Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Tämän päivän mietteet

Aloittaja Alien Weird, 05.08.11 - klo:14:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 17 Vieraat katselee tätä aihetta.

juhasamy

Lainaus käyttäjältä: THL tiedottaa - 07.01.12 - klo:20:15
En tiedä (enkä lähde sitä tarkistamaan), onko Ripan edellä lainaama teksti JuhaSamyn käsialaa.

Kyseessä on erään Myllyläisen otsikko, jonka Rapen vihjeestä kyllä muutin toiseksi.

THL tiedottaa

#361
Ajatusmylly tuottaa valioyksilöitä!

Eipä silti, on sitä täällä Outolassakin otsikoita moneen lähtöön, kuten:

Älkää jutelko avaruusolioiden kanssa!

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

juhasamy

Lainaus käyttäjältä: Ripa - 07.01.12 - klo:20:12
Kattokaa nyt tätäkin Samyn mietettä "Uni = merkittäväksi koettu toteuma?"

Noin voi olla, mutta tietysti unen tasolla.

Esim jotkut näkevät paljon sellaisia unia, joissa purkautuvat päiväsaikaan yleensä tukahdutetut asiat. Tämän olen kuullut myös vähän itseäni viisaammilta.

Se juttu on, että ovatko unet miten "teleologisia"?

(Aiheet poukkoilevat, mutta sopinee tässä ketjussa)

risto

.
Ja hän jatkaa:
"Uni on siitä erikoista, että siinä toimii tavallisesti kai ihan eri logiikka kuin valve-tilassa. Siksi mielenkiintoinen teemana. Joskus nukahtaessa olen huomannut sen, miten jotkin mielikuvat sulautuvat toiseksi ja tuo siirtymä on kokemuksena jänski. Kun jokin mielikuva hajoaa toiseksi. Näitä ei kyllä usein bongaa.".

Siis unessa mielikuva sulautuu ja hajoaa. Jep. valveilla se pelkstään hajoaa. Pyrkii karkuun kuin varpusprvi. Siitä tulee sanonta hajamielinen.

THL tiedottaa

JuhaSamya viisaampi?
Mistä ihmeestä löysitkin?

Ei noista muiden puheista kannata välittää.


Patu

JuhaSamy sotki taas. Juuri kun olin taputtamassa että THL sai JS:n tajuamaan jotain tuleekin tarinaa painoarvotuksista ja äärettömyydestä. Voi räkä.
On kestettävä, ihminenhän JS:kin on. Humanismin pyhien periaatteiden nojalla en kurmota enempää.

Mutta THL, loistavan luennon loppuosa puuttuu: mitä on buddhalainen etiikka?

Monimutkaisuus on mielenkiintoinen käsite. Sitä voi jopa yrittää mitata Turingin koneen ja tarvittavan bittijonon pituuden kautta, mutta ensin pitää päättää puhuuko esimerkiksi täsmennetystä monimutkaisuudesta vai palautumattomasta monimutkaisuudesta.

Täsmennetyn monimutkaisuuden kehittäjän, teologi Dembskin, mukaan tietämättömyyteen vetoaminenkin on parempi vaihtoehto kuin uskomus siihen, että ongelmat olisivat ratkaistut. Ota JS opiksi.

Dembski sanoo myös että ...äh, antaa olla.

juhasamy


THL tiedottaa

#367
... buddhalainen etiikka ...

(En edes yritä tehdä tässä mitään tyhjentävää esitystä buddhalaisesta etiikasta.)


Tämä (buddhalainen etiikka) on eräs vaikeimpia asioita, mitä ihminen ikänään voi kohdata.
On monia eri koulukuntia, paljon erilaisia tulkintoja.

Mutta vaikeinta buddhalaisessa etiikassa nähdäkseni on sen käytännön harjoittaminen.
Ihminen on niin hauras olento ja taipuvainen hellittämään kohtaamiensa vaikeuksien edessä, että buddhalaisen etiikan omaksumisen jälkeen sen harjoittaminen käytännössä vaatii yksilöltä tavattoman paljon. Aluksi saattaa tuntua aivan helpolta ne harjoitteet, mitä aloittelijan kehotetaan tekemään. Kyse ei ole kuitenkaan mistään tempuista, urheilusuorituksiin verrattavista fyysisistä harjoitteista. Kyse on mielentilasta. Siitä, miten ihminen kykenee hallitsemaan itsensä psyykkisesti.

On helppo luetella ne tavoitteet – jotka ovat eettisesti mitä kannatettavimpia –, joihin ohjeilla ja harjoitteilla pyritään, mutta niihin on todella vaikea päästä.

(Tällä kertaa lopetan tähän. Linkki Wikin artikkeliin ohessa.)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Buddhalainen_etiikka







Ei noista muiden puheista kannata välittää.

emma

Hei,
Palaan ihmiskunnan kautta risteyksiin.
Löytyy sitä lähempänäkin:
Vanha kuva, risteyksiä on lisätty edelleen.

Tämä ei kuulu siihen Tampereeseen, jonka minä tunsin. Joten joka kerta ohi ajaessani eksy, kerran Pirkkalan lentokentän kupeeseen. Juna vie onneksi tuollaisten ohi, kohtuu turvallisesti. Vaikka sielläkin olen kerran joutunut vahingossa väärään junaan.


risto

.
Eläinten kohtelun etiikkaa keskiajan
arabialaisessa filosofiassa


"Eettisesti perustellulla kasvissyönnillä
oli kautta antiikin kreikkalaisen filosofian
historian vahvat kannattajansa erityisesti
pythagoralais-platonistisessa perinteessä.
Eräs keskeisiä perusteluja kasvissyönnille
oli sielunvaellus, sikäli kun ihmissielun
katsottiin voivan syntyä uudestaan myös
eläimen ruumiiseen."
http://www.sarab.fi/file/marhaba/2009/m09-s50n-2.pdf


-----Siis jos syö jonkun eläimen tai elimen, se voi olla vaikka isoisä tai edesmennyt rattijuoppo naapuri.


"Onkin mielenkiintoista, että monet kiihkeimmistä
eläinten oikeuksien puolustajista
keskiajan arabialaisen kulttuurin piirissä
löytyvät jollain tavalla harhaoppisina
pidettyjen liikkeiden tai ajattelijoiden joukosta."

---- Olen samaa mielt että luonnonsuojelijat ovat harhaoppisia, tai ainakin ovat piiloutuneet siihen joukkoon, ne harhaoppiset..

"Vasta viimeisenä keinona Ḥayy
turvautuu eläinten lihaan tai muihin eläinkunnan
tuotteisiin, mutta pyrkii suosimaan
alueella erityisen runsaslukuisena esiintyviä
eläimiä, jotta välttäisi kokonaisen lajin
hävittämisen saarelta sukupuuttoon."

Mikä ihmeen viimeinen keino? Jos esim bussi jättää?
James Bond teki kaiken viime tingassa. Ehkä sitten oli turvauduttava eläimeen kun muita ei ollut.
Kiltsi kysyi monta kertaa että annatko ja James vaan mietti.
.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä