Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Absoluutioketju

Aloittaja Canardian, 08.10.10 - klo:20:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

karpalo

Lainaus käyttäjältä: se - 10.10.10 - klo:08:49
Kuvittelet mielessäsi, vai ootko jopa tosissasi?, että minä luulen.



Se, se oli niinkin hyvä vastaus, että annan sinulle karmat.

ps. varmaan huomasit, meni läpi.

S

Yleensä itse aina itse kuvittelee olevansa oikeassa joka asiassa, eikä huomaa että ei olekaan niin erehtymätön kuin voisi kuvitella.

- Oikeassa olemisen harha voi olla rasittava taakka, vaikka ehkä vähemmän silloin kun luulee itsestään liikoja?!
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

AveLazio

Minä olen rikkonut yhtä kymmenestä käskystä. Vain yhtä. Mutta useita kertoja. Silloin kyllä vakuutettiin kovasti, että tässä tilanteessa sitä käskyä pitääkin rikkoa. Ihan Jumalan suostumukselaa. Hmmm. :-\
At a narrow passage there's no brother, no friend

rapevainaa

Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 10.10.10 - klo:11:09
Minä olen rikkonut yhtä kymmenestä käskystä. Vain yhtä. Mutta useita kertoja. Silloin kyllä vakuutettiin kovasti, että tässä tilanteessa sitä käskyä pitääkin rikkoa. Ihan Jumalan suostumukselaa. Hmmm. :-\


nyt ainakin tuli rikottua toista käskyä: älä valehtele. Mutta saahan oikeudessakin valehdella omaksi edukseen. Eli unohda se. Kai jumala on yhtä armelias kuin suomen laki.

S

Oman elämänsä vastuuta on turha sälyttää minkään korkeimman huomaan, tai edes Herran haltuun. Eikä mitkään yksipuoliset käskyt tai ohjeistukset yleispätevästi päde, varsinkin kun pitäisi noudattaa vain joitain tiettyjä moraalisia lakikokoelmia, joiden kyseenalaisuus on lähinnä arvelluttavaa.

- Säännöt ovat loppujen lopuksí tarkoitettu rikottavaksi. Mitä siitäkin tulisi, jos kaikkia määräyksiä tottelisi joka paikassa sokeasti. Ihminen ei ole kuitenkaan mikään orja, joka tottelee joka tilanteessa kaikkea mitä ylhäältä sanellaan!  
- Tiedon jyvät versovat viisautta -


THL tiedottaa

Lainaus käyttäjältä: S - 10.10.10 - klo:11:44
... varsinkin kun pitäisi noudattaa vain joitain tiettyjä moraalisia lakikokoelmia, joiden kyseenalaisuus on lähinnä arvelluttavaa.

 

Hmmm... mitähän mahdat tarkoittaa... mitä on arveluttava kyseenalaisuus?

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

S

Tarkoitan tällä sanonnalla juuri sitä, miksi se on tarkoitettukin; eli joillakin asioilla on omat kyseenlaiset piirteensä, jotka ovat lisäksi arveluttavia. Kannattaa siis ajatella muutenkin kuin yksiulotteisesti, eikä järjenkään käyttö ole kiellettyä tässä mielessä.

- Lisäksi yksittäisten lauseiden vääristely ei edistä mitään rakentavaa ymmärryksen kannalta. Jos tämäkään selvitys ei tällä täsmennyksellä aukene, niin sillekään ei sitten mahda mitään. Ongelma on silloin täysin muualla kuin täällä päässä!
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

THL tiedottaa

Mitähän Ässä kirjoittikaan tuolla edellä:

Lainaus käyttäjältä: S - 10.10.10 - klo:10:44
Yleensä itse aina itse kuvittelee olevansa oikeassa joka asiassa, eikä huomaa että ei olekaan niin erehtymätön kuin voisi kuvitella.

- Oikeassa olemisen harha voi olla rasittava taakka, vaikka ehkä vähemmän silloin kun luulee itsestään liikoja?!

Nyt Ässä sit kuvittelee olevansa oikeessa!

--------

Tämäntapaisia juttuja mä tuolla edellä tarkoitin sillä, että mä haluan olla edes joskus väärässä.

Tämä nyt on tällainen pikkujuttu, mut kun elämämme tärkeimmissä kysymyksissä tätä samaa vaivaa on just mulla.
Onks teillä muilla?



Ei noista muiden puheista kannata välittää.

rapevainaa


S

Niinkuin jo edellä totesinkin; sitä luulee monesti olevansa oikeassa, mutta ei sitten välttämättä asian laita näin olekaan. Silloin muodostuu ylitsepääsemätön harha, että kuvittelee että ei erehdy koskaan. Sitä vaan ei aina siinä ehdottomuudessaan tai kaikkitietäväisyydessään huomaa, kun on tavallaan sokea omassa ns. erinomaisuudessaan.

Tämä harha voi syntyä siitä, että tukeutuu valmiiksi pureskeltuun ulkoaopittuun tietoon; luottaen sokeasti siihen, että jaettu julkistettu informaatio on aina totta. Kun näitä yleisiksi totuuksiksi luokiteltuja mantroja tarpeeksi usein toistaa, niin yleinen luulo kehittyy omassa katsannossa todeksi, eikä silloin enää tajua että nämä tiedot voivat olla aivan hyvin vääriäkin oletuksia.

- Tosin itselläni ei näitä kyseisiä harhoja ole, koska perustan tietoni vain itse koettuihin sekä havaittuihin totuuksiin, joiden luotettavuus on parasta mahdollista senhetkistä tietoa, jonka erehtymättömyys on vankalla pohjalla. Eikä mitään turhia luuloja tai olettamuksiakaan silloin tarvitse tehdä.

- Lisäksi ei tuosta objektiivisesta erehtymättömyydestä kannata itselleen mitään varsinaista ongelmaa muodostaa. Kukaan ei ole varmastikaan absoluuttisen täydellinen tässäkään suhteessa. Elämän tärkeimmät kysymyksetkin ovat monesti niitä subjektiivisia kokemuksia, joten ainakin niissä jokainen on varmasti oman elämänsä mestari & asiantuntija.

- Eli pikkujuttujahan nämä tälläiset asiat lopultakin ovat; eivätkä edes välttämättä ole mitään vaivoja sinällään, ellei niistä sellaisia itselleen väkisin tekaise. Kaikista jutuista voi periaatteessa tehdä jonkinlaisen ongelman, jos ei ole täysin varma kyvyistään, tai taidoistaan. Suuruudenhullut omahyväiset ihmiset usein pähkäilevät epävarmuuksissaan omien osaamistensa kanssa.

- Heidän on todisteltava joka raossa itselleen tai muille, että ovat oikeassa tullakseen hyväksytyksi muiden silmissä. Tämän johdosta he pelkäävät olevansa väärässä, joka taas kasvattaa omanlaistaan epävarmuuden tunnetta entisestäänkin!
- Tiedon jyvät versovat viisautta -

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä