Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Kesä ... puutarha, kasvimaakin

Aloittaja juuli, 25.05.13 - klo:00:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

karpalo

#50
Lainaus käyttäjältä: Lady Positive - 01.06.13 - klo:16:31
Ihmemies tuo Juulin mies. Juuli on kuin uudestisyntynyt. Ei samaksi naiseksi uskoisi.  :)

Hianoo aina kun onnistuu ihmissuhteissa !

Rrapella on tietenkin parhaat kotipuutarha-systeemit.

Meillä on melko pieni tontti, onneksi näin, muuten Vaimo raataisi itsensä puolikuoliaaksi. Ei, mut joo, kyllä kai minä olen apumiehenä ollut.




Juuli Hukkaskukka

#51
.
Ihmeteltiin muuttumista. En minä ole muuttunut. Minun elämääni tuli Mies jota minä rakastan. Yht`äkkiä tuli. Meni elämä uusiksi. Ihanalla tavalla. Tästä minä en keskustele enenpää. Sen vain etten koskaan olisi uskonut näin käyvän. Mutta kävi ja elämä on purppurapilveä. Minä rakastan ja minua rakastetaan.
.
reino & aino hukkanen

risto

Lainaus käyttäjältä: Ringhals - 01.06.13 - klo:16:59

Rrapella on tietenkin parhaat kotipuutarha-systeemit.

Vuohenputkea on polveen asti.
Pitäisi niittää kukkakasvit sieltä esiin.


Kasvihuoneissa pidän taukoa. Kasvatan siellä nyt jatkuvasatoisia mansikoita ja mustikkapensaita.

Mustikat kasvattavat siellä 1 m vuosiversoja. Se on keino saada pienet taimenet täyskasvuisiksi. Kasvu on 3 kertaa nopeampaa kuin ulkona.  Tomaatit ja kurkut ostan kaupasta.
Kurkku on hyvin herkkä taudeille. Olen sitäkin kasvattanut 55 vuotta.


Mulla on ainakin ongelma että kasvihuone tulee kesän mittaan liian täyteen. Mansikoita saa vielä lokakuussa.

.

risto

.
Amppelimansikan kasvatus

Amppelimansikat eivät tuota mitään jos niitä pitää siinä pienessä ruukussa.

Olen käyttänyt mustia betonipaljuja ruukkuina. Niitä on 60 ja 90 litraa.
60 on helpompi liikutella.

Amppeliruukussa on 3-5 tainta. Ne saa leikattua erilleen.
Kun esim kaksi tainta laittaa 60 l paljuun, se kasvaa tosi nätisti.
Veden kulutus on huimaa mansikalla. Vaikka on niin iso ruukku, vettä saa antaa solkenaan.
Mullan pitää olla karkeaa että jatkuva kastelu ei tiivistä juurakkoa.

Taimet voi jakaa aluksi 5 litran ruukkuihin ja laittaa aurinkoiselle seinustalle.


Talvella mansikat laitetaan maahan ja ne ovat keväällä loistokunnossa.

Puutarhamansikkaa ei lannoiteta juuri mitään mutta jatkuvasatoista saa lannoittaa kevyesti joka viikko.

karpalo

Hyvä, että näin kävi Juuli, onnea jatkossakin.

Muuten tosta puutarha-asiasta. Tuossa kuvassa niinkuin tiedätte on Taponlehtiä, se monivuotinen perenna/maanpeitekasvi. Nyt jos hiukan kehaisen, niin en ole missään nähnyt niin elinvoimaisia taponlehtiä, kuin meidän pihassa, vaimoni hoidossa.



Hänellä on sopimus, (heidän ehdotus,)  paikallisen suurehkon kasvien tukkumyyjän/ kasvihuoneyrittäjän kanssa, että toimittaa heille silloin tällöin näitä taimia ja saa vastakauppana valita heidän valikoimistaan, jotakin mitä haluaa. Ja hän kyllä osaa sen homman, siis valinnan aina hieman edukseen.


karpalo

Lainaus käyttäjältä: Rrape - 01.06.13 - klo:17:39

Hyviä ohjeita Rrape.

Meillä oli mansikka-amppeleita ja laitettiin aina maahan talveksi. Näin tehtiin ainakin viisi vuotta. Tänä vuonna näyttivät kevähällä senverran vaatimattomilta, että hankittiin uudet tilalle.

No, eihän niitä montaa tarvii olla, mutta ovat hyvän näköisiä puutarhassa.

Tein itse kokeeksi pienen mansikkaistutuksen  maahan, Bounty-mansikka, en ole koskaan kuullutkaan, kuulemma makea plaatu, nyt on viikon ollut maassa, kukkii mukavasti.

Taimia ei ole kuin 10 kpl, mutta hauskaa kokeilua, niinkuin Zilga- viiniköynnöksenikin (15 v vanha), sehän onnistui hyvin. Nyt mulla on Novgorodin viiniköynnös kasvamassa, mutta kovin on vaisua sillä tää alku ainakin

Juuli Hukkaskukka

#56
.
Tässä patiolla on ennestään alaskanmansikkaa. Pioneer. Kasvaa siis maassa. Ei missään amppelissa. Siihen ilmeisesti pätee samat ohjeet kuin mansikkaan yleensä. Minä en ole sitä vielä maistanut. Kuulemma maistuu metsämansikalta. Hienoa. Sitä nyt sitten laajennetaan. On jo laajennettu mutta lisää laitellaan.
Kun ehditään. Nyt on kahvihetki keinussa kera tuoreen pullan.
Minä en oikein käsittänyt sitä Ringhalsin peitekasvia. Siis sen päällä kävellään. Tässä on nurmikko.
Sekalaista seurakuntaa.
Kiitos Ringhals Onnentoivotuksista.
.
.

.
reino & aino hukkanen

Juuli Hukkaskukka

#57
.



Ei tällä helteellä jaksa mitään tehdä. On päästävä vilvoittavien vetten tykö. Nyt lähdetään uimaan.
.
reino & aino hukkanen

Juuli Hukkaskukka

.
Tuli uimassa käytyä. Edellisestä olikin jo aikaa vuosia. Jos ei kymmeniä. Vielä sen taidon jotenkin osasi siis pinnalla pysyi. Vaan on Mies erinomainen uimari, ei Juulilla hätäpäivää. Hieno on täällä ranta. Sisävesijärven ranta. Nyt ei  paljon ollut porukkaa. Olisikohan julhlat, koulujen päättymiset uimakansaa verottaneet. Mutta se päätettiin ettei  jää tämä viimeiseksi uintikerraksi. Monta kertaa vielä tänä kesänä ehditään uimaan mikäli ei nyt ihan vesisateeksi kesä heittäydy.
Ehditään ja mennään vaikka kylmää se vesi oli. On Juulista kylmää koko kesän.
Olkoon vaikka minkälainen helle.
.
reino & aino hukkanen

Juuli Hukkaskukka

#59
.
Rannalla sitä tänäänkin suunnattiin. Ei sitä jaksa tämmöisillä helteillä tehdä mitään. Kastella jaksaa kun  pakko. Ja huviahan se on. Eilen iltasella käytiin ostarilla. Oli markettien edessä keltaisia orvokkiampppeleita eikä kiusausta voinut Juuli vastustaa. Rannalla makoiltu. Termarissa kahvi. Limpsat kylmälaukussa. Hyvin menee.
Aurinko hellii, linnut laulaa, suvituuli soi.
On kesä.
.
reino & aino hukkanen

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä