Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Mitä oli ennen uskontoja? Ateismiako?

Aloittaja Alien Weird, 12.09.11 - klo:06:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Patu

Lainaus käyttäjältä: Alien Weird - 12.09.11 - klo:10:38
Me täällä outomaassa olemme tottuneet käsittelemään asia-aiheitakin välillä kevyemmin.
Tosin, kukaan ei kiellä olemasta tarkkana.

Olen kyllä tavannut tuota huolimatonta asioiden ajattelua muuallakin. Olen tavannut sitäkin että joidenkin kirjoittajien välinpitämättömyyttä tosiseikkoja kohtaan ei saa arvostella.

Alien Weird

Lainaus käyttäjältä: Patu - 12.09.11 - klo:17:23
Lainaus käyttäjältä: Alien Weird - 12.09.11 - klo:10:38
Me täällä outomaassa olemme tottuneet käsittelemään asia-aiheitakin välillä kevyemmin.
Tosin, kukaan ei kiellä olemasta tarkkana.

Olen kyllä tavannut tuota huolimatonta asioiden ajattelua muuallakin. Olen tavannut sitäkin että joidenkin kirjoittajien välinpitämättömyyttä tosiseikkoja kohtaan ei saa arvostella.

Kuulostaa vähän siltä että "tosiseikat" ovat Patulle kovin tärkeitä
ja välinpitämättömyydestä niitä kohtaan pitää rangaista, ainakin nuhdella.

Toki, pitää saada nuhdella, mutta joskus sellainen saattaa tuntua ikävältä saarnalta
ainakin sellaisesta joka ei kovin paljon kunnioita tosiseikkoja.

Sellaiselle joka kovasti kunnioittaa tosiseikkoja
epäkunnioitus niitä kohtaan saattaa tuntua pilkalta.
Tästä sitten syntyy se ristiriita.

Minä olen sitä mieltä että kohtuus kaikessa
- myös tosiseikkojen kunnioittamisessa.
Fakta on vain jähmeä mielipide.  :)

.

Patu

Älä viitsi pelleillä.

Minulla on puhtaat jauhot pussissa.

Alien Weird


Tiistai

#14
Lainaus käyttäjältä: Alien Weird - 12.09.11 - klo:06:41




Ovatko apinat ateisteja? Ovatko laumassa elävät sudet, hyeenat, leijonat tai ryohonsyöjien laumat ateisteja?


Ilman uskoa johonkin ... jumalaan tai kommunismiin tai natsismiin, yhteiskunnat eivät pysyisi pystyssä.
Missä on se ensimmäinen pystyssä pysyvä ateistinen valtio?


Tata ketjua piti lukea ajatuksen kanssa jo kaksi paivaa..
Aloitan eka viestista. Mista Allu tiedat, ettei apinoilla tai leijonilla ole uskontoa?

Vaittaisin, etta on. Se sama, johon ateistitkin uskovat: omatuntoon, vaistoihin, miten vain sen haluaa maaritella. Mika on oikein ja mika vaarin. Villeilla elaimilla ne on vaistot, ihmisella pitkan kehityksen myota asiat ovat monimutkaistuneet.  Ainakin lukiossa psykologian opettaja vaitti, etta on olemassa uskonnollisuuden vietti. Halu antaa vastuu kaikesta jollekin voimalle, joka johdattaa ihmisia, joka on luonut kaiken.. (arveluttaa saako tasta selvaa, suomen kielitaitoni vahan ruosteessa, ennen nettia vuosia melkein kadoksissa  :-\  vaiston varaisesti kirjoita sanoja perakkain, joiden tarkka merkitys voi olla unohtunut).

Olen joskus ajatellut, etta ateistit ovat moraaliltaan parempia kuin uskontoihin ja anteeksi antoon luottavat. Siirtavat vastuun teoistaan niille kun pitaisi itse yrittaa "olla ihmisiksi" ja tilittaa omatunnolleen.  Korjaus: ateisteilla, joilla On omatunto!

Mitenka uskonnot syntyivat ?
Niita oli jo ennen kristin.. siis juutalaisuutta, woodoo on ikivanhaa eika sita ole pystynyt syrjayttamaan esim. Afikassa (mista se tulee) kristinusko eika islamkaan. Sita harjoitetaan niiden vierella. Aasiassa uskotaan vahvasti henkimaailmaan. Tunsin eraan naisen, naapurin, joka naureskeli aitinsa puuhille kun han tuli kylaan ulkomailta. Luudan kanssa haati pahoja henkia pois talosta, ettei kateus tai ties mika vanhingottaisi kauniin tyttaren perheen elamaa.



( Ja anteeksi edelleen pilkkujen puute, lapparille laitettiin jatkuvasti jumittuvan Vistan sijalle Win7, uusi systeemi enka ole ehtinyt tutkia, miksi asettamani kielet eivat viela nay.)


Tiistai

#15
Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 12.09.11 - klo:12:26
Uskonnon määritelmä nojaa siihen, miten kuolleita lauman yksilöitä käsitellään. Primaari erottaja tässä on hautaaminen. Eläimet jättävät normaalisti kuolleet sinne, minne ne kuolivat.

Cro Magnon -ihminen aloitti hautaamisen ja uskonnon.



!  En olisi tullut ajatelleeksi tuota, tuntuu todella paikkansa pitavalta. Uskonto, riitteineen, vaatii kulttuuria, jota ei elaimilla ole..

VT:ssa on kertomus Mooseksesta ja kultaisesta vasikasta, epajumala tietenkin. Mutta uskontoa kuitenkin.
Eika 5000 v. tunnu missaan, kun ajattelee ihmisen kehityskaarta.

Tiistai

Lainaus käyttäjältä: Patu - 12.09.11 - klo:15:57


Kiva että on kovasti mielipiteitä.

Sen takia me, Patu, roikumme nailla foorumeilla.. mielenkiintoisten mielipiteiden toivossa.

Joo... kohta tulee Mannekukalienyt sanomaan, etta mieleltaan sairaillakin on mielipiteita eika ne kuulu terveiden foorumeille. Mutta kuka meista on terve ja kuka ei, tarvitaankohan Jumala tekemaan ne paperit :)

Tiistai

#17
Hei, loytyi aukko sivistyksessa, ei anoa, oikeastaan siivilahan se on   8)

Mihin uskoivat Suomalaiset ennen pakkokaannyttamista? Ehka joku osaa kertoa ja saastaa minulta tutkimisen vaivan.

S

#18
Tosiaankin, mielipiteiden runsas kirjo tuo keskusteluun siihen kuuluvaa mielenkiintoista väriä. Asioista voidaan toki olla montaa eri mieltä, kunhan omat kannat vaan perustellaan asiallisesti. Itse tutkin asioiden syyhteyksiä niiden eri kanteilta, siten että koitan myös löytää asioita yhdistäviä tekijöitä, jotka liittyvät jollakin tavalla imiöiden laajempaan esiintyvyyteen.

- Niin kuin aiemmin jo tästä aiheesta tuli kerrottua, niin todellakin taikausko on kiistatta osa uskonnon perimmäistä luonnetta, se on itse asiassa sen perusta. Mitä olisi ihmiselo ilman uskoa johonkin sellaiseen, mitä ei voi järjellä selittää. Miksi muuten olisimme lapsenomaisen kiinnostuneita myyttisistä saduista & kertomuksista; joissa mieltämme kiehtoo nimenomaan niiden yliluonnollisuus - usko johonkin ylimaalliseen ihmeellisyyteen, joka pelastaa hädän hetkellä.

- Maagiset uskomukset sekä niihin liittyvät tavat perustuvat aina oikeastaan ihmisen sisäisiin kokemuksiin; jonka kautta yksilö kuvittelee pystyvänsä vaikuttamaan asioihin arjen tasoa syvemmältä. Rikas mielikuvitus on tässä eetoksessa hyvänä apuna. Jokainen uskomus pohjautuu lähes aina myöskin omaan ihmetekoja toistavaan mytologiseen ritualismiin, jossa uskon vahvistukseksi maagisuus tuo asiaan omat yksityiskohtaiset vivahteensa.

- Joten voidaan hyvällä syyllä myös todeta, että marginaaliset äärimmäisyydet kiehtovat ihmistä, vaikka suhtautuminen niihin onkin yleensä kaksijakoista. Toisaalta ne kiehtovat mieltä, mutta samalla ne halutaan jollakin tavalla torjua, koska pelot pyritään näin haltuunottamaan riitinomaisin keinoin. Siten niillä on myös puhdistava vaikutus, koska ne liminaalisuudessaan rikkovat arjen rutiinit.
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Alien Weird

#19
Lainaus käyttäjältä: Tiistai - 13.09.11 - klo:12:55
Hei, loytyi aukko sivistyksessa, ei anoa, oikeastaan siivilahan se on   8)

Mihin uskoivat Suomalaiset ennen pakkokaannyttamista? Ehka joku osaa kertoa ja saastaa minulta tutkimisen vaivan.

Joskapa nimimerkki  "joku"  ei vastaa niin jospa minä vastaisin.
Omasta päästäni vain nyt vastailen, en lähde faktoja tarkistelemaan,
vaikka asiaketjussa ollaankin. Saa minun puolestani korjata havaitut virheet.

Silloin kun kristinusko tuli Suomeen niin sehän ei merkinnyt sitä että se olisi tullut ateismin tilalle tai syrjäyttänyt ateismin.
Suomessa uskottiin silloin samaan tapaan kuin muualla itämeren piirissä ja kaikialla missä eletään lähes, mutta ei ihan luonnontilassa,
uskottiin henkiin ja haltijoihin, peikkohin ja kummituksiin.
Lisäksi oli vähän suurempia jumaluuksia, joista yksi oli vähän isompi tai parempi tai hähympi tai muuten vain vaikutusvaltaisempi kuin muut jumalat.
Tällä suomalaisten uskolla ennen kristinuskoa oli puolestaan juurensa shamanismissa, joka oli yleinen kaikilla maapallon pohjoisilla alueilla
ja Lapissa,  Siperiassa ja Pohjois-Amerikassa se oli tuolloin edelleen käytäntö.

Kristinuisko on tietenkin samaa shamanistista juurta sekin, mutta tuolloin, 1000 vuotta sitten, kun Suomea kristillistettiin, se oli parin-kolmen vuosituhannen ajan kehittynyt ja muuttunut Lähi-Idän ja Välimeren alueen sivistyskansojen piirissä, sumerilaisten, babylonialaisten, assyyrialaisten, persialaisten, kreikkalaisten, jutalaisten ja roomalaisten vaikutuksesta, sekä myös muualta päin maailmaa vaikutteita saaneena, kristinusko oli kehittynyt vähitellen Välimeren piiriä hallinneen Rooman valtakunnan valtionuskonnoksi, aiheuttaen Rooman valtakunnan puolustustahdon romahtamisen ja sen joutumisen barbaarien armoille ja barbaarien hallintaan ja barbaarien jakamaksi.  

Rooman valtakunnan tuhon jälkeen kristinusko eli vielä 500 vuotta taantuneena
Rooman valtakunnan tuhoutumisen jäljiltä barbaariseksi muuttuneessa Euroopassa,
ennen kuin se levisi Suomenkin rajoille, sekä idästä että lännestä käsin, vähän eri muodossa tosin.

Kristinuskoon kääntyminen merkitsi Suomalaislle yhtäkkistä harppausta uuteen aikakauteen.
Sen askeleen ottamiseen Lähi-Idän kulttuureilta oli mennyt vuosituhansia ja Välimeren kulttuureilta oli mennyt vuosisatoja,
tosin läntisen ja itäisen euroopan barbaarivaltiot olivat saaneet taannuttaa kristinuskoa viitisen sataa vuotta, ennenkuin se Saapui Suomeen.

---------
Mutta minä en tarkoittanut tällä otsikolla suinkaan tätä uskonnon muutosta, tätä kristinuskon saapumista,
vaan sitä mitä mahtoi olla ennen shamanismia, ennen luonnonkansojen ensimmäisiä uskontoja.  
Pyrin siihen loppupäätelmään että uskonto liittyy vahvasti ihmisenä olemiseen.
Ennen kuin olimme ihmisiä, siis ennenkuin kehitimme uskonnon, olimme jotain muuta kuin ihmisiä, olimme eläimiä.

No, olemme eläimiä vieläkin, yhtäkaikki, mutta kenties juuri uskonto on yksi sellainen tekijä jonka voidaan sanoa erottavan ihmisiä eläimistä.

Ovatko ateistit siis taantuneet eläimelliselle tasolle?
Ei suinkaan, ateistit ovat vain kehittäneet uskoa eteenpäin.
Heidän uskonsa nimi on nyt siis ateismi.

.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä