Uutiset:

Outomaa on outo maa.

Mobiili päämenu

Maailmankatsomusten suuri vertailu

Aloittaja Canardian, 12.02.11 - klo:16:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Canardian

Googlella oli eilen Edisonin syntymäpäiväjuhlat, ja deterministisesti huomasin että Edison oli Deisti.
Luulin ensin että se oli englannin kielinen sana Teistille, mutta sitten katsoin Wikipediasta ja todellakin Deismi on aivan oma uskonnonlajinsa, joka lähinnä uskoo tieteelliseen Jumalaan. Siinä samassa huomasin myös että perinteisen neljän uskonnon (Teismi, Ateismi, Gnostismi, Agnostismi) lisäksi on olemassa monta muutakin uskontoa.

Siitä minulle tuli idea, että voisi pitää suuren testivertailun eri uskontojen välillä, ja katsoa mikä niistä selviää testivoittajaksi ja parhaaksi uskonnoksi.

Itsehän olen Gnostikko, mutta jäin kyllä hetken miettimään olisiko Deismikin mahdollinen vaihtoehto. Ensisilmäyksellä kuitenkin Deismissä tuntui olevan suuria puutteita, kuten se että se yrittää selittää kaiken tieteen kautta, vaikka niin ei välttämättä ole.

Ytimekkäästi selitettynä uskonnothan menevät jotenkin näin:
1) Teisti: Uskoo Jumalaan tai Jumaliin, eikä välitä tieteestä pätkääkään.
2) Ateisti: Ei usko Jumalaan tai Jumaliin, eikä tieteeseenkään, koska Jumala kuuluu tieteeseen.
3) Gnostikko: Uskoo kahteen Jumalaan, joista yksi on oikea Jumala, eli Pyhä Henki, ja toinen on kristinuskon Demi-Jumala, eli koontinimi EN.KI/EN.LIL (=Ying/Yang) serkuille.
4) Agnostikko: Ei tiedä mistään mitään, ja uskoo ettei kukaan muukaan ikinä voi tietää mistään mitään.
5) Deisti: Uskoo että Jumala on puhtaasti tieteellisesti selitettävissä, ja kieltää Demi-Jumalan olemassaolon.
6) Monoteisti: Uskoo vain yhteen Jumalaan, ja pitää muita Jumalia vääränä tietona, eikä välitä tieteestä tai muista uskonnoista pätkääkään.
7) Panteisti: Uskoo että Luonto on Jumala.
I am Metatron, bringer of the good news!
www.toiveet.fi   www.wishforum.com

THL tiedottaa

Ei noista muiden puheista kannata välittää.

Paha setä

Lainaus käyttäjältä: Lumooja - 12.02.11 - klo:16:53
mutta sitten katsoin Wikipediasta
Oikein hyvä että älysit tarkistaa.
Lainaus käyttäjältä: Lumooja - 12.02.11 - klo:16:53
Siitä minulle tuli idea,
Osasin odottaa jotain tällaista, kun kerran olit katsonut wikipediasta.
Lainaus käyttäjältä: Lumooja - 12.02.11 - klo:16:53
Itsehän olen Gnostikko
Niin olen ollut huomaavinani. Olen myös huomannut ettet tiedä kuinka monta kappaletta itseäsi on.

Mies mietti aikansa miten vois,
tämän selittää,
sitten hän lensi pois.

Hän lensi pois.

-Juice Leskinen-

AveLazio

Dear Lumooja, jumaluuteen suhtautinen niin teologiassa kuin filosofiassakin sisältää vain 3 vaihtoehtoa: 1. Teisti = uskon Jumalaan, 2. Ateisti = en usko Jumalaan, 3. agnostikko = en tiedä uskoako vai ei.

Tieteellä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. USKONasioita.Vain nämä 3 ryhmää. OK, pal?
At a narrow passage there's no brother, no friend

Patu

Ave hyvä, onhan noita vaihtoehtoja enemmin. Muistelen että itse AveLazio on väittänyt ateistista että ateisti uskoo että ei ole Jumalaa.
Nyt hän sanoo että ateisti ei usko että on Jumalaa.
On ne nyt sentään vähän eri asoita.
Minä en siis usko. En sitä että on Jumala sen enempää kuin että ei ole Jumalaa. En usko siis asiasta mitään. EVVK.

Lumooja on tehokkain sotkija mitä koskaan olen tavannut.


AveLazio

Korjasit minua oikein, Patu. Kiitän! Ateisti siis uskoo, että Jumalaa ei ole olemassa.
At a narrow passage there's no brother, no friend

Canardian

Lainaus käyttäjältä: Paha setä - 12.02.11 - klo:18:04
Niin olen ollut huomaavinani. Olen myös huomannut ettet tiedä kuinka monta kappaletta itseäsi on.
Olen kaksonen, ja lisäksi jakautunut persoona. Eli onko minua ainakin 4?
I am Metatron, bringer of the good news!
www.toiveet.fi   www.wishforum.com

Canardian

#7
Lainaus käyttäjältä: AveLazio - 12.02.11 - klo:18:28
Dear Lumooja, jumaluuteen suhtautinen niin teologiassa kuin filosofiassakin sisältää vain 3 vaihtoehtoa: 1. Teisti = uskon Jumalaan, 2. Ateisti = en usko Jumalaan, 3. agnostikko = en tiedä uskoako vai ei.

Tieteellä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. USKONasioita.Vain nämä 3 ryhmää. OK, pal?
Noin minäkin luulin ennenkuin luin Wikipediaa!
Tosin minulla oli jo 4 kategoriaa, ja nyt on ainakin 7.
Näin sitä ihminen oppii kun lukee mitä muut on ajatelleet ja kirjoittaneet, ja tämä on täysin uusi kokemus koko maailmalle, sillä kukaan ei nähdääkseni ole tehnyt tämmöistä ennen!
Tässä on vielä elokuvatodiste että teoreettiset fyysikot ovat eniten kiinnostuneita hengistä ja jumalista:
http://www.siipi.com/mika/richtest.nsf/1897bce61d4b710dc2257833005f549e/68ca11b485fbbd4fc22578350047263c?OpenDocument
I am Metatron, bringer of the good news!
www.toiveet.fi   www.wishforum.com

Paha setä

Lainaus käyttäjältä: Lumooja - 12.02.11 - klo:20:49

Näin sitä ihminen oppii kun lukee mitä muut on ajatelleet ja kirjoittaneet, ja tämä on täysin uusi kokemus koko maailmalle, sillä kukaan ei nähdääkseni ole tehnyt tämmöistä ennen!


Siis lukenut wikipediaa? Kylläpä olet onnekas tyyppi kun ehdit ensimmäisenä...
Mies mietti aikansa miten vois,
tämän selittää,
sitten hän lensi pois.

Hän lensi pois.

-Juice Leskinen-

Patu

Lainaus käyttäjältä: Lumooja - 12.02.11 - klo:20:49
Tässä on vielä elokuvatodiste että teoreettiset fyysikot ovat eniten kiinnostuneita hengistä ja jumalista:
http://www.siipi.com/mika/richtest.nsf/1897bce61d4b710dc2257833005f549e/68ca11b485fbbd4fc22578350047263c?OpenDocument

Kuinka monesta teoreettisesta fyysikosta elokuvatodisteesi todistaa? Yhdestä?
Ja minkä johtopäätöksen teit ja mitä esität meidän muiden siitä päättelevän?

Teoreettiset fyysikot ovat teoreettisia fyysikkoja. Kosmologit ovat ajattelussaan lähempänä maailmankaikkeuden saloja kuin teoreettiset fyysikot.
Teoreettiset fyysikot ovat matemaatikkoja.

Pikavastaus

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 356 päivään.
Jollet ole varma, että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta, kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Varmistus:
Ole hyvä ja jätä tämä laatikko tyhjäksi:

Oikotiet: paina ALT+S lähettääksesi viestin tai ALT+P esikatsellaksesi sitä