Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Minä en tajua mutta tajuatteko te?

Aloittaja Paha setä, 16.09.09 - klo:20:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paha setä

Niin, laittelin tänään Tampereen liikennelaitokselle meiliä, jonka kopypeistaan tähän kokonaisuudesaan. Kertokaa minulle, onko oikeasti olemassa jokin matemaattinen kaava jolla bussin lyhentämän autojon pituuden voi määritellä. Toivottavasti ne vastaavat minulle  ;D

Hei!

Väitätte aikataulukirjan takakannessa, että jokainen bussi lyhentää autojonoa kilometrillä. Kysyisin, että mihin matemaattiseen yhtälöön perustatte väitteenne?

Väitteen mielettömyys kirkastui minulle tänään, kun kävin bussilla keskustassa ja tulin takaisin. Menomatkalla bussissa oli 44 istumapaikkaa ja paluumatkalla 51 istumapaikkaa. Keskiarvo kaikkien bussien välillä lienee siis 50 istumapaikkaa, kun lasketaan se että laskin paikat silmämääräisesti takapenkiltä joten pieni virhe sallittaneen minullekin. Kuskia en laskenut mukaan, olen pahoillani. Virheeni on ehkä tässä suhteessa pienempi kuin teidän.

Jos 50 matkustajaa kulkee omilla autoillaan, auton mitan ollessa keskimäärin 4 metriä niin saadaan 200 metriä pitkä jono, edellyttäen että ollaan puskuri kiinni puskurissa. Metrin mittainen turvaväli tuo autojonolle pituutta lisää 50 metriä. Pannaan siis reilusti 5 metriä autojen välille turvaväliä, mikä on ruhtinaallinen turvaväli Tampereella. Olen ajanut täällä ja tiedän kokemuksesta että se on yleensä paljon alle. Näin saadaan 250 metriä lisää pituutta autojonolle joka on nyt 450 metriä pitkä.
Vaikka panisimme turvaväliä 10 metriä, mitä ei tosiaankaan näe, niin saataisiin vain 700 metriä pitkä jono. Ei siis kilometriä, joka on 1000 metriä noin arkisemmin ilmaistuna. Edes pyöristettynä siitä ei saa kilometriä.

Päiväaikaan toki turvavälit ovat pidemmät, mutta niin on kuulkaa lapissakin. Jos kaksi autoa sattuu samalle tielle siellä, niin kyse on enemmän todennäköisyydestä kuin todellisista turvaväleistä. Jos se lasketaan turvaväliksi, niin veikkaisin, että talvipäivän liikenne keskipäivällä Äkäslompolossa tai Äteritsi-puteritsi-puollautatsisuon tienoilla noudattaa noin 100 kilometrin turvaväliä. Näin se toimii muuten Tampereellakin.

Toki lienee olemassa sääntöjä siitäkin, montako matkustajaa mahtuu bussiin seisomaan, mutta ei lasketa niitä. Vasta-argumentiksi voitte katsoa Guinnessin ennätysten kirjasta kuinka monta ihmistä saadaan henkilöautoon mahtumaan Tuskin lienee matemaattista sääntöä matkustusmukavuudesta. En minäkään yritä mahduttaa tähän laskutoimitukseen mukaan alkoholisteja, mielenterveysongelmaisia, kännykkään kailottajia sekä liikaa parfymoituja naisia jotka ovat jokaisen astmaatikon märkä uni. Sellainen märkä uni josta herää kylmässä hiessä kylpien. Sitäpaitsi usein bussilla matkustavana olen oppinut että lähes jokaisessa bussikuskissa asuu pieni sisäinen jokamiesluokan kuski, joten en edes suht. terveenä nelikymppisenä uskalla seistä. (Ja sitten ihmetellään miksei vanhuksille anneta paikkoja? No, siksi että parempi että minuun ei satu vaan johonkuhun muuhun. Jos se on vanhus, niin voivoi. Onpa ikävää, mutta sellaista sattuu, ja sellaistahan elämä on.) Ehkä se johtuu vain tiukoista aikatauluista tai jostain, mutta sitä sattuu aika usein.

Niin, matkustan bussilla lähes päivittäin ja maksan kausikorttini säännöllisesti. Kertokaa minulle, mistä tämä kilometri aikataulukirjan kanteen on revitty. Esittäkää vaikka vain jotain pientä mihin voisi uskoa, mutta missään nimessä yksi bussi ei lyhennä autojonoa kilometrillä. Muuttakaa sitä mainoskampanjaanne. Se on pahasti pielessä tosiasioiden suhteen.


Onkohan minulla liikaa vapaa-aikaa?
Mies mietti aikansa miten vois,
tämän selittää,
sitten hän lensi pois.

Hän lensi pois.

-Juice Leskinen-

Matkaleena

Kuule kulta, toivottavasti sä pääset kohta töihin.  ;D
Nahkasiivet hännät sarvet
Raateluhampaat hirviöparvet
Päällä kiikkerän ruumislaudan
Keinuleikkiä partaalla haudan
Niistä kasvaa miehet naiset
Vesikauhuiset painajaiset
Rakastaa raivoten toinen toistaan
Harteille lastensa taakkansa nostaa

-Ruoska, Tuonen Viemää-

rapevainaa

.
Setä. Hanki itsellesi elämä. Aloita vaikka varpaiden välistä ja sitten ajattelet itseäsi ylöspäin.

Matkaleena

Nahkasiivet hännät sarvet
Raateluhampaat hirviöparvet
Päällä kiikkerän ruumislaudan
Keinuleikkiä partaalla haudan
Niistä kasvaa miehet naiset
Vesikauhuiset painajaiset
Rakastaa raivoten toinen toistaan
Harteille lastensa taakkansa nostaa

-Ruoska, Tuonen Viemää-

Paha setä

Jaahas. Mutku kiinnostaa niin pitää kysyä. Ei sitä muuten koskaan opi. ;)
Mies mietti aikansa miten vois,
tämän selittää,
sitten hän lensi pois.

Hän lensi pois.

-Juice Leskinen-


rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: Paha setä - 16.09.09 - klo:20:33
Jaahas. Mutku kiinnostaa niin pitää kysyä. Ei sitä muuten koskaan opi. ;)

No. jos kuitenkin ostat ensin pitkän mittanauhan ja mittaat ehjän ja rutistetun samanlaisen auton ja teet itse siihen kaavan.

Sen jälkeen sitte vaikka omenavarkaisiin.

Paha setä

Onks tää kaikki vaiva nähty turhan takia? Mittasin k,eskustassa useamman ehjän auton, tosin en mittanauhan kanssa vaan askelmitalla.

Useimmat autot ovat neljä ja puoli askelta pitkiä, ja minä taas niin lyhyt ettei askeleni ole edes metriä.
Mies mietti aikansa miten vois,
tämän selittää,
sitten hän lensi pois.

Hän lensi pois.

-Juice Leskinen-

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: Paha setä - 16.09.09 - klo:21:19
.

Useimmat autot ovat neljä ja puoli askelta pitkiä, ja minä taas niin lyhyt ettei askeleni ole edes metriä.

Noh, jokainen kykyjensä mukaan.

Voit ottaa jalan käyttöön, tai sylin.

Paha setä

Niin. Kyllä minua katsottin kuin hullua kun mittasin jokusen auton, mutta ei se mitään. Katseet ei tapa.

Ja koetin tässä ketjussa udella matemaattisesti lahjakkaammilta onko oikeasti olemassa mallia jolla tämä voidaan laskea. Vähän niinkuin Vähän niinkuin Num3rot -sarjan tyyliin. Ei se matikkakaan sit ihan kaikkeen pysty. En ole pettynyt, mutta kuitenkin olisin odottanut jämptiä vastausta tyyliin: " Sen voi arvioida käyttäen vaikkapa xxx-selitystä tai yyy-selitystä mutta täsmällistä vastausta kysymykseesi ei ole."

Katsotaan mitä TKL:n palaute vastaa  ;D Lupaan ilmoittaa sen tässä ketjussa jos vielä olen elossa kun saan sen.
Mies mietti aikansa miten vois,
tämän selittää,
sitten hän lensi pois.

Hän lensi pois.

-Juice Leskinen-

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: Paha setä - 16.09.09 - klo:21:59
Niin. Kyllä minua katsottin kuin hullua kun mittasin jokusen auton, mutta ei se mitään. Katseet ei tapa.

Ja koetin tässä ketjussa udella matemaattisesti lahjakkaammilta onko oikeasti olemassa mallia jolla tämä voidaan laskea. Vähän niinkuin Vähän niinkuin Num3rot -sarjan tyyliin. Ei se matikkakaan sit ihan kaikkeen pysty. En ole pettynyt, mutta kuitenkin olisin odottanut jämptiä vastausta tyyliin: " Sen voi arvioida käyttäen vaikkapa xxx-selitystä tai yyy-selitystä mutta täsmällistä vastausta kysymykseesi ei ole."

Katsotaan mitä TKL:n palaute vastaa  ;D Lupaan ilmoittaa sen tässä ketjussa jos vielä olen elossa kun saan sen.

kannattaa käydä poliisilaitoksella. Niillä on valmiit kaavat. Nehän tekevät kolaritapauksessa nopeus-  yms mittaukset.
Ota hammasharja ja partakone mukaan.

Mittaaminen voi olla vaikeaa ja tarvitse apupojan eli mittapojan.


Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä