien, lyömäsoittimien, sekä muiden jousisoitinten sulosävelet paisuvat orkestraation tunneasteikolla mahtavaksi äänipauhuksi, jossa kapellimestarikin lyö viittoen tahtipuikollaan orkesterin tulkintaan koko ajan lisää tempoa & dynamiikkaa!  
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

rapevainaa

.
Mä alan myymään etukäteen lippuja. Tarvitaanko kuitteja?

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä