Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Suomen rajat

Aloittaja AveLazio, 22.05.13 - klo:12:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AveLazio

Puhun sinulle, Tupla, nyt kuin lapselle, jotta ymmärtäisit: Tuhma Ruotsi otti Suomen Lapin länsiosan (nk. Länsipohjan). Tomerasti Suomi kosti kiusaajalleen ottamalla heille kuuluvan Ahvenanmaan. Asiat tapahtuivat peräkkäisillä vuosisadoilla, eivät yhtaikaa.

Kysy lisää, Tupla. Haluun sun tuntevan tän historiallisen kehityksen. Jaksan kyllä vastata. JA NYT VÄLITUNNILLE! :D
At a narrow passage there's no brother, no friend

AveLazio

Hyvä pointti, Juuli. Eka raja Suomen ja Novgorodin (eli Ryssän) vedettiin tosiaan v 1323 Pähkinäsaaressa. Nykysuomalaista rajan Suomen-puolella on vain eteläisin ja läntisin Suomi.

Minä olen siten 75 % suomalainen ja 25 % ryssä.

Kertokaa muutkin, jotka tiedätte suunnilleen, missä raja meni - meni siis Viipurista Raaheen, karkeasti.

Kiinnostuin tästä nyt kovasti.
At a narrow passage there's no brother, no friend

sniper

No joo eihän noitten rajojen takia kannata noin härskiintyä.
Tästähän ne näkyy alusta (1323) alkaen nykypäivään asti. Juulihan tuon alku vuosiluvun jo kertoikin.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Border_changes_in_Finland.gif  Klikkaa.

Huom! kuvassa vuodet vaihtuvat ajallaan. Ja kas kummaa Ahvenanmaa olis tän mukaan kuulunut suomen alueeseen jo alusta alkaen. Hmmmh.  ;)
Miksi olisin vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voin olla täysin mahdoton. 

"Hän joka ymmärtää tulevaisuuden vastatuuleksi kulkee väärään suuntaan"

Huom! Kirjoitusvirheet ovat mukana vain höysteenä.

AveLazio

Snipe, Ahvenanmaa tuli Suomelle vasta Ryssän vallan aikaan ja samaan aikaan Suomen Länsi-Lappi jäi ruotsalaisille.

Evp. upseerina puhuin aiheesta ruotsalaisen evp. upseerin kanssa. Kysyin, mitäs Ruotsi tekisi, jos Suomi ottaisi Länsi-Lapin takaisin emämaan yhteyteen. Tuo Calle sanoi, että hyökkäyksestä pitää ilmoittaa viikkoa ennakkoon. Virnisti. Mutta silmät olivat surulliset kuten Suomenkin kapiaisilla nyt ennen Nato-liittoa. Hm.
At a narrow passage there's no brother, no friend

risto

.
Lopeta lässytys ja mee siirtään ne tolpat. Vittuako mulle siitä valitat.


AveLazio

Minä en valita rahtuakaan. Mistä ihmeestä Sinä haluaisit valittaa! Relaa nyt, pappa.

Dubbel: Katsos kuule vain sinne omaan itkukoriisi (en o muuten kuullu, että kellään muulla kuin Tuplalla ois itkukori, mitä se ees tarkottaa..)
At a narrow passage there's no brother, no friend

risto

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 23.05.13 - klo:16:54
Minä en valita rahtuakaan. Mistä ihmeestä Sinä haluaisit valittaa! Relaa nyt, pappa.


ja pelkkää kitinää.

AveLazio

Tiedätkö, Tupla, mitä "pyhä" tarkoittaa. Et toki.
At a narrow passage there's no brother, no friend

risto

#28
.
En toki.
Miksä keksit aina noin vaikeita?

sniper

"Ave" ja "tuplis" tähän vitjaan juuri tälle kohdalle sopii sanonta "voi pyhä Sylvi". ;D
Miksi olisin vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voin olla täysin mahdoton. 

"Hän joka ymmärtää tulevaisuuden vastatuuleksi kulkee väärään suuntaan"

Huom! Kirjoitusvirheet ovat mukana vain höysteenä.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä