Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Maistuishan mullekin välipala

Aloittaja karpalo, 30.05.14 - klo:19:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

karpalo

Lainaus käyttäjältä: Rrape - 03.06.14 - klo:13:35
.
tuubeissa on makueroja.

Se on totta.

Näissä nyt ei ole kovin paljon makueroja. Mutta jos on, niin se on makuasia.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: karpalo - 03.06.14 - klo:13:27



 

Ostin tämmöistä:



Kaupassani ei näkynyt Rainbowia.  :)

Mätitahna sulostuttaa ihanasti revityn ruisleivän ja munan sekä meijerivoin liittoa, mutta ei se anjovista hakkaa. On tosin helppokäyttöisempää.

Olen aina pitänyt suolaisista makuelämyksistä toisin kuin nykyinen vaimoni. Johtuu varmaan siitä, että pääni ja aivoni ovat hirmu isokokoiset ja tehokkaat, ja vaativat paljon suoloja jotta sähkökemialliset ajattelureaktiot toimivat aivonesteen konduktiivisuuden parantuessa.

Suti

Mä otan aina kourallisen Himalajansuolaa kun rupean kirjoittamaan Outomaalle.
Ninkuin huomaatte, hyvin pelittää.
päivä kerrallaan

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Sepe - 03.06.14 - klo:15:00
Mä otan aina kourallisen Himalajansuolaa kun rupean kirjoittamaan Outomaalle.
Ninkuin huomaatte, hyvin pelittää.

Ota vaikka kaksi.

Tuntuu, että sinulla pelaa täällä paremmin kuin näkkärillä (palstalla).

karpalo

#14

Vuorisuola on hyvää.

En tiedä, onko tämä Himalajalta, mutta vuorisuolaa on. Sitten karkea merisuola on ehdotonta uusia perunoita keitellessä.


Suti

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - 03.06.14 - klo:15:06
Lainaus käyttäjältä: Sepe - 03.06.14 - klo:15:00
Mä otan aina kourallisen Himalajansuolaa kun rupean kirjoittamaan Outomaalle.
Ninkuin huomaatte, hyvin pelittää.

Ota vaikka kaksi.


Jaa, voi olla että jos on ISO pää tarvitsee kaksi kourallista. Ehkä sinun kannattaisi kokeilla.
päivä kerrallaan

Toope

#16
Neljä patonkia, niitä joita paistetaan uunissa

Kaksi tai 1,5 tölkkiä tonnikalaa
Rasia (200 gr) tuorejuustoa, esim. valkosipuli- tai pippurimausteista, maun mukaan.
Vähän joko vahvaa chilipippurikastiketta tai enemmän mietoa chilikastiketta, määrä maun mukaan, mutta kunhan juustotonnikalaseos pysyy suht. kiinteänä, ei saa valua. Siitä tulee muodostua tahnaa.
Hienoksi silputtua hopeasipulia ja paprikaa (mahdollisesti valinnanvaraisia kasviksia, joita voi tuoreina syödä), valkosipulia jos haluaa
Yrttimausteita ja pippuria valinnan mukaan, salviaa ja oreganoa ainakin itse olen käyttänyt. Ehkä basilikaakin.

Tehdään soosi sekoittaen ainekset tonnikalaan, tuorejuustoon ja chilikastikkeeseen ja maustetaan se halun mukaan. Jätetään sitten vähäksi aikaa jääkaappiin, kunnes halutaan paistaa ne patongit. Kuumille patongeille laitetaan sitten kylmää tahnaa ja eikun syömään.

Hauska ja helppo iltapala kavereillekin. Kaloreita ehkä aika paljon, mutta jos elää viikolla siivosti, voi viikonloppuna mässäillä. Valinnanvarainen salaatti sopii tuon ohessa.
"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

karpalo

#17
 Kuvassa Vehnäpatonki Rosten.



Valkosipulinen, taikka pelkkä vehnäpatonki. Prisma tarjous  -,89 €/kpl. tänään ja huomenna

Eilen tein valkosipulipatongista voikkosia. Paljon Voimariinia ja päälle sitten kermajuustoviipaleita, norm. paksumpia

Tuosta siipaloituna

Olihan maukas makuelämys.

Nyt vehnäpatongista on tarkoitus tehdä vastaavia voileipiä, mutta voimariinin lisäksi laitan pari kerrosta ohuita keitettyjä kananmunanviipaleita, ripaus siihen vuorisuolaa ja päälle meetwurstinsiivuja.

Juomaksi usein  kivennäisvettä, Tonic wateria, tai appelsinjuicea.

Koristeeksi ehkä muutaman ohuen kirsikkatomaattiviipaleen. Omat tomaatit ovat vielä tulollaan. En laita kuvia näistä. Jokaisella pelaa varmaan mielikuvitus. Kaikenlaisia erilaisia nimenomaan voileipien suhteen maiskuteltavia välipaloja kokeilen tämän tästä.

See on hauskaa puuhastelua arjen lomassa. Onnistumisista saa aina uutta pontta. Jamie Oliverin tasolle en pyrikään. Muuten hauskaa hommaa sinänänsä.

Toope

#18
Olen joskus tehnyt noita piiraita, tonnikalasta, kuten sanoin edellä, mutta kyllähän niitä hyviä saa jauhelihasta, kinkusta tai broileristakin.  

Perustaikinan saa ihan vehnäjauhoista, mutta olen vähän 1/3 tai 1/4 laittanut perunamuusijauhoa taikinaan, koska pohjasta tulee pehmeämpää, eikä niin rapeaa, mitä pelkästä vehnäjauhotaikinasta. Viimeisestähän tulee helposti turhan kova pohja. Perunamuusijauho pehmentää piirakkataikinaa kivasti.

Täytteeseen joko tuorejuustoperäinen täyte, joka maistuu paremmalta ja menee reisiin tai sitten kevyempi (!) kananmuna- ja kermaviilitäyte. Se kyllästetään sitten sillä ennaltapaistetulla lihalla, kinkulla, jauhelihalla tai broilerilla maustettuina halun mukaan ja säestettyinä sopivilla kasviksilla, valinnaisen kermamäärän kera. Juusto- tai kermaviilitäyte sotketaan lihan ja mausteiden kanssa ja päälle vähän juustoa. Yrttejä ja muita mausteita maun mukaan. Suolaa ehkä aika reippaasti, koska kyseessä on suolainen ateria.

Tuoreita mausteita päälle, jos haluaa. Uunissa puoli tuntia.


"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

karpalo


Jaa, Toopehan osaa leipoakin ? Mikäs on ollessa kun osaa kaikkea.
.........................


Jäätelöpuolella oma suosikkini on yksinkertainen. Kermajäätelöä, vaniljaa 0,5 ltr syvälle lautaselle, siihen päälle Omaa mustikkahilloa desi-pari desiä.

PS.

Tommonen kuvan mukainen yhdistelmä on myös sellainen, että saan kotikonstein tehtyä, kaupan jäätelö loput itseltä:



Nyt maistuu jäätelö, on se vaan niin lämmintä ollut ja jatkuu ainakin tämän viikon.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä