Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Keijo Kullervon ketju

Aloittaja Muisto Keijo Kullervo, 14.03.16 - klo:06:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 14 Vieraat katselee tätä aihetta.

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus Wikipediasta:

Etymologia (kreikan sanasta ἔτυμον 'oikea merkitys') eli sanojen alkuperän tutkimus tai sananselitysoppi on kielitieteisiin, erityisesti historiallis-vertailevaan kielitieteeseen kuuluva tutkimusala, jonka tutkimuskohteena on sanojen alkuperä ja historia.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä?"

Esmerkix

Lainaus käyttäjältä: Esmerkix - 25.12.18 - klo:21:21
etymologia = sanan alkuperää koskeva tutkimus
toisin sanoen, mistä sana on tullut kieleen. Onko se lainasana jostakin toisesta kielestä vai onko se lähtöisin omasta kielestämme, mutta jonka merkitys on vähitellen muuttunut aikojen kuluessa. Osa sanastostamme on siis omaperäisiä, jopa suomalais-ugrilaisesta sanastosta lähtöisin ja osa on  lainasanoja esim. naapurikielistämme. Naapureitamme ovat aikojen alussa olleet monet muutkin alueet kuin Skandinavia ja Venäjä.

Tässä on hyvä lähde tutkia suomen kielen sanojen alkuperää. Tämä on kolmiosainen. Minulla on kyllä vanhempikin Suomen kielen etymologinen sanakirja, jossa on seitsemän osaa.

Muisto Keijo Kullervo

Lisätty viimeinen lause aikaisemmin kirjoittamaani tekstiin (minusta niin tärkeätä että kopion koko kirjoituksen ja lisätyn tekstin):

Mielenkiintoisia kysymyksiä...
Ensiarvoisen tärkeätä on tehdä itselleen selväksi se, mitä 'sana Jeesus' merkitsee itselleen ei muille.
Onko Jeesus sanana aivan kaikkien muiden sanojen joukossa täysin neutraali, vai latautuuko ko. sanaan odotuksia jostakin.
Kun asia selviää omassa sisikunnassa, parhaassa tapauksessa, alkavat elävän veden virrat virrata tajuntaan.
Ihmiset etsivät aina pelastajaa joko omavoimaista itsestä lähtenyttä voimaa tai yhteisöllisesti toimivaa ratkaisua, oletan.
Totta...
Jos ihminen saa apunsa muualta kuin kristinuskosta, hankkikoon sitä apua sieltä mistä sitä saa.
Henkilökohtainen suhde omatuntoonsa on se joka on tärkeintä.
"Avun määrän ratkaisee kierteen syvyys."
Ystävällisesti
Muisto Keijo Kullervo
PS. Henkilökohtainen suhde omatuntoon ratkaisee aina kaiken. Jotkut pitävät omatuntoa Jumalan äänenä korvien välisessä tilassa? = Ääneti - puhua - elämä - Jumala.
"Tie, Totuus ja Elämä?"

Muisto Keijo Kullervo

Sietää varoa...

Jos olen oikein ymmärtänyt sitä, että kukaan ei vieläkään ole kirjoittanut oikein uskonnosta, niin oletan, että yksityiset mielipiteet uskonnosta ym. vastaavista, on niin arka alue useimmille, että varotaan avautumista liikaa julkisesti.

Jäänee minultakin tämä uskonto alue vähemmälle sillä olen ns. avautumiseni tehnyt muilla foorumeilla ja ihan tarpeeksi siis:

- Jään odottamaan uusia viestejä uskonnon- ja henkiselle alueelle. Siis että jotta olisi  keskusteltavaa?
Mutta ei todellakaan ole mihinkään kiirettä tässä lähes valmiissa maailmassa.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä?"

Muisto Keijo Kullervo

Muistuu mieleeni vanha tarina jossa todettiin, että Jumalalla oli aikuisen alussa kaksi poikaa, nimittäin Saatana ja Jeesus.

Lisään vielä vähän soppaan herkkupaloja ja kerron mitä vanha intiaanipäällikkö sanoi pojan pojalleen, kun poika kysyi millainen ihminen on ihan oikeasti:

- Ihmisessä asustaa kaksi sutta Saatana ja Jeesus jotka molemmat tarvitsevat ravintoa...

Pojan poika kyselemään:
- Mistä tietää kumpi niistä on hyvä ja kumpi huono susi?

Vastaus kuului:

- Se on hyvä jota Sinä ruokit...

Tarkoituksella valitsin edellä kerrotun sanamuodon.

Muisto Keijo Kullervo
PS. Mitähän mieltä lukijat ovat tällaisesta kertomuksen soveltamistavasta?

Suomen Kielen taajuussanastosta on linkki:
https://sites.google.com/site/keijokullervonkotisivu/yleisimmat-sanat
"Tie, Totuus ja Elämä?"


Muisto Keijo Kullervo

Tässä vähän mietittävää taajasanoista:

10 Jeesus, Uusi Testamentti
10 Saada,  Suomen Kielen taajuussanasto
10 Joka,    Vanha Testamentti     


Sitten vielä keräämästäni taajasanoista muodostuu seuraavaa:


10 Jeesus,    35 Mennä,    60 Sana,  85 Elämä,   = 190 Sekä
10 Saada,     35 Sekä,      60 Jokin,  85 Jumala, = 190 Peruste
10 Joka,       35 Vastata,   60 Juuda, 85 Puhua,  = 190 Alue


Yllä kuvatun laisten sanarykelmien kanssa olen taiteillut pienen elämäni?

Tässä vielä vinkkiä tulevasta:

https://www.youtube.com/watch?v=D1VKTP6wjVY

Toivon kaikille pelkkää hyvää askareissanne?

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä?"

Muisto Keijo Kullervo

Sigmund Freud on sanonut myös:
"Suuren keksinnön vaiheessa on kolme askelta. Nimittäin...
Ensin sanotaan, että keksijä on hullu, sitten keksijä kyllä on järjissään, mutta keksinnöllä ei ole mitään arvoa ja lopuksi... Kyllä keksintö on tärkeä, mutta kaikkihan ovat tietäneet sen koko ajan."
Mitä mieltä olet ko. asiasta?
Uteliaana
Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä?"

Muisto Keijo Kullervo

"Jos ns. kolmesta suunnasta tulee positiivista singalia, että kaikki on reilassa, on aika todeta että oikeassa asiassa ollaan mukana."


Ylläkuvattua kuulin eräässä hengellisessä tilaisuudessa täällä Lappeenrannassa muutama kymmenen vuotta sitten.

Olen ottanut käsiteltäväkseni Suomen Kielen taajuussanaston, WSOY 1979 sekä Uusi Haku sanakirjat sekä Uudesta- että Vanhasta Testamentista niiden taajasanoista.

Edellä olevat näytteet ovat niistä harkiten poimittuja.

Voin käydä turvallisella mielellä nukkumaan öitäni... Olen parhaani tehnyt vuosikymmenten aikana. Minulle riittää tällaisten tosiasioiden kertominen pitemmäksikin aikaa...

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä?"

Muisto Keijo Kullervo

Jatkan vielä hetken valitsemallani tiellä:

201   Pyhä Henki    Uusi Testamentti
201   Määrätä        Suomen Kielen taajuussanasto
201   Kyynärä        Vanha Testamentti


201   Pyhä Henki    226 Puhe     251  Uusi      276  Päästää
201   Määrätä        226 Koulu    251  Muistaa 276  Odottaa = 954 Merkittävä
201   Kyynärä        226 Joosef   251  Loppu   276  Siis

Tällaisten sanaryhmittymien kanssa olen aivotyötäni tehnyt viime vuodet

Ystävällisesti

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä?"

Muisto Keijo Kullervo

NS. Älykäs suunnittelu?

Minusta termi 'älykäs suunnittelu' on kokenut aikamoisen inflaation.

Niin & näin...
Itse koen oman elämäni 'älykkään suunnittelun' tulleen itseni ulkopuolelta ja myös sisältäni korvien välisestä tilasta. Kun molemmat synkkaavat, olen tasapainoinen ja elämääni tyytyväinen - yleensä.


Tiedän toki, että ns. Älykkäällä suunnittelulla saatetaan tarkoittaa Jumalan ja luonnon synteesiä. En koe sitäkään sangen vastenmieliseksi mietelmäksi...

Jumala on olematon sana monelle, myös Perkele, Saatana ja Paholainen. Jos pitäisi valita ja senhän teenkin, valitsisin Jumalan kaikkine kummallisuuksineen. Ja jättäisin vähemmälle muut noitumissanat.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä?"