Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Mitä oli ennen uskontoja? Ateismiako?

Aloittaja Alien Weird, 12.09.11 - klo:06:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Patu

Alien Weirdin logiikka ylittää minun kykyni.

Kas, kun otsikko on "Mitä oli ennen uskontoja?  Ateismiako?" se minun vaatimattoman päättelykykyni mielestä sanoo että ateismi ei ole uskonto koska se oli ennen uskontoja.
Jos se olisi uskonto otsikko olisi aika outo :"Mitä oli ennen uskontoja?  Uskontoko?"

No, AW kuitenkin päättelee että
"....ateistit ovat vain kehittäneet uskoa eteenpäin.
Heidän uskonsa nimi on nyt siis ateismi."

Ateismi siis onkin uskoa.
En erehdy kysymään uskoa mihin.

Minä olen käsittänyt että ateismi on sitä että puuttuu usko, ei siis usko että Jumala on.
Ei myöskään usko että Jumalaa ei ole - sekin usko puuttuu. Ei usko asiasta mitään.
Ymmärrän että joillakin on vaikeaa ymmärtää mitä eroa on "en usko että Jumala on" ja "uskon että Jumalaa ei ole", mutta voin vakuuttaa: kyllä jotkut sen ymmärtävät.

AveLazio

Jep, ateismi on ihan nuori uskonto.

Me olimme aluksi luonnonjumaliin ja shamaaneihin uskovia. Sitten Venäjältä tuli tänne ortodoksinen uskonto, heikosti. Kun Ruosti otti Suomen, meille tuli heidän luterilainen, protestanttinen uskontonsa. Ja se valoitti kansan nopeasti, koska papit puhuivat suomea - muut säädyt olivat ruotsinkielisiä..

AW saa arvostukseni.
At a narrow passage there's no brother, no friend

emma

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 12.09.11 - klo:12:26
Uskonnon määritelmä nojaa siihen, miten kuolleita lauman yksilöitä käsitellään. Primaari erottaja tässä on hautaaminen. Eläimet jättävät normaalisti kuolleet sinne, minne ne kuolivat.

Cro Magnon -ihminen aloitti hautaamisen ja uskonnon.



AveLazion tokaisu jäi omituisen kinailun alle piiloon. Tuossahan se lyhyesti oli. Uskominen kuoleman merkityksellisyyteen.

Mutta ei se ihmisiin jää. Norsut jollain tavalla surevat tai pohtivat kuolemaa. Ainakaan niille muiden norsujen luurangot eivät ole yhdentekeviä.

Onko norsuilla uskonto? http://en.wikipedia.org/wiki/Elephant_intelligence#Death_ritual

AveLazio

Hyvä Emma! Norsuilla on tosiaan jotain samanlaista suremista. Ja delfiineillä.

Olet fiksu. I like.
At a narrow passage there's no brother, no friend

Tiistai

#24
Kerron viela kerran oudon tapauksen, joka oli niin vaikuttava ja mieleenjaava, etta se on kuin olisi ollut eilen:

Siita on jo monen monta vuotta eraassa kuumassa maassa, missa talvellakin on kesa. Compoundissa (ryhma taloja, oma pikku maailma muurien sisalla) oli puolivilleja kissoja ulkona. Minakin ruokin ulkona usein yhta tyttokissaa kynnysmaton vieressa.
Kohta se sai pentuja pensaan alle talon nurkalla. Kerran aioin antaa jotain ruuantahteita sille murkinaksi, kun se tuli vastasyntynyt pienokainen leuassaan ja laittoi sen kynnysmatolle jalkojeni juureen. Kuollut  :'(  Katseli minua piitkaan silmiin ihan kuin olisi kerjannyt, etta tekisin ihmeen ja herattaisin sen eloon. Silla hetkella olin jumala talle pikku kissaaidille.  Tama on niita muutamia avainelamyksia polkuni varrella ja siksi kai olen nain outo kuin olen.


Patu

Minusta on hieman eri juttu keskustella siitä onko norsuilla uskontoa ja siitä, mitä oli ennen uskontoja - ateismiako.
Taidan olla tottumaton "meidän outomaalaisten" tapaan keskustella.

emma

Hei Patu,
En ole sen tottuneempi Outomaahan, mutta minusta norsut sopivat paremmin ketjun  aiheeseen kuin muiden kirjoittajien mielipiteitten vähättely. Vaikka voihan se vähättely olla se, mitä oli ennen uskontoja. Sitten alettiin uskoa jonkun muun ajatuksiin ja vähäteltiin omia ja toisella tavalla ajattelevia.




Patu

Hei emma,
minusta logiikan vähättely ei ole mielipiteiden vähättelyä.
Tämä mielipide on tietysti sinun mielipiteesi vähättelyä. Sellaista se keskustelu joskus on.

Ei minulla muuta.

Tiistai

#28

Outomaan kulttuurissa olivat ronsyt aina rikkaampia kuin ketjut itse, viimeistaan viidennessa viestissa oltiin ronsyilemassa kaikesta, mita mieleen tuli. Kukaan ei katsonut otsikon suuntaan.  Siksi Aakku yritti niita vahan leikella laittamalla osastojen ohjenuoraksi esim. "koitetaan pysya asiassa".

Eihan tuttavat keskustele tavatessaan tiukasti aiheessa pysytellen, jotain sellaista se on.  Yrita sopeutua, Patu, paljon mukavampaa kuin kuiva loogisuus.

Tiistai


Ja kylla minusta elainmaailman riitit sopivat mainiosti tahan ketjuun, mita oli ennen jne,  Varhaiset esi-isamme, mitenkahan se mahtoi olla ja koska he alkoivat ajatella esim. kuoleman jalkeista elamaa?  Faraot 5000 v sitten kylla uskoivat siihen.. olivat itse jumalia.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä